Varför Fatbike?

Noobonbike

Ny medlem
Har cyklat på min Kona wozo sen i Januari, Upp och nedför branta fjäll/stigar(6 månader i Hemavan) och vanlig skogsåkning hemma i människobyn Åkersberga.
Min Kona Process 134dl som var min först cykel ställdes undan, och jag har egentligen inte saknat den. Kanske pga
av all oländig terräng och alla myrar i fjällen.

Väl hemma i människobyn igen har det blivit cykling på endast Fattyn.
En polare kom över i förrgår för lite kvällscykling, Han skulle få testa på den första delen av den nya xc banan som byggs i Åkersberga.
Med sig hade han sin Trek fs allmouantin hoj. Vi körde två varv och jag vart fort frånåkt, berodde inte på cyklarna utan mer på
kondition och erfarenhet.

Jag är inne på mitt 2a år som mtb/fatbike cyklist. jag föreslog ett byte,
Mest för att få höra vad kompisen tyckte om Fatbiken. bytet var allt utom optimalt då han körde med spd och jag flats.
Sagt och gjort, Jag blev fortfarande frånåkt trots kompisens missnöje över min 1x11 drivtrain, allt för studsig bakdel och en cykel som inte ville svänga.
Bra grepp var det mest positiva kommentar jag fick dra ur honom.

För min del vart det trots spd pedaler, ett herrejösses uppvaknade. Lättrullat, kvickt o följsamt, Åkte allt utom fort men tog i det ögonbliket
beslut om att nu är det dags att ta fram processen igen!!

Efter 2 dagar så gick jag igenom cykeln och monterade lampa för kvällskörning. Taggad som f,n flög jag fram på gångvägen till första skogspartiet,
I tankarna undrade jag, hur kunde jag någonsin släppa denna cykel ofattbart. In på stigen som är ganska snäll men snabb och tajt med en hel del rötter.
Blev lite skraj vid första släppet på en knippe rötter, det regnade och var blött. Snabbt Vidare till xc banan fortfarandef exhalterad.
Ja det gick bra men #%¤&#"/&(/#%" satan i gatan vad många nära döden upplevelser!!
Jag var inte skit långsam men jösses, ALLT var halt/svårt att ta sig fram över rötter,lera, Stenar åkte tom av banan vid 2 tillfällen.

Att cyckla Fatbike är såååå säkert/tryggt för att verkligen förtydliga detta för er som ej provat Fatbike är nog pansarvagn en bra liknelse.
Oavsett fart så stannar du på en femöring, Att styra undan för "stenar" är inte nödvändigt bara plöja på. Halt är ett begrepp jag "slutat" använda.
Jag känner mig grymt säker på Fatbiken och har tagit mig an branter & hastigheter som jag nu inser att jag inte skulle våga med min vanliga mtb.

Jag får en kick när jag cyklar i skogen, Med Fatbiken är det skönt läskiga kickar. Inte sjuka nära döden kickar, som jag misstänker att jag nog blivit för gammal för.

Det är mitt svar på varför jag cyklar Fatbike.

Någon som vill byta till sig en Kona Process 134dl(2015) mot en 27,5+ bike ;)

Marko
 

Makten

Aktiv medlem
Jag tyckte likadant när jag köpte fatbike. Men nyhetens behag kan få en att tänka irrationellt, och efter en del lera och snö har jag insett att "vanlig" cykel är mycket mycket roligare för min del. Fatbiken har jag kvar och den används när det är såpass mycket snö att det lönar sig (ungefär 10 cm eller mer).

Visst saknar jag greppet ibland. Men inte den klumpiga, icke lekfulla känslan samt självstyrande däck och andra nackdelar. Det är egentligen bara på snoriga rötter och blankpolerade våta stenar som det är läbbigt med smalare däck (förutsatt att de är av nån greppig sort). Tycker jag:)
 

Yonna

Aktiv medlem
Tack Marko för din text !

Varför en fatbike? För att man bara med en fatbike kan cykla till platser/ställen vart man aldrig har cyklat before, för att man kan cykla var och när man vill, oavsett vilken säsong, oavsett vilken terräng, den är den ultimata äventyr cykel, man får den största friheten, en jättebra kondition och den är grymt cool, förvånad lätt, högt utmanande, man cyklar alltid med ett stort grin och världen blir mycket större med en fatbike. Härligt cykel, jag älskar den :)
 

Noobonbike

Ny medlem
Makten sa:
Jag tyckte likadant när jag köpte fatbike. Men nyhetens behag kan få en att tänka irrationellt, och efter en del lera och snö har jag insett att "vanlig" cykel är mycket mycket roligare för min del. Fatbiken har jag kvar och den används när det är såpass mycket snö att det lönar sig (ungefär 10 cm eller mer).

