Varför INTE köpa Radon Slide AM 5.0?

Swoop

Aktiv medlem
http://www.bike-discount.de/shop/k173/a58305/slide-am-5-0.html?lg=en
http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-AM-5-0_id_18442_.htm

Ja, varför ska jag inte köpa den (13132 kr!)?

Cyklar i Hellas (mer än gärna!), vill ha mer AM än XC, vill inte lägga mer än 15000.

Allt ser bra ut på papperet, spelar det nån roll att de bara sitter en RP2 (inte 23) på? Är det nån sorts snik-Revelation eller funkar den? Hjulen däremot kommer upp på Köp & Sälj direkt.

Nån som har cykeln ifråga? För utanför Tyskland finns det inte så mycket tester.

Canyon/Cube/YT istället?

(jag vet att det finns miljarder trådar om sånt här, men jag har läst dem och vill ha ny input)

Köp! Jag har Slide ED 160. 160 mm med en RS Reveletion gaffel på 150 mm och den är grym i hellas.
Här är en bild på min.
IMAG1154.jpg

Om du har vägarna förbi Västerhaninge så kan du prova den.
Det sitter en rp23 på denna men min andra hoj sitter det en rp2 och det funkar bra för mig.
Ända skillnaden är att du kan ändra hårdheten på propedal.
Men om det är 2012:a så tror jag de har ändrat rp23:an till att öppet är som propedal 1 och den andra väljer du helt öppet eller steg 2 - 3 .
Reveletion gaffeln är jättebra den jag har.

A

Kollade nu och såg att gaffeln på den har väl samma funktion som fixar talas. Du kan välja att köra den i 150 (nedför och sötis) 120 (uppför och grusvägar. Eller helt stängd (lockout, uppför ståendes).

Jag försöker också intala mig själv att jag behöver en Slide 5.0 inför nästa säsong. På pappret är det ju vansinnigt mycket cykel för pengarna och vad jag läst bland de tyska testerna verkar de alla gilla geometri och köregenskaperna också. Jag har ingen koll på de olika varianterna av Revelation så jag kan inte uttala mig om det. Utrustningsmässigt så finns det egentligen inget man måste uppgradera, finare hjul som du säger är ju säkert trevligt i övrigt är det bara SLX-reglagen som jag skulle vilja uppgradera. En RR Reverb som de dyrare modellerna har är ju inte fel heller förstås.

För övrigt så är det väl dags att Happy testar nån Radon under 2012? Intresset finns nog och det är svårt att hitta nåt skrivet utanför Tyskland.

Gött då! Ett test utanför Tyskland skulle som sagt sitta fint.

160 känns för stort för mig nu, och på 2012 sitter det ju ändå 150 fram. Men tack för testerbjudandet!

SLX reglage funkar, men de där hjulen har jag dåliga erfarenheter av... på min nuvarande cykel höll de 4 månader. Men är cykeln sådär billig kan man ju köpa sig ett par custom på CRC!

Nu är det bara vänta på semesterersättningen... ja, och lägga ut gamla cykeln på Blocket/K&S.

Vad tror du om strl. Prophet? Vad har du? Jag är 183, ligger väl precis mellan 18"-20", som vanligt...

Jag är 182 och 90 cm insöm och har en 18". Men ville först ha en 20" för längden på cykeln men jag tror att cykeln hade blivit klumpig då.
Nu har jag vant mig med 18".
Ang test av min cykel så var det mer för att få känna på hur en Radon är i finnich och storleken men det är upp till dig.

A

Jag hade lätt valt YT-i Wicked 150 ist. Ungefär samma peng och sexigare hojj. ;)
Radonen ser lite brant ut i gaffelvinkeln för en AM, eller?

Swoop skrev:
-------------------------------------------------------
> Gött då! Ett test utanför Tyskland skulle som
> sagt sitta fint.
>
> 160 känns för stort för mig nu, och på 2012
> sitter det ju ändå 150 fram. Men tack för
> testerbjudandet!
>

Det handlar inte om att det är en 2012 du tittat på utan de har en modell som heter ED som har 160mm istället för 150mm fram och 140mm bak.

Jag vet att ED har 160. De har lika ramar. ED har lite flackare gaffelvinkel (66°) än 140 AM. Men annars är det samma ram.

A

Edit: sorry! Läste inte helheten. Ja det är rätt. ED är en lite annan modell.

Senast ändrad:
Det ser ut som att 2011 är sista årsmodellen för ED, till förmån för Slide Downhill med en helt annan ram (de kunde väl ge den ett helt nytt namn samtidigt kan man tycka). De listar 2011 ED till reapriser men de verkar vara slutsålda.

