Växelnav, har dom blivit bättre pga e-bikes?

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag funderar på att gå tillbaka till växelnav på min pendlare. Enda problem jag har haft med dom var att kuggarna inuti slets, kanske pga växling under för hård tryck, så att det hoppade på visa växlar. Detta var på en nexus 8 nav.

Shimano skriver såhär om sina Alfine 8 nav:
•Higher shifting performance even under high chain tension induced by E-bike motors
•Improvement is suitable for both E-bike and non E-bike use
Det låter bra och borde betyda att navet tål bättre att växlas under tryck.

Har nån provat och märkt en förbättring?

Rohloff har också nån som är högre spexade för att klara ebikes. Ser fina ut. Själv sugen. Nexus-8 är ju assmutt när det väl fungerar ?

Jag har behandlat ett Nexus 7 rätt hårt utan att det blivit något fel på det. Har inte ens fettat om det. Såvitt jag förstått det är de 7-8 växlade Shimano-naven generellt minst sagt tåliga.

Prästbol sa:
Jag har behandlat ett Nexus 7 rätt hårt utan att det blivit något fel på det. Har inte ens fettat om det. Såvitt jag förstått det är de 7-8 växlade Shimano-naven generellt minst sagt tåliga.
Nexus 7 jag har haft funkade rätt bra i många år tills att jag uppgraderade till en nexus 8 som började strula efter kanske 2 år pendling.
Omfång på en nexus 7 (244%) är tyvärr för liten för min användning idag, nexus 8 (~300%) liknar det jag har idag med en 11-34 kassett. Och lite mer omfång åt båda hål är ibland önskevärt så att Alfine 11 lockar lite.

Rohloff känns alldeles för dyrt, kostar ju som 3-4 Alfine 11 som är redan inte jättebillig. Säkert jättefint!

Har kollat Nuvinci också, den låga verkningsgrad och priset avskräcker...

happymtb.fr sa:
Jag funderar på att gå tillbaka till växelnav på min pendlare. Enda problem jag har haft med dom var att kuggarna inuti slets, kanske pga växling under för hård tryck, så att det hoppade på visa växlar. Detta var på en nexus 8 nav.

Shimano skriver såhär om sina Alfine 8 nav:
•Higher shifting performance even under high chain tension induced by E-bike motors
•Improvement is suitable for both E-bike and non E-bike use
Det låter bra och borde betyda att navet tål bättre att växlas under tryck.

Har nån provat och märkt en förbättring?
Jag har inte provat, men ngn sorts ändring verkar Shimano ha gjort, åtminstone har alfinenaven fått nya nummer
Alfine -8 kallades tidigare SG-S500 numer SG-S7001-8 https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/alfine-s7000s700/SG-S7001-8.html
Alfine-11 kallades tidigare SG-S700 numer SG-S7001-11 https://bike.shimano.com/en-US/product/component/alfine-s7000s700/SG-S7001-11.html

/Håkan

Jag hade ett alfine 8 (SG-501???) -2009. Ej elcykel. Det funkade väl bra och rullar än, fast i en kollegas ägo. Men det var bara 5:an (direktdriv) som kändes smooth. Resten av växlarna kände man liksom lite ”malande” känsla i. Inge najs... men effektförlusten blir lite skit samma om man kör elhoj.

Jag körde dock sönder ett nexus 7 med en shimano STEPS elmotor. Började trampa lite för tidigt (eller om jag hade pedalerna inte helt stilla) efter nedväxling. Då sprack en ”kugghjulsring” inne i navet. Fick nytt på garanti av cykelkraft.

Jag går själv i köptankar för el-lastcykel. Jag är tveksam till manuellt växlade nav med elmotor. Det blir så jävla mycket sallad av växlarna när man väl klantar sig och människa plus motor mosar in 500 W i det stackars navet som ligger mellan två växlar.
Jag är också skeptisk till utanpåliggande för även med riktiga skärmar så blir det smetigt som fasen på vintern och alla drev mindre än 20t tar slut och börjar rappa på ett par månader. Då har man plötsligt ett omfång på 42-21 och det är halvbra.

Jag undrar om nav som NuVinci klarar sig bättre(inga fasta steg eller kugghjul, kulor-skivor-viskoelastisk vätska istället) klarar sig bättre? Lite mer effektförlust, men inga haverier.

Annars tror jag på Di2 intergerat med steps, så motorn inte dödar navet.

Men drömmen är ju när shimano eller bosch köper pinion och integrerar hela skiten i ramen. Så får man ett mycket enklare bakhjul.

Shimanos nya Nexus 5 är ett nav utvecklat för e-bike. Det ska tåla mer krafter än de övriga...

Alfine 8 har jag på min pendelhoj.
Funkar men är inte att rekommendera sina vänner om man vill behållå dom.
Kuggar över - inte bara min erfarenhet - efter växling och har extremt ojämna steg.
Man lär sig hantera navet men det är inte prisvärt. Köp Nexus.

Gurra sa:
Jag hade ett alfine 8 (SG-501???) -2009. Men det var bara 5:an (direktdriv) som kändes smooth. Resten av växlarna kände man liksom lite ”malande” känsla i. Inge najs...
Det finns inga direkta steg i Shimanos 8 -nav.
Däremot är verkningsgraden på 4:e så ursopig så 5:e känns väldigt lättrampad i jämförelse.
Det är lite synd att Nexus sluts ut lika fort som de slits in för gamla Sachs Torpedo -nav blev ju med tiden ganska lättrimmade...

emmer sa:
Gurra sa:
Jag hade ett alfine 8 (SG-501???) -2009. Men det var bara 5:an (direktdriv) som kändes smooth. Resten av växlarna kände man liksom lite ”malande” känsla i. Inge najs...
Det finns inga direkta steg i Shimanos 8 -nav.
Däremot är verkningsgraden på 4:e så ursopig så 5:e känns väldigt lättrampad i jämförelse.
Det är lite synd att Nexus sluts ut lika fort som de slits in för gamla Sachs Torpedo -nav blev ju med tiden ganska lättrimmade...

Aha. Hade för mig att det var nexus-7 som saknade direktdriv. Tror jag läste på sheldon brown. Orkar inte dubbelkolla.

NIOHUNDRA SPÄNN för ett NuVinci N360???!!11one
Det är ju så man ska tjöpa bara för att ha på hyllan till den dag man får tid att bygga hjul.

5te växeln är direkt på Nexus 8. Det är 7:an å 11:an som saknar det, skulle jag tro.

frid!

Senast ändrad:
Shit vad bra pris. Men jag har så dum ram så man måste sätta dit en kedjespännare för att kunna använda växelnav. Då tappar man ju halva poängen anser jag. Får vänta tills jag byter ram då :)

Ett komplett hjul med Alfine-11 nav, Mavic A319-fälg (för fälgbroms) kostar 245 Euro här: https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=14845
Det är ett bra pris, enbart navet kostar ofta >4kSEK
Till hjulet behövs även växelreglage och monteringssats, 58 Euro här: https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=13854 och för den som har vertikala gaffeländar; en kedjespännare för 16 : https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=1601
OBS: Frakten från CNC brukar kosta en del.
Alfine 11-navet är det bästa växelnavet som Shimano tillverkar. Läs mer om det här: http://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicycle/drivetrain/shimano_alfine_inter_11/

Verkningsgradsjmf
"Singlespeed: 97% efficient (Drivetrain loss of 6w @ 200w).
Rohloff : 94.5% efficient on average across 14 gears (Drivetrain loss of 11w @ 200w)
Shimano Alfine 11: 90.5% efficient on average across 11 gears (Drivetrain loss of 19w @ 200w).
Shimano Nexus 8: 90% efficient on average across 8 gears (Drivetrain loss of 20w @ 200w).
Nuvinci 360: 83.5% efficient on average across the gear range (Drivetrain loss of 33w @ 200w).
"
Från: https://www.cyclingabout.com/speed-difference-testing-gearbox-systems/

