Varför kör vi 29or?

Varför kör vi 29or?
Eller, med dagens dämpare går det kanske utmärkt att lyfta framhjulet men är desto lättare att undvika loopa ur...?
Dämpare kan säkert inverka en aning ja. Man vill ju inte att den saggar ihop totalt när man "trycker till" liksom. Och apropå det så lär även länkaget spela roll eftersom kedjestagen kan bli kortare eller längre när man är en bit in i slaget.

Skillnaden mellan hjulstorlekarna gör nog dock fortfarande mest skillnad om man jämför två hojar med samma BB-höjd och kedjestagslängd. Axeln högre över marken gör att man måste ta i mer eftersom systemet i form av cykeln (och cyklisten) är "ledat" kring bakaxeln, inte kring kontaktpunkten med marken.

Edit: Jag tänker att man nog "loopar ur" lättare med större hjul för att det är svårare att hålla balansen ju högre tyngdpunkten är från marken, alltså när man är uppe på bakhjulet. Men då snackar vi manual, inte bara lyfta en aning.

Varför kör vi 29or?
man kan också montera assymetriska fästen för fjädringskolven, kortare vevarmar, eller bara pumpa upp fjädringen ett snäpp:)

Varför kör vi 29or?
Jag tycker det låter som att du har missat det sista årets utveckling mot mindre rake på gafflar. Men vill du ha balanserad och sen länge genomtänkt geometri så är det kanske gammalt beprövat man ska sikta på. Dagens utbud av cyklar erbjuder framförallt en otroligt större bredd av egenskaper för olika ändamål. Och det betyder att det blir svårare att veta vad man vill ha.

Det är väl i det här sista som den här tråden får ett syfte.

Det är sant. Jag har inte kunnat hänga med i svängarna varken bildligt eller bokstavligt talat på ett bra tag nu.

Det låter ju spännande att man går mer mot flackt och kortare rake. Trailen borde ju snabbt bli rätt stor då vilket väl ger en trögstyrdhet. Men folk kör ju fortare och fortare för varje år som går så då är det kanske ett allt mindre problem. Och så de moderna styrkombosanningarna. Man har ju dragit rätt hårt i varenda spak i ekvationen samtidigt senaste åren, så nån ny konfiguration kan säkert träffa ett hyfsat lokalt maximum. Men helt klart går det lättare att gå vilse numera också.

Varför kör vi 29or?
man kan också montera assymetriska fästen för fjädringskolven, kortare vevarmar, eller bara pumpa upp fjädringen ett snäpp:)
De här sakerna har jag tittat på men tyvärr har ingen funkar för mig.

Ta asymmetriska fästen för fjädringskolven, alltså jag antar du menar offset bushings i endera ände av bakdämparen. En offset busring kommer att vilja lägga sig så som belastningen på den är och alltså går det bara att förkorta dämparen, ca 3 mm endera sida, om man nu vill det, vilket alltså kan sänka vevpartiet (säg runt en cm) och flacka till head tube angle och seat tube angle (säg runt 0,5°-1°). På en 27a man sätter på 29-gaffel och -framhjul skulle det kunna balansera upp hojen genom att få ner vevpartiet. Men har man redan ett flackt sadelrör så kan det bli en sämre lösning. Så för det vill man ha en brant seat tube angle till att börja med eller helt enkelt tycka det är ok med ett flackt sadelrör. Men i praktiken kräver det att man har en rätt modern hoj till att börja med. Om du vet nåt sätt att förlänga dämparen med så skulle det passa mig väldigt bra! Jag har inte hittat något sätt att göra det på än men det skulle lösa det galant för mig om det gick så det lyssnar jag gärna på om det finns lösningar för!!

På ena hojen har jag 175-vevar, på den andra 170- och jag har provat 165 vilket kändes väldigt kort. Dessutom är det skapligt dyrt att byta dessa och det är svårt att få tag på 165-vevar. Därför tror jag inte det här är en bra väg för mig. Men det kan ju komma tillfällen som kan göra jag provar det i framtiden. Just nu känns det som en ganska dum grej att kasta pengar på.

Att pumpa upp fjädringen har jag provat. Men det ändrar hela åk-känslan och kräver att man ändrar sin stil och hur man kör sin hoj. Jag gillar att ha en hoj som uppför sig som ”en flygande matta” där jag t ex kan skifta vikten bakåt för att lyfta framhjulet rätt oberoende av stenar o rötter som fram- o bakhjul slår i just i det ögonblicket.

Varför kör vi 29or?
Det är sant. Jag har inte kunnat hänga med i svängarna varken bildligt eller bokstavligt talat på ett bra tag nu.

Det låter ju spännande att man går mer mot flackt och kortare rake. Trailen borde ju snabbt bli rätt stor då vilket väl ger en trögstyrdhet. Men folk kör ju fortare och fortare för varje år som går så då är det kanske ett allt mindre problem. Och så de moderna styrkombosanningarna. Man har ju dragit rätt hårt i varenda spak i ekvationen samtidigt senaste åren, så nån ny konfiguration kan säkert träffa ett hyfsat lokalt maximum. Men helt klart går det lättare att gå vilse numera också.
Jag skulle helt klart säga att många av de gamla sanningarna om geometri är satta ur spel med de stora förändringar som skett de senaste tio åren.

(Det är helt enkelt för svårt att hänga med när kartan för maximum, minimum, sadelpunkter och inflektionspunkter ändrats radikalt och man skulle nog behöva en doktorsexamen för att kunna förstå och förklara det här för endera sig själv eller någon annan! Kanske finns det någon som hållit på med ramutveckling de senaste femton åren som har en teoretisk bakgrund, som kan relatera till det praktiska. Men det är nog svårt att göra pedagogiskt då det begränsas av vår kognitiva förmåga. Det skulle va kul att se någon försöka men jag vet inte vad som skulle få någon motiverad rent marknadsmässigt att göra det ?)

Varför kör vi 29or?
De här sakerna har jag tittat på men tyvärr har ingen funkar för mig.

Ta asymmetriska fästen för fjädringskolven, alltså jag antar du menar offset bushings i endera ände av bakdämparen. En offset busring kommer att vilja lägga sig så som belastningen på den är och alltså går det bara att förkorta dämparen, ca 3 mm endera sida, om man nu vill det, vilket alltså kan sänka vevpartiet (säg runt en cm) och flacka till head tube angle och seat tube angle (säg runt 0,5°-1°). På en 27a man sätter på 29-gaffel och -framhjul skulle det kunna balansera upp hojen genom att få ner vevpartiet. Men har man redan ett flackt sadelrör så kan det bli en sämre lösning. Så för det vill man ha en brant seat tube angle till att börja med eller helt enkelt tycka det är ok med ett flackt sadelrör. Men i praktiken kräver det att man har en rätt modern hoj till att börja med. Om du vet nåt sätt att förlänga dämparen med så skulle det passa mig väldigt bra! Jag har inte hittat något sätt att göra det på än men det skulle lösa det galant för mig om det gick så det lyssnar jag gärna på om det finns lösningar för!!

På ena hojen har jag 175-vevar, på den andra 170- och jag har provat 165 vilket kändes väldigt kort. Dessutom är det skapligt dyrt att byta dessa och det är svårt att få tag på 165-vevar. Därför tror jag inte det här är en bra väg för mig. Men det kan ju komma tillfällen som kan göra jag provar det i framtiden. Just nu känns det som en ganska dum grej att kasta pengar på.

Att pumpa upp fjädringen har jag provat. Men det ändrar hela åk-känslan och kräver att man ändrar sin stil och hur man kör sin hoj. Jag gillar att ha en hoj som uppför sig som ”en flygande matta” där jag t ex kan skifta vikten bakåt för att lyfta framhjulet rätt oberoende av stenar o rötter som fram- o bakhjul slår i just i det ögonblicket.
Kort inlägg då jag inte orkar skriva så mkt på telefonen.
Man kanske kan förlänga dämparen genom att köpa en för lång som man kortar av slaget på, blir den för lång så kan man använda offset bushings för att finjustera installationslängden. T.ex. köpa en 230x65 och korta slaget till 55. Då får man brantare sadelrör, dock tyvärr högre vevparti.

Varför kör vi 29or?
Kort inlägg då jag inte orkar skriva så mkt på telefonen.
Man kanske kan förlänga dämparen genom att köpa en för lång som man kortar av slaget på, blir den för lång så kan man använda offset bushings för att finjustera installationslängden. T.ex. köpa en 230x65 och korta slaget till 55. Då får man brantare sadelrör, dock tyvärr högre vevparti.
Har tittat på det här och det är för stor skillnad att gå upp från 210 till 230, eller från 230 till 250 då man i praktiken bara vill och kan gå upp några mm, säg kanske högst fem mm, beroende på hur länkaget ser ut. Men om någon vet dämpare som finns för längder här emellan som fortfarande har liknande slag som de metriska standarder som Fox och RockShox antagit så kan det ju lösa det om man har tur. Allt jag sett än har dock inte funkat, men jag har inte tittat runt så värst mycket ska jag ändå säga.

