Varför så dyrt?

• Trådstartare Trådstartare Tjock-Jonne
  • Start datum Start datum
T

Tjock-Jonne

Guest
Varför så dyrt?
Varför är det så dyrt att deltaga i svenska motionslopp på cykel? Cykelvasan kostar 1480 och vätternrundan kostar 1400. Handlar det om att man tar det högsta pris folk är beredda att betala, eller finns det någon kostnadsdrivare som tvingar arrangörer att ta ut så höga belopp? Ni som vet hur det förhåller sig får gärna upplysa mig.

Varför så dyrt?
Fattar inte riktigt vem det skulle kunna vara som tvinga en arrangör att ta ut en hög startavgift. Jag håller med xdr, det är marknadsekonomin som gör det. Tycker man det är värt avgiften betalar man, annars struntar man i det.

Varför så dyrt?
Biljetterna ryker ändå på max en vecka. Tror dom säkert skulle kunna öka priset med 100% och ändå sälja ut biljetterna med god marginal till innan start.

Varför så dyrt?
Tjock-Jonne sa:
Varför är det så dyrt att deltaga i svenska motionslopp på cykel? Cykelvasan kostar 1480 och vätternrundan kostar 1400. Handlar det om att man tar det högsta pris folk är beredda att betala, eller finns det någon kostnadsdrivare som tvingar arrangörer att ta ut så höga belopp? Ni som vet hur det förhåller sig får gärna upplysa mig.

Ja, både CV och Vätternrundan drivs (mig veterligen) som AB och således drivs de med vinstintresse. Sedan (om jag förstått det rätt) så går det ändå en hel del pengar tillbaka till den lokala idrotten. Men om du inte är intresserad av att betala pengarna, så skulle jag rekommendera brevet-lopp. De kostar 100 kr, men då ingår iofs bara själva cyklingen. Vill du ha en medalj, så kostar det ytterligare 50 kr.

Varför så dyrt?
GoranS sa:
Jag hoppas du har fel, BjornR, men jag är inte säker.

Vasaloppet 2016, 15 800 personer:
"83 sekunder tog det – sedan var nästa års Vasalopp fullt.
– Det är ett nytt rekord, säger Jon Svensson, marknads- och försäljningschef."
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article20508397.ab

Exakt samma sak gäller cykellopp och andra motionsrejs. Inte ens Ironman i Kalmar klarar sig mer än en vecka innan 2000 biljetter är slutsålda.

Det är helt stört hur snabbt biljetter säljer slut, det är mer av ett rejs att få biljetten än att utföra själva loppet...

Varför så dyrt?
Ja, jag vet att platserna tar slut fort. Å andra sidan, en fördubbling av priset på ett år är ganska saftigt och jag tror att det skulle vara lite mer avskrämmande än om man spred ut höjningen över, låt säga, fem år.

Varför så dyrt?
Knepigt att inte de stora loppen i Europa faller under "marknadslagarna". De fylls också upp direkt men kostar mycket mindre.
VR, Vasaloppet, Göteborgsvarvet mfl verkar lyckats med att driva upp priserna och andra, litet mindre aktörer har hakat på och folk betalar.
Fler lopp kanske skulle dämpa priserna litet? Borde finnas utrymme för fler.
Kör Vätternvarvet med start och mål i Tibro samtidigt med VR. Ta halva avgiften mot VR och gör en riktig resultatlista. Vägarna är redan fulla av cyklister. Ingen kommer märka nått.

Varför så dyrt?
BjornR sa:
GoranS sa:
Jag hoppas du har fel, BjornR, men jag är inte säker.

Vasaloppet 2016, 15 800 personer:
"83 sekunder tog det – sedan var nästa års Vasalopp fullt.
– Det är ett nytt rekord, säger Jon Svensson, marknads- och försäljningschef."
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article20508397.ab

Exakt samma sak gäller cykellopp och andra motionsrejs. Inte ens Ironman i Kalmar klarar sig mer än en vecka innan 2000 biljetter är slutsålda.

Det är helt stört hur snabbt biljetter säljer slut, det är mer av ett rejs att få biljetten än att utföra själva loppet...

83 sekunder och exakt samma sak för cylellopp säger du. Siken tur jag hade då. Hade ingen aning att biljetterna till cykelvasan släpptes just igår.

Varför så dyrt?
Pope of Rome sa:
Knepigt att inte de stora loppen i Europa faller under "marknadslagarna".
De fylls också upp direkt men kostar mycket mindre.

Så länge du har ett pris som är sådant att det finns fler människor som är villiga att betala priset än det finns tillgängliga varor kommer varorna att sälja slut. Gäller i båda fallen så marknadsekonomin fungerar utmärkt.

Pope of Rome sa:
VR, Vasaloppet, Göteborgsvarvet mfl verkar lyckats med att driva upp priserna och andra, litet mindre aktörer har hakat på och folk betalar.
Fler lopp kanske skulle dämpa priserna litet? Borde finnas utrymme för fler.
Kör Vätternvarvet med start och mål i Tibro samtidigt med VR. Ta halva avgiften mot VR och gör en riktig resultatlista. Vägarna är redan fulla av cyklister. Ingen kommer märka nått.

Sannolikheten att du får tillstånd för det loppet bedömer jag ligger mycket nära noll.

Varför så dyrt?
Naturligtvis är det marknaden som styr, men varför vill marknaden hellre betala dyra pengar på haussade (?) events än att delta i ideellt drivna arrangemang?
Man ser ju samma tendenser när det gäller träning. Betala för dyra kurser och coaching och PT's istället för att gå på den lokala klubbens träningar.

Varför så dyrt?
Kan det spela in att flera av dessa lopp är sådana som många vill ha gjort en gång i livet? T.ex att många som egentligen inte anser sig vara cyklister kör Vättern en gång, för att ha det gjort. Och så ingår de ju i klassikern osv.

Om man planerar att cykla ett lopp varje år under överskådlig framtid, kanske man resonerar annorlunda.

Varför så dyrt?
Folk betalar väl för nån slags tillhörighet och gemenskap tänker jag. Rimligen kan det inte vara 20000 personer som på fullt allvar tror att VR är det enda existerande sättet att cykla 30 mil (ja, rundat upp till närmsta tiotal). Motionslopp finns det ju gott om, men de flesta är väl trots allt kortare än 30 mil?

Många känner troligen inte till breveter och tycker att en solotur av motsvarande längd ändå känns i häftigaste laget.

Varför så dyrt?
eketjall sa:
Naturligtvis är det marknaden som styr, men varför vill marknaden hellre betala dyra pengar på haussade (?) events än att delta i ideellt drivna arrangemang?
Man ser ju samma tendenser när det gäller träning. Betala för dyra kurser och coaching och PT's istället för att gå på den lokala klubbens träningar.

Måste vara bingolotto skräck!
Alternativt att det medföljer uttalade eller outtalade skyldigheter att delta i ideella föreningars verksamhet. Håller verkligen med dig att det är underligt, verkar som om tänket är att om jag köper något blir jag kund vilket ger tydliga roller och på något sätt känns det skönt.

Varför så dyrt?
Klassikerbiten tror jag absolut är en faktor. Sen skulle jag misstänka att den varierar för de ingående tävlingarna. Vansbro skulle nog ha det tuffast utan klassikerstatusen.

Varför så dyrt?
ingeglid sa:
eketjall sa:

Alternativt att det medföljer uttalade eller outtalade skyldigheter att delta i ideella föreningars verksamhet. Håller verkligen med dig att det är underligt, verkar som om tänket är att om jag köper något blir jag kund vilket ger tydliga roller och på något sätt känns det skönt.

Är ju mkt lättare att köpa en vara man känner till än en man inte känner till. Det är ju därför marknadsföring/varumärksebyggande finns. VR, CV, VL, ... har lyckats bra i det avseendet.

Varför så dyrt?
ingeglid sa:
eketjall sa:

Om alla som köper "privat träningshjälp" istället "köpte sig fria" från de eventuella kraven i föreningen med samma belopp så skulle idrottsklubbarna blomstra mer än någonsin.

Varför så dyrt?
Förstår att de är dyra, dock förstår jag inte varför de är så populära att cykla en andra, tredje och fjärde gång. Finns ju mängder med roligare, billigare och närmre lopp att ta sig till.

Varför så dyrt?
Stumpy sa:
eketjall sa:
Om alla som köper "privat träningshjälp" istället "köpte sig fria" från de eventuella kraven i föreningen med samma belopp så skulle idrottsklubbarna blomstra mer än någonsin.
I min CK finns det inga krav.
Nä, det varierar väl naturligtvis beroende på hur klubbens verksamhet ser ut. I ungdomsverksamhet brukar man ju ha solidariska betalningsmodeller för tävlingar och läger osv där försäljning och praktisktarbete kan ingå. Är det ren motionsverksamhet för medelålders gubbkärringar så är det väl vanligast att var och en betalar för sig själv.
Men tänk vad klubben skulle kunna göra för en massa kul om 10 personer som köper coaching för några tusen spänn i månaden istället pytsade in dom pengarna i klubbverksamheten.

Varför så dyrt?
Grandfondo Roma kostade runt 700:- för en 'icke' Italienaren och i det priser ingick en Sportful cykeltröja som du skulle ha på dig under loppet, +lite annat smått och gott i goddiebagen (flaska vin mm)

Tycker det är synd att man inte får en cykeltröja i startavgiften som ska användas och inte en tråkig medalj i målgången, tror det skulle vara lättare att hitta lokala sponsorer också om dom får sin logga tryckt på tröjan, men det är jag det

/S

Varför så dyrt?
Goofy sa:
Grandfondo Roma kostade runt 700:- för en 'icke' Italienaren och i det priser ingick en Sportful cykeltröja som du skulle ha på dig under loppet, +lite annat smått och gott i goddiebagen (flaska vin mm)

Tycker det är synd att man inte får en cykeltröja i startavgiften som ska användas och inte en tråkig medalj i målgången, tror det skulle vara lättare att hitta lokala sponsorer också om dom får sin logga tryckt på tröjan, men det är jag det

/S

Nä, istället så ber man craft plocka fram en officiell tröja, som man sedan säljer för 500kr och en del går ju på det och köper en sådan...och arm- och benvärmare.

