Växlarna krånglar efter tvätt

ZirMicke

Medlem
Var med grabben på Isaberg å vykla idag, när vi kommit hem å tvättat hans hoj så krånglar växlarna väldigt mkt. Det knastrar när han trampr framåt, när han gör bakåttramp så hoppar kedjan på framdrevet. Har inte haft detta problem innan.

Tog ni av bakhjulet medan ni tvättade? Kolla så det sitter ordentligt i spåren.
Tror väl inte det är grejen, men jag avråder från högtryckstvätt, och försiktighet med lösningsmedel.

Lägg upp en film så kan nog någon säga vad problemet är... annars får vi nog nöja oss med 5 sidor anekdoter och gissningar. Låter ju inte så troligt att tvätten påverkat. Ni kanske glömt clutchen eller att ni spänt upp växeln och glömt fälla tillbaka den.

Lägg upp en film så kan nog någon säga vad problemet är... annars får vi nog nöja oss med 5 sidor anekdoter och gissningar. Låter ju inte så troligt att tvätten påverkat. Ni kanske glömt clutchen eller att ni spänt upp växeln och glömt fälla tillbaka den.
Helt ny här, hur lägger jag upp en video? Har filmat med telefonen men kan bara lägga in bild, inte video. Har ställt in växlarna å alla växlar går i bra, den låter som mest när kedjan ligger på största bakdrevet, minst när det ligger på minsta bakdrevet.

Senast ändrad:
Det är inte så att kedjan stått en längre tid efter tvätten utan att blivit smord? Då kan den ha blivit lite stel i länkarna. Det märks främst vid bakåttramp.

Och växlarna fungerade fint innan tvätt? Tänkte om han cyklat omkull eller ni klämt cykeln i transport och lyckats knäcka växelörat?

Synd du inte fick med trissorna på bakväxeln, det är inte där det "tuggande" ljudet kommer ifrån?
Det är ju inte så många felkällor som finns:
>stela länkar i kedjan - ser inte ut så.
>slitenkedja, kassett eller framdrev - ser dock ut som kedjan ligger fint på
>ett lager som gett upp - låter inte som lagerljud tycker jag
>skevt växelöra, eller något annat uppenbart skevt - dock brukar det också förstöra växlingen och inte bara skapa det där ljudet

Hur ser kedjelinjen ut om du kollar rakt bakifrån?

Synd du inte fick med trissorna på bakväxeln, det är inte där det "tuggande" ljudet kommer ifrån?
Det är ju inte så många felkällor som finns:
>stela länkar i kedjan - ser inte ut så.
>slitenkedja, kassett eller framdrev - ser dock ut som kedjan ligger fint på
>ett lager som gett upp - låter inte som lagerljud tycker jag
>skevt växelöra, eller något annat uppenbart skevt - dock brukar det också förstöra växlingen och inte bara skapa det där ljudet

Hur ser kedjelinjen ut om du kollar rakt bakifrån?
Tydligen på kust denna modellen så är eet ett ”knyck” på kedjan när den ligger på 1an på kasetten. Både på framdrevet och på bakdrevet. Men det konstiga är att den inte låtit tidigare. Cykeln är så gott som ny (4v gammal) så skiten kedja eller drev låter inte rimligt. Trissorna löper fint och är hela å rena, lagren är bra i dom också

Senast ändrad:
Kan du identifiera vilken ände av drivlinan ljudet kommer ifrån? I brist på bättre idéer kanske det kan vara värt att kolla om kedjan ligger rätt på framdrevet i förhållande till kuggarnas tjocklek (narrow/wide).

Låter som när man dragit kedjan över lilla metallflärpen i bakväxeln. Men det gick inte riktigt att se på videon.

Att kedjan backar av största 2 drevev bak när man trampar bakåt är ju rätt vanligt och normalt på vissa modeller av växel.

Låter som när man dragit kedjan över lilla metallflärpen i bakväxeln. Men det gick inte riktigt att se på videon.

Att kedjan backar av största 2 drevev bak när man trampar bakåt är ju rätt vanligt och normalt på vissa modeller av växel.
Aa läste just ang bakåttramp att det var vanligt, ang metallflärpen? Menar du från växelvajern då?

Aa läste just ang bakåttramp att det var vanligt, ang metallflärpen? Menar du från växelvajern då?
Jag vet inte om ni tog av kedjan vid tvätten. Men när man trär tillbaka kedjan genom bakväxelns två trissor så finns det en liten metallflärp som kedjan ska förbi. Jag brukar ibland dra kedjan på fel sida och då ligger den mot flärpen och det låter.... lite som att man drar kedjan över en metallgrej.

