Varför kommer jag inte överens med min Ibis Mojo HD?

Matthias87

Aktiv medlem
Kanske är denna tråd lite konstig, men det får gå!

Jag sålde av min AM-hoj och min DH-hoj förra året och köpte mig en Ibis Mojo HD, tänkt att ersätta båda mina hojar, då det ändå bara blev att man körde DH lite varje sommar.

Mojo HD:n har fått många hyllningar och sägs vara en av de vassaste endurohojarna på marknaden, dämpsystemet ska vara grymt trampvänligt och samtidigt svälja det mesta man utsätter en endurohoj för.

Att dämpsystemet är trampvänligt och fungerar ypperligt håller jag med om. Är säkerligen en av de vassare endurohojarna på marknaden också... MEN jag kommer inte överens med hojen.
Har sedan första gången jag satte mig på den kännt mig obekväm. Kan inte hantera cykeln på samma sätt som jag kunnat hantera mina förra cyklar (en Specialized Pitch Pro 2011 bl.a.).
Det jag kan komma på i nuläget är att jag har svårt för att kontrollera cykeln lika bra på bakhjulet, vilket är jobbet när man vill ta sig över vissa hinder i hög fart på ett smidigt sätt. Har inte heller samma kontroll i luften, ganska ofta tappar jag fästet från pedalerna precis efter man lyft från ett hopp, och flyger i luften med fötterna någon cm ovanför pedalerna. Returen är inte speciellt snabb, så jag tycker det är konstigt.

Mojon är i storlek medium och specad med en 160mm Marzocchi RC3 EVO Ti 2011 fram vilket ger 67 graders gaffelvinkel, har en Rock Shox Vivid R2C i baken, styrstammen är på 50mm och styret är en Renthal Fatbar på 750mm, så på pappret är det för mig drömhojen.

Kan inte förstå vad det är som gör mig så obekväm på hojen. Kan det vara att en Medium-ram med 50mm styrstam är för liten för mig?

Ibis är generellt ganska korta i storlekarna, pseciellt jämfört med Specialized som väl snarare är långa. Pitchen har rätt mkt kortare kedjestag också, det borde göra en hel del för känslan på bakhjulet.

Sen är jag osäker på hur bra DW-länken funkar med stålfjäder, den är väl byggd för luftdämpare? Iaf gamla mojo har jag för mig var kraftigt optimerad för luft. Har du provat att pilla på båda returerna?

Du kommer ju från en Pitch och en Demo, som båda har FSR och väldigt korta kedjestag. Mojons är längre (svårare att köra på bakhjulet) och har DW-länk, som beter sig annorlunda än FSR/Horst. Mer plattformig.

Har du testat att köra med C helt utskruvad på bakdämpen? Plattformen som är inbyggd i DW gör oftast att det kan kännas som det blir för mycket lågfartskomp.

Testa att låna en 75mm stam och se om det blir bättre eller sämre!

Tackar för svaren!

Westman: Har inte testat med C helt utskruvad. Får göra det. Inte heller med längre styrstam, då jag inte känner någon som har en, och känns segt att köpa en bara för att testa. Men får väl beställa en billig och se hur det känns.

Atlas: Testa att byta gaffel låter ju jobbigt. Borde väl inte vara det som påverkar heller? Om något skulle jag vilja ha längre A2C så det blir flackare gaffelvinke :)

Runt 30% sag bak om jag inte missminner mig.
Hur påverkar en brant sadelvinkel?
Bikechecker har jag aldrig varit inne och spanat på än.

Har du någon du kan låna en luftdämpare med rätt mått? Även om jag inte gillar RP23 på min HD kan det kanske vara något att testa. Som marran var inne på vill jag minnas att mojo HD är utvecklad för luftdämpare och för att man skall köra med en coil skall det vara en coil som är progressiv. Hur progressiv är en vivid?

Jag tyckte idag att min Spec Enduro kändes lite trång i cockpiten och testade att slänga på en längre styrstamm (satt 50mm på), det enda jag hade liggande var en 90mmm Syncros med negativ rise som jag trodde skulle bli för lång och felvinklad... men... otrolig skillnad, passade mig mycket bättre! Mycket bättre flexibilitet i rörelseomfånget och inte märkbart sämre på något. Fick mycket bättre position över cykeln.

Vinst helt enkelt! :-)

Prova att byta till en längre vetja...

Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------
> ...Inte heller med längre styrstam, då jag inte känner någon som har en, och känns
> segt att köpa en bara för att testa. Men får väl beställa en billig och se hur det känns.

Vad har du tänkt annars, byta hoj?
Stam, styre, sadel, stolpe får man räkna med att byta som seriös cyklist för att få en cykel som passar en, IMNSHO.

Medium borde inte vara helt tokig storlek om man är 175 tycker jag. Synd att inte Ibis anger reach, det är ju lite mer relevant än topprör när man står upp.

Jag antar att du inte sitter så sadeln när du hoppar, och i så fall spelar sadelrörsvinkel ingen roll.

Mät upp reach och jämför med vad du hade tidigare, det borde kunna ge lite uppfattning.