Visst saknar jag greppet ibland. Men inte den klumpiga, icke lekfulla känslan samt självstyrande däck och andra nackdelar. Det är egentligen bara på snoriga rötter och blankpolerade våta stenar som det är läbbigt med smalare däck (förutsatt att de är av nån greppig sort). Tycker jag:)
Irrationellt kan alla varal, Klart en vanlig mtb kan vara bättre eller tom roligare i vissa situationer/förhållanden absolut helt beroende på vad just du har för mål(skill), Det jag försöker få fram är att en Fatbike under de flesta förhållanden är sjukt förlåtande och ger mig jätte mycket förtroende att tackla grymt mycket.
 

Noobonbike

Ny medlem
Yonna sa:
Tack Marko för din text !

Varför en fatbike? För att man bara med en fatbike kan cykla till platser/ställen vart man aldrig har cyklat before, för att man kan cykla var och när man vill, oavsett vilken säsong, oavsett vilken terräng, den är den ultimata äventyr cykel, man får den största friheten, en jättebra kondition och den är grymt cool, förvånad lätt, högt utmanande, man cyklar alltid med ett stort grin och världen blir mycket större med en fatbike. Härligt cykel, jag älskar den :)
+1
 

Kristoffer R

Aktiv medlem
Det är inte bättre, bara annorlunda! Och ”det” kan vara lätt, brett, gravel, dirt, flackt, plus(h)..... Gött att du hittat det du gillar!

(Inatt drömde jag att jag cyklade på en superlätt fatbike och åkte på framhjulet och pumpade potthål. Där snackar vi våt dröm!)

Klander: Bild av Wozo saknas! :)
 

Makten

Aktiv medlem
Noobonbike sa:
Det jag försöker få fram är att en Fatbike under de flesta förhållanden är sjukt förlåtande och ger mig jätte mycket förtroende att tackla grymt mycket.
Det håller jag med om! Nu är jag inte direkt särskilt duktig på att cykla, men jag antar att det är ökning av skillzen som gjort att jag tröttnat på fetingen. Jag känner helt enkelt för sällan att jag har behov av det extra greppet. Det är helt andra saker som är läskiga för min del i nuläget, såsom dropp och dödsbranter. Och till det hjälper näppeligen en fatbike, snarare tvärtom.
 
Om man inte:

vill tävla
cykla till jobbet så fort som möjligt så att man kan ligga kvar så länge som möjligt i sängen
hellre väljer en trygg grusvägen framför en outforskad stig

om man istället vill:

se varje cykeltur som ett äventyr och alltid är nyfiken på nya platser att ta sej till på cykeln
hellre kör ett skoterspår än harvar grusväg med dubbdäck
sätter större värde i att ha klarat att cykla en besvärlig sträcka än att ha cyklat en sträcka på kort tid

Då är troligtvis fatbike något för dej.
 

Tiki

Ny medlem
Henrik_E sa:
Så antingen skaffar man sig bra teknik eller om det skiter sig en fatbike?
-----------------------------
Konstigt nog upplever jag att min helstela fatbike utvecklat min teknik mycket till skillnad mot vad mina fulldämpade allmountain/endurohojar gjort som man kan klara sig fram på med hjälp av dämparna.

Fast sådana här diskussioner är bara hopplösa för antingen har man bestämt sig för att fatbike är skit eller så är man frälst. Jag nöjer mig med att konstatera att det är körkänslan och responsen från underlaget som är överlägset roligast med fattyn och då går det att leva med att man är några sekunder långsammare i jämförelse. Men det här handlar väl en del också om mindsetet och vad man vill ha ut av sin cykling.......
 

Makten

Aktiv medlem
aahlborg sa:
Det är därför man har en av varje.
Precis. Jag har som sagt en fatbike:) Men jag kommer bara använda den för snöcykling i fortsättningen.
En del av det beror i och för sig på att den har kass geometri (Specialized Fatboy), som en ren XC-cykel.
 

Brakastruten

Aktiv medlem
Skulle gärna prova/ låna en på en viss stugnära myr, var jägarna svär högt i sina dragare. Provat cykla genom där med 2.1 bredd, och det var heller inget bra.
 

jonja

Aktiv medlem
Yonna sa:
Varför en fatbike? För att man bara med en fatbike kan cykla till platser/ställen vart man aldrig har cyklat before, för att man kan cykla var och när man vill, oavsett vilken säsong, oavsett vilken terräng, den är den ultimata äventyr cykel, man får den största friheten...
Tycker de flesta braiga hojarna ger en svindlande frihet oavsett däckdimension. Dimension är en trade-off mellan räckvidd och terränggående. Vill man komma långt på en dag eller vill man hellre nå dit ingen annan cyklist har nått förut?
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer