VARNING för bedragare på Köp och sälj

Hur länge har du väntat?
Tillräckligt länge för att förstå att personen är en bedragare... Men nu är en vecka utan ett ljud? Varför är tid så relevant ? Om jag säljer något så håller det jag sagt och postar när jag säger att jag skall göra det. Däremot så gick PostNords robot sönder och paket jag skickade drog ut på tid men då ringde jag köpare samma dag och informera. Så med facit i hand några dagar över utlovad postdag och personen i fråga slutar svara så börjar man ju misstänka bedrägeri....

Tillräckligt länge för att förstå att personen är en bedragare... Men nu är en vecka utan ett ljud? Varför är tid så relevant ? Om jag säljer något så håller det jag sagt och postar när jag säger att jag skall göra det. Däremot så gick PostNords robot sönder och paket jag skickade drog ut på tid men då ringde jag köpare samma dag och informera. Så med facit i hand några dagar över utlovad postdag och personen i fråga slutar svara så börjar man ju misstänka bedrägeri....
Tid är relevant för att en del tror det är en bedragare efter typ 2 dagar. Men på en vecka bör ju även de långsammaste ha hunnit få iväg grejer. Tack för infon.

Om du polisanmäler för snabbt kommer polisen bara att lägga ner ärendet eftersom det inte kan antas att ett brott har begåtts. Då får du springa dit igen lite senare och göra en ny anmälan. Dubbeljobb med andra ord.

Medan du väntar på paketet och respons från säljaren kan du alltid ta reda på vad skälig tid för leverans innebär vid försäljning mellan två privatpersoner så att du vet när det är läge att polisanmäla. Jag är själv nyfiken på var gränsen går (på ett ungefär) och jag tror att fler personer skulle uppskatta den kunskapen.

Om du polisanmäler för snabbt kommer polisen bara att lägga ner ärendet eftersom det inte kan antas att ett brott har begåtts. Då får du springa dit igen lite senare och göra en ny anmälan. Dubbeljobb med andra ord.

Medan du väntar på paketet och respons från säljaren kan du alltid ta reda på vad skälig tid för leverans innebär vid försäljning mellan två privatpersoner så att du vet när det är läge att polisanmäla. Jag är själv nyfiken på var gränsen går (på ett ungefär) och jag tror att fler personer skulle uppskatta den kunskapen.
Skälig tid för mig är någon dag utöver utlovad dag för post. Jag skickar alltid spårbart dvs köparen får bekräftelse att försändelsen är skickad. Och det brukar jag alltid kräva när jag köper dyrare saker. Har ej fått bekräftelse av inlämnat paket. Sedan vet jag att det kan strula med leverans efter inlämnat paket. Men i mitt fall har jag inte hört något efter att pengarna skickats.

Sammanfattningsvis jag väntar 1-2 dagar utöver lovad tid för inlämning av paket det är skälig tid för mig har fungerat alla andra köp jag gjort. Väldigt mkt diskussion utav tidsspann... Brukar folk söla med tid efter man kommit överens om en affär??

Jag postar samma dag alt dagen efter när jag fått pengar, postombud har ju öppet länge nu förtiden!

Tid är relevant för att en del tror det är en bedragare efter typ 2 dagar. Men på en vecka bör ju även de långsammaste ha hunnit få iväg grejer. Tack för infon.
Hoppas innerligt att folk inte väntar en vecka efter man mottagit pengar innan man får tummen ut att skicka. Då skall man nog inte sälja beg saker, känns respektlöst mot köpare....

Väldigt mkt diskussion utav tidsspann... Brukar folk söla med tid efter man kommit överens om en affär??

Eftersom det pratas om polisanmälan är tidsaspekten väldigt central. Vad du eller jag tycker är helt ointressant i det läget. Det intressanta är vad lagen, domstolarna, åklagare, jurister och polisen anser är en skälig tid. Hur som helst önskar jag dig lycka till och jag hoppas att du får det du har beställt.

Hoppas innerligt att folk inte väntar en vecka efter man mottagit pengar innan man får tummen ut att skicka. Då skall man nog inte sälja beg saker, känns respektlöst mot köpare....
Mmm.
För en tio år sen hade jag en sambo som under en period led av utmattningssyndrom. Hon sålde mycket (häst)grejer och det var chockerande vanligt att hon hade glömt posta ett paket som legat en vecka eller kanske två t ex i hallen eller i bilen.
Helt klart ett mindre under att hon inte blev polisanmäld..

