Vardagscykel med lite extra

Kricki

Medlem
Ska köpa ny cykel och vill gärna ha era synpunker. Har cyklat på en Skeppshult 7vxl i många år, snygg, men tung. Testade sonens mtb, vilken skillnad!
Cyklar asfalt/grus till jobb varje dag, även på vintern. Blivit några cykelsemestrar på sommaren, men annars cyklar jag inga långa sträckor. Vill kunna cykla och handla istället för att behöva ta bilen. Kör nästan alltid på tyngsta växeln oavsett cykel. Vill inte ha en massa växlar som krånglar, men fördelarna med utanpåliggande känns många.

bockstyre är inget man tänker på när det gäller cykling typ skeppshult 7vxl;)

det är däremot bra om du vill hålla hög fart i motvind längre sträckor. men det är också knixigare att manövrera och samtidigt sköta bromsar och växlar i trängre situationer. luftmotståndet kan även sänkas effektivt med hjälp av en lågt placerad ryggsäck. såpass effektivt att det är förbjudet på cykeltävling.

islabikes gör påtagligt lätta damcyklar med utanpåliggande växlar. dock uppgett leveranssvårigheter under coronan. den här väger cirka 11 kg. finns också en variant med smalare däck om man nu önskar att oftare få punktering (sic).

tänk på hur du förvarar cykeln hemma och på arbete innan du lägger en massa pengar. damcyklar är stödbegärliga, men den här islabiken kan möjligen tänkas gå under för köpare av stöldgods, vilket företrädesvis är studenter. en skeppshult gör det inte.
.
1E06D796-966D-490F-9853-95E1D8156183.jpeg

bockstyre är inget man tänker på när det gäller cykling typ skeppshult 7vxl;)

det är däremot bra om du vill hålla hög fart i motvind längre sträckor. men det är också knixigare att manövrera och samtidigt sköta bromsar och växlar i trängre situationer. luftmotståndet kan även sänkas effektivt med hjälp av en lågt placerad ryggsäck. såpass effektivt att det är förbjudet på cykeltävling.

islabikes gör påtagligt lätta damcyklar med utanpåliggande växlar. dock uppgett leveranssvårigheter under coronan. den här väger cirka 11 kg. finns också en variant med smalare däck om man nu önskar att oftare få punktering (sic).

tänk på hur du förvarar cykeln hemma och på arbete innan du lägger en massa pengar. damcyklar är stödbegärliga, men den här islabiken kan möjligen tänkas gå under för köpare av stöldgods, vilket företrädesvis är studenter. en skeppshult gör det inte.
.Visa bilaga 437159
Bra input!

Har cyklat på min systers träningscykel med bockstyre och instämmer, inte helt lättmanövrerad, men så var den också några storlekar för liten vilket säkert inte gjorde det hela stabilare. Snabbt gick det iafl :-).

Punktering är något jag önskar undvika så rejäla däck är att föredra.

Letat begagnad cykel just av anledningen att nya cyklar tenderar att bli stulna, men gett upp det både pga den typen av cykel jag är ute efter inte är så vanlig samt att det är så otroligt mycket stöldgods på alla säljsidor.

Var inne hos en cykelaffär som tyckte att jag borde köpa en Nishiki Pace. Har även tittat på Crescent Åkulla som väger lite mer pga stötdämparen. Två helt olika cyklar, men båda roliga och bekväma att cykla på. Färre växlar på Islabikes känns bra, mindre som kan krångla. Lite svårt att hitta var dessa cyklar säljs. Vill helst provcykla innan köp.

Jag tror att din cykelhandlare är inne på rätt spår med en "Racehybrid" som exempelvis Nishiki Pace.
Den verkar däremot finnas i som störst storlek 53,3cm, du skriver att du behöver 55 cm... men 53 kan iofs kanske funka?

Stötdämpare hade jag försökt undvika, det är bara tungt och onödigt om du inte ska cykla utanför vägen.
Skivbromsar är bra om du ska cykla hela året. Helst hydrauliska, då slipper du risk att vajrarna rostar.
Växelsystem hade jag försökt hitta 18 (dvs 2x9) eller 20 (2x10). Nishikin har 2x9 och det är driftsäkert och håller nere priset.
Pakethållare behöver du förmodligen kunna montera om du vill kunna cykla och handla. Möjligen framtill också.

Om du är inne på Crescent så finns ju modellen Milli, som finns i storlek 55 - men det kan vara svårt att hitta den i lager någonstans tyvärr.

Jag tror att din cykelhandlare är inne på rätt spår med en "Racehybrid" som exempelvis Nishiki Pace.
Den verkar däremot finnas i som störst storlek 53,3cm, du skriver att du behöver 55 cm... men 53 kan iofs kanske funka?

Stötdämpare hade jag försökt undvika, det är bara tungt och onödigt om du inte ska cykla utanför vägen.
Skivbromsar är bra om du ska cykla hela året. Helst hydrauliska, då slipper du risk att vajrarna rostar.
Växelsystem hade jag försökt hitta 18 (dvs 2x9) eller 20 (2x10). Nishikin har 2x9 och det är driftsäkert och håller nere priset.
Pakethållare behöver du förmodligen kunna montera om du vill kunna cykla och handla. Möjligen framtill också.

