Vem har rätt? Lagfråga

JockeS

Aktiv medlem
Vem har rätt? Lagfråga
Varje dag när jag pendlar så får jag ofta bromsa/stanna/väja för bilar som ska köra ut från ett bostadsområde till en större gata.
På den gatan jag cyklar på så är det idag förhöjda kanter för bilarna där GC-banan går.

Men vem har väjningsplikt här? Ska bilarna stanna för alla gående/cyklar som kommer på GC-banan eller ska jag som cyklist visa hänsyn och låta bilarna gå före?

Om jag inte hinner stanna och kör in i sidan på bilen som kör upp på GC-banan, vems fel blir det?

På bilden kommer bilar från höger, kör upp på GC-bana och sen ut på större gata.
Vem ska stanna?

image.jpeg

Vem har rätt? Lagfråga
Om bilarna kommer från höger på bilden så har de väjningsplikt mot cyklister både på cykelbanan och vägen (som är huvudled). Man ser ju de målade väjningsmärkena i asfalten före cykelbanan.

[edit] 2:a igen. Tillägg: bara för att man har företräde så innebär det inte att bilisterna med väjningsplikt ser dig på cykelbanan eller väljer att följa trafikreglerna...

Senast ändrad:
Vem har rätt? Lagfråga
Väjningspliktskylten ser ut att sitta före cykelöverfarten om jag ser rätt, så i så fall är det de som kommer uppifrån som ska väja.
Dock är det du som riskerar att få mest ont om de inte gör det..

Vem har rätt? Lagfråga
Noteras skall är att idag så är det numera en upphöjd GC-bana med höga kanter som bilarna måste över för att köra ut på leden.

Märkena i marken finns inte längre tror jag, utan har ersatts av just den upphöjda GC-banan.

Anledningen till min fråga är att jag ofta hamnar i situationen i denna korsning där bilar antingen svänger in från leden utan att se efter cyklister eller gående, eller ställer sig mitt på GC-banan i väntan på att kunna köra ut.
Senast imorse gapade en förare åt mig att jag minsann inte har rätten på min sida.

Vem har rätt? Lagfråga
Var de målade hajtänderna sitter saknar väl helt betydelse, men eftersom skylten sitter före cykelbanan ska bilister från vägen till höger lämna företräde även för cyklister.

Vem har rätt? Lagfråga
JockeS sa:
Senast imorse gapade en förare åt mig att jag minsann inte har rätten på min sida.
Nu kommer väl den idioten inte att lyssna på sakargument heller men i trafikförordningen (1998:1276) Kap.3 Paragraf 20ff samt 58ff så finns det mycket att dänga i huvudet på 99% av bilisterna.
Eftersom de inte kommer bry sig om att man dänger 1998:1276 Kap.3 62§ i huvudet på dom så brukar jag cykla bakom och ge bilen lite smisk på bakluckan istället eller väldigt demonstrativt krångla mig förbi sakta och åbäkigt framför. 10% nickar som ursäkt, 85% skäms och 5% får mer eller mindre tuppjuck :-)
[Det är å grund av de 5% man helst inte cyklar framför :-) ]

Vem har rätt? Lagfråga
Rattnalle sa:
Är skylt och markering borta har bilarna inte väjningsplikt. Upphöjningen är helt ointressant i sammanhanget.
En upphöjning kommer troligen tolkas som cykelöverfart och det är bilarna som skall lämna företräde (men det kan man inte vara säker på). skulle det tolkas som en cykelpassage istället så ska bilarna ändå lämna företräde eftersom det för bilisten sker före en sväng (eller efter om det är ut ur rondell). Men nu fanns ju skylts ekvar och då är det den som gäller (och finns ingen vägmarkering så är skylten markeringen. Och kommer man från andra hållet än på bilden så är det dessutom väjningsplikt med högerregeln så att bilisten ska stanna. Så i nittiosjutton fall av hundra har bilisten väjningsplikt (och cyklisten viss självbevarelsedrift).
Sen att bilister har hört något om att cyklister alltid ska lämna företräde, "eller hur det nu var av vem det nu var men så var det och sen är det inte mer med det...", gör att trafiken med en cyklists ögon är lite livsfarlig för stunden...

Vem har rätt? Lagfråga
Tycker vägmarkeringen vid obevakad cykelpassage är ytterst olycklig. Den ger sken av att bilarna blockeras medan cyklisterna har fritt fram. Det hade varit mer logiskt om cyklisterna fick en tvärgående markering de med. Gärna i form av hajtänder.

Vem har rätt? Lagfråga
JockeS sa:
.....eller ställer sig mitt på GC-banan i väntan på att kunna köra ut.
.....