YT-i Wicked 150 är ju ett alternativ som nämnts och är väl det enda märket som jag känner till som konkurrerar prismässigt med Radon. Den har 68,0 grader gaffelvinkel mot 68,3 på Slide AM. Den är ju lite mer blingig, vilket man gillar mest är väl en smaksak, och om man föredrar SRAM så är den ju bättre.

andeol skrev:
>
> YT-i Wicked 150 är ju ett alternativ som nämnts
> och är väl det enda märket som jag känner till
> som konkurrerar prismässigt med Radon. Den har
> 68,0 grader gaffelvinkel mot 68,3

67,5 på 2012:an lite högre prislapp och liter mer bling, fortfarande sjukt prisvärd dock :)

Är med på att ED är en annan cykel, och tänkte att på Slide AM sitter det ju ändå 150 fram (2011 140) som känns gott nog just nu.

YT ser nästan väl blingig ut... och lite dyrare nu till 2012.

Swoop skrev:

> YT ser nästan väl blingig ut...
Kan det bli för blingigt? ;)

och lite dyrare
> nu till 2012.
Men fortfarande sjukt bra pris.

Det stod om YT i tyska Bike och nått som de tyckte var irriterande var att dämpen sitter så det inte finns något flaskställ på ramen. Kanske inget man annvänder på en am men jag har det för kortare turer då jag slipper rygga och batterifäste på kvällar/vintern.
Ytterligare en parameter att ta med i beräkningen. :)

A

Hej.

Har också sneglat lite Radon Slide 5.0. Har nu en Radon ZR team 7.0, vilket har fungerat bra för mig som inte kör så mkt eller speciellt hårt, men har börjat funderar lite på om det inte är dags att börja köra heldämpat.

Är radon slide ett bättre alternativ till Canyon nerve XC? Vilket är den andra FS cykeln jag funderar på. Tar gärna emot lite synpunkter både på HT v FS och Never v Slide.

Ha de

Hälsningar Cooper.

Hej. Läste testet som bike hade 2011 där YT wiked är med. Där var Canyon Nerve xc med. Den har 120 mm fram o bak.
I det testet så vann Canyon över lag. Men YT var naturligt vis bättre utför.
Så det är frågan vad du ska ha cykeln till? Och om du kört HT tidigare så räcker det kanske med 120.
Nerven har även vunnit över cannondale o specialized i engelska tidningar. Så det är ett bra val.
Titta inte för mycket på komponenterna utan titta på ram o gaffel.
Men vad du än väljer av dessa så tror jag att du kommer att bli nöjd.
Själv har jag kört cannondale sen 96 och den jag kör mest med nu är radon sliden.

A

Tycker som så många andra här att Radons nya hojjar för 2012 ser riktigt smutta ut, och jag håller med... det är otroligt mycket för pengarna. Kör själv som Prophet en ED slide 8.0 fast från -11, dvs med Fox 36 RLC gaffel 160mm och RP23 dämpare. Som sagt grymt kul i hellas men även i Sälen, både rosa leden och rörbäcksnäs, en mångsidig hoj helt enkelt :)... dock så står den nu och väntar på en X0 kedjestyrare så kommer snart köra 1x10, antar man får trampa mycket på gymmet för att inte chocka benen allt för mycket när säsongen drar igång igen :)...

Men överlag så kan jag dela med mig av mina erfarenheter av dessa hojjar, har iofs bara haft två men dessa har fungerat flawless... körde innan på en ZR team 7.0 -10 (ht) men ville sedan gå över till fullgung vilket jag tycker är askul! Självklart så gör Canyon och Cannondale med flera riktigt fina cyklar och testas mer både lite här och där än vad Radonen gör. Hur som helst så landade mitt val på Sliden och vilket jag inte har ångrat en sekund, haft sjukt kul på denna hoj... antar att skulle jag besriva Radon så är det väl mycket "bang for the buck" :)

Hoppas ni hittar vad som passar er oavsett vad ni väljer! :)

Tack, det är gött att få input om Radon, det är ju som sagt lite torka på utlåtanden om dem i pressen och även på forumet.

Swoop skrev:
> Beställde en 20" i måndags (inkl. 60 mm
> styrstam), fick paketnummer idag, förhoppningsvis
> en ny cykel till nästa helg!
>
> Återkommer med testutlåtande.
>
> Slide ED har för övrigt också dykt upp för
> 2012
> http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-ED-160-
> Series-2012_id_18446_.htm

Hur gick det med din Radon?

Hjälpte svågern att skruva ihop en skinande vit Slide AM 7.0 nu ikväll. Kändes förbannat fin! Relativt kompakt i storleken för att vara en 20" måste jag säga, men den blir smidig och bra i skogen för honom.

