Varifrån kan jag beställa en liten slangbit...

BuTTuS

Aktiv medlem
...smal nog att sticka ner i ventilen?
Vaffödådå undrar ni? Jo, tänkte vålda i en liter (kanske inte riktigt) tubelessgucka i ett fatbikedäck för att en gång för alla få det tätt och sedan suga upp överflödet igen.
Så slangbiten får ju inte ha för tjocka väggar då heller... Några idéer?

Är det däcket eller anslutningen mot fälgen som skall tätas?
Om däcket, så kan du ju kränga av ena sidan och suga upp det därifrån.

Slang som passar på utsidan är kanske lättare att hitta.....så går det kanske att hälla/blåsa ut det

Röret till en blyertspenna vet jag att folk gjort en fulvariant av Milkit eller vad det där kittet nu heter. Det är lagom stort för att få ner i en vanlig ventil.

Orange Seal har en slang med i sina förpackningar (inte refill-varianterna), den sitter dock på utsidan av ventilen så den funkar "bara" till att hälla i vätska, inte för att suga upp överflödig.

Bilagor

• orange.jpg
    orange.jpg
    70.7 KB · Besök: 86
Stumpy sa:
Är det däcket eller anslutningen mot fälgen som skall tätas?
Om däcket, så kan du ju kränga av ena sidan och suga upp det därifrån.
Vet inte, det var sånt krångel jag tänkte slippa, hålla på och felsöka/spraya såpvatten/skaka/snurra :-) Bara i med våldsamt mycket, cykla och sen suga ur.
Kör fattystrippers så ta loss är inget alternativ.

AX3L sa:
Röret till en blyertspenna vet jag att folk gjort en fulvariant av Milkit eller vad det där kittet nu heter. Det är lagom stort för att få ner i en vanlig ventil.
Hmm, bra tips kanske, om det inte är för trångt i ett sånt. Får testa.

Om du inte använder allt för stort undertryck för att suga ut så borde det ju funka med ett vanligt sugrör(om dom nu går att hitta)

Allt som är litet nog att gå ner i ventilen kommer nog att vara för trångt invändigt för vätskan.

Själv har jag aldrig ens lyckats få ner vätska genom ventilen utan måste ta av kanten på däcket varje gång.

Jag tror inte att det behövs en slang ner i däcket?
Borde väl räcka med att sätta en skapligt stor spruta (40ml eller större) mot ventilen och suga massor av gånger?

mamme1 sa:
Jag tror inte att det behövs en slang ner i däcket?
Borde väl räcka med att sätta en skapligt stor spruta (40ml eller större) mot ventilen och suga massor av gånger?
Nja, vi snackar fatbike här så jag måste ner i däcket...

MP3-Sthlm sa:
Om du inte använder allt för stort undertryck för att suga ut så borde det ju funka med ett vanligt sugrör(om dom nu går att hitta)
Det var min första tanke också men hittar bara feta rör i affärerna häromkring.

Det där MilKit ser ju snajdigt ut, men vete faan om det är värt 500 spänn :-) Edit: eller om det är långt nog...

Senast ändrad:
skier sa:
Orange Seal har en slang med i sina förpackningar (inte refill-varianterna), den sitter dock på utsidan av ventilen så den funkar "bara" till att hälla i vätska, inte för att suga upp överflödig.

Funkar utmärkt att suga vätska med, använder den lösningen om jag ska byta däck och vill återanvända relativt fräsch gucka.

Jag använder en klisterspruta från hornbach för att trycka in vätskan. Möjligen kan man koppla ihop den med ett kulspetspennerör med hjälp av lite akvarieslang och skapa en fin fin sug. Är inte hemma men kan tänka mig att de har samma eller liknande ytterdiameter.

Hur tunn behöver slangen vara för att gå ner? Har en på 4,2mm och en på 2,8mm som jag kan skicka bitar utav.

varför fippla med ventilen? du kan ta en så kallad rosa nål och sticka rakt igenom en kloss i däckmönstret. guckan du sprutar in tätar strax hålet.

och på samma sätt senare suga ut överskottet efteråt, om det nu är någon mening.

men om normal mängd gucka inte tätat, kan problemet möjligen vara en hydrofob lite klibbig film på insidan av däcket som får guckan att pärla sig. råkade ut för detta nyligen. hinnan behöver tvättas bort innan däcket monteras. t ex continental är ökända för detta problem. flertalet andra fabrikanter tar tydligen bort hinnan före leverans.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3610990

rosa nål. förväxla den inte med röd nål i samma tjocklek, den är värdelös.

Bilagor

• D70A2028-3C61-4E6D-9CFC-7958BCA52696.jpeg
    D70A2028-3C61-4E6D-9CFC-7958BCA52696.jpeg
    13.2 KB · Besök: 105
Jag använder en gummibollspruta som denna

0CD74D25-4C30-43E9-8E92-8B6CE5383069.jpeg

100 cc storleken åtminstone har fin passning mot ventilen när vätskan skall i däcket, funkar även bra att suga upp vätska om man kränger av däcket en bit.

Pfaff sa:

100 cc storleken åtminstone har fin passning mot ventilen när vätskan skall i däcket, funkar även bra att suga upp vätska om man kränger av däcket en bit.

Kleggar inte den där bara igen efter ett tag? Min doseringsspruta som är dedikerade tubeless måste man göra rent ordentligt mellan gångerna för att inte hålet ska gegga igen helt, hur får man rent bollsprutan?

glitch sa:
Pfaff sa:

Kleggar inte den där bara igen efter ett tag? Min doseringsspruta som är dedikerade tubeless måste man göra rent ordentligt mellan gångerna för att inte hålet ska gegga igen helt, hur får man rent bollsprutan?

Nä.
Ställ den med spetsen uppåt. Går ju att skölja ut med vatten om man vill. Billiga o lättåtkomliga på närmaste apotek.
Är ju fö gummi så den är självtätande vid ev ovälkomna hål :-)

Tillbaka
Topp