VARNING för bedragare på Köp och sälj

Handlar ibland på happy och då händer det ju att man känner igen deras nick från forumet eller att de publicerat många annonser innan.

Har själv sålt betydligt mer än jag köpt och har aldrig haft en köpare som ifrågasatt trovärdighet överhuvudtaget. Får swish på 5 sekunder och postar sen paketet.

Även om vid "dold" profil så går det att söka nick på forumsökrutan eller genom Google.

Handlar ibland på happy och då händer det ju att man känner igen deras nick från forumet eller att de publicerat många annonser innan.

Har själv sålt betydligt mer än jag köpt och har aldrig haft en köpare som ifrågasatt trovärdighet överhuvudtaget. Får swish på 5 sekunder och postar sen paketet.

Även om vid "dold" profil så går det att söka nick på forumsökrutan eller genom Google.
Jag sålde också en grej på Happy som jag skickade, och köparen ville inte höra talas om några säkerhetsarrangemang utan swishade i förskott. Jag skulle som sagt inte själv ha gjort så, men samtidigt är det sympatiskt med tillit mellan människor.

Drar mig till minnes en Blocketaffär - skulle köpa en träningsklocka till hustrun - där säljaren inte ville tala med mig i telefon för han hade ”ont i halsen”. Det blev förstås ingen affär. Ont i halsen är en klar varningsflagg.

Omformulerar frågan efter att ha kollat min egen profil.
Varför syns inte alla annonser?
I mitt fall så syns kanske 10 st av 100....
Nu är jag inte så bevandrad vad gäller happys köp-och sälj men är det inte så att annonserna försvinner automatiskt efter tre månader? Om detta stämmer antar jag att även historiken för varor som man sålt för mer än tre månader sedan försvinner (för du har väl inte haft 100 varor ute de 90 senaste dagarna?). Med det sagt tycker jag såklart det skulle vara bättre om hela historiken skulle synas, det vill säga alla varor som man sålt eller försökt sälja sedan man blev medlem på forumet.

Senast ändrad:
Nu är jag inte så bevandrad vad gäller happys köp-och sälj men är det inte så att annonserna försvinner automatiskt efter tre månader? Om detta stämmer antar jag att även historiken för varor som man sålt för mer än tre månader sedan försvinner (för du har väl inte haft 100 varor ute de 90 senaste dagarna?). Med det sagt tycker såklart det skulle vara bättre om hela historiken skulle synas, det vill säga alla varor man sålt eller som man har försökt sälja.
Så är det såklart

De kommer det inte göra... Borde komma något bra betalnings alt såsom blocket att man skall kun a hämta ut innan pengar överförs...
Har diskuterats tidigare i tråden, flyttar endast risken från köpare till säljaren. Inte så intressant för mig som seriös säljare att öka risken för att få problem.

Kan du ge lite mer information? Taggar också så personen ifråga kan få bemöta @Sloozk .

Det blir risk att folk hängs ut till höger och vänster utan någon som helst substans.

Tog kontakt med mig via pm då jag är intresserad av att köpa en komponent. Swishat över pengar ju inget svar här på happy eller telefon... såg även att bilden ifråga jag fick till mig fanns på Google efter mkt sökande....
Tröttsamt på människor som inte gör rätt för sig!!

Tog kontakt med mig via pm då jag är intresserad av att köpa en komponent. Swishat över pengar ju inget svar här på happy eller telefon... såg även att bilden ifråga jag fick till mig fanns på Google efter mkt sökande....
Tröttsamt på människor som inte gör rätt för sig!!
Har du gett personen i fråga rimligt tidsspann att svara? Kan ju ibland ta någon dag eller tre innan man får svar, finns massa anledningar till det.

Kommer att tänka på ett case - det var väl i denna tråd till och med - där person A hängde ut person B och beklagade sig över att denne inte fick svar osv. Men plötsligt dök person B upp och menade att person A fullkomligt stalkat denne, skickat sms, ringt, kontaktat fruns facebook - och dessutom utan att någon affär gjorts, tror A bara ville ha bilder och info men verkar ha gått över ett antal gränser. Visade sig att B polisanmält A.. Så saker är inte alltid som de verkar.

Säger inte att det du säger inte stämmer, men din beskrivning av händelseförloppet lämnar en del att önska. Tycker man har ett visst ansvar att lägga ut infon klart och tydligt när man hänger ut en person.

Senast ändrad:
Har du gett personen i frånga rimligt tidsspann att svara? Kan ju ibland ta någon dag eller tre innan man får svar, finns massa anledningar till det.

Kommer att tänka på ett case - det var väl i denna tråd till och med - där person A hängde ut person B och beklagade sig över att denne inte fick svar osv. Men plötsligt dök person B upp och menade att person A fullkomligt stalkat denne, skickat sms, ringt, kontaktat fruns facebook - och dessutom utan att någon affär gjorts, tror A bara ville ha bilder och info men verkar ha gått över ett antal gränser. Visade sig att B polisanmält A.. Så saker är inte alltid som de verkar.

