Värt pengarna???

avanti

Ny medlem
Värt pengarna???
Hepp!
Ska köpa nya hjul till mitt bygge.
Har beställt Shim XT (575, 2003:or) men börjar nu fundera på slanglöst.
Då kan jag få Crossmax (XL) för ett prispåslag på 1900SEK.
Fråga1: Är crossmax så mycket bättre än förra XT att det är värt pengarna (jag vet att de slits mindre)?
Fråga2: Är slanglöst så mycket bättre?
Tacksam för råd. Det är kanske inte så mycket pengar men jag ska lägga ut ytterligare på XT-kit +resten av tillbehören...... (puh)

Värt pengarna???
avanti:

Om du inte har något emot att köpa hjul från Tyskland eller England så finns det hjul byggda på XT, XTR eller till och med Hope till bra priser. Dock tillkommer frakt. Tyvärr har Bike-Discount (tysk nätbutik) höjt sin frakt till Sverige till 29 EUR för vanligt paket och ytterligare 20 EUR om det rör sig om ett skrymmande paket, dvs hjul. De har annars bra pris på XT/717/DT Comp., 185 EUR men med all tysk frakt (plus det mystiska svenska postala tillägget på 90 kr eller dylikt) ser följande färdigbyggda hjulset från CRC mer attraktivt ut: (jag antar att du kör med fälgbromsar)

Hope Suspension front, Hope Mono rear, Mavic 717 XC black, DT Comp black för totalt 2310 kr + frakt.

Om du istället för 717 XC väljer Mavic X3.1 UST så hamnar hjulen på dryga 2840 kr + frakt.

Väljer du XT så kostar hjulen 1450 kr med Mavic 717 black och strax under 2000 kr om du vill köra slanglöst med X3.1 UST.

Det enda som gör CrossMax till ett "bättre" hjul är de keramiska fälgsidorna (som inte är det optimala i alla lägen heller). Jag har haft två par CrossMax (dock inte UST). De är bra så länge de håller. Lätta är de också. Turligt nog gick inget på dem sönder för mig, men händer det är reservekrarna ganska dyra (kostar 3.63 EUR st på HiBike om man köper 10 åt gången). Det är den stora nackdelen med CrossMax - det är inga standarddelar som man med lätthet kan beställa och be någon fixa till. Ekrarna är dyra och fälgen lär också kosta en del om man behöver en ny.

Kuriosa: Den där "ultralätta" Gianthojen som visades på mässan ser ut att ha ett märkligt hjulpar. CrossMaxfälgar (den äldsta sorten utan UST), Spinergynav och antagligen titanekrar. Undrar om hjulen håller hela säsongen...

Post Ändrad (04-01-28 22:35)

Värt pengarna???
De är ju båda snygga men klart en bra poäng med ekrarna......
Priset jag har fått är betydligt bättre än hos Cyclecomponents, men å andra sidan är de dyra i jämförelse med tyskland.

Post Ändrad (04-01-28 22:37)

Värt pengarna???
Utseendemässigt är CrossMax snyggt (så länge de är svarta), men är de inte lite väl vanliga? ;)

Hopehjulen med svarta nav, ekrar och fälg ser (tycker jag) lika snygga ut, är billigare och är enklare att serva.

Vad kommer bygget att bli (ram, komponenter)?

Om inte alla delar redan är klappat och klart kan du ju överväga skivbromsar + ett billigare hjulpar (LX eller XT skivbroms + nav/hjulset). Inga nerbromsade fälgsidor eller behov av dyra ceramicfälgar... fanns det discfäste bak på min ram så hade jag valt skiva bak också.

Post Ändrad (04-01-28 22:50)

Värt pengarna???
beställ utomlans nu....va
spara lite manetas som du kan ha till startavgift på BST å Finnmark.
slår en pling imorgon på dan..
gonatt

Värt pengarna???
Bygget är följande (vissa förändringar sker säkert)
Avanti Comp. ram -03
Manitou skareb comp -03 (p.g.a. vikt)
XT-kit -04
XT-hjul 575 -04 (ev Xmax eller nåt annat då....)
Ea 70-styre
Styrstam, sadelstolpe o.s.v. är ej bestämt. Funderar på GASS (snyggt utseende och grymt pris).
Dessutom upptäckte jag att jag skrivit i topicen, 1700 i prispåslag ska det vara.
Tyvärr är det ej möjligt att uppgradera till Disc p.g.a. att beställningen på komponenter ej kan ändras.

Tillbaka
Topp