Värt att laga sadel? Går det?

tobiascyklar

Aktiv medlem
Hej,
jag har en sadel jag trivts med som gått sönder och är vattenfylld - man blir (rejält) blöt i rumpan (se de två sprickorna mitt i sadeln)
Det är ingen dyr sadel, från LIDL, men den har varit riktigt bra. Och LIDL har ju bara tillfälliga sortiment, så den går inte att köpa ny, på ett bra tag i alla fall.

Är det värt att laga den? Går det att få tätt ens? Hur gör man?

Tack!
IMG_20201214_084303.jpg

Klä den med läder. ?

Vart bor du kan skicka dej en sadeln som är hel istället? :) det går absolut att klä med läder alt täta sprickan med badrums silicon var nogra med att torka sadeln ordentligt först och ta bara i sprickan för annars har du en väldigt hal sadel

Skulle nog inte bry mig om att fixa, diverse modeller går att hitta på nätet. Amazon har till exempel årets version som kom med stänkskydd för mellangården: https://www.amazon.com/Wittkop-Bicycle-Saddle-Mountain-Bikes/dp/B0846269GS/
Den där ser ut att ha det nya strävare ytskiktet. Många föredrar den äldre versionen som tobiascyklar har. Jag tror inte att den tillverkas längre. Även Lidl har sålt en nyare version de senaste gångerna. Så det är värt att laga om du gillar den.

Klä den med läder. ?

Hej Tobias

Om det inte löser sig på något annat sätt så skicka mig ett PM så skall jag ta med mig hem den sadeln som jag har på landet, det kan dock ta en stund innan jag kommer dit, men den sadeln passar nog dig bättre än mig och den har nog inte gått mer än ett par mig även om den nog är 3år gammal.

Jag kom att tänka på den här gamla tråden. Bilderna har försvunnit med tiden.

Hej,
jag har en sadel jag trivts med som gått sönder och är vattenfylld - man blir (rejält) blöt i rumpan (se de två sprickorna mitt i sadeln)
Det är ingen dyr sadel, från LIDL, men den har varit riktigt bra. Och LIDL har ju bara tillfälliga sortiment, så den går inte att köpa ny, på ett bra tag i alla fall.

Är det värt att laga den? Går det att få tätt ens? Hur gör man?

Tack!Visa bilaga 458687

Bauhaus säljer Wittkoppsadlar. Om just denna modell finns i deras sortiment vet jag dock inte.

(annars finns ju ebay på tyska https://www.ebay.de/b/Wittkop-Sattel/177822/bn_7005516571 )

Senast ändrad:
Hej Tobias

Om det inte löser sig på något annat sätt så skicka mig ett PM så skall jag ta med mig hem den sadeln som jag har på landet, det kan dock ta en stund innan jag kommer dit, men den sadeln passar nog dig bättre än mig och den har nog inte gått mer än ett par mig även om den nog är 3år gammal.
Jag heter inte Tobias.

Hej Tobias

Mycket generöst! Stort tack! Jag hade en sadel från biltema, brooks kopia, liggande som jag satte på (inte särskilt skön :-( ). Ser ut som sju svåra år (brunt anpassar verkligen inte på cykeln) och kommer inte hålla länge, men det går för nu, Har en annan gammal sadel som jag lagat men inte använt i backup också. Och så såg jag att amazon.se säljer liknande sadlar för inga pengar alls. Trist, men det känns inte värt att laga dock ett tillfälle att plöja igenom förrådet :-)

Tillbaka
Topp