Mätningarna är gjorda av: https://fahrradzukunft.de/ Där hittar man den här bilden
08.png

"Breite Linien stehen für 200 Watt Antriebsleistung, dünne Linien für 50 Watt."'
http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-2/
Läs också här: https://fahrradzukunft.de/16/koenigsklasse-der-nabenschaltungen/

/Håkan

HåkanC sa:
Alfine 11-navet är det bästa växelnavet som Shimano tillverkar. Läs mer om det här: http://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicycle/drivetrain/shimano_alfine_inter_11/

Verkningsgradsjmf
"Singlespeed: 97% efficient (Drivetrain loss of 6w @ 200w).
Rohloff : 94.5% efficient on average across 14 gears (Drivetrain loss of 11w @ 200w)
Shimano Alfine 11: 90.5% efficient on average across 11 gears (Drivetrain loss of 19w @ 200w).
Shimano Nexus 8: 90% efficient on average across 8 gears (Drivetrain loss of 20w @ 200w).
Nuvinci 360: 83.5% efficient on average across the gear range (Drivetrain loss of 33w @ 200w).
"

Mätningarna är gjorda av: https://fahrradzukunft.de/ Där hittar man den här bilden

"Breite Linien stehen für 200 Watt Antriebsleistung, dünne Linien für 50 Watt."'
http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-2/
Läs också här: https://fahrradzukunft.de/16/koenigsklasse-der-nabenschaltungen/
/Håkan

Tack för bilden och länken!

Jag tycker att Nexus/Alfine 8 är bättre än Alfine 11. Om man väljer rätta kuggen behöver man bara använda växlar 5 och 6 (förutom på backarna) och dom har mycket mindre friktion än alla store växlar på Alfine 11. För mej är enda fördelen av Alfine 11 oljebadet (är det ett rätt på Svenska?), men min Nexus 7 har rullat 9 år inklusive vintrar utan service.

Gurra sa:
Jag hade ett alfine 8 (SG-501???) -2009. Ej elcykel. Det funkade väl bra och rullar än, fast i en kollegas ägo. Men det var bara 5:an (direktdriv) som kändes smooth. Resten av växlarna kände man liksom lite ”malande” känsla i. Inge najs... men effektförlusten blir lite skit samma om man kör elhoj.

Jag körde dock sönder ett nexus 7 med en shimano STEPS elmotor. Började trampa lite för tidigt (eller om jag hade pedalerna inte helt stilla) efter nedväxling. Då sprack en ”kugghjulsring” inne i navet. Fick nytt på garanti av cykelkraft.

Jag går själv i köptankar för el-lastcykel. Jag är tveksam till manuellt växlade nav med elmotor. Det blir så jävla mycket sallad av växlarna när man väl klantar sig och människa plus motor mosar in 500 W i det stackars navet som ligger mellan två växlar.
Jag är också skeptisk till utanpåliggande för även med riktiga skärmar så blir det smetigt som fasen på vintern och alla drev mindre än 20t tar slut och börjar rappa på ett par månader. Då har man plötsligt ett omfång på 42-21 och det är halvbra.

Jag undrar om nav som NuVinci klarar sig bättre(inga fasta steg eller kugghjul, kulor-skivor-viskoelastisk vätska istället) klarar sig bättre? Lite mer effektförlust, men inga haverier.

Annars tror jag på Di2 intergerat med steps, så motorn inte dödar navet.

Men drömmen är ju när shimano eller bosch köper pinion och integrerar hela skiten i ramen. Så får man ett mycket enklare bakhjul.

