Vättern Newbie

hegge

Ny medlem
Vättern Newbie
Har länge velat cykla vättern och nästa år blir det förmodligen dags om inget oväntat händer..
Min vana med racer-cyklar är ungefär 3 månader, har dock cyklat heldämpat modell äldre, dvs svampigt värre, sen jag var 15 detta var för 7-8 år sedan, usch vad tiden går...

Nu vänder jag mig till er glada happyister om lite tips och råd förberedelse, saker att tänka på under loppet, nedvarvning etc. VAD Funkar för er??

Har inte satt upp något mål ännu tidsmässigt iaf. vill ta mig runt till att börja med..

Vättern Newbie
Förberedelser : Ju mer du tränar ju mindre gör det ont på vättern :-) jag tycker det är viktigt att köra långdistans träningar så man vänjer sig.
Gå med i nån klubb det brukar underlätta träningen.

Nedvarvning inga problem direket till vänster om målet finns en krog där tar man 2 -3 äckligt goda öl o tittar på folk som kommer i mål sen glider man vidare ut på gräsmattan och hämtar lite mat o är det sol så kan man ligga där o njuta lite.
sen hem till det tillfälliga boendet brukar inte vara några problem att sova lite då sen ut på kvällen på resturang för god mat o öl :-)

Min första vättern 15,5 Timmar
Mål för nästa års vättern under 8:49 Timmar

Vättern Newbie
Mitt mål för min första är 12 timmar. Börjar undra vad jag gett mig in på.
Kommer nog att böla dom sista milen(allt efter de 8 första).
Efter 15 mil så finns en stor risk att jag tar bussen.
Efter 25 mil så ligger jag förmodligen i fosterställning i något dike.

Vättern Newbie
E också på g att ev köra första vätternrundan. siktar på ngt mellan 12-15h beroende på hur tidigt jag lyckas få flickvännen att inse att en cykel till är ett måste! =)

Vättern Newbie
Se till att ha många mil i benen, minst 200 för att det ska bli roligt. Kör några långa pass på tio-femton mil. Om du bor i Sthlmstrakten kan jag rekommendera Hofvets 20-milare för att komma igång på våren. Kör några kortare motionslopp under våren så att du blir van vid klungkörning. Under själva loppet: låt dig inte ryckas med om tempot är för tufft, kör gärna med pulsmätare innan loppet så att du vet vad du kan ligga på för att inte storkna efter tjugo minuter. Det är väldigt lätt att känna sig som Tarzan när man sitter med i en klunga med alldeles för starka cyklister. Den känslan kan tvärt förvinna. Hoppa av klungan i tid när det går för fort och vänta in en som kör i lagom tempo. Det kommer en, garanterat. Visa dig inte duktig genom att ta för långa förningar, risken är att man kör slut på sig eller sänker tempot för hela klungan utan att märka det. Höj inte heller tempot när det är din tur att dra, det är inte uppskattat. Ät och drick under hela loppet även om det tar emot men stanna inte länge på depåerna, du blir bara kall och stel.
Nedvarvning är inget problem. Det är liksom default.
Vi ses i Motala!

Vättern Newbie
Jag körde min första VR i år. Det gick över förväntan. Klarade det på strax under 13 timmar och har som mål <12 timmar nästa år. Jag är inte någon vältränad cyklist direkt, utan en glad motionär på 110 kg.
Ett tips inför VR är att kolla lite vad ni har för snitthastighet på längre träningspass och sedan använda er av en excelfil om "idealtider". Filen finns på http://raymond.bergmark.googlepages.com/
Då är det lite lättare att hitta en snittfart man klarar av att hålla på längre sträckor, samt hur långa och många pauser man vill ta.

I övrigt så håller jag med allt som Road_Runner säger angående dryckesval efter loppet :)

Vättern Newbie
Jag cyklade också min första Vätternrunda i år. Jag hade cyklat ca 400 mil på 10 månader, och innan dess hade jag levt ett liv i princip helt utan motion. Jag hade som (optimistiskt tyckte jag) mål att cykla under tio timmar, men jag kom runt på 09:00 vilket jag är supernöjd med, speciellt eftersom jag alltid varit typ sämst på all typ av sport och idrott.

Om du vill ha en bra tid är mitt tips är att träna med några som är lite snabbare än du själv, så att du tvingas lära dig att cykla lite fortare. Annars är det lätt att man får en slags mental spärr och tror att man inte kan cykla fortare fast man egentligen kan det.

Ett annat tips är att käka utav bara helvete dagen innan tävlingen. Mat, godis och alla kolhydrater du kan få i dig. Och så dricka en massa vatten hela tiden. Det funkade för mig i alla fall, stannade bara en gång för att fylla på vatten, och när jag kom i mål hade jag hela fickorna fulla av gel och chokladkakor som jag aldrig behövde.

