Verklig storlek på 29”

Rolv

Medlem
Verklig storlek på 29”
Tänkte köpa slicks till min 29” eftersom den nästan bara rullar asfalt.
Ser att innerdiametern på däcket ska vara samma som ettracedäck på 28”.
Blir lite ställd nu, samtidigt som jag har för lig att jag hört det förut.
Är inte en 29” egentligen 29”, utan det är ytterdiamtern på däcket som är 29”?!

Någon som kan förklara hur detta ligger till?!

Verklig storlek på 29”
Men båda har ju samma innerdiameter (622 mm).

Varför kallas det ena för 29” och det andra 28”. Är det bredden eller höjden på däcket som gör att de klassar in under 29”?

Verklig storlek på 29”
Benämning av däckstorlekar är svåröverskådligt och många gånger ologiskt sammelsurium.

Att de kallas 29 tum gissar jag dels beror på att ytterdiametern på MTB-däck är lite större än de däck som vanligen används på 28-tummare, dels för att det ska låta som om skillnaden mot 26 tum är större än den i själva verket är (ett marknadsföringstrick).

Senare har man ju lyckat klämma in ytterligare en, i min mening onödig, storlek däremellan, 27,5 tum.

Verklig storlek på 29”
Alla meningslösa och förvirrande tum-mått på hjul avser däckets ytterdiameter. T.ex.
29" = 622 mm fälg + två ggr höjden av 2,25" däck
27,5" = 584 mm fälg + två ggr höjden av 2,25" däck
26" = 559 mm fälg + två ggr höjden av 2,00" däck

Racerdäck sitter också på 622 mm fälg. Precis som alla andra touringdäck, vinterdäck, cx-däck, graveldäck etc.

Verklig storlek på 29”
Prästbol sa:
Benämning av däckstorlekar är svåröverskådligt och många gånger ologiskt sammelsurium.

Att de kallas 29 tum gissar jag dels beror på att ytterdiametern på MTB-däck är lite större än de däck som vanligen används på 28-tummare, dels för att det ska låta som om skillnaden mot 26 tum är större än den i själva verket är (ett marknadsföringstrick).

Senare har man ju lyckat klämma in ytterligare en, i min mening onödig, storlek däremellan, 27,5 tum.

Du kan vara onödig! :P

Har för mig att det heter 27,5 i marknadsföringssyfte. Däcken är närmare 27. Såg någon intervju med mannen bakom dessa.

Verklig storlek på 29”
Sitter precis i garaget så fick mäta lite .
26"arn med raceking 2.2 68.5cm=27"
Racern med 25mm gp4000 68.5=27"
650b med RR2.25 70cm=27.56"
29er med RRon 2.25 73.5cm=28.94"

Tillbaka
Topp