Varför kör vi 29or?
Har tittat på det här och det är för stor skillnad att gå upp från 210 till 230, eller från 230 till 250 då man i praktiken bara vill och kan gå upp några mm, säg kanske högst fem mm, beroende på hur länkaget ser ut. Men om någon vet dämpare som finns för längder här emellan som fortfarande har liknande slag som de metriska standarder som Fox och RockShox antagit så kan det ju lösa det om man har tur. Allt jag sett än har dock inte funkat, men jag har inte tittat runt så värst mycket ska jag ändå säga.
Kolla på icke-metriska då? Det där tramset med metriskt gör bara allt krångligare, åtminstone i övergångsperioden.
Sen vet du förmodligen inte hur länkaget kommer bete sig när du flyttar arbetsintervallet "utåt". Det kanske blir helt knasigt. Eller jättebra. ?

Varför kör vi 29or?
Kolla på icke-metriska då? Det där tramset med metriskt gör bara allt krångligare, åtminstone i övergångsperioden.
Sen vet du förmodligen inte hur länkaget kommer bete sig när du flyttar arbetsintervallet "utåt". Det kanske blir helt knasigt. Eller jättebra. ?
Ja, det är just det som är grejen. Spontant tror jag att det kan bli riktigt illa om man förlänger mer än tre eller fyra mm. Men tre mm skulle kanske göra underverk och få upp mitt bb en cm till en ny hoj med 27 bak och alltså bli en riktig mullet vari jag slipper leta efter en helt ny hoj eller ram för just det. Jag är ju inte nämnvärt tung på 75 så det kan funka. Men till att börja med skulle jag kunna ta loss dämparen från ramen längst bak och titta på hur allt rör sig om jag förlänger de här få millimetrarna. Jag har ju en bussning att byta just nu så det kan väl vara en enkel grej ?

Varför kör vi 29or?
rotatationen i ett excentriskt fäste går ju att låsa på lämpligt sätt.

men man kan ju också höja fram, få modernare geometri på köpet. antingen längre gaffel, eller ett mellanlägg vid nedre styrlagret. och vissa gafflar går att höja internt.

gillar man inte den wheel flop och stela styrning som följer med det, kan man kombinerat köra ett angle set baklänges t ex en halv grad och återfå ursprungliga vinkeln trots höjningen. smalare däck, högre tryck och bredare styre hjälper även.

överhuvudtaget är det nog bra att ha ett angle set monterat om man ska experimentera i dessa banor, för att hitta sweet spot.

om du vill göra ett inledande test hur cykeln beter sig med just styrmässigt med slackare vinkel, släpp på prov ur lite av trycket i bakdämparen. den då tillfälligt låga vevhushöjden får man stå ut med.

Varför kör vi 29or?
rotatationen i ett excentriskt fäste går ju att låsa på lämpligt sätt.

men man kan ju också höja fram, få modernare geometri på köpet. antingen längre gaffel, eller ett mellanlägg vid nedre styrlagret. och vissa gafflar går att höja internt.

gillar man inte den wheel flop och stela styrning som följer med det, kan man kombinerat köra ett angle set baklänges t ex en halv grad och återfå ursprungliga vinkeln trots höjningen. smalare däck, högre tryck och bredare styre hjälper även.

överhuvudtaget är det nog bra att ha ett angle set monterat om man ska experimentera i dessa banor, för att hitta sweet spot.

om du vill göra ett inledande test hur cykeln beter sig med just styrmässigt med slackare vinkel, släpp på prov ur lite av trycket i bakdämparen. den då tillfälligt låga vevhushöjden får man stå ut med.
Högre stack, kortare reach och flackare sadelvinkel är väl knappast att förknippa med modern geometri? Och det blir ju följden av att förlänga gaffeln.

Varför kör vi 29or?
Nja, min situation är väl annorlunda än din, i och med att jag satt i ett mindre bakhjul (med fälg som har 19 mm mindre radie). Det gissar jag redan flackar ner head tube angle från 66° (i flip-chipets högsta läge) till vad jag gissar (64,5°? till) 65° (med ramen fortsatt i flip-chipets högsta läge).

Men lyckas jag väl med att få upp vevpartiet med hjälp av en förlängande off-set-bussning så är jag kanske intresserad av att flacka till styrhuvudet någon grad. Men det här är helt sekundärt och beroende av att lyckas med en förlängande offsetbussning!

Senast ändrad:
Varför kör vi 29or?
Efter 2 timmar på Harbergets knallhårda hällar igår på min 26" stål-SS från -06 känns det i hela kroppen idag. Inser att en heldämpad modern 29a hade varit betydligt varit snabbare. Roligare vågar jag inte säga.

