Varför passar inte min 10d kassett på min body?

desmo

Aktiv medlem
Hej.

Jag har inte stenkoll på alla standarder. Men jag var rätt säker på att hjul med 8d kassetter skulle klara 10d kassetter också? Men bodyn är för kort för den 10-delade kassetten jag har. Finns det någon avart till standard jag missat? Bodyn var härdad och vi klarade inte svarva ner klackarna på jobbet. Och kassett-konstruktionen medgav inte att ta bort material där heller. Mest nyfiken.

En åttadelad kassett är bredare än en tiodelad - om det är Shimano vi pratar om - så något är konstigt med ditt hjul. För att montera en tiodelad kassett på ett åttadelad frihjulskropp så behöver du en 1mm spacer bakom.

Räkna är visst svårt *skäms*
Det var visst 7d. De är kanske är smalare?
Shimano Parallax heter navet iaf.

Då så!
Jag tänkte köra 1x10 på en pendlar-mtb. Får ta ett par andra hjul till den då.

Men vad gör man med 7-delat? Köra 1x7 känns svårt? Så då är det 2/3x7 som gäller?

Då så!
Jag tänkte köra 1x10 på en pendlar-mtb. Får ta ett par andra hjul till den då.

Men vad gör man med 7-delat? Köra 1x7 känns svårt? Så då är det 2/3x7 som gäller?
Ja vad tusan 1x7 är coolt! En 11-28 och ett 38-42 framdrev gör en bra pendlare om det inte är för backigt.

Det är en projektcykel utan drivlina i dagsläget.
Har två par 26"-hjul.
1 - Dessa jag hade tänkt använda (7d)
2 - Ett par Rolf (som tar 8-10).
Jag beställde en kinesisk 10d drivlina.
Så det blir att bygga med Rolf-hjulen tills vidare.

Men vad gör man med ett par 7-delade hjul? Sparar till nästa projekt? Men ska det bli användbart känns det som det behövs 2 eller 3 klingor fram?

Skulle man inte kunna tar bort näst minsta drev från 10-delade kassetten och montera den ändå?

Det är en projektcykel utan drivlina i dagsläget.
Har två par 26"-hjul.
1 - Dessa jag hade tänkt använda (7d)
2 - Ett par Rolf (som tar 8-10).
Jag beställde en kinesisk 10d drivlina.
Så det blir att bygga med Rolf-hjulen tills vidare.

Men vad gör man med ett par 7-delade hjul? Sparar till nästa projekt? Men ska det bli användbart känns det som det behövs 2 eller 3 klingor fram?
Offrar man lite range så blir det hygglig ändå. Beror ju på syftet såklart, men vill man så går det köra 1x7 också även om 3x7 ger fler möjligheter.

För något år sedan mötte jag en "randogubbe" som hade 1x7 och var så nöjd. Så kan man tänka sig att ståtrampa någon gång och trampa ur någon gång så GÅR det ju. Även om jag personligen hellre skulle ha iaf 8-9 drev bak...

Ja några stora pengar får du ju inte så varför inte spara. 2 fram minst känns ju lämpligt för 7-delat, blir rätt glest annars tycker jag själv. Tre kanske du kan slippa om du väljer klingor och kassett lite smart.

Nu har jag ju den kinesiska 10delade att testa, så den vägen får det bli. Även om de 7delade hade varit snyggare (silvriga).
Men OM jag ska bygga upp med 1x7 (jag klarar mig med det). Vad för komponenter funkar då? Kan man hitta en kassett med typ 11-34?
11-28 och 12-32 hittar jag direkt hos bike24.
Växelmässig verkar Acera vara det som finns?

Nu har jag ju den kinesiska 10delade att testa, så den vägen får det bli. Även om de 7delade hade varit snyggare (silvriga).
Men OM jag ska bygga upp med 1x7 (jag klarar mig med det). Vad för komponenter funkar då? Kan man hitta en kassett med typ 11-34?
11-28 och 12-32 hittar jag direkt hos bike24.
Växelmässig verkar Acera vara det som finns?
12-32 blir väl bra? Välj framdrev som om du hade 11-34. Skicka mig en ond tankte de få gånger du trampar ur och retar dig på det. ?

