Växelstrul 11-delat

• Trådstartare Trådstartare NF
  • Start datum Start datum

NF

Medlem
Växelstrul 11-delat
Nyligen bytt cykel till en med 11-delad kasett. Tycker att det är lite lurigt att hitta en riktigt bra inställning på växeln. Efter att jag justerat växeln så börjar det alltid krångla efter ett par rundor igen. Har inte haft dessa problem med tidigare cyklar/växlar. Är det bara att leva med detta eller?

Växelstrul 11-delat
Är det en beggad cykel eller ny cykel? Kan saknas en spacer till kassetten då hamnar allt lite offset och kassetten kan även lösgöra sig och glappa. Är det matchande reglage, är vajerdragningen dragen alltför tight så friktionen i höljet jinxar växling/inställning? det finns många frågeställningar och parametrar att gå igenom. Lossa allt och ev. byt till nya vajrar samt nollställ alla skruvinställningar för att starta om från scratch. Youtube är allsmäktigt sök för växeljustering, gear indexing eller annat för att få tips
Lycka till, dålig växling ska man inte leva med ;-D
/C

Växelstrul 11-delat
Den är sprillans ny Stumpjumper FSR. Kört ca 10 rundor. När jag ställt in växeln så funkar den antingen klockrent vid uppväxling eller klockrent vid nedväxlingar, men att hitta ett läge som funkar åt båda håll brukar sluta med att växeln trilskas en del. Jag ska kolla anvisningarna från parktooö, tack för tipset!

Växelstrul 11-delat
Är det konsekvent fel eller är det vissa delar av kassetten som krånglar. I så fall är det troligen växelörat som är böjt. Men det ska som sagt inte krångla, gå tillbaka till butiken tills det löser sig tycker jag.

Tillbaka
Topp