Vårda skogiga skor?

Foxis

Aktiv medlem
Vårda skogiga skor?
God fortsättning!

Hur vårdar ni era skor som är med ute i skogen?

Jag lyckas alltid skita ner mina skor ordentligt då jag är ute i skogen då det är lite blött. Surhål o.d. och någon ofrivillig fotisättning så är geggan ett faktum.

Jag brukar spola av skorna tillsammans med cykeln då jag kommer hem, handtvätta dem då och då. Hur jag än gör så tycker jag aldrig att jag får bort lukten av geggig dy-pöl. Har sprayat med anti-lukt spray för skor, som sagt tvättat i omgångar (ordentligt), fryst dem. Inget hjälper 100%.

Finns det några bra tips? Enda befintliga tråden jag hittade handlade om att köra skorna i tvättmaskin, vilket jag helst undviker.

Skorna är två par five-tens som jag roterar. (Maltese Falcon och Freerider Elements).

Tack på förhand! :)

Senast ändrad:
Vårda skogiga skor?
Foxis skrev:
-------------------------------------------------------
> God fortsättning!
>
> Hur vårdar ni era skor som är med ute i skogen?
>
> Jag lyckas alltid skita ner mina skor ordentligt
> då jag är ute i skogen då det är lite blött.
> Surhål o.d. och någon ofrivillig fotisättning
> så är geggan ett faktum.
>
> Jag brukar spola av skorna tillsammans med cykeln
> då jag kommer hem, handtvätta dem då och då.
> Hur jag än gör så tycker jag aldrig att jag
> får bort lukten av geggig dy-pöl. Har sprayat
> med anti-lukt spray för skor, som sagt tvättat i
> omgångar (ordentligt), fryst dem. Inget hjälper
> 100%.
>
> Finns det några bra tips? Enda befintliga tråden
> jag hittade handlade om att köra skorna i
> tvättmaskin, vilket jag helst undviker.
>
> Skorna är två par five-tens som jag roterar.
> (Maltese Falcon och Freerider Elements).
>
> Tack på förhand! :)

Skotork.

Spola av dem och torka med skotork. Ta givetvis ur sulorna.

Vårda skogiga skor?
Skotork är väl absolut bäst, finns också några små kuddar som heter smellwell som min kollega använder i löparskorna som tar kål på bakterier och annat som luktar.

Vårda skogiga skor?
Typ sån?

998944.jpg

Tycker det känns som om lukten är mer p.g.a. att jag inte lyckas få skorna helt rena än att de blir äckliga av att stå fuktiga...?

Vårda skogiga skor?
+ på att torka dem snabbt.

Bästa antilukttipset är annars att glädjas åt det faktum att skor vid normalt bruk befinner sig på behörigt avstånd från näsan. Ändra inte på det!

Vårda skogiga skor?
Låt dem ligga i ättikslag ett tag. Skölj ur, dropptorka ut det mesta vattnet och kör sedan med skotork.
Då är de bakteriefria och slutar stinka. Se till att torka dem ordentligt så fort de kommer hem fuktiga.

Vårda skogiga skor?
Lukt kommer normalt av att fukten blir kvar länge. Dyngsura skor är en dålig grogrund för bakterier. Fuktiga skor en utmärkt. Att torka skorna snabbt är ett bra sätt att undvika lukt helt. Mina skor luktade död och föruttbelse innan jag skaffade skotork.

Vårda skogiga skor?
Foxis skrev:
> Typ sån?
>
>
>
> Tycker det känns som om lukten är mer p.g.a. att
> jag inte lyckas få skorna helt rena än att de
> blir äckliga av att stå fuktiga...?

Yepp!

Gör sjukt stor skillnad med snabb torkning.

Vårda skogiga skor?
lundatok skrev:
> Kjell har en miniskotork som jag tyckte funkade
> fint.

Behöver inte han den själv då ? ?

Vårda skogiga skor?
En sån skotork med 4 slangar är jättebra! Har en sån innanför källardörren och cykelskorna hamnar där direkt när jag kommer in. De luktar ändå dy, men ingen tork i världen rår på lukten från en sko som är doppad i just dy ute i skogen :-) Däremot slipper man ruttna skor!

Vårda skogiga skor?
Jag slår av det värsta när jag kommer hem, kör skotork och borstar av det som är kvar när skorna är torra.. luktar ingenting.

Att hålla på och tvätta skor löpande känns helt meningslöst.

Vårda skogiga skor?
dnleriksson skrev:
> En sån skotork med 4 slangar är jättebra! Har
> en sån innanför källardörren och cykelskorna
> hamnar där direkt när jag kommer in. De luktar
> ändå dy, men ingen tork i världen rår på
> lukten från en sko som är doppad i just dy ute i
> skogen :-) Däremot slipper man ruttna skor!