Sinnesjukt mycket hoj för pengarna, både femman och sjuan! Måste motvilligt även erkänna att Reverb-stolpen får min trogna Gravity Dropper att kännas lite som en relik från Sovjet-tiden :(

Räkna 2-3 veckor. Trackingnumret du får går bara att följa på dhl.de och när det står att paketet anlänt till sverige får du ringa posten kundtjänst för att få veta hur det ligger till (inte dhl.se alltså).

Shit såg precis din post och jag som kollat på dhl.se... Nu när jag kollade den tyska dhl ser jag att en är på posten... Hamnar den på den närmsta stationen eller? Haha, sjukt flummigt ;)

Kan sälla mig till skaran av Slide 5.0 ägare nu också. Enligt dhl.de så befinner sig den just nu i Hamburg.
Snart kommer den obligatoriska bilden med cykeln i soffan :)

Coffeeandmilk skrev:
> Shit såg precis din post och jag som kollat på
> dhl.se... Nu när jag kollade den tyska dhl ser
> jag att en är på posten... Hamnar den på den
> närmsta stationen eller? Haha, sjukt flummigt ;)

vet inte riktigt var de hmnar. Jag såg till att få paketet levererad till jobbet eftersom att jag utgick från att det var "Vi-dyker-upp-mitt-på-dagen-när-ingen-är-hemma-utan-at--ringa-först" a.k.a. DHL som skulle bära ut den. En svettig överviktig herre i postmundering fick därmed sitt dagliga träningspass. Slide 5.0 kan mycket väl vara en av de prisvärdaste hojarna, fan vad rolig den är att köra.

OK, ledsen för sent svar, bevakade inte den här tråden...

Ang. min Slide AM 5.0 så är jag absolut nöjd!

Leveranstid ca. 2 veckor (i mars), det är ganska snabbt. Lätt att få ihop när den kom hem, bara skruva dit styrstammen egentligen. Lufta dämparna lite också.

Jag tog en 20" för mina 183 längd/83 innerben, det funkade mycket bra. Rätt stor att stå över, men längden till styre och överlag storlekskänsla var perfekt.

Jämfört med min gamla Kona Four Deluxe (100 mm heldämp) så är Slide AM grövre, stabilare och går mer som ett lok i skogen, bara att trampa på liksom. Kör ganska tekniskt och tufft så det känns helt rätt.

Finishen på cykeln var bra och den har en hel del bra detaljer. Fick med skavskyddstejp till ramen också t.ex.

Något dumt dock att framväxel har kabeldragning längs underröret men det funkar ganska bra. Däcken är lite hala, och efter lite skärsår har jag bytt ut dem till Maxxis Ardent 2.4 EXO. Hjulen har hållt sig raka hittills, bromsarna behöver köras in (Formula brukar tydligen vara så). Gaffeln funkar toppen både med Remote Lockout och bara en liten vridning på gaffeln för att sänka 30 mm.

En stor köprekommendation med tanke på komponenter och pris!

Jag är lite sugen på ett ramset från BD men när jag "drömmer ihop" en cykel med 1x10 setup så blir den förvånansvärt lätt:

XTR 11-36 kassett 272
XTR bakväxel 209
XTR vevparti (inklusive lager) 650
KMC X10SL Kedja 240
XTR växelreglage höger 107
XTR Bromsar (M975) 520
XT Bromsskivor 180 mm 264
Hjulset Easton Haven 2012 1650
Schwalbe HD 2.35 EVO 1530
Vätska för stansning 100
Radon Slide 160 ED ramset + FOX RP23 BV 3150
Styre Easton 160
Styrstam Richey WCS 120
Handtag 20
Styrlager 100
Sadel 160
Sadelstolpe 250
RS Revelation RCT3 Dual 150 1716
Snabbkoppling HOPE 120

Summa 11338

Sadelstolpsklämma och kedjestyrare är inte med, har jag missat något annat?

Jag kommer inte köra hårdast av hårdast men jag väger 95 kg och vill ha en stigcykel som är robust men fortfarande inte för trög. Att gå på 160 respektive 150 mm i fjädringsväg är väl mer Enduro än stig men med låsbara dämpare ska det väl inte gunga så man blir sjösjuk på transportsträckor?

andeol skrev:
> För övrigt så är det väl dags att Happy
> testar nån Radon under 2012? Intresset finns nog
> och det är svårt att hitta nåt skrivet utanför
> Tyskland.

Vi har hört oss för men dom har avböjt att medverka i test. Tydligen säljer dom tillräckligt ändå, vilket antalet trådar här på happy tycks påvisa.

Jag själv tycker det signalerar att dom inte riktigt tror att deras cyklar håller för en jämförelse. Synd hur som helst då det vore intressant att se hur bra dom egentligen är!

