Varmgång i bromsskivor ger skrikande ljud?

Fick höra av en cykelmekaniker att om det har gått varmgång i en bromsskiva så kommer denna aldrig att sluta skrika. Stämmer det?

Då är det alltså inte som jag trodde att jag bara behöver använda bromsrengörning väldigt noga, få bort olja från skivan och klossarna för att få den att sluta skrika. Eller att justera bromsoket.

Utan om det gått varmgång i skivorna så är de i principa färdiga? I det fallet är det bättre att köpa nya?

jonte987

Aktiv medlem
Fan trott. Men om man får "transfer from the pads" ojämt så kan det bli vibrationer.

Rimligen kan man bli av med det med lite smärgelduk

qma

Aktiv medlem
Bara värme har inte den effekten, så länge inte padsen överhettats långt över tempen när det börjar ryka. Om pads och skivor glaserats så att det bara är två blanka och stenhårda ytor mot varann så kan det krävas mycket voodoo och knep för att få tillbaks normal och tyst bromsfunktion. Ett bra knep för att rädda skivor är att tillverka och montera ett par slipande pads med lämpligt metallslippapper och cykla en sväng, bromsa mycket jämnt en liten stund. Pads skulle inte jag lägga nån tid på att försöka rädda (har provat ett par gånger och lessnat).

Bara värme har inte den effekten, så länge inte padsen överhettats långt över tempen när det börjar ryka. Om pads och skivor glaserats så att det bara är två blanka och stenhårda ytor mot varann så kan det krävas mycket voodoo och knep för att få tillbaks normal och tyst bromsfunktion. Ett bra knep för att rädda skivor är att tillverka och montera ett par slipande pads med lämpligt metallslippapper och cykla en sväng, bromsa mycket jämnt en liten stund. Pads skulle inte jag lägga nån tid på att försöka rädda (har provat ett par gånger och lessnat).
Hmm intressant knep. Kör du slipande sandpapper på eller nåt sånt då?

Ustzeust

Aktiv medlem
Fick blå bromsskiva bak en gång, slipade med 200 papper i typ 60 graders lutning så jämnt jag kunde, och brääkleeen.
Tog längre tid att vänja de nya klossarna men har kvar skivan

kais01

Aktiv medlem
det skriker för att det blir resonans mellan knorret mellan beläget och skivan jämfört med något annat. som är det som i själva verket alstrar oljudet

skulle knorrets frekvens påverkas för att ytan på skivan blånerats? kanske, men det slits snart bort. skulle själva skivans resonans (=en av flera potentiella ljudalstrare) ändras för att den varit uppvärmd? bara om den från början var härdad. alltså knappast troligt.

nedan kan du läsa om min egen jakt på den ljudalstrande resonatorn. olika delar kan på det sättet komma i svängning och ge oljudet, ochi mitt fall var det ekrarna.

man kan förstås påverka risken för oljud både genom att ändra resonansen inklusive frekvensen hos resonatorn, alltså spänna upp eller dämpa i det här fallet ekrarna, eller motsatsen ändra förutsättningarna för det utlösande knorret i bromsoket. som framgår av min tråd var det effektivare i det fallet att ge sig på resonatorn än den primära ljudalstraren bromsoket.

mycket effektivare.

Senast ändrad:

qma

Aktiv medlem
Hmm intressant knep. Kör du slipande sandpapper på eller nåt sånt då?
Ja alltså ta ert par pads som är slut och montera metallslippapper av lämplig finkornig sort där padmaterialet var. Cykla omkring och finbromsa mjukt för att rugga upp skivan så att den inte är spegelblank. Rengör och montera nya pads. Sen behövs kanske lite mer noggrann inkörning än normalt, och det kan så klart fortfarande bli dåligt, men har funkat.

Topp