Jag håller nog med Westie också om kompressionen, FSR är ju ett väldig aktivt länkage, DW är väl snarare åt andra hållet på aktiv-trampeffektiv-skalan. De dämpare Ibis skickar med har en väldigt lätt kompressions-tune som jag förstått det för att passa ihop med DW-länken.

Sen vet jag inte hur petigt sag är på Ibis, på vissa multilänkbyggen (typ vpp) är det väldigt kritiskt, så där finns också utrymme att experimentera. Fast jag tycker nog ändå att det låter som att det är något knas med returen, om det var jag som skruvade hade jag nog läst dämparmanualen noga och sen börjat på "lilla" returskruven. Alternativt langat in dämparen till TF, beskrivit problemet och bett dem om moar shimz. Det är rätt billigt om man ändå ska serva, kostade iaf inte mig många pund extra.

Jag upplevde samma problem med min reign x(som f öv är en helt grym hoj), den vill gärna slå en i baken och flyga så lågt över hoppen som möjligt. Det är ju iofs många som trivs grymt bra med shortlinkare. Men har man vant sig vid något annat så kanske det är svårt att lära om(skit bakom styret), man får köra in sig som fasen helt enkelt.

Ibis är korta i storlekarna, kombinera det med betydligt mer rearward axlepath(speciellt i början av slaget) än t ex fsr och en längre sving så har du några orsaker till de upplevda problemen. Sen är ju dämpen viktig som bara den för känslan.

Storleksmässigt/längd:
Ibis xl storlek har ungefär samma reach som Specialized medium, så du borde ha en xl(tycker jag som kör en aningen kort enduro). Då får du dock slåss med ett jävligt högt sadelrör.

Ang storlekar så är det anus att köra på en för liten hoj och det låter ju inte så lovande om Ibis är väldigt korta i Reach. Särskilt då baktriangeln på en multilänk-hoj blir rätt lång, så framänden blir en relativt kortare del av hjulbasen.

Jag har en 90-stam liggandes i ngn reservdelslåda (för 31.8 styre) som du kan låna och prova med, 3cm längre front borde ge viss skillnad i viktfördelningen etc.

Storlek på ramen kan du ju inte göra så mkt åt, däremot dämparinställningar. Har funderat lite till och tror nu ännu mer att detta har med C och R1/R2 på din Vivid att göra. Med felaktigt inställda returer kommer det kännas obehagligt att hoppa. Testa att skruva ut C helt som sagt smo en grundinställning. Ställ beginning stroke rebound något snabbare och ending stroke rebound något långsammare. Testa att hoppa.

Baserat på hur jävla konstigt inställ du hade din Demo när jag labbade med den i Hafjell, så utesluter jag inte att detta kan göra en hel del. ;) Vet du vilken Tune på Vivid du har?

Om ibis i xl har samma reach som specialized m så blir man ju lite orolig.

Testar gärna stammen westman! Får ta en runda ihop, så kan man ju ta det då.
Och nej, jag är ingen hejare på att ställa in dämpare :)

Jag har en Ibis och kan inte relatera till dina problem. Men som sagt så är Ibisen byggd runt Fox rp23 med lättaste tunen. Att sätta på en fjäderdämpare skulle jag inte rekommendera såvida man inte tunar den helt rätt.

Sen är det viktigt att stännga av all form av lågfartskomp på bakdämparen, ramen sköder det.
Sag är också viktigt, håll dig till rekomenderat sag.

Ang gaffeln så ska det itne vara någon fara, en HD är byggd för 160mm och även upp till 180 om jag inte missminner mig.

Storleksmässigt vet jag inte riktigt hur den är för dig, men jag är 193cm och kör på en XL och 50mm stam och tycker det är perfekt.
Jag skalade upp Mojon i M lite snabbt på datorn och räknade ut att reachen är 419mm, en Pitch -10 i M har 450mm i reach så skillnad är det ju om min enkla mätning var rätt. (ETT 56mm på skärmen reach 40mm. 56/40=0,714 > 0,714*587 (ETT) = 419mm)

>ag skalade upp Mojon i M lite snabbt på datorn och räknade ut att reachen är 419mm, en Pitch -10 i M >har 450mm i reach så skillnad är det ju om min enkla mätning var rätt. (ETT 56mm på skärmen reach >40mm. 56/40=0,714 > 0,714*587 (ETT) = 419mm)

enduro m 1151 hjulbas 419cs 66.5ha reach ca 425
Ibis xl 1156 hjulbas 435cs 67ha Jag skulle tro att enduron är 5-6mm längre i reachen än hd.

hd m 1114 hjulbas .-:_:- reach på ca 390mm

Kolla gärna denna när ni jämför strl, speciellt reach o stack.
http://bikegeo.muha.cc

Hi there, I'm the guy from unluckypete.com with almost the same setup as yours:)

Have you tried to slow down your high speed rebound on the rear shock? It changed the bike a lot, especially when jumping. What compression tune do you have on your shock?

I disagree with the statement that Mojo HD is "for air only". I wrote a post about coil shock on HD here http://unluckypete.com/2012/11/coil-shock-on-ibis-mojo-hd/ I'm not going back to air anytime soon.