Drömmen är när alla dessa missfoster försvinner från min cykelbana typ...

perzzon sa:
Det där tog ju ner suget efter ett nuvinchi något.
Speciellt som det för mig konkurrerar med ss.
Har du läst analysen på sidan jag länkade till?
"At most, a Pinion gearbox or Shimano Alfine 11 hub will cost you five minutes per 100km (2.1% slower) when compared to a Rohloff or derailleur drivetrain. "
och
"The biggest speed differences come from tyre rolling resistance and aerodynamics. When comparing fast and slow rolling tyres on flat and hilly 100km courses, we can add between 12 and 17 minutes (5-7% slower) to our ride time. "

Bengt-re sa:
Rohloff är ju rätt fina. Tyvärr dyra som knark
+1
För prisskillnaden mellan Rohloff och Alfine-11 får man (nästan) en hel cykel till. Vilken då bör vara en lätt och "snabb" sommarpendlare,
med två pendlarcyklar får man dessutom redundans för de dagar när man har xtra bråttom och upptäcker en punka precis när man ska ge sig iväg...

Berk sa:
Jag tycker att Nexus/Alfine 8 är bättre än Alfine 11. Om man väljer rätta kuggen behöver man bara använda växlar 5 och 6 (förutom på backarna) och dom har mycket mindre friktion än alla store växlar på Alfine 11.
Använder man bara två växlar är vare sig Rohloff, Alfine-11 eller Nexus/Alfine-8 ett särskilt bra val.
För den som behöver ett stor växelomfång och/eller är en "snåljåp"(som tex jag) är Alfine-11 ett bättre val än tom Rohloff,
att ha bäst effektivitet på de lättaste växlarna är ett bra val, åtminstone när man "måste" kompromissa med effektiviteten hos navet.

/Håkan

HåkanC sa:
Berk sa:
Jag tycker att Nexus/Alfine 8 är bättre än Alfine 11. Om man väljer rätta kuggen behöver man bara använda växlar 5 och 6 (förutom på backarna) och dom har mycket mindre friktion än alla store växlar på Alfine 11.
Använder man bara två växlar är vare sig Rohloff, Alfine-11 eller Nexus/Alfine-8 ett särskilt bra val.
För den som behöver ett stor växelomfång och/eller är en "snåljåp"(som tex jag) är Alfine-11 ett bättre val än tom Rohloff,
att ha bäst effektivitet på de lättaste växlarna är ett bra val, åtminstone när man "måste" kompromissa med effektiviteten hos navet.
/Håkan

I Sverige finns inte många ställen var det behövs en stor växelomfång. Jag använder alla 8 växlar vid pendling i Stockholm, men 5e or 6e 90% av tiden, så effektiviteten av andra växlar är inte så viktigt. Jag skulle hellre har en enklare nav, men jag känner inte till en som är bra tätat. Jag kör en Sram Automatix på sommarn som räcker helt för mej. Men den har en 3mm glapp, som jag tycker är otroligt för en Tysk (Sachs) design. Jag hor bott på Tysklands region var det regnar minst, men även där regnar det fortfarande mer än i Stockholm.

Berk sa:
I Sverige finns inte många ställen var det behövs en stor växelomfång.
Det var väl ett onödigt förmätet påstående
Det är inte upp till dig, eller mig, att bestämma vilket växelomfång andra cyklister behöver, eller ens vill ha!

Berk sa:
Jag använder alla 8 växlar vid pendling i Stockholm, men 5e or 6e 90% av tiden, så effektiviteten av andra växlar är inte så viktigt.
Det finns många backigare städer än Sthlm. Skulle du bo och cykelpendla i en sådan borde väl då det större omfånget hos Alfine-11 vara intressant även för dig?

Och för den som effektiviteten och inte endast växelomfånget är det avgörande kan det kanske vara intressant att veta att i hastigheter under c:a 18-20 km/h är Alfine-11effektivare jmf med Nexus/Alfine-8, dvs när man använder de fyra lättaste växlarna.
http://www.ritzelrechner.de/?GR=SA1...=KMH&DV=speed&GR2=SNI8&KB2=38&RZ2=18&UF2=2185
Personligen skulle jag nog irritera mig mer på de onödigt stora stegen mellan växlarna i ett Nexus/Alfine-8 (hela 22% mellan 5an och 6an!) än hänga upp mig på effektivitets och växlingsomfångsskillnader, men det är jag det.
Tex så hade jag för flera år sedan en pendlarcykel med 7-delat nav (Nexus-7?), det tyckte jag var både trögt och med konstiga steg mellan utväxlingarna, trögheten kan iofs till stor del ha berott på de usla däcken det satt på cykeln.

/Håkan

HåkanC sa:
Och för den som effektiviteten och inte endast växelomfånget är det avgörande kan det kanske vara intressant att veta att i hastigheter under c:a 18-20 km/h är Alfine-11effektivare jmf med Nexus/Alfine-8, dvs när man använder de fyra lättaste växlarna.

Jag cyklar aldrig i hastigheter under 20 km/h :)

HåkanC sa:

Men lite mer konstruktivt: vet du om en bättre val som är väl tätat, har få växlar med 20-30% steg?

HåkanC sa:
perzzon sa:
Det där tog ju ner suget efter ett nuvinchi något.
Speciellt som det för mig konkurrerar med ss.
Har du läst analysen på sidan jag länkade till?
"At most, a Pinion gearbox or Shimano Alfine 11 hub will cost you five minutes per 100km (2.1% slower) when compared to a Rohloff or derailleur drivetrain. "
och
"The biggest speed differences come from tyre rolling resistance and aerodynamics. When comparing fast and slow rolling tyres on flat and hilly 100km courses, we can add between 12 and 17 minutes (5-7% slower) to our ride time. "
...
/Håkan
Det är absolut en rimlig invändning. Jag är nog mest rädd för att det skall kännas segt, snarare än att det FAKTISKT går långsamt. Så brått har jag inte.

Sambal Oelek sa:
De treväxlade naven då? De är lätta och ganska driftsäkra väl. Kanske vore nåt. Fast tre är i minsta laget kanske.

Jag har haft ett sånt i rätt många år nu. Hojen står alltid ute och behandlas som skit. Den enda nackdelen är att växeln/vajern fryser när det är minusgrader. Gripshiften blir orörlig och man får spinna järnet på 1an. Övrig tid rullar den som en klocka.

Berk sa:
I Sverige finns inte många ställen var det behövs en stor växelomfång. Jag använder alla 8 växlar vid pendling i Stockholm, men 5e or 6e 90% av tiden, så effektiviteten av andra växlar är inte så viktigt.
..//..
Jag kör en Sram Automatix på sommarn som räcker helt för mej. Men den har en 3mm glapp.

På elcykeln har jag 7 växlar (Nexus) och använder alla, fast de i mitten känns inte lika viktiga. På lastcykeln (Long john) har jag en utväxling och den använder jag hela tiden utom när det är för jävla brant, för då går jag upp, och med den cykeln (40kg och mopeddäck) skäms jag inte för det...

Jag tittade dock lite på kombinationen av en Duomatic och Schlumpf Mountain Drive till lastcykeln tidigare, det skulle ge följande utväxlingar:
1:0,4 (ett växelsteg)
1:0,54 (två växelsteg)
1:1 (rakt igenom)
1:1,36 (ett växelsteg)

Totalt omfång 340%

Alltså två växlar i ett lågt område och två i ett högt, minst förluster på "trean" där båda driver rakt igenom. Växla mellan områdena med fotknölarna (schlumpf) och mellan växlarna i vardera område med bakåttramp. Inga vajrar, ser enväxlat ut för ett okunnigt öga!

Den kombon kanske kan vara ett rätt så sexigt alternativ till ett mer avancerat baknav med många växlar som ändå innehåller två växelsteg?

HåkanC sa:
Berk sa:
Det är inte upp till dig, eller mig, att bestämma vilket växelomfång andra cyklister behöver...

/Håkan

+42

Sverige kan erbjuda allt från schweiziska backar till holländska plattvägar
?

Örjan Lax sa:
HåkanC sa:
Berk sa:
Det är inte upp till dig, eller mig, att bestämma vilket växelomfång andra cyklister behöver...

/Håkan

+42

Sverige kan erbjuda allt från schweiziska backar till holländska plattvägar
?

I Nederländerna finns också backar (i ett liten hörnet) och framförallt starkt (mot)vind. Men en Frysisk bondedotter kan vara snabbare i motvind på en gammaldags cykel utan växlar än en gubbe på karbåncykel (har sett det själva).

Men min påstående var dåligt formulerad. Klart finns det backar i Sverige och folk som har ingen lust att trampa hård, kan inte trampa hård eller har tung last. Låt mej försöka igen. Jag tror att fleste cykel med Nexus 8 nav som säljs i Sverige används framförallt i växlar 5 och 6 och därför är Nexus 8 en effektiv nav för de flesta (men klart inte alla). Men har ingen prov för denna påstående.

Senast ändrad:
Om vi pratar elcykel så är shimano treväxlat perfekt tycker jag. Skottsäkra som få, billiga och framför allt så räcker tre växlar väldigt bra när man har massa vrid och effekt från elmotorn. Många täta växlar har man väl för att så gott som möjligt kompensera för benens begränsade kapacitet. Har kört elhoj i 7 år nu. (känner inte heller igen frusna vajrar men har cykeln under tak hemma och i värme på jobb)
Pfaff sa:
Sambal Oelek sa:
De treväxlade naven då? De är lätta och ganska driftsäkra väl. Kanske vore nåt. Fast tre är i minsta laget kanske.

Hittar du ett treväxlat Torpedonav kan det gå i arv till barn och barnbarn.

Ja, som redan nämnts i tråden är naven från Rohloff beroendeframkallande. Men Rohloff har väl inte gjort några egentliga tekniska förändringar på själva navet, för att det skall fungera på en e-bike. Däremot har de skapat den elektriska styrningen E-14, som sköter växlandet på elektrisk väg, och ser till att motorn minskar sin effekt just i växlingsögonblicket. Finns i dagsläget bara till Bosch.

Enviolo, som säljer NuVinci, erbjuder navet i olika utförande. Exempelvis här en version som tål högre vridmoment och högre totalvikter, 80Nm resp. 280kg, avsett för lastcyklar:
https://www.enviolo.com/en/groupsets/Cargo

I framtiden får vi säker se fler lösningar, där motor och växling är integrerade i en och samma enhet.
Continental har en konstruktion, 48V Revolution, där motorn kombineras med ett inbyggt NuVinci:
http://www.continental-bicycle-syst...V-eBike-System/48V-Drive-Units/48V-Revolution

Jag har nu haft ett Alfine 8 nav från 7000-serien i mitt ego i 8-10 månader som jag har pendlat runt en mil om dan med.
Den har börjat strula när jag ståtrampar i uppförsbackar: kopplingen lossnar helt som om kedjan gick sönder. Det händer när jag ligger i samma växel runt mitten av spannet, 4e från lättaste tro jag.

Jag är besviken, jag trodde att Shimano hade förbättrat sina nav med tanke på kraven från elcyklar men det blev samma problem som min gamla nexus 8 nav...

Jag siktar på att byta mitt befintlig nav mot en nexus 7 eftersom det har funkat bra för mig förut och det har nu fäste för skivbroms. Lite synd bara att man tappar i omfång...

Skriv gärna om ni har andra förslag eller erfarenhet att byta.

Tillbaka
Topp