Känns som att detta ämnet var uppe vid ungefär samma tidpunkt 2015...och 2016?

Senast ändrad:
Varför så dyrt?
Goofy sa:

/S

Har svårt att tänka mig något värre än att tvingas i en (antagligen ful) uniform precis innan start.

Illa nog med alla mer eller mindre illasittande tröjor (stabdard vid tex marathon) man fått både före och efter målgång, men tack och lov sluppit springa i.

Medaljer är väl lite kul att få vid målgång, men användningsområdet är begränsat och lådan börjar bli ganska full.

Keep it simple. Å andra sidan är jag inte målgrupp...

Varför så dyrt?
Vad man tycker är snyggt eller ej, är upp till var och en, men jag tycker det kan vara ganska snyggt, dom byter dessutom färger varje år

Bilagor

• granfondo.jpg
    granfondo.jpg
    26.7 KB · Besök: 56
Varför så dyrt?
Kan tipsa om Mälaren runt som jag körde för första gången förra året.

Riktigt fin bana, man väljer fartgrupp och då den snabbaste startar först och man tycker det går för fort är det bara att vänta på nästa grupp vid stoppen.

Man hinner prata med många nya människor på turen då grupperna inte är uppdelade på olika klubbar.

Varför så dyrt?
Tjock-Jonne sa:
Jämfört med kostnader + rimlig (10-15%) vinstmarginal kostar det väldigt mycket.

I en marknadsekonomi är en situation där man bedömer att ett företag tjänar massor med pengar ett läge att starta en konkurrerande verksamhet.

Hur tror du f.ö. det skulle låta på en årsstämma i ett bolag om VD sa "Vi kunde ha tjänat mer pengar men vi tyckte att vinstmarginalen blev för hög då"? Jag tror att ägarna skulle blivit rätt upprörda, åtminstone om det inte kom någon bra motivering.

Varför så dyrt?
ohellstrom sa:
Goofy sa:

/S

Har svårt att tänka mig något värre än att tvingas i en (antagligen ful) uniform precis innan start.

Illa nog med alla mer eller mindre illasittande tröjor (stabdard vid tex marathon) man fått både före och efter målgång, men tack och lov sluppit springa i.

Medaljer är väl lite kul att få vid målgång, men användningsområdet är begränsat och lådan börjar bli ganska full.

Keep it simple. Å andra sidan är jag inte målgrupp...

Jag tycker det kan vara lite kul med en tröja. Däremot skulle jag inte uppskatta att tvingas ha på mig den på loppet, just för risken att den sitter illa. Sen är tröjor mindre problematiska än byxor. Fick en gång på ett lopp ett par vita cykelbyxor med en padding som måste vara gjord av någon fabrikant av byxsalva. Tio minuters test på trainer är allt de har fått vara med om.

Medaljer var väl lite kul till att börja med, men nu hamnar de bara i en papplåda till ingen nytta.

Egentligen tycker jag randovarianten är bäst. Om man vill ha medalj kan man få det, vill man inte slipper man och får istället en lägre startavgift. För mig är grejen med ett brevet att man får lite trevliga människor att vara ute och cykla med en hel dag. Jag blir inte ett dugg gladare av att (i efterhand) få en medalj. Å andra sidan, tycker man det är kul så och man har råd är det ju bara att lägga till 50 kr.

Varför så dyrt?
eketjall sa:
ingeglid sa:
eketjall sa:

Där är du något på spåret! Många (även jag) håller mig borta ifrån föreningslivet för att slippa baka hårda bullar att sälja för 20 sek under 3 timmar på en basar... kunde man betala någon hundralapp för att slippa offra en hel helgdag på låggererarande aktiviteter och betalade vettiga arvode till de som ställer upp som tränare, kassörer, funktionärer och dommare så skulle svenskt föreningsliv ha en framtid.

#åsikt

Varför så dyrt?
För många har väl motion också blivit en statusgrej numera, något man delvis gör för att glänsa i sociala media, få likes och bli delad, och bli en hjälte fikahörnan... Måste såklart utföras med en PT, i TV, på en blog eller samtidigt med så många andra som möjligt, i senaste mode, och med så många selfies som möjligt... Lägg ihop med att Vättern och Vasan är gamla institutioner i svensk idrott, och priset kan bli Astronomiskt ! När det gäller cykling så är väl Vättern det enda cykellopp som många känner till.
Men det finns 364 dar om året då det är gratis!!

Senast ändrad:
Varför så dyrt?
Om man ska köra en solotur på 30 mil och inte råkar bo längs Vättern måste jag säga att jag har svårt att se varför man skulle välja det som rutt. När rundan går finns det vissa saker som kan tilltala människor som man inte kan få på andra dagar. Sen är det ju upp till var och en att avgöra om det är värt priset (+ev logistikkostnader).

Tillbaka
Topp