Jag vet inte om ni tog av kedjan vid tvätten. Men när man trär tillbaka kedjan genom bakväxelns två trissor så finns det en liten metallflärp som kedjan ska förbi. Jag brukar ibland dra kedjan på fel sida och då ligger den mot flärpen och det låter.... lite som att man drar kedjan över en metallgrej.
Ahaaa, nä ingen kedja var avmonterad vid tvätt så den borde ligga som den ska :)

Kan du identifiera vilken ände av drivlinan ljudet kommer ifrån? I brist på bättre idéer kanske det kan vara värt att kolla om kedjan ligger rätt på framdrevet i förhållande till kuggarnas tjocklek (narrow/wide).
Aaa det går bara att få sit kedjn på ett sätt på framdrevet så den ligger rätt. Men det känns ändå som ljudet kommer därifrån

Jag tycker det låter som att den inte växlar rent och att växelvajern behöver justeras.. Du skriver att växlarna är justerade, men också att cykeln är ny. Det är inte ovanligt att växelvajrar behöver justeras snart efter att cykeln tas i bruk. Utan att veta din erfarenhet av att justera växlar så är det ju rätt enkelt.

Jag tycker det låter som att den inte växlar rent och att växelvajern behöver justeras.. Du skriver att växlarna är justerade, men också att cykeln är ny. Det är inte ovanligt att växelvajrar behöver justeras snart efter att cykeln tas i bruk. Utan att veta din erfarenhet av att justera växlar så är det ju rätt enkelt.
Jag har justerar växlarna, båda ändatoppen, B skruv samt vajern. Alla växlar går i hur smidigt som helst men låter som sagt var fortfarande.

Kan bakväxeln ha fastnat i nån rot eller liknande så att växelörat eller korgen med hjultrissorna har böjt sig. Det behövs inte mycket för att det inte ska gå att åtgärda med vanlig växeljustering.

Hur kontrollerar jag det enklast?
Ett verktyg för att kontrollera växelörat kostar omkring 400 kr (exv detta eller detta). Är det korgen på bakväxeln så är det svårare att veta, de kan ha en viss böjd form som inte går att efterskapa. Att ta cykeln till cykelmek för att låta någon med verktyg kolla växlarna är nog billigare. Det känns som att alla alternativa förklaringar till vad som orsakar problemen är avhandlade.
Fast först kanske om du har möjlighet att filma nedre delen av bakväxeln med trissorna, från sidan och bakifrån, samtidigt som du vevar runt och växlar upp och ner över hela kassetten. Sen finns det säkert dem som är betydligt bättre än mig på att titta på såna filmer och dra några slutsatser från dem.

Om den växlar som den ska, kedjan ligger rätt i bakväxeln och på framklingan (det går väl inte ens att lägga på kedjan fel på narrow-wide-drev?) så skulle jag avskrivit det som kedjelinjerelsterat. När du har lättaste växeln är kedjan som allra snedast och ljudet du hör är skav från när kedjan lämnar eller möter bakdrevet.

12-delade drivlinor är verkligen inget under av växelprestanda direkt. Tog fram mtbn i förrgår efter att ha använt den ytterst sparsamt, och herrejävlar vilket tråkigt uppvaknande till hur dåligt den växlar när man är van vid 8-, 10- och 11-delade drivlinor..

Om den växlar som den ska, kedjan ligger rätt i bakväxeln och på framklingan (det går väl inte ens att lägga på kedjan fel på narrow-wide-drev?) så skulle jag avskrivit det som kedjelinjerelsterat. När du har lättaste växeln är kedjan som allra snedast och ljudet du hör är skav från när kedjan lämnar eller möter bakdrevet.

12-delade drivlinor är verkligen inget under av växelprestanda direkt. Tog fram mtbn i förrgår efter att ha använt den ytterst sparsamt, och herrejävlar vilket tråkigt uppvaknande till hur dåligt den växlar när man är van vid 8-, 10- och 11-delade drivlinor..
Ja, har själv 11 delad på min egna å den växlar mkt bättre än vad grabbes någonsin har gjort. Har stirrat mig blind nu på vad som skapar missljudet att jag nog skiter i det å låter honom köra tills det rasar. Allt kanske försvinner allt eftersom drev/kedja blir mer slitet ?

Tycker bara det låter som kass kedjelinje?

Låter det samma om du växlar ner till mindre kuggar?
Nix, mkt tystare då. Tydligen är det dålig kedjelimje på just 12 delad vid största på bakre. Ser ju tydligt ett ”knyck” på kedjan både vid fram och bakdrev när kedjan ligger åå största bakdrevet

Jag har nån gång hamnat fel med växelinställningarna för att jag spänt växelvajern för hårt. Med kedjan på tyngsta växeln så ska vajern inte vara spänd alls. Med fel utgångspunkt så har det inte gått att justera vajerspänningen uppe vid handtaget så att det har lirat bra. Då är det lätt att börja skruva på B-skruven och jaga runt efter problem på fel ställen.
Det har skrivits mycket om extrema kedjelinjer på den cykelmodell jag har, men det har absolut gått att få till en tyst växling med Shimanos 12växlade. Jag skulle börja om från början med växeljusteringen ett par gånger innan jag letar efter problem nån annanstans.

Jag har nån gång hamnat fel med växelinställningarna för att jag spänt växelvajern för hårt. Med kedjan på tyngsta växeln så ska vajern inte vara spänd alls. Med fel utgångspunkt så har det inte gått att justera vajerspänningen uppe vid handtaget så att det har lirat bra. Då är det lätt att börja skruva på B-skruven och jaga runt efter problem på fel ställen.
Det har skrivits mycket om extrema kedjelinjer på den cykelmodell jag har, men det har absolut gått att få till en tyst växling med Shimanos 12växlade. Jag skulle börja om från början med växeljusteringen ett par gånger innan jag letar efter problem nån annanstans.
Tack, ja jag ska göra det. Justerade växelvajern och vad jag tycker är den slapp vid tyngsta växeln. Men ska testa göra om det en ggn till

Om alla växlar går i som de ska, inklusive lättaste, förstår jag inte hur justering av växlarna skulle kunna hjälpa. Isåfall möjligen ändlägesskruven för lättaste växeln - är den ställd "för långt in" skulle växelföraren få svårt att få i lättaste växeln.

Ska väl också påtalas att man inte justerar växlarna genom att "spänna vajern". Växlarna justeras genom att man först, utan kedja på cykeln och med vajern borttagen från bakväxeln (alltså detta är inte valfritt utan nödvändigt) ställer in ändlägesskruvarna genom att okulärt titta att bakväxelns övre trissa livar med lättaste och tyngsta växeln i sina ytterlägen. Tyngsta växeln ligger bakväxeln på automatiskt när vajern är loss, och för att ställa in lättaste puttar man växeln till sitt ändläge och kontrollerar/justerar.

Därefter fäster man vajern i bakväxeln när reglaget ligger på tyngsta växeln och eventuella justerskruvar på bakväxeln samt reglaget är maximalt inskruvade. Man drar med handen i vajern och det räcker med att den blir rak, varpå man skruvar fast vajern i bakväxeln.

Nu växlar man igenom växlarna och tittar att växelns övre trissa livar med respektive drev och justerar till så är fallet. På med kejdan och cykla in i solnedgången. Kör du tolvdelat får du räkna med lite rassel och seghet, men titta på träden eller himlen eller något så glömmer du snart av det. Börjar man skruva på ändlägesskruvar med kedjan på utan att ha koll på vad man gör tappar man snabbt bort sig, varpå man riskerar att sätta fast kedjan mellan kassett och ekrar osv.

Släppte du helt på spänningen i vajern när du ställde in växlarna? Jag har varit med om att man ställt in växlarna och glömt att släppa spänningen i vajern (bäst är att helt skruva loss vajern).

Sen har du fått alla tips redan såsom b-skruven och skevt växelöra som hade varit mina bästa gissningar.

Det kommer nog lösa sig om han cyklar lite mer på den.
Det är säkert bara kedjan som suger fast lite på största drevet för att vinkeln är så extrem och grejerna är så nya.

Det var kanske mindre friktion mellan drev och kedja när den var skitig.
Testa att hälla på mer smörj på kedjan, så kanske det blir bättre?

har han ramlat med cykeln? Om han ramlat kan du behöva böja till cykelörat.
verktyget köper du här: https://www.bike-discount.de/en/cyclus-tools-derailleur-hanger-adjustment-tool Om man är Mountainbike ägare så är detta verktyget alla behöver av det skäl man kommer ramla, frågan är bara när och då bör man kunna böja till växelörat korrekt och lätt. Busenkelt. Bästa investeringen jag gjort i alla fall. Det verktyget har räddat mig i flera år från att slippa behöva besöka LBS och stå i kö och vänta i dagar/veckor för att kunna köra MTB igen.

har han ramlat med cykeln? Om han ramlat kan du behöva böja till cykelörat.
verktyget köper du här: https://www.bike-discount.de/en/cyclus-tools-derailleur-hanger-adjustment-tool Om man är Mountainbike ägare så är detta verktyget alla behöver av det skäl man kommer ramla, frågan är bara när och då bör man kunna böja till växelörat korrekt och lätt. Busenkelt. Bästa investeringen jag gjort i alla fall. Det verktyget har räddat mig i flera år från att slippa behöva besöka LBS och stå i kö och vänta i dagar/veckor för att kunna köra MTB igen.
Håller med om att man behöver ha ett sådant verktyg, men om växlarna växlar bra förstår jag inte hur justering av växelörat ska lösa TS problem. Förklara gärna mer!

Tillbaka
Topp