Om du är inne på Crescent så finns ju modellen Milli, som finns i storlek 55 - men det kan vara svårt att hitta den i lager någonstans tyvärr.
Och ska ts cykla utanför vägen är funktionen på hybrid-dämparna ändå väldigt bristfällig så det blir mest ett onödigt bojsänke oavsett

Och ska ts cykla utanför vägen är funktionen på hybrid-dämparna ändå väldigt bristfällig så det blir mest ett onödigt bojsänke oavsett
Tack för mycket bra synpunkter. Testat Nishikin så storleken fungerar, bara färgen som väger emot just nu ☺️. Hört detta med att stötdämpare är onödigt, men lite skönt att kunna ta trottoarkanter och få lite mjukare på skogsvägen (liten bit) till jobb, men är kanske inte värt det. Har en heldämpad hemma så om jag vill utanför vägen är det nog bättre att byta cykel.

Trodde jag svarade Ostrand, men nu verkar mitt svar gått till Alfakrull. Ostrand; stort tack för bra synpunkter! Nu på detta forum så

Tydligen dålig koll i detta forum på vem jag svarar. Mitt svar till Ostrand hamnade till Alfakrull. Tack för mycket bra synpunkter och input!

om stölder varit ett tema kan jag rekommendera brompton vikcykel.

du fäller ikop den och tar med den in där du är; hemma, på jobbet, på bion, på restaurangen. grejen med den är att den alltid smutsiga kedjan hamnar inne i det hopvikta paketet vilket gör den till en av få som är godkänd utan väska om du vill ta med den på sj eller kommunalt. men stöldfriheten gör att jag använder mina även när jag inte skall pendla på det sättet,

den är förhållandevis lätt 10-12 kg, och det finns en sexväxlad variant med glest liggande växlar så som du önskat. högsta växeln lätt snabbare än alla möjliga standardcyklar. märkbart mycket snabbare och rappare än din skeppshult, det går inte att jämföra.

nackdel att det inte är en särskilt bra vintercykel. kör iofs genom vintrarna med mina, men vissa modifieringar krävs.

om stölder varit ett tema kan jag rekommendera brompton vikcykel.

du fäller ikop den och tar med den in där du är; hemma, på jobbet, på bion, på restaurangen. grejen med den är att den alltid smutsiga kedjan hamnar inne i det hopvikta paketet vilket gör den till en av få som är godkänd utan väska om du vill ta med den på sj eller kommunalt. men stöldfriheten gör att jag använder mina även när jag inte skall pendla på det sättet,

den är förhållandevis lätt 10-12 kg, och det finns en sexväxlad variant med glest liggande växlar så som du önskat. högsta växeln lätt snabbare än alla möjliga standardcyklar. märkbart mycket snabbare och rappare än din skeppshult, det går inte att jämföra.

nackdel att det inte är en särskilt bra vintercykel. kör iofs genom vintrarna med mina, men vissa modifieringar krävs.
Häftig, men kanske inte optimal för cykelsemestern ?. Den hade varit perfekt på den tiden när jag cyklade och pendlade med tåget.

Häftig, men kanske inte optimal för cykelsemestern ?. Den hade varit perfekt på den tiden när jag cyklade och pendlade med tåget.
Jag använder endast min Brompton till cykelsemester. Lätt att få med packning med Bromptons egna väskor. Smidigt att ta med när man flyger, på tåg, på hotellet mm Den är förvånansvärt bra att cykla på tex cyklade jag 100mil i Europa förra sommaren.

Har möjlighet att köpa en begagnad Nishiki Sld Pro, men 3x9 vxl, de nya har 2x10 vxl. Funderar på varför de gjort om till färre om det nu är så problemfritt med 3x9 vxl. Cykelställningen är kanske inte heller lika bekväm som Nishiki Pace. Kanske inte riktigt vad jag tänkt mig, men mycket cykel för pengarna.

Har möjlighet att köpa en begagnad Nishiki Sld Pro, men 3x9 vxl, de nya har 2x10 vxl. Funderar på varför de gjort om till färre om det nu är så problemfritt med 3x9 vxl. Cykelställningen är kanske inte heller lika bekväm som Nishiki Pace. Kanske inte riktigt vad jag tänkt mig, men mycket cykel för pengarna.
testa då :)
växlar går mot fler bak och färre fram, numera har de "bästa" växelgrupperna 12 växlar bak och då brukar man skippa framväxeln. Men ju färre växlar bak desto större marginaler och mindre känsligt för inställningar osv.

Jag skulle fokusera på att få en cykel som uppfyller din kravspecifikation vad gäller sittställning så väl som möjligt snarare än att få mycket cykel för pengarna. Om man får en sittställning som man inte är nöjd med spelar det ingen roll om man har värstingkomponenter, en superlätt ram eller de bästa hjulen på marknaden.

brompton är ju ingen offroadhoj, men i övrigt en del fördelar för just cykelsemester. bara en sån sak att du slipper fyra cykelväskor att hantera. ställ ryggan på pakethållaren, fäst den mot sadeln. klart.

och den kör åttor runt din gamla skeppshult.

här kan du bland annat läsa om när alex tog sin brommie upp till basecamp mount everest.

.
6C0061B9-BEFA-4ECD-A62B-D49608211219.jpeg

Tillbaka
Topp