Veloce 10 speedväxel till veloce 9 s 12-23 kassett?

JoLu

Ny medlem
Hej!

Jag håller på att renovera min Surly Pacer. Just nu sitter det på ett tredelat campa-vevparti som har sett sina bästa dar som jag tänkt byta till tvådelat. Antingen ett campa veloce ct compact (50/34) eller veloce 10 speed (53/39.

Jag bytte nyligen kedja och kassett till en 9s 12-23. Samtidigt behöver jag också byta bakväxeln och då är frågan om det kommer att funka (bra) med en veloce 10 speed bakväxel trots att det sitter en 9s kassett på?

Nån som vet?

Läste denna fråga i cyclingplus och svaret där var att det ska funka alldeles utmärkt. Enda
skillnaden ska vara att en 10delad växel har längre "slag". Annars är geometrin densamma som
9del.

Bakväxeln är ju steglös, medan avstånden mellan växellägen sitter i handtaget så det borde fungera.

Tack Hammarn och bng för snabba svar, det låter ju som att en beställning kan skickas iväg lagom till löning då.

Rätt strategi att smyga in så mycket 10s som det går, och gradvis fasa ut 9s från din cykel.
Frihjulet är ju samma för 9 och 10-delat. Reglagen blir nog det sista som du byter.

(e: tjocka fingrar, liten dator - eee...)

Senast redigerad av en moderator:
bng skrev:
-------------------------------------------------------
> Reglagen blir nog det sista som du byter.

Och som han då säljer till mig för en billig penning då jag ska ha niodelat på min Peregrine.
Edit:: Tror jag

Senast redigerad av en moderator:
Nu har jag hittat artikeln i cycling plus aug 08 q&a där de svarar på samma fråga "the only difference is their capacity to go inwards towards to the centre of the rear wheel". Och i samma artikel står det att det går också utmärkt med en 9del kedja till ett vevparti (klingor) som är
avsett för 10del. (borde ju jag veta-) eftersom jag själv kör med det.

JoLu skrev:
> Hammarn, det var ju en himla tur att du kan läsa
> dig till att det funkar för dig...
>
> ;-)

Alltså hur det funkar med 10 del vxl och 9 kassett hade jag ingen aning om förrän
jag läste artikeln, att jag har framklingor för 10 med 9del kedja det visste jag
nog att det funkar-)

Hammarn, det var just det sistnämnda jag tyckte var kul att du kunde läsa dig till...

Johan, sätt dig nu inte i Markus kök och vänta på reglagen, oavsett hur trevligt det kan vara i hans kök. Min renovering tar tid.

JoLu skrev:
> Johan, sätt dig nu inte i Markus kök och vänta
> på reglagen

VA??? Någon måste göra något...
Ingen fara. Jag håller på att kolla upp om jag kan få på en tiodelad grupp på den.

Finns det inte två olika sorters 9s också? Jag har fått för mig att det finns två olika campa 9s reglage som drar olika mycket vajjer. Ett lite äldre och ett yngre som det tydligt står "9 speed" frampå bromsreglaget på.

Appel, allt det där låter jättespännande. Men kan du förtydliga dig lite när det gäller eventuella konsekvenser, så att även den här analfabeten begriper? Och när du skriver lite äldre och ett yngre, vilka tidsrymder snackar vi då?

Tillbaka
Topp