Varför kör vi 29or?
Nja, min situation är väl annorlunda än den du befinner dig, i och med att jag satt i ett mindre bakhjul (med fälg som har 19 mm mindre radie). Det gissar jag redan flackar ner head tube angle från 66° (i flip-chipets högsta läge) till vad jag gissar (64,5°? till) 65° (med ramen fortsatt i flip-chipets högsta läge).

Men lyckas jag väl med att få upp vevpartiet med hjälp av en förlängande off-set-bussning så är jag kanske intresserad av att flacka till styrhuvudet någon grad. Men det här är helt sekundärt och beroende av att lyckas med en förlängande offsetbussning!
Ett sätt att få upp Vevpartiet utan längre dämpare eller offsetbussning är att sätta i ett större bakhjul. Förslagsvis 29"

Varför kör vi 29or?
Ett sätt att få upp Vevpartiet utan längre dämpare eller offsetbussning är att sätta i ett större bakhjul. Förslagsvis 29"
Jag vet, jag vet, gör det ibland och känner balansen i geometrin mot halvmesyrmulleten jag vant mig vid. Och det gör mig bara än mer intresserad att känna hur en riktig 79a kan funka. Jag måste nog prova hur en vanlig 27a i min egen storlek känns. Hur mycket mindre rollover har det lite mindre hjulet där bak egentligen?

Varför kör vi 29or?
Intressanta funderingar. Jag kör min Evil offering i låga läget och med 150mm gaffel kombinerat med 165mm vevar. Hade redan gått från 175 till 170mm på gamla hojen så det kändes inte som ett så stort steg. Men cykeln känns helt klart bättre i låga läget, och jag skulle nog kunna tänka mig lägre. Men jag vill inte ha slackare sadelrör :/

Överväger att minska gaffeln till 140mm och stoppa i ett angleset på 1 grad. Det borde både branta upp sadelröret och kicka mer BB lite mer.

Å andra sidan är cykeln nära nog perfekt som den är, så jag kanske bara ska cykla och vara nöjd ??‍♂️?

Varför kör vi 29or?
Det här låter ju som att det inte är så svårt i alla fall att göra. Kan du förklara lite närmare? ?Är det bara jag som missat någon detalj som gör det möjligt att låsa en off-set-bussning i dämparinfästningen? ?
ja det kan göras till exempel med en indriven kil eller skruv. helst två. antingen i bussningens längsrikting, eller via ett hål sas från sidan. man bör nog ha lite erfarenhet av metallbearbetning, det är rätt stora belastningar som kan ge upphov till sprickbildningar om man har otur.

med excentriciteten på max är krafterna lättare att hantera än i mellanlägen.

Varför kör vi 29or?
Styrketräning och smalare styre funkar för mig.
är gaffelvinkeln slack och hjulen feta och greppiga kan det bli plötsliga och avsevärda styrande krafter åt sidan, när däcket tar i t ex en sned sten.

men med brant gaffekvinkel blir det i ökad utsträckning problem fast åt andra hållet när man loftar bakhjulet gentemot underlager. kan ge otäcka negativa styrslag.

gillar också jag smala styren, men det är inte helt oklomplicerat. men man tar sig fram bättre i snårig skog:)

Varför kör vi 29or?
Jag funderar lite på varför vi kör på de hojjar vi kör.

Kör vi 29or för att dom är roligast? Eller kör vi dom för att alla som tävlar kör dom, för att det är snabbast? För att det är enklast när man trampar sig fram över stock och sten.

Om man vill ut i skogen och ha kul.... Då handlar det inte bara om fart i mina ögon. Jag älskar så mycket mer med skogscyklingen. Övervinna kluriga partier, leka sig fram över små gupp och stenar, sakta ta sig ner/upp/fram genom tekniska bergsget-partier.

...eller är det bara farten och stravaplaceringar som är kul idag?

Någon mer som sitter och filosoferar under tråkiga skypemöten?
För min del är det fartupplevelsen med just 29or, men så är jag också en fartdåre oavsett om det är cykel, skridskoåkning, skidor utför, motorbåt, wakeboard, Gocart eller varför inte bil på Autobahn i Tyskland. Exakt samma upplevelse bara det går snabbt och ingen är i vägen =). Fart är frihet och ingen kan stoppa mig =). Jag skulle nästan påstå att fart är nästan som sex eller bättre =). Att flyga fram i skogen på en MTB cykel med 29or är superskönt i jämförelse med 26 eller 27. =) Hela fartupplevelsen ger hela min kropp ett rus som tusan =)...

Tillbaka
Topp