Varför vägra stänkskärm?

surfjoan

Ny medlem
Varför vägra stänkskärm?
Nått som förvånat mig ända sedan jag började hänga med i mountainbikesvängen för nått halvår sen är vad är det som får vuxna män att vägra använda stänkskärmar på mtb´n i skogen. Är det den kittlande känslan av grus som sprätter upp i ansiktet som ni inte kan vara utan? Eller kan det vara nån manlighetsmätare att jämföra strängarna av skit som sprutats upp på ryggen efter avslutad runda i nån slags störst sträng vinner mentalitet? Snälla happy hjälp mig att bena ut detta för mig stora fråga!

Varför vägra stänkskärm?
Grus och hästbajs gör under för hyn....
Sen så skrammlar det och lever om så förbenat med skärmar så jag tar hellre lite skit.

Varför vägra stänkskärm?
Tre saker som påverkar skärmanvändante.

- Ovan nämnda skrammel
- Det skyddar inte tillräckligt bra
- Fåfänga

Sammantaget blir det inte många kvar som använder skärm, några finns det dock.

Varför vägra stänkskärm?
Jag gör av med ett flertal skärmar varje säsong. Det verkar vara svårt att få dem både bra och hållbara tyvärr.

Stänkor är regelmässigt tunna saker med veka stag och infästningar. De går mycket lätt sönder, även de sk mtb-anpassade. Till sist ger man upp.

Har du bra alternativ får du gärna dela med dig.

Varför vägra stänkskärm?
Jag har själv kört med stänkor under vintern och jag tror banne mig att om det inte torkar ut och blir öken i hellas så tror jag nog att jag kommer behålla dom på. Och dom är helt skrammelfria! (dom är köpta på jula och är inte av den heltäckande typen, bak sitter den på sadelstolpen och fram i gaffelröret..)

Senast redigerad av en moderator:
Varför vägra stänkskärm?
Varför ha stänkskärmar?

Jag känner inte igen detdär med att alla lera från framhjulet sprutar upp och täffar dig i ögoen.

Om jag har en skärm bak så slipper jag kanske lite skit på ryggen men kläderna lär ivf vara smuttsiga så de behöver ändå tvättas.

Skärmar är fult.

Skärmar kostar pengar.

Skärmar är ytterligare en sak som kan gå sönder.

Skärmar väger.

Skärmar är frivilligt.

Varför vägra stänkskärm?
Har aldrig haft problem med det, har en MZ skärm fram som jag var lite tveksam till om den skulle funka. Kommer även att skaffa en bakskärm snart.

Varför vägra stänkskärm?
Är det inte skönt att slippa lite av klingandet när era nya hoj blir blästrad av sand från däcket? stänkskärmar åt folket! :P

Varför vägra stänkskärm?
Stänkor som skruvas fast funkar inte eftersom de skramlar sönder. Sådana som man bara spänner kring sadelröret ger inte direkt ett 100% stänkskydd och är skitstöriga eftersom man fastnar i de hela tiden när man ska bestiga sin springare snabbt efter att ha blivit avkastad. Dessutom är de fula.
Framstänkor finns ändå inga som är effektiva om de ska sitta på en dämpad gaffel och tåla stryk.
Dessutom blir man ju ändå skitig på en massa andra ställen så varför inte också på ryggen? I de flesta fallen sitter min Camelbak på dessutom så stänket hamnar på den snarare än min rygg :)

/C

Varför vägra stänkskärm?
Att döma av dina referenser till grus och sand så verkar det som om du uteslutande kör på väg. Kör du dessutom helstelt så funkar skärmar kalasbra. Men som C skriver ovan, på en fulldämpad är de bara ivägen.

Varför vägra stänkskärm?
Skall kanske förtydliga mig själv.
När jag sa att de inte skyddar tillräckligt bra menar jag alltså att man likförbannat blir skitig, precis som glitch påpekade, om än en aning mindre skitig.

Varför vägra stänkskärm?
surfjoan skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte skönt att slippa lite av klingandet
> när era nya hoj blir blästrad av sand från
> däcket? stänkskärmar åt folket! :P

Min cykel är till för att gå i ur och skur i skogen, Jag fullkomligt skiter i om jag repar, bucklar eller sliter på den. Men om andra vill använda bubbelplast och skyddsfilm så var så god...;-P

Varför vägra stänkskärm?
Stänkor är asbra! Inte alltid men ofta. Lätta och tåliga SKS-skärmar, sånna där som man knäpper eller spänner på är verkligen the shit på regninga höstrundor.

De trillar aldrig av.

De håller för allt.

De väger visserligen men är betydligt lättare än allt det vatten dina kläder suger upp om du inte har stänkor.

Men framförallt... kör man med stänkor en regning höstdag så kan du säkert vara ute en eller ett par timmar till innan du börjar frysa.

Jag kör med stänkor när det är blött å jävligt. Annars inte. Stänkorna tar tre minuter att spänna på eller av.

Stalle

Varför vägra stänkskärm?
Jag kör lite olika kombos. Från helstelt på pendlaren till framdämp för XC och fulldämp i skogen. Men visst stenar sprätter ju oftast upp på väg, speciellt nu innan dom sopat gatorna. I skogen brukar det mer vara så att det är lera och vatten som sprutar upp på min arma rygg och som letar sig ner i kallingarna så småningom

Varför vägra stänkskärm?
Stänkskärmar har man ju av respekt för den som ligge på rulle under den blöta perioden!