Men just lukten av dy är det jag vill bli av med, enkelt helst. Nej, jag sniffar inte mina skor, men lukten känns tillräckligt väl för att vara störande.

Ättiksbad verkar ju rekommenderas här och där. Har det några dåliga effekter på skorna? Har läst klorinbad också, men det verkar väl extremt...

Vårda skogiga skor?
Spola ur skorna. Ställ dem i en hink med ljummet vatten och ättika några timmar.
Spola sedan ur igen.
Torka så snabbt som möjligt utan hög värme. Klart.

Vårda skogiga skor?
Mina brukar emellanåt få sig ett dopp i hink ihop med såpa. Sen torka. I brist på skotork bara med skrynklat tidningspapper i. Det brukar krävas två-tre omgångar med papper.

Vanligtvis har jag inte doppat fötterna i dy, då torkar jag bara av med en fuktig svamp.

Det värsta jag haft att göra med var ett par Salomon löparskor som fick uthärda cykling-vandring-vadning-simning-vandring-simning-cykling. Det var hopplös bottenlös dybotten men lite för grunt att simma ordentligt. Lukten av rutten tång tog tid att bli av med....

Vårda skogiga skor?
+n på skotork. Köpte Julas billigaste för 99kr. Nu har jag alltid torra skor och slipper fippla med tidningspapper+ANNAT.

Det är nog årets cykelprylsinköp slår det mig. :)

Vårda skogiga skor?
Om de blitt riktit eländiga så fungerar Muc off otrolit bra på skorna.
Spraya på och spola dom samtidit ni spolar av cykeln, och sen in med skotorken. Blir som nya! (nästan.)

Vårda skogiga skor?
Jag ställer mina framför luftvärmepumpen när jag kommer in, oavsett om jag är lika lergeggig som efter flottsbro som va att ramlat i dyhål? Inför nästa tur slår jag dom i varandra så lorten lossnar bara. Värmepumpen fixar å torka genomblöta skor över natten.

Vårda skogiga skor?
Lövis skrev:
> Om de blitt riktit eländiga så fungerar Muc off
> otrolit bra på skorna.
> Spraya på och spola dom samtidit ni spolar av
> cykeln, och sen in med skotorken. Blir som nya!
> (nästan.)

+1
De gånger jag orkar bry mig om smutsen på ovansidan kör jag Muc-off. Klockrent efter många försök med diskborste och såpa. Oftast är det bara spola av och borsta bort värsta skiten under före den obligatoriska skotorken (likadan som på bilden ovan).

Vårda skogiga skor?
Foxis skrev:
> dnleriksson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En sån skotork med 4 slangar är jättebra!
> Har
> > en sån innanför källardörren och
> cykelskorna
> > hamnar där direkt när jag kommer in. De
> luktar
> > ändå dy, men ingen tork i världen rår på
> > lukten från en sko som är doppad i just dy ute
> i
> > skogen :-) Däremot slipper man ruttna skor!
>
> Men just lukten av dy är det jag vill bli av med,
> enkelt helst. Nej, jag sniffar inte mina skor, men
> lukten känns tillräckligt väl för att vara
> störande.
>
> Ättiksbad verkar ju rekommenderas här och där.
> Har det några dåliga effekter på skorna? Har
> läst klorinbad också, men det verkar väl
> extremt...

Tvål, såpa, tvättmedel, inget funkar bra. Svag ättikslösning löser biffen!. Enda sideffekten är en svag ättiksdoft kvar(du törs sniffa dem då;-)) när de är torra.

Vårda skogiga skor?
Foxis skrev:
> Typ sån?
>
>
>
> Tycker det känns som om lukten är mer p.g.a. att
> jag inte lyckas få skorna helt rena än att de
> blir äckliga av att stå fuktiga...?

Spolar av dom, brukar ta en borste och tvål då jag skrubbar... Ibland kan dom få ligga i blöt ett par timmar i en hink.. torkning i skotork, precis en sån som är på bild i början av denna tråd... Funkar kanon!!

Vårda skogiga skor?
Hink med klorin, låt skona ligga i över natten. Härlig badhusdoft som bieffekt. Återupprepa när stanken återkommer.

Vårda skogiga skor?
Luthman Photography skrev:
> Jag ställer in mina i garderoben i hallen när
> jag kommer in.

Jag gissar på att du bor ensam? :)

Bakpulver och ättika är bra huskurer mot stinkande crosstövlar i alla fall. Borde funka lika bra på skor. Jag undviker att vada i kattpiss numera.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp