Vätternrundan 2017 - Nästa steg...

Halloj,

Finns det nån plan för tröjor i år? Personligen tycker jag det är ett måste om vi ska kunna hålla ihop

Övrigt upplägg? Hur gör vi för att gruppen ska samarbeta optimalt? Nån slags gemensam träning eller nåt kortare lopp tillsammans innan vore väldigt bra. Nu talar jag för sub 8:30 men det borde gälla sub 10 oxo

/ Peter

Hej
Håller med, efter förra årets erfarenhet så vore det väldigt bra med gemensam tröja så vi lättare håller ihop gruppen.
//Christer

Hej Happy,
har inte varit inne på forumet på ett bra tag men har nu läst ikapp. Frågan om matchande tröjor har dykt upp ett par gånger men jag har inte sett om någon har tagit tag i detta.

Förra året tog Stakka fram en väldigt fin tröja till SUB9-gruppen (bif bild). Han lade ner väldigt mycket jobb och tid på detta, och hade dessutom bra kontakter. Om detta ska lyckas igen behövs någon med Stakkas kapacitet och engagemang.

Ett annat alternativ, inte lika coolt/roligt men enklare att genomföra, är att alla går och köper varsin likadan tröja från någon stor kedja (där det är enkelt att hitta en butik eller beställa från nätet).
T.ex: https://www.xxl.se/diadora-tour-jerzy-s-s-17-white-red/p/1129622_2_style

Man får då inget eget tryck men i alla fall likadana tröjor. Ev kan man skriva ut papperlappar med t.ex. texten "HappyVR" som man fäster på tröjan på samma sätt som nummerlappen. Dock kan det bli knepigt om alla har olika önskemål på hur tröjan ska se ut. Själv kan jag ta vad som helst, tog en vit tröja i exemplet då det kan vara bra med en ljus färg om det är varmt ute och solen gassar (vilket man ju såklart hoppas på!). :-)

Bilagor

• tröja VR2016.jpg
    tröja VR2016.jpg
    378.8 KB · Besök: 97
Intressekoll, har två platser att överlåta om någon här är intresserad. Ska göra en egen tråd också. Men det kanske är någon som vill dra med ett par starka draghästar till denna gruppen som vill ha första tjing.
Finns det något intresse?

Hej allihopa hoppas cyklingen går bra för er och att ni äntligen har fått lägga undan vinterpaltorna. Jag är anmäld för att köra SUB 8:30 med gruppen men tycker det är fasligt tyst om det här på forumet, finns det en annan tråd eller kanske FB-grupp?

Henke Nordin sa:
Hej allihopa hoppas cyklingen går bra för er och att ni äntligen har fått lägga undan vinterpaltorna. Jag är anmäld för att köra SUB 8:30 med gruppen men tycker det är fasligt tyst om det här på forumet, finns det en annan tråd eller kanske FB-grupp?

Det finns en tråd som jag bumpade för några dagar sedan. Spontant, och ivf för egen del kapacitetsmässigt, så tror jag vi är för få för att klara sub 8:30 på ~tio osynkade internetcyklister... jag siktar mer och mer på en mysrunda med sub 10.

Skulle vara coolt med en no-drop-runda.

Vafan, kom igen nu! Förra året hoppade alla av den sub9-grupp jag var med i så det blev att dra runt en sub10. Ska de bli samma visa i år igen? Isf bangar jag oxo..

/ Peter

Skall vi satsa på sub 8:30 på tio man så behövs nog ha lite engagemang och synk, gärna med möjlighet till viss samkörning.

Då kan det tom vara bra att vara lite färre.

thomalin sa:
Skall vi satsa på sub 8:30 på tio man så behövs nog ha lite engagemang och synk, gärna med möjlighet till viss samkörning.

Då kan det tom vara bra att vara lite färre.

Köra nåt varv tillsammans innan är nog nödvändigt ja! Jag bor i Solna och kör gärna en eller flera träningsrundor tillsammans, jag kan varje helg v20-22, kan även komma loss en hel del vardagar om det skulle krävas. Vilka fler bor i trakten och är på?

Angående tröja så är mitt enda krav att alla har i princip lika så vi känner igen varandra, köpa på XXL eller beställa HappyRide kvittar. Går det inte fixa fram samma som ni hade förra året fö?

/ Peter

Tvärt om, ditt inlägg tolkar jag som att du vill att vi alla hjälps åt att komma runt oavsett. Det var snarare petalz som inte verkade så sugen på att sega in för att gå runt på tio.

Min mening var att det är bästa är att alla är nöjda. Har kört med inställningen på 32 snitt ek runda medan andra hade 38, det blir frustrerande. Framförallt om vi ska köra ihop under tio timmar.

thomalin sa:
bophilip sa:
Föreslår att de som planerat sub 8:30 kör på det och inte drar sönder sub 10

Är det alltså så du tolkar mitt no-drop-sub10-inlägg?

bophilip sa:
Tvärt om, ditt inlägg tolkar jag som att du vill att vi alla hjälps åt att komma runt oavsett. Det var snarare petalz som inte verkade så sugen på att sega in för att gå runt på tio.

Min mening var att det är bästa är att alla är nöjda. Har kört med inställningen på 32 snitt ek runda medan andra hade 38, det blir frustrerande. Framförallt om vi ska köra ihop under tio timmar.

thomalin sa:
bophilip sa:
Föreslår att de som planerat sub 8:30 kör på det och inte drar sönder sub 10

Är det alltså så du tolkar mitt no-drop-sub10-inlägg?

Ok, helt enig,

Vi får se hur det utvecklar sig. Jag har kört i ett antal ojämna happygrupper och det är exakt som du beskriver det.

Grupperna brukar börja att slitas sönder någonstans kring Ödeshög... där finns en fin slakmota med stark kantmotvind från Vättern som drar sönder grupperna. 38-snittet skall upprätthållas till varje pris ;)

Viktigt då med stark ledare i båda grupperna som styr rotation och som vågar dra ner tempo vid behov, T ex uppför och i stark motvind.

thomalin sa:
Henke Nordin sa:

Det finns en tråd som jag bumpade för några dagar sedan. Spontant, och ivf för egen del kapacitetsmässigt, så tror jag vi är för få för att klara sub 8:30 på ~tio osynkade internetcyklister... jag siktar mer och mer på en mysrunda med sub 10.

Om jag inte minns fel, så är planen att köra SUB8:30 tillsammans med en annan grupp som startar strax efter vår grupp. SUB9 gruppen som vi körde förra året fungerade sådär, men vi var ändå 5 eller 6 som klarade det (jag kom sist in på 8:57 pga punka). Det kommer att finns fler än bara Happy Sub 08:30-gruppen som startar runt 06:24 med samma intentioner som vår grupp. Så fega inte ur nu. Min egen kapacitet är.... inte där den borde vara, men "failure is not an option" ;)

Jeppe_E sa:
thomalin sa:
Henke Nordin sa:

Om jag inte minns fel, så är planen att köra SUB8:30 tillsammans med en annan grupp som startar strax efter vår grupp. SUB9 gruppen som vi körde förra året fungerade sådär, men vi var ändå 5 eller 6 som klarade det (jag kom sist in på 8:57 pga punka). Det kommer att finns fler än bara Happy Sub 08:30-gruppen som startar runt 06:24 med samma intentioner som vår grupp. Så fega inte ur nu. Min egen kapacitet är.... inte där den borde vara, men "failure is not an option" ;)

Mycke bra Jeppe!

petalz sa:
Köra nåt varv tillsammans innan är nog nödvändigt ja! Jag bor i Solna och kör gärna en eller flera träningsrundor tillsammans, jag kan varje helg v20-22, kan även komma loss en hel del vardagar om det skulle krävas. Vilka fler bor i trakten och är på?

Angående tröja så är mitt enda krav att alla har i princip lika så vi känner igen varandra, köpa på XXL eller beställa HappyRide kvittar. Går det inte fixa fram samma som ni hade förra året fö?

/ Peter

Bor på Ekerö och cykelpendlar till/från Gärdet, så jag kan tänka mig att ta en sväng efter jobbet eller dra ut en helg vecka 21 eller 22.

Kan kolla med Stakka om han har möjlighet att beställa fler tröjor men det är en hel del jobb och tar en del tid, vilket kan innebära risk att de inte hinner komma i tid. Skulle därför rekommendera att vi helt enkelt bestämmer en gemensam tröja som var och en kan köpa. Då behöver ingen sammanhålla beställningen eller ligga ute med pengar.

Hej! Vem är det som drar i trådarna i sub 08:30 gruppen? Är intresserad av att ansluta till den om det finns möjlighet och utrymme.

Är redan anmäld till Vättern, men polarn fick återbud så trist att cykla själv . Hakar gärna på om det går! Har skickat pm till julgus, var det rätt kille för frågor ? Fick för mig att han höll i gruppen ? Inte fått svar från honom så vänder mig hit. :)

Jaxx0r sa:
Är redan anmäld till Vättern, men polarn fick återbud så trist att cykla själv .
Trist att cykla själv?
Skulle du och din kompis ha cyklat tandem?

Googlat exempel
"Kalle fick äta själv" och "Kalle fick äta ensam".
Den första betyder att ingen behöver mata Kalle, utan han klarar av att äta utan hjälp.
Den andra betyder att Kalle fick äta utan sällskap.
Om man använder själv i betydelsen "ensam" i den meningen kan det bli tolkningsproblem.
Därför är det bra att försöka hålla isär orden.