Säger inte att det du säger inte stämmer, men din beskrivning av händelseförloppet lämnar en del att önska. Tycker man har ett visst ansvar att lägga ut infon klart och tydligt när man hänger ut en person.
Bra skrivet!

Undrar hur det gick sen. Det var ju helt knäppa omständigheter och twister i storyn. För den som missade:
Inlägg i tråden 'VARNING för bedragare på Köp och sälj'
https://happyride.se/forum/threads/varning-foer-bedragare-pa-koep-och-saelj.2831777/post-4125336

Kikade på aktuellt konto och han har flerårig historik på köp & sälj utan några tidigare klagomål. Så det finns nog hopp om att det ska lösa sig.

Det tror jag inte att de kommer göra dessvärre. Då bilden är tagen ifrån nätet. Jag gjorde ett misstag.. Polisanmälan görs. Kommer inte leda till något. Det kommer ständigt finnas rötägg där ute.... Varit i kontakt med admin på happyride. Så vederbörande bör väl snart bli avstängd.

Bilagor

• Screenshot_20230222_180258_Chrome.jpg
    Screenshot_20230222_180258_Chrome.jpg
    186.9 KB · Besök: 96
  • Screenshot_20230223_115225_Chrome.jpg
    Screenshot_20230223_115225_Chrome.jpg
    214.3 KB · Besök: 100
Det tror jag inte att de kommer göra dessvärre. Då bilden är tagen ifrån nätet. Jag gjorde ett misstag.. Polisanmälan görs. Kommer inte leda till något. Det kommer ständigt finnas rötägg där ute.... Varit i kontakt med admin på happyride. Så vederbörande bör väl snart bli avstängd.
Vadå kan han inte haft annons på ebay ?

Ser inte ut som att det är en pryl som varit utannonserad på köp & sälj ens? Finns inte i annonshistoriken för vederbörande.

Jag förstår inte varför nån som varit medlem i ett par år och verkar ha flera sålda annonser skulle få för sig att plötsligt lura nån. Såna fall brukar oftast handla om dispyter kring skick osv. Det känns ju ganska unikt.

Hur länge sen swishade du? Den informationen känns ganska väsentlig. Det händer att folk inte hör av sig på ett tag.

Jag sålde för länge sedan något på den dator auktionssajt. Auktionen avslutades; betalningen uteblev; jag skickade påminnelser i fallande trevlighetsskala länge och väl.

En dag fick jag svar. Från en anhörig till köparen som beklagade den uteblivna betalningen och förklarade att köparen sedan en tid legat inlagd på sjukhus efter en stroke.

Finns säkert flera historier kring bedrägerier. Jag lämnar över ärendet till polis och admin. Men om de är någon som blir kontaktad av denne person så var på er vakt. Pengar är skickat ifrån mitt håll, inget svar ifrån motpart trotts lovan att paket skall skickas, ingen kontakt efter att pengar skickades.

Jag drar stor lärdom av detta för kommande köp...

Råkade ut för en liknande märklig affär. Sålde en smartklocka med en liten defekt på tradera, den gick för ett i mina ögon orimligt högt pris - köparen betalade men bad mig att vänta med att skicka av någon orsak. Det gick typ ett halvår innan han hörde av sig. Kollade upp honom lite och det var en äldre herre (70+ iaf) av utländsk härkomst som i sin köphistorik nästan bara köpt liknande saker.

Funderade på hur det skulle kunna vara en del av en eventuell blåsning men kom aldrig på hur det skulle kunna vara det och det fick inga konsekvenser heller.

Finns säkert flera historier kring bedrägerier. Jag lämnar över ärendet till polis och admin. Men om de är någon som blir kontaktad av denne person så var på er vakt. Pengar är skickat ifrån mitt håll, inget svar ifrån motpart trotts lovan att paket skall skickas, ingen kontakt efter att pengar skickades.

Jag drar stor lärdom av detta för kommande köp...

Vi samarbetar alltid med polisen och kan dela med oss av ID som använts vid verifiering, ip-adresser osv. Det händer att de hör av sig. Nu har du ju ID via Swish också. Det bör finnas goda möjligheter att utreda.

Även om de eventuellt lägger ner utredningen så kan de ta upp den igen om det sker fler gånger.

Sen är det som sagt ovanligt, även om det har hänt, att personer med befintlig vettig historik byter bana och blir bedragare. Vi hade ett case där en användare med historik även på forumet dök upp efter flera års inaktivitet och lurade några personer innan kontot hann stängas av. Tror nån ringde föräldrarna där han var skriven och fick höra en liten berättelse om missbruksproblem osv :(

Senast ändrad:
Sålde en Patagonia dunväst på Tradera häromdagen. Typ guldfärgad. För posh för mig. Kändes som jag lekte Freddan i Solsidan. Packade ihop den snyggt. Gick och hämtade fraktsedeln ur printern. Klistrade på den på fel paket. Killen, som rätt passande bodde i stor villa i Bromma, ringde och undrade varför jag skickat ett par gamla kablar till honom. Som tur var låg hans paket kvar när jag kom till kontoret igår. Så det blev en straffrunda förbi Bromma på hempendlingen. Hemleverans. Han var väldigt trevlig men hade blivit rätt orolig när han fick de där gamla kablarna istället för Patagonian:) För att koppla till Happys köp & sälj har jag bara haft problem en gång. En kille som sålde en Void vindväst. Bra bild och bra skick, men saknades upplysning om att det var en dammodell. Framgick inte alls. Klagade på detta och han började dryga sig för att sedan sluta svara. Och sånt orkar jag inte hålla på med. Ingen större summa det handlade om heller. Sålde den på Tradera för cirka en hundring högre till nån dam som skulle köra Vättern. Sen kan ju han jag köpte den av sitta där med sin kassa karma.