Och sen det kanske allra viktigaste om du vill ha en bra tid är att hitta bra klungor att åka med. Fast där gäller det att ha lite tur också. Om du hamnar själv utan draghjälp, slösa inte din energi på att köra själv, bättre att ha is i magen och ligga och fisåka och vänta in någon klunga som alltid kommer förr eller senare.

Vättern Newbie
Tack för svaren.
Så tipset är sträckkörning mao. den där 20 mils-rundan finns det nån karta över den eller vägbeskrivning?

Vi är ett gäng grabbar ifrån klassen som ska ner och räsa, vi kommer att träna tillsammans också så ngn klubb är inte aktuellt.
Men okej träna på att cykla i klunga och långa sträckor samt att pulsklocka kan vara bra. vad kostar en sådan som inte är alltför flashig..

Däck osv. är det vanligt med punka? ska man ha med sig en verktygssats av nå slag?

Boende?? såg att det redan är runt 11000 som anmält sig. lönar det sig att sova i tält? eller ska man försöka jaga rätt på en riktig säng??

ojoj många frågor på en gång men jag antar att det är här kunskapen finns..

Vättern Newbie
Grattis till att du kommit in på Lvg cykling! Som sagts så är det många långa mil som gäller, detta går igentligen bara att få ihop om du tränar med andra bättre cyklister. Kolla med klubben på orten eller luska bland bekanta, det är mycket vanligt att cyklister träffas i ganska lösa konstellationer och tränar ihop. Då tränar du på det som är viktigt, uthållighet och att kunna ligga avslappnad på rulle i klunga. Tänk så här: Det finns tusentals cyklister som är starkare än dig, ligg bakom och ta bara mycket korta förningar för den goda stämmningens skull..

Kör hårt redan nu så kommer du nog upp i 300 mil till VR och då är det no problem.

Vättern Newbie
Här finns vägbeskrivning på 20-milen: http://www.fredrikshof.se/2741.
Här är en ganska billig pulsmätare inbyggd i cykeldatorn. Billigare finns annars här och där.
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...ef=&artgrp=1032&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
Ta med slang och däcksavtagare, åtminstone. Nåt multiverktyg kan vara bra att ha också, gärna med insexor om något skakar loss. Åker man med hyfsat nya däck och bra tryck i dom så ska man inte behöva få punka. Jag har klarat mig sjutton rundor i rad utan en enda punka. Men om det ändå händer så är det bra om man slipper stå hjälplös vid vägkanten.
Ordna gärna ordentligt boende. Tält kanske kan funka, har aldrig prövat. Man kan sova på golvet i sporthallen men det är omöjligt att sova före loppet med alla människor som rör sig. Det är inte heller någon höjdare att vakna efter tre timmar på ett liggunderlag på ett stenhårt golv när man lagt sig efter loppet. Det gör tillräckligt ont överallt ändå. En riktig säng är att rekommendera.

Vättern Newbie
Har du bara lite mil i benen, gärna långa rundor, så behöver det inte alls vara särskilt plågsamt att rulla runt den där sjön. Att köra på 12 timmar är förhållandevis enkelt bara du ser till att inte köra själv utan i någon klunga som håller en hastighet som är lagom för dig.

När du har 25 mil kvar kommer du inte ligga i ett dike i fosterställning, du kommer snarare tycka att du är så gott som framme!

Vättern Newbie
Träningsmängd:
Jag har haft mellan 100 och 200 mil i benen inför mina rundor och de har tagit mellan 15:14(första) och 9:58. Ju bättre tränad desto behagligare runda.
Boende:
Jag har bott i tält varje gång och tycker det är bra att få sköta sig själv och inte bli störd av andra. En uppblåsbar madrass gör det behagligt.
Tempo:
Det tempo som du kan hålla under egna rundor på 8-10 mil kommer du även att kunna hålla i 30 mil om du kör i klunga.
Mat:
Före rundan kan det vara bra att ladda med långsamma kolhydrater. Ät mycket pasta od dagarna före. Effekten är ofta diskuterad, men jag tror inte det skadar iallafall. Under rundan brukar jag endast ha med mig vatten. Jag stannar i varannan till var tredje depå och stoppar i mig bullar, bananer, blåbärssoppa och vad som bjuds. Andra har med sig gel, energikakor mm, men eftersom jag inte har det under träning så är inte kroppen van vid det. Tänk på att under rundan inte stoppa i dig sådant som du inte testat före.

Sök upp gamla diskussioner på Vätternrundans diskussionsforum. Där har allt avhandlats till leda.

Lycka till!

Tillbaka
Topp