Jag blir också irriterad på det där,numera mest ett par sekunder. Människor är oftast så stressade och missar att se sig för, det hade hänt så många olyckor om de stannat som de skulle överallt, och du som cyklist kör ut framför grillen på bilen just när det blir en lucka i trafiken. Bättre att de spärrar och tvingar dig in bakom faktist. (Eftersom vi inte lever i en utopi med perfekta bilförare). Och det tar inte så lång tid för cyklister och är inte så jobbigt att få upp farten igen. Fast ändå blir jag irriterad ibland, och alltid är det korkad stress som gör att jag retar upp mig. Onödigt. Korkat. Och jag som får problem med skador.

Vem har rätt? Lagfråga
Man önskar ibland att det inte gjorde så ont att hävda sin rätt som cyklist. Då hade bilister snart visat lite mer respekt. Kanske nåt för framtiden, med elektroder i ratten som ger en stöt till föraren i proportion till hur hårt bilens utsida påverkas. Så att man med en knuten hand i baken på bilen kan skicka en signal till föraren...

Vem har rätt? Lagfråga
På vägen till jobbet idag, stannade jag upp och kontrollerade skyltar m.m. på denna plats.
Jag kommer från vänster sida sett varje morgon. Bilarna som ska ut på vägen måste alltså över GC-banan för att komma ut.
Och det är ofta mkt trafik som förare måste vänta in, och stressade som många är så ställer dom sig mitt på GC-banan och tvingar gång- och cykeltrafikanter att antingen ge sig ut i körbanan eller väja in bakom bilarna.

Och det som skiljer sig från denna bilden, är att "lämna företrädes"-skylten är borttagen och ersatt med en blå 30 km/h skylt?
bild1.JPG

bild2.JPG

Vem har rätt? Lagfråga
Utöver var eventuell skylt står så är det ganska ointressant hur det ser ut eftersom det inte har någon betydelse för vem som har rätt eller fel.

Däremot låter det som om det på platsen borde ha gjorts plats för en stillastående bil mellan gc och vägen.

Vem har rätt? Lagfråga
Håller med Rattnalle att allt (nästan) utom var skylten står är "ointressant". Vi fick väl ganska tydligt lära oss vilka regler som gäller för cyklister i artikelserien nyligen:

- Cykelöverfart ska skyltas tydligt (B8) och förses med hastighetsdämpande åtgärder (annars är det en cykelpassage). Skylt ska sitta höger om vägen den gäller.
- För cykelpassage gäller generellt väjningsplikt för cyklisten men en (bil)förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen.
- Och en cyklist som färdas ut på en cykelöverfart från en cykelbana ska också ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten.
- Skylten B1, väjningsplikt, är det som markerar var väjningsplikten börjar gälla.
- M14, hajtänderna, anger bara den linje som fordonet inte bör passera när föraren iakttar väjningsplikten.
- Ingen skyltning, då gäller högerregeln.

TS för ta en bild på hur det ser ut nu.

Senast ändrad:
Vem har rätt? Lagfråga
I ett rimligt land hade detta varit en ickefråga. Lagstiftningen hade varit precis lika solklar oavsett om det funnits en cykelbana eller ej.

Det är dessa konstiga specialregler för cyklar som dödar.

Vem har rätt? Lagfråga
JockeS sa:
Kneecap sa:
Tjena!
Ta kort så vi får se hur det ser ut idag istället.
Exakt såhär ser det ut idag
Och ett av kännetecknen på cykelpassage är att det är max 30.
Så det är bara att cykla in i en bil och kräva ersättning från bilistens försäkring för förlorad inkomst under konvalecensen.

På något sätt har man lyckats "rondellifiera" GC-passagerna.
Förr var det solklart hur man blinkade i en rondell - det var som en vanlig korsning.
Numera så finns det inte två bilar på raken som gör likadant - frånsett att bilister mest verkar tro att blinkersspaken är okänd manick på vänster sida rattstången (eller höger för gamla Peugoter, eller små knappar på var sin sida för gamla Citroëner...).

Vem har rätt? Lagfråga
Om cykel och gångbana är upphöjd så gäller väl utfartsregeln om inget annat anges?

Och då är det så att den som korsar en cykel/gångbana måste väja för all trafik på vägen som den ansluter till. Här är det väl då öppet för frågor om en cykelbana längs väg tillhör vägen (och därmed så har du väjningsplikt), eller om cykelbanan är något helt annat. Förmodligen har väghållaren någon tolkning här... typ att cykelbanan är något helt annat. Frågan är bara vad då?

Vem har rätt? Lagfråga
emmer sa:
(eller höger för gamla Peugoter, eller små knappar på var sin sida för gamla Citroëner...).

He he he, det hände några gånger att man började vifta med torkarna då man skulle svänga när jag byte från Peugeot 104 till Peugeot 205 :)

Vem har rätt? Lagfråga
TBone sa:
I ett rimligt land hade detta varit en ickefråga. Lagstiftningen hade varit precis lika solklar oavsett om det funnits en cykelbana eller ej.

Nja, ickefråga, visst. Men mest för att folk inte etiketterar och hatar varann. Så himla solklar lagstiftning vettetusan. Inte där jag har varit iallafall.

Vem har rätt? Lagfråga
TBone sa:

De är ju inga specialregler. Helt klar oavsett om väjningspliktskylt el ej, vägmarkering räcker, skylt bör dock finnas.

Här finns dock skylt och nu även förtydligande tilläggskylt under den om den dubbelriktade passagen och den är rödmålad (står dubbelriktad cykelöverfart på tilläggskylten). Ändå har man varit mm från påkörning när man kommer från höger. https://goo.gl/maps/k2QA6wTdw3T2
(man måste nypa bilden)

Väjningsplikt för motortrafiken är total.

Spelar ingen roll den dag man blir påkörd, gör jäkligt ont (för en själv alt anhöriga). Föraren åker dit. Oavsett om det är en bil på vägen hen kör in i sidan på el en cykel och cyklist.

Vem har rätt? Lagfråga
Den typen av korsning är generellt sett väldigt dålig. Som bilförare kommer jag undantagslöst att placera min bil så att jag ser och så att jag ses av andra trafikanter (som kommer på vägen). Det gör att jag kommer blockerar cykelbanan...

Det är utfartsregeln som gäller på den platsen. Men oavsett (Enligt transportstyrelsen, sid 10 och 11): http://www.transportstyrelsen.se/gl...kant/produkter/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf
Du får inte stanna eller parkera (med något hjul)
• i ett cykelfält
• på en gångbana
• på en cykelbana.

Är detta ett cykelfält eller en cykelbana? Ja
Har den generella trafikanten kunskap om detta? Nej
Bryter bilister (jag själv till exempel) som har kunskap om detta mot det? Det händer
Är det helt sjukt att den här diskussionen behövs? Ja

För ca 10 år sedan så var cykel ett "icke fordon" för lagstiftare, körskolor och trafikinspektörer. Idag så läggs betydligt större fokus på cyklister från körskolor och trafikinspektörers sida. Det kommer skifta, men det är långt bort.

Vem har rätt? Lagfråga
Mr Handley sa:
Den typen av korsning är generellt sett väldigt dålig. Som bilförare kommer jag undantagslöst att placera min bil så att jag ser och så att jag ses av andra trafikanter (som kommer på vägen). Det gör att jag kommer blockerar cykelbanan...

Och som du själv säger så är man inte lämplig som bilförare är man gör så, och bör lämna in sitt körkort på närmsta polisstation :-)

Vem har rätt? Lagfråga
Mr Handley sa:
Bryter bilister (jag själv till exempel) som har kunskap om detta mot det? Det händer

Du glömde;

Är vi lättkränkta i dagens samhälle? Ja

Jag brukar komma på mig själv att rynka lite på näsan, när bilföraren kör fram och blockerar cykelöverfarten/cykelbanan/cykelpassagen och jag får bromsa/ta mig runt. Men mycket jobbigare än så anser jag inte det vara. För övrigt är det många cyklister som hade blivit av med sitt körkort för cykel, om det nu hade funnits ett sådant.

Samspel i trafiken är ledordet och jag hälsar och tackar alltid när en bilist tänker sig för och släpper fram mig. Likaså försöker jag själv tänka likadant så jag själv sitter bakom ratten.

Vem har rätt? Lagfråga
Kommunen borde ut och tvångsklippa buskar och träd på hörntomten också , så behöver inte bilarna stå på cykelvägen för att se och synas...

Vem har rätt? Lagfråga
emmer sa:
Mr Handley sa:

Och som du själv säger så är man inte lämplig som bilförare är man gör så, och bör lämna in sitt körkort på närmsta polisstation :-)

Hahaha, helt rätt. Men å andra sidan så undrar jag hur polisen skulle avgöra det när jag säger att "enda sättet att se är att köra fram"

Som någon annan var inne på, samspelet är det viktigaste, inte hålla på sin "rätt" (avsaknaden av rätt avhandlade vi ju förut). Råkade ut för flera blockerade cykelfält/banor på förra långturen. Ögonkontakt, ett stort leende och en vänlig vink gav mig massa fördelar. Att hålla på med annat förstår jag inte. Orka!

