Varning inför Vasatrampet på lördag

GarryJones

Aktiv medlem
Ni som ska vara med och cyklar Vasatrampet på helgen ska veta om de farliga stolpar Mora Kommun har bjudit oss på inför årets lopp.

http://www.vasatrampet.se/start_cts.php

Ni övriga kan försöka hitta bättre bilder (?) på trafiklösningar som ställer till det för cyklister i klunga. Jag förstår att man inte kan bygga vägar som ska passa cykellopp men jag har svårt att förstå hur man har tänkt här.

Vi hade möte med kommunen idag och försökt få de nerplockade inför helgen. Trots ett bra bemötande är de inte beredd att göra så. Citat: Vi vet inte om de ska vara kvar men den är den vägen vi har mest problem med bilistens fortkörning.

Garry Jones
Arrangmangsledare som har nu ordnat extra flaggvakter inför helgen.

:)

vt1.png

vt2.png

vt3.png

Nja, jag vet inte om jag är benägen att hålla med. Ja, i detta fallet med klungörning är det ju olykligt. Men för all annan cykeltrafik så ser det positivt ut. Vi kan inte i ena andetaget gnälla över att det inte görs något åt/för lite för cyklister, för att i nästa andetag "gnälla". Oftast likställer vi ju cyklismen med oss själva, där flertalet här susar fram på sina racers (mig själv inkluderat). Men det är ju inte det som cyklismen handlar om. Vi kanske står för 10%.

Men det är bra att du varnar. Kanske man kunde få arrangören att vaddera eller märka ut dem tydligare?

Jeppe_E -

Jo, jag skrev så. (Jag förstår att man inte kan bygga vägar som ska passa cykellopp men jag har svårt att förstå hur man har tänkt här.)

I Italien har man en annan lösning. Alla farthinder och stolpar är löstagbar så man kan plocka ner inför cykellopp/maraton/rullskidor lopp osv.

Men i följande bild kan du se hur cykelbanan bara försvinner i tomma intet vid korsningen. Lite svårt för barnen att förstå detta. (Det är skolväg).

Man tar ofta hänsyn till diverse "udda" grupper vid trafikutforming. Barnvagn, rullstolar ska kunna komma upp på vid korsningar. 24 m lastbilar ska ha svängrum vid rondeller och t-korsningar.

Det är bara att dessa stolpar skiljer ut sig från allt annat jag har sett. Denna väg har oftast 30 cm - 60 cm snödjup vid kanten under vintern. Hur har de tänkt där med snöröjning?

Men jag ÄR arrangören. Dessa stolpar kom upp i veckan inför skolstarten. Vi bisiktar alltid banan 2-3 dagar före loppet. Vi fyller i hål och lite annat. Så visst, vi kommer att flagga för dessa och det är vår plikt mot våra deltagare att vi ordna ett säkert lopp. Tycker du verkligen att dessa stolpar uppfylla ett syfte? Kolla nog på denna bild så ser du vad jag menar om "cykelbanan".

vt5.jpg

Senast ändrad:
GarryJones skrev:
-------------------------------------------------------
Tycker du verkligen
> att dessa stolpar uppfylla ett syfte? Kolla nog
> på denna bild så ser du vad jag menar om
> "cykelbanan".

Ja, eftersom det kommer ett övergångsställe (gissar jag på, eller så är det bara en refug) så kan inte cykelbanan fortsätta med sin bredd. Är det så att cykelvägen tar slut, eller är det GC på trottoaren efter korsningen? Tycker ändå att man försökt göra det bästa av situationen. Alla trafikslag skall ju som bekant samsas om platsen. Om jag vänder på det, hur ser det ut i andra riktningen? Hur långt sträcker sig den dedikerade cykelbanan? Jag tycker stolparna fyller sitt syfte, ifråga om att öka säkerheten för cyklisterna ja. Vi har en snarlik lösning på flertalet platser i Skåne.

Jag förstår inte riktigt syftet med stolpen ärligt talat.

Ska den hindra bilar från att köra fort? Det gör den knappast.

Det ser mest ut som ett billigt sätt att kunna säga "nån gjorde nåt".

Rattnalle skrev:
> Jag förstår inte riktigt syftet med stolpen
> ärligt talat.
>
> Ska den hindra bilar från att köra fort? Det
> gör den knappast.
>
> Det ser mest ut som ett billigt sätt att kunna
> säga "nån gjorde nåt".