Westman skrev:
> andeol skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För övrigt så är det väl dags att Happy
> > testar nån Radon under 2012? Intresset finns
> nog
> > och det är svårt att hitta nåt skrivet
> utanför
> > Tyskland.
>
>
> Vi har hört oss för men dom har avböjt att
> medverka i test. Tydligen säljer dom
> tillräckligt ändå, vilket antalet trådar här
> på happy tycks påvisa.
>
> Jag själv tycker det signalerar att dom inte
> riktigt tror att deras cyklar håller för en
> jämförelse. Synd hur som helst då det vore
> intressant att se hur bra dom egentligen är!

Dom är väl bevisligen testvinnare enligt mountainbike magazine?

Fast både brittiska och tyska cykeltidningar är väl förhållandevis patriotiska när det kommer till poängsättning på sina inhemska märken. Därmed inte sagt att de inte är så bra som det sägs, men jag har svårt att tro att radon skulle vinna ett stort test av den typen av cyklar, med tanke på att deras geometrier inte är direkt cutting edge (om jag inte missat något).

Canyon som är en ganska stor tillverkare släppte ju inte stighojar med brantare gaffelvinkel än 68 förrän i höstas.

Om de är testvinnare, varför vill/vågar de inte låta oss göra ett test då? Då borde de väl välkomna det, om de var säkra på positiv publicitet!

Tyska tidningar har f ö alltid premierat de tyska märkena, och tittat mest på utrustning, så jag ställer mig skeptisk till att lita för mycket på de testerna. Vidare brukar tyskarna göra laboratoriemätningar respektive poängsätta spec/pris. Tyskarna är också generellt "efter" med geometrierna, så en gissning är att i det landet lär inte omodern geometri ge samma nackdel i tester som annorstädes.

AlphaTango skrev:
> Jag är lite sugen på ett ramset från BD men
> när jag "drömmer ihop" en cykel med 1x10 setup
> så blir den förvånansvärt lätt:
>
> XTR 11-36 kassett 272
> XTR bakväxel 209
> XTR vevparti (inklusive lager) 650
> KMC X10SL Kedja 240
> XTR växelreglage höger 107
> XTR Bromsar (M975) 520
> XT Bromsskivor 180 mm 264
> Hjulset Easton Haven 2012 1650
> Schwalbe HD 2.35 EVO 1530
> Vätska för stansning 100
> Radon Slide 160 ED ramset + FOX RP23 BV 3150
> Styre Easton 160
> Styrstam Richey WCS 120
> Handtag 20
> Styrlager 100
> Sadel 160
> Sadelstolpe 250
> RS Revelation RCT3 Dual 150 1716
> Snabbkoppling HOPE 120
>
> Summa 11338
>
> Sadelstolpsklämma och kedjestyrare är inte med,
> har jag missat något annat?
>
> Jag kommer inte köra hårdast av hårdast men jag
> väger 95 kg och vill ha en stigcykel som är
> robust men fortfarande inte för trög. Att gå
> på 160 respektive 150 mm i fjädringsväg är
> väl mer Enduro än stig men med låsbara dämpare
> ska det väl inte gunga så man blir sjösjuk på
> transportsträckor?

Växelvajrar + höljen, fälgband, ventiler, skruvar till bromsskivor, lite väl optimistiskt med 100g stans?

Luthman Photography skrev:
>
> Canyon som är en ganska stor tillverkare släppte
> ju inte stighojar med brantare gaffelvinkel än 68
> förrän i höstas.

Du menar väl flackare? Eller har jag fattat allt fel nu igen?

paxel skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Canyon som är en ganska stor tillverkare
> släppte
> > ju inte stighojar med brantare gaffelvinkel än
> 68
> > förrän i höstas.
>
> Du menar väl flackare? Eller har jag fattat allt
> fel nu igen?

Nej, jag menar brantare, men jag menar fel.

Du har rätt. Flackare ska det givetvis vara.

Luthman Photography skrev:
> Fast både brittiska och tyska cykeltidningar är
> väl förhållandevis patriotiska när det kommer
> till poängsättning på sina inhemska märken.
> Därmed inte sagt att de inte är så bra som det
> sägs, men jag har svårt att tro att radon skulle
> vinna ett stort test av den typen av cyklar, med
> tanke på att deras geometrier inte är direkt
> cutting edge (om jag inte missat något).
>
> Canyon som är en ganska stor tillverkare släppte
> ju inte stighojar med brantare gaffelvinkel än 68
> förrän i höstas.

fast i deras test finns det ju säkert ett 20-tal andra tyska märken, så något borde det ju ligga i resultatet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp