Velocite Helios Aero Di2 modifiering/bygge

Jensen

Aktiv medlem
Tog inte bilder på alla steg. Men här kommer lite bilder på moddning av ram och på färdig cykel. har väntat på ramen otaliga månader nu, så var skönt att till slut få sätta tänderna i den :D Andra batchen av dessa ramar kommer vara full di2 kompatibel (och för wire i samma ram), men då första inte var det, fick jag sätta borren i den.

Hålet till framväxeln borrades där hålet för vajern kom ut:
P6170178.JPG

Borrades hål i vevlagerhuset för att kunna gömma alla kablar, kändes även som ett rätt säkert ställe att borra, då det är väldigt tjock kolfiber:
P6170180.jpg

Borrade ut till kedjestaget för bakväxeln:
P6170179.jpg

Hålet vid bakväxeln behövdes inte borras upp, däremot den uppe vid styrhuvudet, här kändes det betryggande att det var aluminium runt hålet, me facit i hand kunde hålet gjorts nån mm mindre:
P6170181.jpg

Dagens lättaste borrning, i sadelstolpen:
P6170184.jpg

Koppla,koppla och koppla :D o sen bara att trycka upp allt i ramen:
P6170182.JPG

Sen vare bara att bygga cykel som vanligt o nedan syns slutresultatet:
P6200198.JPG

P6200195.jpg

P6200196.jpg

P6200194.JPG

P6200193.jpg

P6200188.jpg

P6200187.jpg

Smutt, jag skulle dock fästa kopplingsboxen under styrstammen (med samma buntband som du har till datorn). Jag körde så och tycker det blev lite renare kabeldragning uppe vid styret på så vis.

//j

funderade på det, dock så har jag två skruvar där, som dels gör att stammen inte är rund o dels är fäste för lite andra saker

Freddie L skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt! Jag ska också gömma batteriet när jag
> blir med elektronisk grupp!

ja, även om det blir lite omständligare när man ska ladda, så sker det ju så sällan att det kan man ta :D. vill man plocka av o på stolpen kan det dock vara en ide att modda på en kontakt på kablarna :D möjligt att batteriet åker in i stolpen senare. står i lista på en prototyp på sådant batteri från en kille i usa som ska dra igång tillverkning.

absolut, trimfunktionen är ju bara i sidled, så den påverkas ju inte av om klingorna ä runda. dock äre ju lite knepigare att ställa in, men det äre ju även med mekanisk framväxel på dessa klingor :D men skulle "lillklingan" vara mindre än 39 samtidigt osm man har en 53:a som stor klinga, skulle nog kedjan skrapa i nedre kanten av växelkorgen, men som sagt, det skulle vara samma me mekanisk framväxel.

måste säga att framväxeln växlar förvånansvärt bra me tanke på hur klingorna ser ut :D växlar grymt bra.men så har ja ju fått lite hjälp av shimanos service tekniker :D

valde aero klingorna, eftersom framväxeln är så stark att den sägs kunna mosa sönder för lätta klingor och jag inbillar mig att aero klingorna är lite stabilare (även om de väger några få gram mer).

Bra jobbat, men vad säger Velocite om dina borrningar i ramen?
Har du förlorat garantin nu?

Jensen skrev:
> men skulle "lillklingan" vara
> mindre än 39 samtidigt osm man har en 53:a som
> stor klinga, skulle nog kedjan skrapa i nedre
> kanten av växelkorgen, men som sagt, det skulle
> vara samma me mekanisk framväxel.

Betyder det att Di2 inte funkar med ett Compact-vevparti?
(Åtminstone inte ett med >14 tänders skillnad mellan dreven)

/Håkan

HåkanC skrev:
> Bra jobbat, men vad säger Velocite om dina
> borrningar i ramen?
> Har du förlorat garantin nu?

vet faktiskt inte vad de säger i taiwan, de vet inte ens om det ännu. men i norge (norden importören finns ju där) vet de om det. hur det påverkar garantin vet jag inte :D grejen är att andra batchen av ramar ska vara helt di2/wire kompatibla. dock inte denna första batch, men de har från taiwan pratat om att det ska komma upp instruktioner för att installera di2 även i dessa första ramar. men detta har inte kommit och jag har inte orkat vänta :D dessutom så skulle de me säkerhet inte gälla att ha batteriet under sadeln, vilket jag vill ha. å andra sidan, genom att ha det där, uteslöt jag ju några hål i ramen :D

dock ska det sägas att alla ställen där jag borrat ut ur ramen, alltså där vajrar kommer ut, är det aluminium inbakat i kolfibern, så där har jag ju egentligen inte borrat upp nån kolfiber. det har jag däremot gjort i vevlager huset. men där äre tjockt och de flesta ramar har ändå hål där. men mycket möjligt att jag förlorar garantin :D

>
>
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > men skulle "lillklingan" vara
> > mindre än 39 samtidigt osm man har en 53:a som
> > stor klinga, skulle nog kedjan skrapa i nedre
> > kanten av växelkorgen, men som sagt, det
> skulle
> > vara samma me mekanisk framväxel.
>
> Betyder det att Di2 inte funkar med ett
> Compact-vevparti?
> (Åtminstone inte ett med >14 tänders skillnad
> mellan dreven)

det funkar utmärkt på compact vevparti, har kört med det på låneramen jag haft från velocite (som för övrigt ligger på köp & sälj nu för bra pris). men eftersom klingorna är ovala, så är storklingan på största stället som en 56T klinga och på lägsta stället som en 50T klinga. det gör att man får nästan dra upp växeln så långt det går på det "lödda" fästet på ramen för att den inte ska ta i på högsta stället på storklingan, när växeln har kedjan på lilla. då hamnar den högt. 39:an jag har är även den oval, det gör att även den ä mindre än en vanlig 39T på minsta stället. därav att det är ganska precis, det går säkert me lite mindre lillklinga, men sen blire nog problem. men detta är ju enbart pga. att de ä ovala, skulle de vara runda så skulle det vara enklare.

Ted_B skrev:
> Mycket snygg cykel, ramen är skitsnygg, Jensen.

tackar, kan säga att den ä ännu snyggare irl. när man ser kvaliten på allt på nära håll.
kan ju säga att detta även gäller magnus ramarna. med min ram, kom ju 3 st magnus hojar som tävlas på av elitåkare just nu, styvaste hojarna de testat, o de ä rätt erfarna. sen kom det in två ramar till, tror den ena va en flux, alltså en mtb ram.

Tillbaka
Topp