Varför är alla mtb-cyklister så frusna

Sykler

Aktiv medlem
Jag är normalt sett en rätt frusen person som gärna går runt i långbyxor och hoodie hemmavid. Men när jag är ute i skogen och cyklar mtb så brukar jag oftast ha trekvartsbyxor, knäskydd och kort eller långärmad tröja. Med dessa kläder brukar jag hålla mig varm om det är över 13 grader och inte blåser för mycket (vilket det i princip aldrig gör inne i skogen)
De flesta jag möter har dock långbyxor & jacka och jag antar att de ha något under jackan också, plus ryggsäck vilket jag också undviker då jag tycker det blir för varmt.
Beror det på att jag cyklar långsammare än dom? Mer fartvind som kyler ner dom eller vad är grejen? Jag försöker förvisso endast hålla mig på stigar och undvika vägar så långt det är möjligt men det kanske inte alla gör?

Några tankar:
  • De påklädda cyklisterna kanske har välventilerade kläder som kyler/värmer precis lagom mycket
  • Du kanske cyklar hårdare än vad de påklädda cyklisterna gör och därmed behöver mer kylning
  • De påklädda cyklisterna kanske precis har tagit en paus och klätt på sig för att inte frysa och kommer snart att ta av sig ett lager
  • De påklädda cyklisterna kanske bara har andra kroppar än du som fungerar på att annat sätt
  • Det är ett lokalt fenomen i dina skogar, jag tycker att det är rätt bra spridning bland alla cyklisterna (mtb, gravel, lvg, pendare) där jag bor när det gäller hur mycket/lite kläder folk har

Brukar ganska ofta ha långbyxor.

Upplever inte att det är ett problem gällande reglering av temperaturen, jag är känsligare för att vara överklädd eller för tätt klädd på överkroppen.

Brännässlor, stänk från hjulen som rinner ner i skorna, diverse bös som rispar benen är några av anledningarna, ofta blir det väl kanske något som inte fick plats i sadelväskan som hamnar i byxfickan.

täckta armar och ben i snårig terräng är för mig en no-brainer.

direkt varmt är det inte, och skulle så ändå vara fallet kyler det effektivt om man blöter ned kläderna lite.

funkar faktiskt bättre än på hud:)

Senast ändrad:
täckta armar och ben i snårig terräng är för mig en no-brainer.

direkt varm är der inte, och skulle så ändå vara fallet kyler det effektivt om man blöter ned kläderna lite.

funkar faktiskt bättre än på hud:)

Håller med om att det kan vara skönt att slippa skrapsår från kvistar men jag är väl som andra föreslagit lite mer känslig för värme än andra, även om jag normalt är en rätt frusen person.

Om man har trekvartsbyxor och knäskydd plus uppdragna strumpor är det ju ganska lite hud som exponeras så det brukar inte bli så farligt, framförallt då de flesta grenar och kvistar tenderar att vara i höjd med överkroppen enligt min erfarenhet men det beror väl på vegitationen.

Är 40plus. Så länge det är över 0grader så har jag endast hjälm, T-shirt,shorts å låga cykelskor. Men jag brukar oxo få väldigt konstiga blickar på stigarna :)
Tar ungefär fem minuters cykling sen svettas jag som en gris.

Jag gissar att det är en trendgrej. Långbyxor och långärmat är poppis inom enduro som varit "trendigast" inom MTB de senaste 5-8 åren. I praktiken är inte tunna långbyxor eller -tröjor i tunna moderna material heller särskilt mycket varmare än kortare dito av mer traditionellt snitt.

Min spaning är för övrigt att MTB-modet (utanför klubbarna) är på väg att vända över mot mer hudnära, och kortare, snitt. Jag tror influenser från XC-racing och gravel kommer synas betydligt mer framöver.

Det mest förvirrande måste ju ändå vara att använda trekvartsbyxor?

Antingen så kör man shorts, eller så är det långbyxor som gäller.
Det är väl oftast för att man inte vill att shortsen skall korva sig ovanför knäskydden? Så i praktiken, med knäskydd, blir de snäppet kortare än trekvartsbyxor.

Jag ställde mig samma fråga när jag klickade hem ett par begagnade POC-mtb-shorts som visade sig vara väldigt långa, och funderade på om foppatofflor och pikétröja var nästa steg för att få den fullfjädrade västkust-pappa-looken, men med knäskydd på plats föll poletten ner.

Är 40plus. Så länge det är över 0grader så har jag endast hjälm, T-shirt,shorts å låga cykelskor. Men jag brukar oxo få väldigt konstiga blickar på stigarna :)
Tar ungefär fem minuters cykling sen svettas jag som en gris.
Svettas även ja som en gris men inte känner jag mig varm för det! Helt hopplöst på vintern!

Det mest förvirrande måste ju ändå vara att använda trekvartsbyxor?

Antingen så kör man shorts, eller så är det långbyxor som gäller.
Trekvarts är ett bra mellanting. Med benskydd / knästrumpor motsvarar de i stort sett långbyxor. Och med korta strumpor ett lite svalare.

Som en hund svettas genom tungan, gör jag genom vaderna. Blir det kallt kör man längre strumpor.

Dessutom är flaxigt tyg under 3/4-höjd inget man skojar om på fixie.

Men folk är kanske lite mer vältränade numera, får inte riktigt upp pulsen av skogscykling?

Jag gissar att det är en trendgrej. Långbyxor och långärmat är poppis inom enduro som varit "trendigast" inom MTB de senaste 5-8 åren. I praktiken är inte tunna långbyxor eller -tröjor i tunna moderna material heller särskilt mycket varmare än kortare dito av mer traditionellt snitt.

Min spaning är för övrigt att MTB-modet (utanför klubbarna) är på väg att vända över mot mer hudnära, och kortare, snitt. Jag tror influenser från XC-racing och gravel kommer synas betydligt mer framöver.
Ja, trend helt klart. När XC eller stigcykling var det heta (jag tror det är mer än 8 år sen) så var det shorts och tröja helt enkelt. Nu ska alla lajva AM, mina lokala cykelkompisar har långärmat och ryggskydd när vi kör stig. Men vinden kan vända som Aron är inne på!

Och jag som fortfarande ofta brukar ha ett par 3/4 landsvägsbyxor i skogen, det om nått är inte trendigt, men fladdriga långbrallor och fladdriga shorts är det sämsta av det sämsta att ha när man cyklar, så det måste bero på fåfänga att folk spökar ut sig i fladdriga "outdoor" kläder när dom cyklar mtb.

Jag blir generellt varmare (och har således mindre kläder på mig) när jag kör i skogen än när jag kör landsväg. Mycket av min landsvägscyklande är långa zon 2-rundor, och då blir kylan av fartvinden oftast ett större problem än värmen från ansträngnen. I skogen blir det mer intervallträning, och då blir jag alldeles för varm för tjocka kläder.

Shorts har jag dock generellt sett oavsett disciplin. Den stora skillnaden är hur mycket jag har på överkroppen.

Tillbaka
Topp