Nu minns jag inte exakt årtal, men Shimano ändrade splinesen på kassetten kring 2010. Jag köpte ett par Ultegra-hjul och fick köpa ny kassett, trots att den gamla kassetten också var 10-delad. Det är alltså inte bredden som är problemet utan splinesen som skiljer sig mellan kassett och body.

Nu minns jag inte exakt årtal, men Shimano ändrade splinesen på kassetten kring 2010. Jag köpte ett par Ultegra-hjul och fick köpa ny kassett, trots att den gamla kassetten också var 10-delad. Det är alltså inte bredden som är problemet utan splinesen som skiljer sig mellan kassett och body.
Min nya 10d-kassett går på. Så mönstret fungerade. Men jag hade behövt ta bort ett drev för att få plats med den.

Det går att byta till en 8/9/10-delad body. Jag har precis gjort det på ett gammalt 26”-hjul.
Efterlyste en body i yardsale-tråden, men hittade ett nos hos min lbs sedan.

Kanske att @Jonatan F har en liggande.

Funkar att köra den 10 delade drivlinan som 9 delat om du får på 9 drev. Bara att ställa in ändlägena. Fast det är klart är det grejer från kina vet man aldrig.

Nav för 7-delat finns med olika bredd, 130 resp. 135 mm och nav för 8/9/10-delat ÄR 135 mm så vida det gäller äldre mtb (så vitt jag vet). Om ramen är av stål och avsedd för 130 mm nav så ska det gå att med hjälp av en 2"×4" (45x95-regel) gå att böja ut bakramen 2,5 mm på var sida. Detta är vad jag har läst och ingen egen erfarenhet av.

Beroende på hur du vill använda cykeln så går det alldeles utmärkt att köra 1x7. Jag har gjort om ett par trötta 3x7-cyklar (mtb anno ~1990 med sopslut komponenter) till helt ok 1x7.

Till hardcore bikepacking har jag min hardcore bikepacking-cykel med 1x11 och till ev. Europasemester har jag en uråldrig mtb med ny 1x11 eller en oförtjänt creddig vintage touringcykel med 3x9. Till min jättefräcka monstercross har jag all of 1x9 att välja mellan. Men 1x7 är så j-a smidigt att jag nog kommer att framhärda i det på en cykel eller två så länge jag har överblivna gammel-hjul att köra slut på. Jag har inte ens orkat bry mig om att leta specifika kassetter utan har köpt nån snikig Shimano på biltema. De bara funkar.

TLDR:
För krävande cykling, välj Framtiden i form av 1x8. För urtiden i tiden är sju det nya rosa.

Körde 8-av-9 genom att vaska näst minsta drevet nu senast. Alternativet att hitta nåt inte riktigt lika gammalt as från säg 2001 och öppna upp dörren till 11-delat tilltalar mig mer.

Det är lite lurigt att böja ut baktriangeln. På en av mina cyklar började växlarna krångla när ett rakt växelöra hamnade i lite fel vinkel.

Du behöver så klart ett 7-vxl reglage, Men som bakväxel kan du använda sora eller 9-vxl deore om du ska köpa nya grejer. Du kan använda en 6/7/8-vxl kedja med den kombinationen. 9-vxl kedja går också bra, men en av fördelarna med 7vxl är ju att du har möjlighet att använda bred kedja.
Om du redan har växelutrustning för din 10-vxl kassett så är ett alternativ att använda en shiftmate för att köra 7-delat http://www.jtekengineering.com/shiftmate/shiftmate-compatibility-charts-choices/

Jag brukar pendla med 11-25 kassett, 1x9. Så jag ser personligen inga problem med 11-28.
När jag byggde min bikepacking-äventyrs-cykel av bara nya delar förutom ramen så valde jag 11-30, 1x8.

Jag var tvungen att mäta lite ikväll.
Men jag har OLD 135mm så mina andra Rolf-hjul fungerar. Jag bygger vidare på det spåret och sparar mina 7d till något annat.

Tillbaka
Topp