Att köpa av privatpersoner är läskigt, därför försöker jag som säljare göra min del för att köparen ska känna sig trygg.

Jag svarar oftast inom några timmar oavsett om det är för att kommunicera med köpare eller de som hamnar på kö om hen droppar, skickar prylen samma dag jag fått betalt (om ej möjligt säger jag till när det kan skickas INNAN jag skickar mitt nummer för att få Swish), ser till att skicka spårat så att mottagaren kan följa paketet, skickar tracking inom en timme från att jag postat.

Lyckades en gång sälja ett (oöppnat) tält som skulle vara 2-personers, men märkte när jag skulle köpa frakt att det vägde alldeles för lite, öpnade och såg att det var 1P. Kontaktade omedelbart köpare, skickade tillbaka pengarna och kunde reda ut allt. Har man kontakt med vettiga människor och kommunicerar trevligt, tydligt och snabbt behöver det inte bli några problem – även om det ibland råkar bli konstigt.

Snabb komm från säljaren ända tills pengarna skickats och sedan tystnad är antingen ett tecken på scam, sadism eller – i väldigt sällsynta fall – stroke.

Senast ändrad:
"Varan ska levereras den tid som köparen och säljaren kommer överens om. Om ni inte kommit överens om en tid säger lagen att varan ska levereras inom skälig tid. Vad som är skälig tid bedöms från fall till fall. Säljaren behöver aldrig lämna varan till köparen innan köparen betalat den."

Svaret ni söker är således inom skälig tid. Alternativt då ni avtalat.

Känns som ämnet kommit av ämnet nu handlar det mer om leverans. Vill som sagt varna för Sloozk som bedrar människor på pengar. Jag lämnar ämnet nu kring inlämningstid... Jag låter rättvisan bedömma ärendet....

Känns som ämnet kommit av ämnet nu handlar det mer om leverans. Vill som sagt varna för Sloozk som bedrar människor på pengar. Jag lämnar ämnet nu kring inlämningstid... Jag låter rättvisan bedömma ärendet....
Hur menar du då?

Varan skall levereras inom skälig, alternativt avtalad, tid. Det är ju den centrala frågan för att avgöra om ett eventuellt bedrägeri kan misstänkas eller ej.

Personligen anser jag att en vecka fallet utanför ramen för skälig tid, men det är ju min subjektiva uppfattning. (Därmed inte sagt att det per automatik innebär bedrägeri.)

Långt ifrån alla bor i en stad med närhet till postombud, inte ovanligt alls att säljare på Tradera skriver att de enbart postar en dag i veckan. Sen är det mycket som kan hända som gör att inlämningen blir fördröjd några dagar och en vecka tycker jag nästan är ett minimum att acceptera som köpare om inte annat sagts.

Hur slappa skall folk få vara i postandet och kommunikationen?
Säljer jag något säger jag alltid när jag planerar att lägga på lådan. Brukar variera mellan "i morgon" eller "senast i övermorgon".
Hur svårt är det att klämma ur sig att "jag bor lite avsides och är på posten tredje torsdagen varje månad"?
Slapptaskar kan gott kamma till sig lite och i väntan på det finna sig i att råka bli stämplade som bedragare av någon som har andra förväntningar på vad "skälig tid" är.

Hur slappa skall folk få vara i postandet och kommunikationen?
Säljer jag något säger jag alltid när jag planerar att lägga på lådan. Brukar variera mellan "i morgon" eller "senast i övermorgon".
Hur svårt är det att klämma ur sig att "jag bor lite avsides och är på posten tredje torsdagen varje månad"?
Slapptaskar kan gott kamma till sig lite och i väntan på det finna sig i att råka bli stämplade som bedragare av någon som har andra förväntningar på vad "skälig tid" är.
Får jag vända på steken och undra om det är rimligt att curla en millennial till den grad att denna växer upp i tron att det är rimligt att allt sker "on demand" och att man kan ställa samma krav på en privatperson som gör sig av med gammalt bråte för ett har hundringar som på företag nischade på snabba leveranser?

Det kan även vara lämpligt att beakta att vardera part äger kommunikationen till 50%, har kommunikationen fallerat så gör man bäst i att se över sin egen del vilken man har möjlighet att påverka och inte något annans, vilken sannolikt skiter fullständigt i ens egna värderingar eller kravställningar "post fact".

Jag har varit lite seg på att skicka något, någon gång, sällan några större summor inblandade och i värsta fallet har det nog rört sig om en veckas försening.

Mina prioriteter i veckorna är glasklara.
1. Underhålla barnen med div aktiviteter.
2. Min hustrus önskan.
3. Mitt arbete.
4. Den där prylen som ska läggas på posten.

Jag skulle blir mycket förvånad om någon jag köpte av prioriterade annorlunda.

Får jag vända på steken och undra om det är rimligt att curla en millennial till den grad att denna växer upp i tron att det är rimligt att allt sker "on demand" och att man kan ställa samma krav på en privatperson som gör sig av med gammalt bråte för ett har hundringar som på företag nischade på snabba leveranser?

Det kan även vara lämpligt att beakta att vardera part äger kommunikationen till 50%, har kommunikationen fallerat så gör man bäst i att se över sin egen del vilken man har möjlighet att påverka och inte något annans, vilken sannolikt skiter fullständigt i ens egna värderingar eller kravställningar "post fact".

Jag har varit lite seg på att skicka något, någon gång, sällan några större summor inblandade och i värsta fallet har det nog rört sig om en veckas försening.

Mina prioriteter i veckorna är glasklara.
1. Underhålla barnen med div aktiviteter.
2. Min hustrus önskan.
3. Mitt arbete.
4. Den där prylen som ska läggas på posten.

Jag skulle blir mycket förvånad om någon jag köpte av prioriterade annorlunda.
Helt ok prio, jag tänker ungefär lika. Personligen har sällan punkt fyra menligt inverkat på punkt ett till tre dock. Det tar mig en till tio minuter att få iväg en försändelse normalt, inga problem att få till det i vardagen utan att barnen tar skada, frun lämnar mig eller firman går i konkurs.

I samband med att affären görs upp meddelar jag alltid när jag planerar att skicka (”i morgon, mån el tis efter helgen, när jag piggnat till efter min man-flu troligen torsdag om två veckor”). Om livet kommer mellan meddelar jag köparen (tar en minut via PM, påverkar inte heller punkt ett-tre på listan) en ny trolig leveranstid.

Jag ser det inte som att curla köparen, jag ser det som vanligt hyfs.

Helt ok prio, jag tänker ungefär lika. Personligen har sällan punkt fyra menligt inverkat på punkt ett till tre dock. Det tar mig en till tio minuter att få iväg en försändelse normalt, inga problem att få till det i vardagen utan att barnen tar skada, frun lämnar mig eller firman går i konkurs.

I samband med att affären görs upp meddelar jag alltid när jag planerar att skicka (”i morgon, mån el tis efter helgen, när jag piggnat till efter min man-flu troligen torsdag om två veckor”). Om livet kommer mellan meddelar jag köparen (tar en minut via PM, påverkar inte heller punkt ett-tre på listan) en ny trolig leveranstid.

Jag ser det inte som att curla köparen, jag ser det som vanligt hyfs.
+1 på den

Har det för låg prio så skit i att sälja skiten. (Sannolikt är den ända billigare på nätet ny)
Typ +1 på det.

Har hela verkstaden full i cyklar och prylar som inte används men jag orkar inte. Och Arvika ligger på fel ställe för en cykelloppis också, vi har ingen bro att stå under.

Några av er diskuterar hur man tycker det borde fungera och vad man strävar efter att göra och några diskuterar vad som kan hända om livet kommer ivägen. Känns som vi pratar lite om varandra.
Få har nog för avsikt att vänta en vecka med att skicka utan att informera en köpare om det. Men att det ändå kan hända utan att det är en bedragare (varför ville min hjärna skriva bedrägare) kan vi nog alla (nåja) vara överens om.

Är man säljare och fått betalt tycker jag man skall skicka inom ett dygn. Om man inte hamnat i kläm av någon anledning.

Önskar det fanns möjlighten att kunna recensera en säljare.
Som resande brukar jag vara ganska tydlig med att jag skickar till helgen om jag är ute.
Men då skickar jag ju till helgen med såklart.

Tillbaka
Topp