Vem har rätt? Lagfråga
Min uppfattning är att bilisten är den som skall lämna företräde här. Eftersom det är kantsten som höjer upp cykelbanan så räknas detta som att bliisten korsar en cykelbana. Om det istället varit kantsten längs bilvägens sidor hade det varit frågan om att cykelbanan upphörde där bilvägen kommer, och då hade det varit cyklisten som skulle lämna företräde.

Men som sagt är det dåligt skyltat, du kanske kunde kontakta gatukontoret i aktuell kommun och be dem åtgärda det.

Vem har rätt? Lagfråga
Mr Handley sa:

Det är utfartsregeln som gäller på den platsen. Men oavsett (Enligt transportstyrelsen, sid 10 och 11): http://www.transportstyrelsen.se/gl...kant/produkter/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf
Du får inte stanna eller parkera (med något hjul)
• i ett cykelfält
• på en gångbana
• på en cykelbana.

För ca 10 år sedan så var cykel ett "icke fordon" för lagstiftare, körskolor och trafikinspektörer. Idag så läggs betydligt större fokus på cyklister från körskolor och trafikinspektörers sida. Det kommer skifta, men det är långt bort.

Iaf när jag tog körkort i början av 1990-talet så uppmanades man hålla full koll där cykelbanor på båda sidor (inte alltid markerade cykelpassager (överfarter hette de då) i den staden. "Kommer boll, kommer barn" och finns cykelbana kommer cyklar osv. Hålla uppsikt.

Vet inte hur det är idag, på den passagen jag länkade till ovan så ställde sig en körskolebil med elev och lärare i väntan på att köra in i rondellen. De fick ett samtal "i alla fall när jag tog körkort fick man lära sig att vänta bakom hajtänder innan man kör ut", männskan höll med att jo så är det. Hann inte ta ett snack med de i bilen liksom. Men grejen med tillbakadragen väjningspliktslinje har folk idag jäkligt svårt med, sikten dit de ska är inte dold men ändå ska man stå så nära det går, oavsett om det råkar vara ett övergångställe och cykelpassage där.

Vem har rätt? Lagfråga
Bikzz sa:
Läste just dom excellenta Jenny F artiklarna i ämnet. http://happyride.se/2016/04/19/samspelet-i-trafiken-juridisk-oversiktskurs-for-cyklister-del-25/ Verkar vara en obevakad cykelpassage, ingen-väjningsskylt för bilisten, enligt artikeln har cyklisten generellt alltid väjningsplikt. Men bilisten måste köra fram för att se trafiken och om han kan köra ut...

Det var så jag också tolkade det. Dessutom verkar det inte finnas någon markering för cykelpassage.

" En stor missuppfattning är att alla upphöjda cykelbanor ska lämnas företräde, men så är inte fallet. En cykelöverfart ska skyltas på ett specifikt sätt. Här handlar det alltså om en obevakad cykelpassage där cyklisten har väjningsplikt".

Vem har rätt? Lagfråga
knight22 sa:
Min uppfattning är att bilisten är den som skall lämna företräde här. Eftersom det är kantsten som höjer upp cykelbanan så räknas detta som att bliisten korsar en cykelbana. Om det istället varit kantsten längs bilvägens sidor hade det varit frågan om att cykelbanan upphörde där bilvägen kommer, och då hade det varit cyklisten som skulle lämna företräde.

Men som sagt är det dåligt skyltat, du kanske kunde kontakta gatukontoret i aktuell kommun och be dem åtgärda det.
Haha, här i stan bygger dom ju om korsningar just så. Dvs tar bort hajtänder och bygger upphöjd gc-bana.
Jag tycker iofs den upphöjda gc-banan respekteras bättre av bilister än hajtänder och skyltar förr cykelpassagen.
Men kan hålla med om att båda två i kombination inte vore fel.

Vem har rätt? Lagfråga
Jag uppfattar det som en vanlig "högerregelkorsning".
Det är väl en vanlig gata och därmed ingen utfart.
Ingen väjningsplikt borde innebära att högerregeln gäller.

Därför ska du lämna företräde åt bilar och andra fordon som kommer från höger.

Vem har rätt? Lagfråga
DAST sa:
Jag uppfattar det som en vanlig "högerregelkorsning".
Det är väl en vanlig gata och därmed ingen utfart.
Ingen väjningsplikt borde innebära att högerregeln gäller.

Därför ska du lämna företräde åt bilar och andra fordon som kommer från höger.
Som sagt här i stan så bygger kommunen avsiktligt upphöjda gång och cykelbanor och menar att korsande trafik har väjningsplikt.

Tillbaka
Topp