/Håkan

Redigerat: Exemplet

Senast ändrad:
HåkanC sa:
Jaxx0r sa:
Är redan anmäld till Vättern, men polarn fick återbud så trist att cykla själv .
Trist att cykla själv?
Skulle du och din kompis ha cyklat tandem?

Googlat exempel
"Kalle fick äta själv" och "Kalle fick äta ensam".
Den första betyder att ingen behöver mata Kalle, utan han klarar av att äta utan hjälp.
Den andra betyder att Kalle fick äta utan sällskap.
Om man använder själv i betydelsen "ensam" i den meningen kan det bli tolkningsproblem.
Därför är det bra att försöka hålla isär orden.

/Håkan

Redigerat: Exemplet

Tycker du att det var svårt att klara av tolkningen i detta fall?

Haha. Nä vi skulle inte ha cyklat tandem. :)

Hörde bara om er subgrupp och i fall de finns plats och ni behöver fler som ansluter så gör jag det gärna.

Wingman sa:
petalz sa:

/ Peter

Bor på Ekerö och cykelpendlar till/från Gärdet, så jag kan tänka mig att ta en sväng efter jobbet eller dra ut en helg vecka 21 eller 22.

Kan kolla med Stakka om han har möjlighet att beställa fler tröjor men det är en hel del jobb och tar en del tid, vilket kan innebära risk att de inte hinner komma i tid. Skulle därför rekommendera att vi helt enkelt bestämmer en gemensam tröja som var och en kan köpa. Då behöver ingen sammanhålla beställningen eller ligga ute med pengar.

Då är vi två i alla fall =) Dock tycker jag vi bör va en 4-5 man om det ska bli någon klungträning. Övriga ståckholmare ge er till känna! Jag vet att det finns minst en till

/ Peter

Jag bor i Vagnhärad, jobbar i Södertälje. Fullt möjligt att köra upp till Norrort för att träna någon gång.
Den här helgen kör jag "Trosatrampen" på hemmaplan, v.20 är det tomt i kalendern, v.21 är det "Yngaren runt" i Nyköping och v.22 "Siljan runt".

Gott, då är vi ett hyffsat gäng

Nu kan ju inte jag då just i helgen men sedan är det lugnt. Det är väl bara att nån förslår tid o plats så möter vi upp

/ Peter

Jag körde förra året på 10.42 men då tog jag lite många stopp, 5 st, pga väder och lathet. Lyckades även bli helt ensam på vägen så kanske 2-3 mil så cyklade jag helt ensam.
Med lite mindre stopp, kanske 3 st på 10 min, och en större grupp som hjälper varandra hela vägen så känns det som att har man bara en normal dag så är 10 timmar inte något problem.

Låter bra Janne,

Känns bra att ha någon i gruppen med erfarenhet.
Håller med om tre stopp á max 5 min. För varje minut man står stilla ska cyklas ikapp sen.

Om ingen har några invändningar mot detta, tycker jag vi utser Janne till ledare för gruppen?
Känns som vi behöver ha en ledare som kan ta lite beslut.
Annars blir det bara massa förslag/synpunkter, men inga beslut fattade.

Så från nu är Jannes ord vår lag.

Saker jag känner vi borde bestämma är:
- ska vi ha en gemensam tröja? Isf vilken?
eller ska vi ha på något annat sätt känna igen varandra?
- tre stopp á max 5 min?
- vilka kontroller ska vi stanna på?
- cykla i ett eller två led?
sen är där säkert massor med andra saker.

Jag tycker 5 minuter är ett bra riktmärke på stopptid men tar det 6-7 minuter pga kö till toaletter så är det ok för mig. En gruppledare är bra att ha så någon bestämmer.
- Hinner vi fixa tröjor? Vissa grupper hade ett plastband bak på hjälmen för att hålla reda på varandra. Kan de vara ett alternativ?
- Hur länge ska vi dra? Tid? 1 km?
- Personligen så tror jag det är lättare att få till flyt med ett led i en grupp som inte tränat tillsammans.
- Stora kontroller är mer besökta men samtidigt så är det fler toaletter och personal där som servar. Karlsborg är den enda kontroll som alla säger att man ska undvika eftersom man måste cykla en bit åt fel håll.

Denna är gammal men man kanske kan planera lite utifrån den för beräkning av tid och hastighet, https://docs.google.com/viewer?a=v&...ltb25kYmVyZ21hcmsyfGd4OjJiZmRhNDFhNTFiNWE4YzM

Hej
Vi stannade vid Ölmstad, Fagerhult och Boviken. Det var bra ställen att stanna på inte mycket folk. En armbindel eller något på hjälmen låter bra tycker jag. Vi måste snitta cirka 1.50 per km. Det gäller att trampa på där det är lättcyklat och ta det lite lungnare uppför. Det är bra med cirka minuten varje gång man drar, men det beror också på om man hamnar ihop med någon annan grupp.

Janne

Tillbaka
Topp