Vart kan jag få tag på ett batteri till lämpligt pris?

Demonen1

Medlem
Sitter och funderar på att köpa ett nytt batteri då det gamla har en del år på nacken och det börjar redan märkas att batteriet inte är vad det en gång var.
Jag bifogar bilder på batteriet jag har om någon kanske vet vart det går att få tag på samma batteri till lämpligt pris.

20210612_202527.jpg20210612_202521.jpg20210612_202511.jpg20210612_202536.jpg
Jag har tittat på boxbike.se och har hittat liknande batterier som ser nästintill identiska ut till mitt batteri MEN själva kopplingen på batteriets undersida ser inte likadant ut till mitt batteri. Jag vet inte varför det är annorlunda och jag vet inte vad jag ska göra. Hjälp uppskattas. Jag bifogar bilden på undersidan på ett av batterierna från Boxbike.se och kontakten är inte lika som på mitt batteri.
EeR18Ba.png

Ditt batteriskal är ett vanligt kinabatteri, det heter Hailong HL-2 och säljs i massor så det lär inte vara något problem att få tag på ett sådant. Oftast säljs de i kompletta kit med både hållaren och laddaren.

Hailong har två olika kontaktstycken, som du också märkt. Ett med fyra flata stift och ett med fem runda. Detta kontaktstycke är löstagbart och utbytbart så du kan egentligen köpa med vilken kontakt som helst, skulle det vara fel kan du flytta över från ditt gamla batteri eller skaffa en korrekt kontakt för att mecka dit själv.

Du kan, här på Green Bike Kit, se just den lösa kontakten och dess två varianter. Har själv köpt på mig några sådana (från Green Bike Kit) för att ha i lager.

Färdiga pack som är fyllda med celler och klara att användas finns att köpa på massor med ställen, har själv skickat efter från eBay UK men det var innan Brexit så kanske är det krångligare nu. Var noga med att du får rätt spänning och så kan du passa på att betala lite extra för mer Ah så du kommer längre med en laddning.

Bilden du bifogade från Boxbike tror jag är på ett 48V batteri. Boxbike har även 36V batteri med fem pin som liknar ditt med fyra. Kolla så du köper ett batteri med rätt spänning. Jag har samma kontakt (4-pin) som du och köpte ett batteri med 5-pin (av misstag) från bikeshop.se. Det slutade med att jag bytte undersidan av skalet till det från mitt gamla batteri, men det krävdes klippande och skarvande av sladdar (hade jag haft lödutrustning hade jag bara bytt kontaktstycket som beskrivits tidigare).

Ett annat alternativ är att lämna in batteriet på renovering. I Stockholm finns t.ex. Batteridoktorn.

Slutligen, om du inte redan tänkt på det, köp ett batteri med mycket kapacitet (typ 15-17 ah). Ju färre laddningscykler som krävs ju längre håller batteriet. Dessutom behöver man inte ladda upp det till 100% lika ofta. Man ska helst hålla ett batteri på typ mellan 20-80% laddning för bäst livslängd.

Tillbaka
Topp