Vart är alla coola bilder på Jungåker och dom andra grabbarna?

Öijer

Aktiv medlem
Har städat i cykelrummet och hittade då någon gammal bild som jag klippt ut i ungdomens dagar..
Tyvärr har jag nog slängt bildserigen från Roger Perssons försök till punkteringslagning på SM i Falun -99.
Kom igen och ge mig massa bilder från "förr".

Bilagor

• DSC08806.JPG
    DSC08806.JPG
    81.4 KB · Besök: 195
Jag tror att jag har en gammal tidning från den tiden... kolla med kadens och se om de har några gamla funsport magazine kvar =) eller var det inte samma killar? Per edgren lär väl ha lite kanske?

har ca 20-25 tidningar från 1993, -94-95. T.o.m nån från 1990. Jäkligt läckra bilder o reportage. Är det nått du vill ha Öijer?

På en utav mina lokala pizzerior finns ett gäng amerikanska cykeltidningar från typ 94-99. Det tycker jag är coolt. Synd att pizzorna är så äckliga bara...

På min lokala pizzeria finns bara ett gäng heltidsfyllon. Orka klaga! ;-)

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> På en utav mina lokala pizzerior finns ett gäng
> amerikanska cykeltidningar från typ 94-99. Det
> tycker jag är coolt. Synd att pizzorna är så
> äckliga bara...

Bifogar tre bilder på Jungåker. Sitter på några till. Överst efter Tavell i Borlänge (före i mål) mellanbilden från Borås och underst från starten i Borlänge. Alla bilderna från 2001. Lägg märke till hur Erik visslar vid starten i Borlänge Tour. Han vann samtliga långlopp tre år i rad. Vem gör om det tror ni?

Bilagor

• Elit i Borlange_jpg.jpg
    Elit i Borlange_jpg.jpg
    43.7 KB · Besök: 195
  • Erik i Boras_jpg.jpg
    Erik i Boras_jpg.jpg
    60.1 KB · Besök: 208
  • Erik start Borlange_jpg.jpg
    Erik start Borlange_jpg.jpg
    50 KB · Besök: 211
Hittade några kul bilder till. Först en inte helt okänd Emil Lindgren i en dualbana år ???? och är det verkligen Emil L. Någon som vet. Säker är jag däremot på han på nedre bilden - min egen favorit Frasse Kinky.

Bilagor

• Emil i Dualbanan_jpg.jpg
    Emil i Dualbanan_jpg.jpg
    44 KB · Besök: 104
  • Frasse Kinki_jpg.jpg
    Frasse Kinki_jpg.jpg
    47.7 KB · Besök: 107
Det ser ut som om det är från MTB SM i Filipstad och om det är så, så är det Emil... jag var nämligen med Tommy Johansson och byggde den banan då. Vilka minnen =) ung och precis ny i sporten och så hänger jag med legenden crosstompa och hjälper honom att bygga banor... det var tider det =)

kinkys "finalhopp" var ju bäst och mest genomtänkt. integralhjälmen bakofram på huvudet o ladd in i dubbeln.

Emil vann väl dualen i 15-16 klassen vill jag minnas.

Fram med mer bilder nu ! :)

SPORT-23s88-kullgren4-70.jpg ht=239

En bild på Dan Kullgren från 08XC 2001.
(Säsongen då han gjorde comeback efter doping avstängning. Vann väl förutom 08XC även SM och Finnmarksturen denna höst)
Där får tyvärr Jungåker ge sig på det otroligt trögtrampade underlaget dom hade lagt ut på löparbanorna.
(Grus för Stadion Speedway).
Tror det var det året som 3st kom in på stadion samtidigt och någon åkte fel inne på stadion. Tog vänstervarv och fick se de övriga 2 (Jungåker och Kullgren) vika av åt höger. Om jag inte minns fel var det Tavell som valde vänstervarv.

/Pilen

Skoj att du hittade en bild på mig Dag. År 2001 och Sm i Filipstad. Det var tider det =) Sm-Guld i Dual. En utav de sista tävlinhgrna i utföråkning för min del. Skoj var det verkligen.

Kul med andra gamla bilder.

Ciao/ E

ååh. vi säger så här. bilder från 2001 och framåt vill jag inte ha.
Slutet av 90-talet och år 2000 vill jag se nu.
Kullgren, Jungåker, Malmsten, Persson o.s.v.

Jag har nog en massa bilder någonstanns från typ NM i flottsbor 94-95 eller nått.

Men Emil. Om du uppenbarligen kan hantera en hoj i nerförsbackarna. Är det då inte dags att du byter ut dina "trix" bilder du har på hemsidan...;)

Senast redigerad av en moderator:
NM i flottsbro var 2001.. tiden går fort.