Varför vägra stänkskärm?
Å förresten... är man så kass på å kliva upp på sin hojj att stänkorna är i vägen vid bestigandet... ja då kanske man skall ägna sig åt knyppling itsället. ;-)

Stalle

Varför vägra stänkskärm?
MR Christer skrev:
> Stänkskärmar har man ju av respekt för den som
> ligge på rulle under den blöta perioden!

Vadå!?..De är ju konkurenter!!!!!!...De vill man ju sakll dö och lida i en evighet!!

Tror det är rätt uppenbart, vissa ser fördelar, andra ser nackdelar. Tur att det är frivilligt.

Varför vägra stänkskärm?
MR Christer skrev:
> Stänkskärmar har man ju av respekt för den som
> ligge på rulle under den blöta perioden!

Ja jävlar vad sur jag blir på mollo när jag på hans rulle runt fornstigen. Ingen kompislapp där inte.

Varför vägra stänkskärm?
Ville skrev:
> Tror det är rätt uppenbart, vissa ser fördelar,
> andra ser nackdelar. Tur att det är frivilligt.

Sen när blev din set up frivillig?

Skärmar på!

Stalle

Varför vägra stänkskärm?
Kung Stalle skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tror det är rätt uppenbart, vissa ser
> fördelar,
> > andra ser nackdelar. Tur att det är
> frivilligt.
>
> Sen när blev din set up frivillig?
>
> Skärmar på!
>
> Stalle

Kan vi inte skriva in den i naturesarvatslagen?!

Sen har ju jag det uppenbara svaret. smidga lättmonterade basktänkor passar inte på min cukel...=P

Varför vägra stänkskärm?
Som den stora tänkaren mollo kanske skulle utryckt,

jag gillar sprut på rumpan.

För min egen del så är det bara fult, tungt, och onödigt.

Varför vägra stänkskärm?
Har man inga problem med stänkor är det väl bara att köra vidare och vara glad.

Om man kör sakta så stänker det inte så mycket heller. Eller om man mest cyklar på parketten.

Varför vägra stänkskärm?
1. De är i vägen.
2. De skyddar inte speciellt bra.
3. Det är fult.
4. Man blir mobbad (som med reflexer).
5. Cykeln blir tung.
6. En extra kostnad.

/Adam

Varför vägra stänkskärm?
Stewe skrev:
> snart kommer bilden....

Synd att fotosidan ligger ner när man behöver tillgång till den. :o(

Varför vägra stänkskärm?
Skärmar är fult.. Inte hjälper de väl speciellt mycket häller?
Känns som om man verkligen kör på så blir man ju skitig ändå..

Varför vägra stänkskärm?
Men, det är väl inget större problem. Ingen här är väl så dum att han cyklar när det regnat?
Alla vet ju vilken åverkan cykeldäcken gör i den våta terrängen.
Alltså behöver man inga stänkor på en MTB!

Senast redigerad av en moderator:
Varför vägra stänkskärm?
Jag cyklar förresten inte alls. Då behövs inga stänkor.

En gång när jag cyklade testade jag en stänka på underröret, mest för att det var fulare så. Det var ju helt otroligt effektivt, så bra att jag kanske ska börja köra med det när jag blivit medelålders.

Varför vägra stänkskärm?
Eric W skrev:
> Skärmar är fult.. Inte hjälper de väl
> speciellt mycket häller?

Faktum är att de där små skärmarna hjälper mer än man tror... Man slipper få skyttegravsröv. Skitig blir man visserligen ändå men betydligt mindre från knäna och uppåt.

Men fula är dom och inte fan sitter dom på mer än nödvändigt.

Stalle

Varför vägra stänkskärm?
erik h: Jag hoppas att du skämtar. Den där lappen man sätter på underröret är ju helt förkastligt.
Så fort man svänger det minsta får man likförbannat en sprut i ansiktet.

/Adam

Varför vägra stänkskärm?
Kung Stalle skrev:
> Å förresten... är man så kass på å kliva upp
> på sin hojj att stänkorna är i vägen vid
> bestigandet... ja då kanske man skall ägna sig
> åt knyppling itsället. ;-)
>
> Stalle

Då har du aldrig gjort en bakifrån bestigning ur underläge :)

/C

Varför vägra stänkskärm?
glitch skrev:
> Då har du aldrig gjort en bakifrån bestigning ur
> underläge :)

Haha, nä det har jag sannerligen inte gjort.

Stalle

Varför vägra stänkskärm?
Sådär!

42a420293bede.jpg

Varför vägra stänkskärm?
Vägran, är resultatet av den manschuvenistiska hållning cyklister maskerar sin mer feminina läggning med.
Tidigt skadade av sina bortklemande mödrar, tar man för givet att morsan man flyttat ihop med, skall fortsätta tvätta upp efter en. Man känner sig mera manlig, med lite skit på utsidan.
Sett till de yrkesval som gjorts av många här, blir detta cykelbeteende fullt förklarligt och nödvändigt för självförtroendet.

Varför vägra stänkskärm?
Nu har jag fått mig en klar bild om anledningen till stänkskärmsfrånvaron. Svaret är alltså fåfänga :O. Är ni lika noga när ni väljer färg på tightsen också? ;)

Tillbaka
Topp