Sålde en Patagonia dunväst på Tradera häromdagen. Typ guldfärgad. För posh för mig. Kändes som jag lekte Freddan i Solsidan. Packade ihop den snyggt. Gick och hämtade fraktsedeln ur printern. Klistrade på den på fel paket. Killen, som rätt passande bodde i stor villa i Bromma, ringde och undrade varför jag skickat ett par gamla kablar till honom. Som tur var låg hans paket kvar när jag kom till kontoret igår. Så det blev en straffrunda förbi Bromma på hempendlingen. Hemleverans. Han var väldigt trevlig men hade blivit rätt orolig när han fick de där gamla kablarna istället för Patagonian:) För att koppla till Happys köp & sälj har jag bara haft problem en gång. En kille som sålde en Void vindväst. Bra bild och bra skick, men saknades upplysning om att det var en dammodell. Framgick inte alls. Klagade på detta och han började dryga sig för att sedan sluta svara. Och sånt orkar jag inte hålla på med. Ingen större summa det handlade om heller. Sålde den på Tradera för cirka en hundring högre till nån dam som skulle köra Vättern. Sen kan ju han jag köpte den av sitta där med sin kassa karma.
Helt säkert bara ett missförstånd. Gravt fall av chipstuttar och för honom var det perfect fit

Lyckades göra en liknande sak. Det här var på den tiden innan Swish, när man förde över pengar till varandras konton.
Hade ett hjulpar ute på blocket och två intressenter hörde av sig. En av dom skickade sina uppgifter men dröjde med att föra över pengarna. Den andra tryckte på att han verkligen ville ha hjulen så jag sa att han fick ta dom och sa till köpare nr1 att hjulen var sålda.
Lyckades självklart skicka hjulparet till köpare nr1 utan att märka det. Efter ett par månader får jag ett samtal från polisen som frågar om jag sålt en vara till köpare nr2 och svarade självklart ja. Polisen informerar mig då att varan inte kommit fram och att en anmälan om bedrägeri upprättas. Säger att det inte kan stämma och att jag ska leta fram fraktsedeln.
Upptäcker då mitt misstag och kontaktar köpare nr2 och frågar varför han inte hört av sig istället för att anmäla mig.
Allt löste sig till slut men ibland blir det bara jävligt fel.

Samma här!!

Gick på samma nit och handlade av honom!!

Swishen gick till en xxxx (vi skippar personuppgifter här) // Admin

Polisanmälan kommer upprättas.....men det leder säkert ingen vart...

Gjorde en koll på honom och det förekommer inga tidigare domar.
Har en nystartade enskild firma (Snickare)
Registrerad för skatt och moms....

Handlade i onsdags.....så tror att det kan vara läge att avvakta polisanmälan tills vidare.

Allt ser faktiskt legit ut...

Nåt kan ju ha hänt..??

Har alla uppgifter om "nån" vill ha....bara PM:a mig i så fall...

Mvh Peter

Gjorde en koll på honom och det förekommer inga tidigare domar.
Har en nystartade enskild firma (Snickare)
Registrerad för skatt och moms....

Handlade i onsdags.....så tror att det kan vara läge att avvakta polisanmälan tills vidare.

Allt ser faktiskt legit ut...

Nåt kan ju ha hänt..??

Har alla uppgifter om "nån" vill ha....bara PM:a mig i så fall...

Mvh Peter
Så du köpte något i onsdags och har inte fått varan än? Chilla lite :)

Edit: Sen framgår det inte av vem du handlat, vad du köpt, om du kontaktat säljaren etc.

Vi måste höja ribban i den här tråden, förjäkla låg nu.

Sorry, såg nu att det inte framgick på vilket meddelande jag svarade på....

Kommer avvakta med att hänga ut personen i fråga.

Men inget svar, varken här eller på mobilnummer som swishen går till.
Sa att han skulle återkomma samma kväll (i onsdags) men fortfarande ingen återkoppling.

Jag återkommer i fallet...

Kan vara bra för andra att känna till om det är en bedragare!!

Ha en fortsatt fin helg!

Mvh Peter

Jag har fortfarande inte hört ett ljud av Sloozk... Blir polisanmälan på station... Orkar inte stå i polisens telefonkö, går snabbare att vänta på att stationen öppnar på måndag...

Tillbaka
Topp