(SM i flottsbro var 2004, Sverigecup 2003)

Kom igen, bättre kan ni. Jag vill se bilder på halvmeterlånga styrstammar, biopace klingor, neonfärgade kläder, låååånga barends och allt annat som var bättre förr ;)

micke s.. skrev:
> NM i flottsbro var 2001.. tiden går fort.
>
>
> (SM i flottsbro var 2004, Sverigecup 2003)

Ja, men inte så fort...jags rekv fel...kolla nu;)

Fredrik Larsson skrev:
> Kom igen, bättre kan ni. Jag vill se bilder på
> halvmeterlånga styrstammar, biopace klingor,
> neonfärgade kläder, låååånga barends och
> allt annat som var bättre förr ;)

fy fan fredrik, öppna inte porten till neonbomberna. måste få liv i min scanner igen

Grabbar med kulör var det! Vaddå neonbomb?

061213004web.jpg ht=633

Brave Chief hette den vackra cykeln.

För att fortsätta att dj-las med Öijer visar jag en bild från 2005, som bevisar den otroliga uselheten med smala däck. Jens W blockerar hela spåret när hans CX-hjul inte klarar ett par fisiga avsatser i Alingsås.

JensWweb.jpg ht=544

Förhoppningvis kommer jag med ett par bilder av det önskade slaget när jag grävt fram mina diabilder o en lämplig scanner.

/Staffan

Ville har rätt om NM:et. Jag "avgick" relativt hastigt (på stört mer...) hösten -94 ur Spårvägen MTB och flyttade sen hit -95. NM:et bör alltså ha varit -94.

Jag borde också ha åtminstone nån bild därifrån. Om jag minns rätt så har jag en före-under-efter-serie på Honky Dory. Första bilden = Poserar med ny fin cykel. Andra bilden = kör hårt med bister min några minuter efter start uppför backen mot skogen vid campingen. Tredje bilden = Går tillbaka mot starten ca 5 minuter senare gapande "det är ta mig fan bättre att bli xxxxxxx i röven!".

Tror nästan bilden på Torbjörn Svantessons Fat City Cycles Team Fat Chance är tagen då också.

Jag får nog hem och gräva lite.

:)

Egentligen borde väl den där filmen från Dundret Bike Week -89 (eller om det nu var -90) digitaliseras också. Det finns en del riktiga pärlor på den. Bosse Dertell kör trialbana. Martin från Göteborg laddar hårt. Tompa johansson briljerar (som han alltid gjorde på den tiden). Myggen surrar i mikrofonen.

1990 var ett produktionsteam som jobbade åt TV4 där och filmade hela veckan. De där grabbarna partajade hårt, men fick ihop ett hyfsat resultat som var bland det första TV4 sände hösten 1990. Själv är jag med i en minimal sekvens sägande "det ska du inte behöva göra själv". Det var Gertrud Böe som hade ett snett bakhjul som behövde riktas, och som mek så var det ju mitt jobb.

De där två Dundret Bike Week blev riktigt bra tillställningar som nog de flesta som var med minns positivt. Folket i Gällivare var bland de mest hjälpsamma människor jag har haft att göra med över huvudtaget, och att få uppleva ett gäng amerikaner fira 4 juli med fri sprit är en upplevelse för livet.

Jag måste försvara mina cx-hjul på bilden! Det var mina fisiga ben som inte klarade några fisiga avsatser i Alingsås... Att jag sedan blockerar hela stigen har mer med taktik att göra :-)

Mvh Jens

Och angående neon: så där ser ju tyskarna ut fortfarande, åtminstone i skidbackarna!

Ville skrev:
> Jag har nog en massa bilder någonstanns från typ
> NM i flottsbor 94-95 eller nått.
>
> Men Emil. Om du uppenbarligen kan hantera en hoj i
> nerförsbackarna. Är det då inte dags att du
> byter ut dina "trix" bilder du har på
> hemsidan...;)

Tjo ville.
Det har du rätt i. Jag är tyvärr lite kass på detta med bilder. JAg skulle behöva ta tag i den delen av sidan. Tyvärr har jag själv inte så mycket bilder från "hopptiden". Det mesta sitter dock i och jag måste erkänna att det kliar i fingrarna många gånger.
Något annat du skulle vilja se på min sida? Håller på och funderar lite på om det finns något som bör finnas med.
Ciao/ E

emillindgren skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har nog en massa bilder någonstanns från
> typ
> > NM i flottsbor 94-95 eller nått.
> >
> > Men Emil. Om du uppenbarligen kan hantera en hoj
> i
> > nerförsbackarna. Är det då inte dags att du
> > byter ut dina "trix" bilder du har på
> > hemsidan...;)
>
>
> Tjo ville.
> Det har du rätt i. Jag är tyvärr lite kass på
> detta med bilder. JAg skulle behöva ta tag i den
> delen av sidan. Tyvärr har jag själv inte så
> mycket bilder från "hopptiden". Det mesta sitter
> dock i och jag måste erkänna att det kliar i
> fingrarna många gånger.
> Något annat du skulle vilja se på min sida?
> Håller på och funderar lite på om det finns
> något som bör finnas med.
> Ciao/ E

Men om det kliar i fingrarna är det väll bara ta ut en jonne och hoppa sig lite. Man skall göra som kroppen vill. Det mår den bäst av:)

Jag har ingen större koll på din sida och jag kollar sällan på andras sidor så jag är nog inte rätt man att fråga vad som saknas eller inte. Blev bara lite förvånad när jag såg bilden här uppe på dig och var tvungen att dubbelkolla fall det var du som hade dedär trixarbilderna som kanske inte var riktigt lika imponerande;)

Hej,

Jag är en sådan där typ som tycker det är roligt med nostalgi historier.
Nu började jag rätt sent med cykling. Gjorde mitt första långlopp 2001 (vid 37 års ålder). Så jag har ju gått miste om mycket. Men jag hann med att tävla mot både Jungåker och Kullgren. (Fick i alla fall se en skymt av dom i start fållan)
Så berätta gärna lite mer om forna stor åkare.
Typ Jungåker. Var han bara bra på långloppen eller dominerade han även XC. Kunde han blivit lika framgångsrik som Kessiakoff är idag internationellt? Vad sysslar han med idag (någon cykling) e.t.c
Vilka var i topp innan Jungåker och Kullgren.
Någon på Happy som känner dessa personligen och kan bidra med något.
Och även bilder förstås.

/Pilen

Jag har massa från när man var junior och ungdom på 90-talet, Roger Persson, "chipskungen" Malmsten, Jungåker, Bosse Dertell, Mattias Carlsson, Tommy Larson, Jocke Gozzi, Tobias Andersson, Joel Christensson, känns som xc scenen var roligare på den tiden. Jag har även åtråvärda bilder på Roger Persson på lugnet åkandes på bara framfälgen, Tavell vann och killen från Team Virsbo körde om Roger oxå har jag för mig. Han slutade som trea till slut. Och vilken form han var i, såg ut som om han hade bara plastpåse utanpå musklerna istället för skinn.

Tyvärr ingen scanner:/ Lyckas jag få tag på en så kan jag lägga upp massa roliga bilder.

Nån som har några mtb-bilder på Katrineholms stolthet, Henrik Sparr?!
Han tampades väl en hel del med Jungåker.
Undrar om nån annan än Henrik och Bernt kommer att få vinna SM både på MTB och LVG i elitklassen? Grymmotuff snubbe! Kommer ihåg att man drägglade på hans Klein när man var ung i Katrineholm.

soulbrorsan skrev:
> Nån som har några mtb-bilder på Katrineholms
> stolthet, Henrik Sparr?!
> Han tampades väl en hel del med Jungåker.
> Undrar om nån annan än Henrik och Bernt kommer
> att få vinna SM både på MTB och LVG i
> elitklassen? Grymmotuff snubbe! Kommer ihåg att
> man drägglade på hans Klein när man var ung i
> Katrineholm.

Det var Henrik Sparr som var två på sm-99 va? Då har jag bilder.

Jag har bilder, undrar om man ska besöka sina päron nån dag, de kanske sitter på en scanner:D

Det var inget kul att bli varvad av Bosse Dertell. Han pinnade på så det rev loss lite grus vid varje pedaltag. Nära att man bröt dom gångerna. Bosse "mobbade" mig ibland för att jag körde på gammalt skrot. (Jag har fortfarande Fisher CR-7:an aktiv, Bosse ;) )

Bernt Johansson var (och är) oerhört trevlig. Han gnällde aldrig över något (till skillnad från vissa andra "stjärnor"), och försökte alltid göra sitt bästa oavsett om banan passade honom eller om han fick t ex punktering.

Tompa, ja... Snabb och briljant givetvis, men humöret var inget vidare ibland. När han under trialtävling på en av de där Dundret Bike Week nervade bort sig (10000 spänn i prispengar för totalsegern...) och vingade ut hojen bland publiken höll det på att gå riktigt illa. Han träffade nästan Gällivares största styrkelyftare, och hade inte mer omdöme än att han började käfta med bjässen. När Tompa erbjöds tre frislag illrade han dock iväg fort som fan från platsen.

Andreas Danielsson är ju oerhört trevlig, men läste i början av sin karriär så mycket utländska cykeltidningar att han verkligen trodde att det hette "aluminum" (uttalat på dalmål...) även i Sverige.

Sopåkar-Kjelle körde helsponsrat, men fullföljde aldrig ett lopp om jag minns rätt. Vi brukade ha vadslagning om på vilket varv han skulle bryta.

Den största stjärnan av dom alla var dock Pete Fielder på Cykelstallet. Guld- och diamant-handlare. Expert på reptiler. Cykelguru. Kompis med Gary Fisher. Inget av detta var dock så lätt att få se något resultat av. Jag såg honom cykla en gång, och då klotade han (på grus med slicks) och bröt handleden vid gångtunneln vid Hellasgården. Fast Pete är en trevlig kille, tro inget annat.

Ytterligare ett bidrag från Skövde. Inte med någon jättekändis från förr men med en känsla för samhörighet som cykeln kan skapa. Bilden från SM i Filipstad 2001. Fotografen kallar bilden "Eftersnack". Nr 81 är en av sveriges bästa juniorskidåkare som till och från även dänger till några elitåkare. Han valde skidor före cykel. För hans del var det nog rätt.

Bilagor

• Eftersnack_jpg.jpg
    Eftersnack_jpg.jpg
    61.8 KB · Besök: 90
Annars kan jag ju knäppa en färsk bild av Ljungåker 2006!

Han hjälper sin far att sälja silverjulgranar i juletid och jag ska dit på Söndag!

:) :) :)

Trist det där med att han la av för att cälja gran istället. Googlar man på Erik Jungåker så hittar man faktiskt ett par granartiklar.

Några rader om Erik som idag är en seriös skogsbrukare mm och inte längre cyklar öht. Jag tror att hans sista framträdande på cykel var på ett motionslopp i maj 2003 då han under namnet Rutger Jönåker på sin MTB med grova däck körde ifrån de flesta övriga som körde på riktiga racercyklar. Då hade han slutat.

Någon frågade tidigare om hans meriter. Silver på VM för juniorer 1995 är kanske den främsta. Guld på SM i U23-klassen när han inte fick köra Elit men var 10 minuter före elitsegraren i mål! 1999 vann han det andra MTB-Vättern med en snittfart på dryga 31 km. Året efter vann han Birkebeiner på lördagen, åkte till Ludvika på natten och vann nästa dag Finnmarksturen. Och som jag skrivit tidigare i tråden, jag tror det blir 15 raka LL-segrar undet tre år. Visst körde han även vanliga XC-tävlingar med många segrar. Få gånger under åren 1999 - 2001 fick han stryk på hemmaplan Däremot fick han aldrig till det riktigt bra på WC-tävlingar. Han hade för låga UCI-poäng och fick oftast starta långt bak i leden. Han gjorde bra insatser men var inte på långt när lika framgångsrik som han var på hemmaplan och där hans förmåga att hålla hög fart under lång tid gjorde honom till lite av en långloppsexpert.

Hans senaste insats för cykelsporten och sin gamla klubb Skövde CK var nog när han skötte starten för det 10:e Billingeracet 2004. Som bilaga en bild från Bockstensturen där ordet lerigt var en perfekt beskrivning av förhållandena.

ErikRune.jpg ht=202

En bild från Svenska Mountainbike Magasinet -94:

Tompaweb.jpg ht=521

Tommy Johansson i downhill-EM 94 i Metabiéf där han tog en silvermedalj. Han följde upp med ett silver även i VM i Vail samma år!

Rolig bild pga att någon i tråden om "skivbroms vs v-broms" påstod att det inte gick att köra nerför berg innan skivbromsen kom!!

/Staffan

Jag har den tidningen hemma. Men var inte just dendär bilden från en svenk kuptävling.

Klart cool gaffel dendär ivf. jag var vcäldigt nära att skaffa en själv.

Mycket möjligt att bilden är från någon annan tävling.
Jag tittade själv på tävlingen o tänkte att den kan vara tagen från nederdelen av banan, där de byggt några hopp i skidbacken.
Gaffeln ser som en Lawill, kommer ihåg att en kompis såg Rolf v Steinhausen knäcka en dylik på direkten i Flottsbro!

/Staffan

C-dale skrev:
> Rolig bild pga att någon i tråden om "skivbroms
> vs v-broms" påstod att det inte gick att köra
> nerför berg innan skivbromsen kom!!
>
> /Staffan

Så talar en riktig vän Staffan

Intressanta berättelser. (Tack Dag och Calle F)

Finns det mer om Bernt Johansson.
Startade han med MTB direkt efter sin succe karriär på lvg?
Han vann Finnmarksturen och Långa Lugnet (tror jag). Blev det något mer?
Har för mig att han även deltagit i något större, typ EM eller VM på MTB.

Gärna lite bilder på Bernt, om det finns.

Hälsningar,
/Pilen

Tillbaka
Topp