VARNING för bedragare på Köp och sälj

Cannondale jekyl 1000 sa:
Jag tycker den ska va kvar men att man inför samma regler som en del andra forum har, att man måste vara medlem en vis tid och att man måste ha gjort ett vist antal inlägg innan man kan börja kränga grejor. Vist, man kanske får en eller två som skriver onödiga inlägg men det får det vara värt för att inte köposälj ska bli ett tillhåll för samhällets bottenskrap.

En variant är ju annars att du själv väljer bort annonser där säljaren inte varit medlem tillräckligt länge och har för få inlägg :-)

Många affärer görs upp "live" och det vore ju rätt dumt om de inte blev av för att nån inte, som du och jag, har lust att sitta och posta massa inlägg på ett internetforum.

Vernersson sa:
desmo sa:
Jwolter sa:
Det är min Garmin Edge som är äkta och fullt fungerande!

Jag har inget med några olagligheter att göra!

J

Kanon.
Jag skickade PM tidigare men du har kanske någon annan köpare på gång?
Kan som jag skrev hämta den hos dig i Mariefred.

Av ren nyfikenhet, kom det ngt svar på PM? =)

Nej, inte än :(
Jag som vill ha en Garmin Edge 1000. 810or dyker upp då och då. Är de ett mycket sämre val?

Vet inte varför jag lägger in mitt senaste mail just här. Man är ju så sabla sugen på att klicka på länken såå. Dom ber ju så snällt.
Men VAD betyder arrears??

Dear Client,
According to the reconciliation of the Department of Finance there are the arrears following your client account totaling in $563,45 .
We attach the last unpaid invoice #81677742 to this letter and kindly ask you pay it off until March 31, 2016.
Please check out the file and do not hesitate to pay off the debt. We look forward to your reasonableness.

Bifogad fil Bifogad fil: Invoice_ref-81677742.zip (1578 B)

staine sa:
Vet inte varför jag lägger in mitt senaste mail just här. Man är ju så sabla sugen på att klicka på länken såå. Dom ber ju så snällt.
Men VAD betyder arrears??

Dear Client,
According to the reconciliation of the Department of Finance there are the arrears following your client account totaling in $563,45 .
We attach the last unpaid invoice #81677742 to this letter and kindly ask you pay it off until March 31, 2016.
Please check out the file and do not hesitate to pay off the debt. We look forward to your reasonableness.

Bifogad fil Bifogad fil: Invoice_ref-81677742.zip (1578 B)

Skuld i det här fallet
http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/arrears

Spännande att dom gått från honung till piska... :) men det är ju ärligare, dom säger ju redan innan att dom kommer behålla pengarna, inte något surr om något arv som inte finns.

Kupa sa:
De här är väl bara virusmail, eller ingår det att man ska bli av med pengar också?

Nänä, det är fullt normalt att skicka fakturor (PDF) som zipfiler. De är ju så grymt stora och blir så grymt mycket mindre av att zippa dem. Kom igen nu ÖPPNA FILEN! Gärna samtidigt som du sätter in pengarna.

Jeppe_E sa:
Kupa sa:
De här är väl bara virusmail, eller ingår det att man ska bli av med pengar också?

Nänä, det är fullt normalt att skicka fakturor (PDF) som zipfiler. De är ju så grymt stora och blir så grymt mycket mindre av att zippa dem. Kom igen nu ÖPPNA FILEN! Gärna samtidigt som du sätter in pengarna.

Först "dear client" i.s.f namnet på kunden å så en zip-fil på 1.5Mb...
Det där måste vara ett av de taffligare försöken?

Men det är ju roligare att svara "ja" så +1 på Jeppe :)

kvarren sa:
idag 19:02
JWOLTER är en bedragare!
Happy: stäng av honom och kolla IP adress!

En varningsklocka ringde tidigare...

desmo sa:
28 februari
Vernersson sa:
desmo sa:
Jwolter sa:
Det är min Garmin Edge som är äkta och fullt fungerande!

Jag har inget med några olagligheter att göra!

J

Kanon.
Jag skickade PM tidigare men du har kanske någon annan köpare på gång?
Kan som jag skrev hämta den hos dig i Mariefred.

Av ren nyfikenhet, kom det ngt svar på PM? =)

Nej, inte än :(

kvarren sa:
JWOLTER är en bedragare!
Happy: stäng av honom och kolla IP adress!

Va? Jag är chockad... Speciellt som han adderat "JWOLTER på Happyride" innan han interpolerade upp bilden i storlek så att även texten blev interpolerad komplett med artefakterna som interpolering av bilder medför.

NickPick sa:
BjornR sa:
NickPick sa:
Anledningen att den säljs är ju lustig...

Och att den också finns på en dansk annonssida med dansk text.

Det är ju bevisligen någon person (förmodligen med struligt liv och skulder, men vad vet jag) som är insatt i cyklar som gillar att blåsa folk. Det måste ju gå att ta reda på vem det är...

Varför måste denna någon vara insatt i cyklar?

För några år sedan (ja, faktiskt en hel del) så härjade det en snubbe på fotosidan som sålde prylar till höger och vänster och det var en hel del som blev blåsta på mycket pengar innan det upptäcktes. Det hela slutade med polisanmälan, identifikation och slutsatsen var just att det var en person som redan hade det struligt, kriminellt belastad med skulder hos kronofogden.

Det kommer alltid att finnas denna typen av människor som fullständigt skiter i rätt och fel.

Som Jocke säger, använd rapportera-knappen. Det finns en meddelanderuta där det går att länka till ex den här tråden om man vill bifoga info.

Både annons och användare är bortplockade.

Jag använde rapportera-knappen för fyra dagar sedan den 28.e när annonsen legat ute mindre än en timme. Ska man trycka flera gånger eller hur tänker ni att knappen ska användas?

Ja, det är polisanmält. Jag har mailat Happy för att få uppgifter.
Den person som JWolfe skrev att han var blev också ganska upprörd och har polisanmält.

Luktapåblommorna sa:
Jag använde rapportera-knappen för fyra dagar sedan den 28.e när annonsen legat ute mindre än en timme. Ska man trycka flera gånger eller hur tänker ni att knappen ska användas?

Tricket är att ha mer misstankar än att det "är en garmin". Att ha hittat annonsen med samma bild och annan text på ett annat forum är mycket bättre.

Det finns massor med legitima annonsörer med usla bilder och färska konton, så lite bättre på fötterna än så vill vi ha när vi stänger av folk.

IP-adresser och övriga uppgifter lämnar vi gladeligen ut till polisen, däremot inte direkt till den bedragne då det är lite tveksamt juridiskt.

Men har man haft mailkorrespondens så finns ip-adressen i mailen, och kontonumret är antagligen en ännu bättre väg.

Rent generellt så rekommenderas lite självbevarelsedrift. För billigt, nyreggad användare, konto i bank för de som inte är kreditvärdiga (Marginalen Bank etc) är bra varningstecken.

Du har rätt Rikard. Jag har förmodligen bara haft helt osannolik tur de två gånger jag gissat rätt av 1200 annonser att det varit bedragare. Som jag sa tidigare går det ju inte att veta säkert förrän någon verkligen blivit blåst. Att använda sunt förnuft, magkänsla, och en samlad bild av hela annonsen är bara förhastat. Sen var det varken i mitt första inlägg eller rapporteringen om min misstanke inte min huvudtes att det var en garmin.

even sa:
Bild på Garmin mot träd + katt annars finns den inte.

Jag tror vi har grunden till något genialt här! Varför inte ha som regel att alla bilder som läggs upp i annonser måste innehålla en penna, en plastpåse, ett glas osv... Borde ju minska antalet bilder som säljaren tagit från Google markant =D

HejPåDej sa:
even sa:
Bild på Garmin mot träd + katt annars finns den inte.

Jag tror vi har grunden till något genialt här! Varför inte ha som regel att alla bilder som läggs upp i annonser måste innehålla en penna, en plastpåse, ett glas osv... Borde ju minska antalet bilder som säljaren tagit från Google markant =D

Man måste bara programmera in OCR (Optical Cat Recognition) funktionalitet i formuläret först. Eller så sätter vi Luktapåblommorna som förste sniffhund, bara de som passerar hans näsa får lägga in annonser.

Typ ID kollens system är väl för dyrt antar jag.
app-screenshot2alt.jpg

http://idkollen.se/

Det hela är ju enkelt.

Sluta betala i förskott för prylar du inte ens har sett annat än på bild om säljaren inte är någon du VET vem det är och att identiteten kan verifieras.

Visst det är inte vattentätt detta heller eftersom risken finns att vederbörande har gått över till den mörka sidan.
Men det minskar risken signifikant.

Nästan så att jag känner att man får skyllla sig själv om man blir blåst på detta sättet idag efter alla de varningar som har förekommit tidigare.

Luktapåblommorna sa:
Du har rätt Rikard. Jag har förmodligen bara haft helt osannolik tur de två gånger jag gissat rätt av 1200 annonser att det varit bedragare. Som jag sa tidigare går det ju inte att veta säkert förrän någon verkligen blivit blåst. Att använda sunt förnuft, magkänsla, och en samlad bild av hela annonsen är bara förhastat. Sen var det varken i mitt första inlägg eller rapporteringen om min misstanke inte min huvudtes att det var en garmin.
Oavsett hur säker eller rätt du är/har så är det ju inget moderatorerna kan gå på. Men det förstår ju du också...

I det här fallet finns det ju ett reggat telefonnummer som faktiskt visas publikt så att det går att verifiera hyggligt att personen existerar och faktiskt är den som säljer varan.

desmo kör uppenbarligen lite social engineering och vill få alla andra att glömma bort annonsen, så han slipper konkurrens... Det känns troligare än att en 3 år gammal effektmätare av den gamla modellen säljs till 40% av nypris eller ngt.
:-)

earnstrom sa:
desmo kör uppenbarligen lite social engineering och vill få alla andra att glömma bort annonsen, så han slipper konkurrens... Det känns troligare än att en 3 år gammal effektmätare av den gamla modellen säljs till 40% av nypris eller ngt.
:-)

Kan inte nästa artikel vara en guide i hur en handlar säkert på Köp & Sälj, verkar behövas. Vad säljer desmo? :)

Tillbaka
Topp