Växelöra Rockhopper -04

Johan_

Medlem
Växelöra Rockhopper -04
Någon som vet var man kan få tag på ett växelöra till en Specialized Rockhopper -04 (utan att de har 6-11 dagars leveranstid? http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?avd=&funk=visa_artikel&artnr=SPEC001&Kampanj_ID= (och jag har ringt cykloteket och de hade inget inne)

Har väntat nu på att affären ska få in och det är slut från leverantören och nu har jag inte så stor lust att vänta så länge till.

/Johan
(antar att detta är det snabbaste stället för att få svar på dessa frågor)

Växelöra Rockhopper -04
Ett sånt växelöra väntar jag också på, var inne på cykloteket i början av juli, "titta in i nästa vecka" sa killen i verkstan. Det har hag gjort i fem ggr på fem veckor nu och har inte fått något besked (inte ens att det är slut hos leverantören).

Jag ringde och kollade med TCM idag, de ringde leverantören och kollade, de hade inga i lager men skall med 95% säkerhet få hem det i nästa vecka.

Johan, säg till om du skall beställa det från cc så kan vi dela på frakten.

Edit; Jag har kollat med Jarla, DrSpoke, Cykelcity, Tcm, cykelspec. och häggs

Senast redigerad av en moderator:
Växelöra Rockhopper -04
Jag ringde runt till några också hör i eftermiddags: Cycling, Jarla Sport och Spinn Cykelsport (tidigare ringt till cykloteket) Jarla sport hade ett men de tog 375 kr för sitt det blir nog att beställa från CC ändå. Morgel... (leveranstid)

/Johan

Växelöra Rockhopper -04
Ring Evalds, de brukar ha öron till Specialized hemma. Grahns har inte kunnat leverera några på länge verkar det som.

Växelöra Rockhopper -04
Nu har man beställt från cc hoppas att de håller sin leveranstid på 6-11 vardagar. Beställde ett till dig också Johrn och ett i reserv. Bra för er att veta som kör på en Rockhopper i framtiden att jag har ett i lager :-)

/Johan

Växelöra Rockhopper -04
wee! De höll sin leveranstid!! (tog 7 dagar så var det i lådan)

Nu var det bara det jävligaste problemet att få dit växelörat. Det är nämligen så att ramen är lite deformerad. Det bakre skruvhålet är förflyttat bakåt och vridet (se bild) någon mm. Detta är tillräckligt för att växelörat inte går att montera. Min fråga är nu vad jag ska göra åt detta?

http://photo.pinkbike.com/photo/576/pbpic576192.jpg

http://photo.pinkbike.com/photo/576/pbpic576193.jpg

Tacksam för någotsånär bra svar

Växelöra Rockhopper -04
Först gråter du en stund. Sen deppar du resten av dagen. När du insett att det är till att beställa en ny ram gan du prova att bäja tillbaka. Men aluminium är nu inte ett matrial som gillar att bli böjt fram och tillbaka. Man kan oftast böja det , men troligen kommer det gå av om du böjer tillbaka det.

Fil är det verktyg jag skulle prova med. Fila till planet som örat ska ligga mot, och sen fila upp hålet så du kan sätta i skruven. En karosseribricka kan vara bra att lägga mellan skruvskallen och ramen.

Lycka till.

Växelöra Rockhopper -04
Oskar_Lkpg skrev:
-------------------------------------------------------
> Först gråter du en stund. Sen deppar du resten av
> dagen.
Så var det gjort....

> När du insett att det är till att beställa
> en ny ram gan du prova att bäja tillbaka. Men
> aluminium är nu inte ett matrial som gillar att
> bli böjt fram och tillbaka. Man kan oftast böja
> det , men troligen kommer det gå av om du böjer
> tillbaka det.

Mmmm sant jag tror jag väntar lite med detta.

> Fil är det verktyg jag skulle prova med. Fila till
> planet som örat ska ligga mot, och sen fila upp
> hålet så du kan sätta i skruven. En
> karosseribricka kan vara bra att lägga mellan
> skruvskallen och ramen.

Ytan som växelörat ska sitta mot är plant. Växelörat är dock inte plant. Vilket ställer till bekymret.

http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/SPEC001_1.jpg (växelöra orginalmodell)

>
> Lycka till.

Tack kan behövas!

>
> Oskar_lkpg

Jag tycker det känns som om växelörat/ramen är felkonstruerat då jag tycker att det är växelörat som borde gå av istället för att ramen ska bli deformead. Tror ni butiken/grahns skulle kunna hålla med om detta?

/Johan

Växelöra Rockhopper -04
Fulmek:

Växelörat sitter antagligen fast även om du bara skruvar fast den främre skruven, i och med att QR:en trycker mot örat. Ett alternativ kan därför vara att fila ner material från det bakre fästet (som är vridet) så att det blir plant och det går att montera örat. Fila bara bort så mycket material som du måste för att örat ska sitta på plats ordentligt.

Om örat glappar kan du kanske fylla med kemisk metall (eller någon annan form av plastic padding) i örat innan du monterar så att det sitter som gjutet. Lägg i så fall lite aluminiumfolie emellan ramen och örat så att du inte limmar fast örat i ramen. När du ändå sitter där med kemisk metall över kan du ju dessutom lägga in en liten förstärkning på den del av ramen du just filat bort.

Inte världens snyggaste lösning men kanske säkrare än att försöka rikta tunn aluminium.

Växelöra Rockhopper -04
Johan_ skrev:
> Jag tycker det känns som om växelörat/ramen är
> felkonstruerat då jag tycker att det är växelörat
> som borde gå av istället för att ramen ska bli
> deformead. Tror ni butiken/grahns skulle kunna
> hålla med om detta?
>
> /Johan

Kikade lite på konsumentverkets hemsida där står det: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125

" För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början. "

Frågen är om man kan anse detta som ett fabrikationsfel? Som jag sa i mitt tidigare inlägg.

MVH
Johan

Växelöra Rockhopper -04
En helkass konstruktion är det i a f.
den lilla öglan är trasig på min ram också, ser ut som ett u men den är rak så det går att skruva fast växelörat så det sitter fast.

Växelöra Rockhopper -04
Uppdatering:
Växelöra till specialized finns nu i lager hos cykloteket till en kostnad av 250kr (enl. uppgift lägre än rekommenderat pris)

Tillbaka
Topp