Cheers.

p.

Westman: har testat det du sa nu, så får vi se efter helgens cykling. Dock har jag inte rätt sag. Kan nog bero på att jag slutat gymma och tappat 6-7kg. Ligger på lite under 25% nu.

Unluckypete: I have the M-M tune. Will try changing the rebound :)

I have M/M tune on mine, too. When the high speed rebound is too fast, it kicks when launching a jump. I think I have mine set to 1.75 turns from full open (it's the one adjusted with a small allen key).

25% sag on HD is too little. From my experiments, it feels best between 30-33%. With 400lbs spring my sag is almost precisely 30% (197mm eye-to-eye when sagged, 216 - 64 * 0.3) I weigh ±85kg geared up.

Im 85kg with gear too. Also have 400lbs spring. I could get a 350lbs spring, but I think I will bottom out pretty hard on bigger jumps/drops then. Will measure sag again today to make sure.

Agreed, 25% is too little. That will make the bike difficult to pop, wheelie and generally front weight biased, i.e. load the fork more. You need a lighter spring. Too much sag is better than too little, when riding aggressively.

One more idea, how many turns of preload do you use? I use only 1 turn, basically just securing the spring in place. If you are 85kg, I think you would have to use too much preload with a 350lbs spring.

This difference between sag with the same rider weight can be also caused by variability in steel spring itself. There are some articles about coil spring rate tolerance saying it can be up to ±10%, so when buying 400lbs spring, you can end up with a real spring rate anywhere between 360-440lbs.. Tolerance for Ti spring should be only ±3% or so. I found one example here http://www.sicklines.com/tech/spring-rate-printed-vs-measured-ratings/

Checked the bike now. I had like five turns of preload on the spring. Changed to one turn now, so the sag is exactly the same as yours (197mm). But how can 197mm be 30% sag? 70% out of 216mm is 151mm. Shouldnt eye-to-eye be 151mm while sagged then?

You said I should have the high speed rebound pretty slow, 1,75 turns from fully open. Could you check that again? Because I can only adjust mine 1,75 turns from fully closed to fully opened. By open you mean rotated anti-clockwise, right?

Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Checked the bike now. I had like five turns of
> preload on the spring. Changed to one turn now, so
> the sag is exactly the same as yours (197mm). But
> how can 197mm be 30% sag? 70% out of 216mm is
> 151mm. Shouldnt eye-to-eye be 151mm while sagged
> then?

Du tänker fel. Dämparen har 63 mm slag. 216 minus 197 är 19 mm vilket är 30,16 % av slaget :)

/Johan

Haha, vad dum jag är! Sätter mig i ett hörn och skäms lite! :)

Nu har jag iaf rätt sag då. Har 28% sag fram.

I'm sorry about the rebound setting, I remembered wrong and I should had double checked before posting.

Now that I checked, the full range on my shock is only 1 and 1/4 turn. I have it set to 3/4 of a turn from fully open (rotated anti-clockwise), so it's like 60% of the range.

Regarding winter cycling.
This video came to mind and as ville riding an ibis mojo it is also somewhat on topic..

//j

Muntis> I never had a chance to try the fattie, I've just seen it once at a bike exhibition. I have a pair of 2,5" soft compound DH tires though.. I have never thought about using them for winter trail riding:)

Matthias87> Oh, I envy you:) How cold is it? Hopefully the snow here will be gone by the end of February...

Had a really good ride today! Conditions was perfect. The trail is acctually faster in many places now when its snow and the ground is frozen (mud free).

The bike felt good. I think the suspension felt better. Didnt just launch any jumps, so cant tell for sure about that part. It still feels a bit cramped though, but that is almost only when Im standing up and pedaling. Really hope a bit longer stem will solve that problem.

I'm glad to hear that! If I understood correctly, you run medium frame? How tall are you?

I'm also curious about your fork settings. Do you use any air preload? How many click of compression/preload/rebound do you use?

Thanks!

I am 175cm, and ride on a medium. Have a 50mm stem, but will try a 70mm soon. How about you?

I have the 2011 55rc3 ti, 160mm. You have the same? I have no air assist, 2 clicks of preload, 8 clicks of compression. I dont remember how much rebound. Whats your setup?

I ride on a large frame with 50mm stem and 780mm bars, but I'm 186cm with quite long arms..

My fork is 2012 55rc3 Ti with 170mm of travel.
(clicks from full open - CC / total range):
no air preload
6/12 clicks of compression
19/26 clicks of rebound
30/60 clicks of preload

Preload acts little bit funny, as 0 clicks results in 44mm sag (25,9%), 30 clicks = 39mm (22,9%) and 40+ clicks = 34mm (20%), so it's not very linear.

Yes, it's -1 deg angleset. I added it when swapping the fork. I had tapered Fox Float 160 before, but now the Marz has straight 1 1/8" steerer, so I could use ZeroStack bottom cup to reduce the lower stack height. I haven't measured it, but the resulting head angle should be around 65.5deg. I have some pictures and more details here http://unluckypete.com/2013/01/ibis-mojo-hd-with-cane-creek-angleset/

Tillbaka
Topp