Den hindrar långsammare bilister att utnyttja "vägrenen" dvs gc-banan för att underlätta omkörning?

staine skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag förstår inte riktigt syftet med stolpen
> > ärligt talat.
> >
> > Ska den hindra bilar från att köra fort? Det
> > gör den knappast.
> >
> > Det ser mest ut som ett billigt sätt att kunna
> > säga "nån gjorde nåt".
>
>
> Den hindrar långsammare bilister att utnyttja
> "vägrenen" dvs gc-banan för att underlätta
> omkörning?

Möjligtvis andra gången. Efter att den körts ner en gång ;-)
Vore ju mycket effektivare med en rad stolpar som faktiskt smalnar av vägen hela vägen i så fall.

Är det lagligt att köra I klunga?
Vad hände med med regeln om att man skall hålla tillräckligt avstånd till framförvarande så man hinner bromsa:-)
Annars är det stor skandal att man inte planerar vägarna efter ett cykellopp, LVG dessutom...

Annars är det väl bara att bunnyhoppa?

> Vad hände med med regeln om att man skall hålla tillräckligt avstånd till framförvarande så man hinner bromsa:-)

Shhhhh!

Cyklistens akilleshäl i trafikfrågor. Allt klungkörning är olagligt. Även på motionslopp. Vid cykeltävlingar kan man ansöka om dispens från vissa trafikregler då man ska ha tillstånd men eftersom ingen någonsin ansöker om en sådan dispens så är även det trafikbrott på SM, vårgårda mm.

Men det är även denna lag som gör cyklister som går på hjul kan inte stämma cyklisten framför. (Några har försökt). När man ger sig in i matchen.

Tack och lov så finns det en sund förnuft då vi diskutera med polisen annars hade det sett ut som UK under 1890-1971 (i princip bara tempolopp och några linjetävlingar för semi-pros).

Rattnalle skrev:
> Jag förstår inte riktigt syftet med stolpen
> ärligt talat.
>
> Ska den hindra bilar från att köra fort? Det
> gör den knappast.
>
> Det ser mest ut som ett billigt sätt att kunna
> säga "nån gjorde nåt".

+1

Ser inte på vilket sätt stolpen skulle tillföra något öht. När någon sedan kör in i stolpen så kommer rubrikerna att beskriva en i mängden av ouppmärksamma cyklister.

De påminnar om trafikavskiljarna som trafikverket satt upp vid Hammersundet under VR 2014. Helt okej då jag och min son kom ganska ensam tidigt på lördag morgon. Senare på dagen under loppet och de stora klungorna var de många som körde in i dem.

Jag håller med.

Vad för nytta gör denna stolpe? Dessutom tycker jag dom verkar hyfsat svåra att se, knallorange färg hade nog varit bättre.

Men vad gör den för nytta som sagt?

Jag vet inte men jag tar inte det längre än så med kommunen. Jag kanske ska överlåta ärendet till Staffan Vikström i Knivsta. :) Han är bra på lönlösa konflikter med kommuner.

Sen undrar man ju hur det kommer att se ut i vinter när plogbilen kommer. Då kommer säker "cykelbanan" vara exemplariskt plogad (inte).

garfunkel skrev:

> När någon sedan kör in i stolpen
> så kommer rubrikerna att beskriva en i mängden
> av ouppmärksamma cyklister.

Ja? Var är problemet? Samtliga trafikanter skall ha uppmärksamheten riktad i färdriktningen.

Jag har lite naivt förutsatt att det inte bara finns en stolpe, utan att det står flera på rad. Det de borde ha gjort, är att målat en heldragen linje istället.

Första gången jag såg liknande stolpar var på vägen mellan Lindvallen och Hundfjället. Tänkte direkt att det där var en mycket märklig lösning, där stod de dessutom i par i vägrenen - en närmast körfältet och den andra en bit in på vägrenen. Såg farligt ut då det var ganska smalt mellan stolparna och max en person kan passera emellan i taget, är ju flera som åker rullskidor och cyklar där uppe.

Dessa parvisa stolpar var utplacerade med ett avstånd av flera hundra meter, precis lagom för att en bil skulle ge sig på att gå in i vägrenen för att sedan behöva stressa ut i körfältet för att inte köra ner stolparna.
Intressant vid snöröjningen också.

Är det någon speciallösning som någon trafikhen i Dalarna tagit fram?

Att banda in som Skogan Bergson föreslog ovan är nog bra.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp