Verktyg mm

forngren

Ny medlem
Verktyg mm
Tjo, har börjat leta verktyg och div tillbehör. Har dock ingen aning om någonting, så därför ber jag allra ödmjukast om lite köphjälp. Vad saknas? vad är överflödigt? vad är fel osv... Jag vill nog komma upp till åtminståne nivå 2 på http://happymtb.org/2006/03/13/happys-guide-till-verktygsladan/

Däckavtagare 27-017 10 sek - har hört att de är dåliga, men vad finns det för alternativ?
Fotpump 27-503 180 sek - Har hört mycket gott om denna
Liten pump 27-500 30 sek - Många rekomenderar 27-507, men jag känner mig rebelisk och satsar på denna istället
Vajertång 12-186 90 sek biltema - verkar bra
Kassettverktyg?- ingen aning, vet inte ens vad de är bra för :P
kedjepiska -||-
Lås 27-664 198 sek - ett lås måste man ju ha
sadelväska 27-039 98 sek - Verkar schyst
ramväska?
flaska/flaskhållare?
reparationssats 27-015 10 sek
oljor/fett - inte helt säker http://happymtb.org/forum/read.php/1/397254/397268#msg-397268
skärmar 27-859 50 sek - En bekant har ett par, verkar bra
brillor 27-154
växelskydd 27-518
stödben?
cykeldator Sigma, BC 906 155 sek cc alternativt 34-2142 co 27-557
The mountain bike book 73-606 200 sek alt 34-4863 co - främst mekhjälp/underhåll jag är ute efter
tuta 27-477 10 sek
lampa NiteRider, SR-3.0 diod 135 sek cc alt 27-062 bil
crank brother m19 cc 220 sek

Allt som börjar på 27 är från biltema.

//Johan

Verktyg mm
ingen 27-518 - risk att skada ramen, och den är svårare att räta/byta ut än ett växelöra

tutan vet jag inte vad du vill med - tutor tar alltid för lång tid att använda tror jag

27-062 gillar jag, särskilt efter att man ersatt tummskruven med en M4 (fast montering på styret) och dragit en träskruv igenom bakdelen av locket (så ingen snor batterierna, dessutom går haken i den sönder efter att cykeln ramlat några gånger)
men räkna inte med att den lampan är mer än ett positionsljus

kasettavdragare och kedjepiska är för montering och demontering av låsringen på kassetter, fungerar ok så till BTs pris är dom ett bra köp
jag tycker inte om BTs vevlagerverktyg (för shimano/liknande fyrkantsvevlager), det vill jättegärna hoppa ur och slinta... jag har dock demonterat stenhårt sittande vevlager med det (slant inte tack vare att jag skruvade in en styrbult in i vevlagret)
vevarmsverktyget har man hört klagomål på men jag har hittils använt det på 5 cyklar utan problem

Verktyg mm
Tutan e bra när man cyklar i stan och vill få div löst pack att flytta på sig, ska kanske montera huligantuta ;) Dessutom e de väl lag på att man ska ha sådan?

Kassettavdragare 27-026 30 sek
Kuggkransnyckel = kedjepiska? isf 27-008 30 sek
Finns det inget som heter snabblänk/kedjelänk eller nåt liknande? typ för att laga kedjan out there. o.O

En Wonderbaum skulle kunna vara nice också... :/

Verktyg mm
Växelskydd 27-518 tycker jag absolut att du skall montera! Den kröker inte alls ramen eftersom skyddet är ganska klent så risken att skada ramen är obefintlig men i 9 fall av 10 så räddar det skyddet din växel från att tryckas in i ekrarna och följa med hjulet upp. Jag har sett några växlar göra så och ett sånt haveri är ganska svårmeckat... Bättre i så fall att ha växelskyddet för 30 spänn och slippa köpa ny växel och växelöra för totalt nästan 1.000 spänn.
Däckavtagare duger bara om de är gjorda i stål. Trist med sant. Stål är det enda som inte riskerar att gå av. Visst, plastavtagarna håller ganska bra men varför chansa? Hur stor nytta gör 6st halvor av plastavtagare i skogen? Är man försiktig så får man inga repor på fälgarna och de som påstår att stålavtagare pajar hjulet överdriver en smula...
Vevarmsavdragaren är skitbra!
Flaskhållaren suger.

Verktyg mm
En liten bra-att-ha verktygslista.

Vajerklippare. BT:s är klart prisvärd. Ser likadan ut som PRO:s variant men kostar mindre än hälften och har 10 ggr så lång garanti.
Kassettavdragare.
Kedjepiska.
Vevarmsavdragare. Den från BT funkar för mig iaf.
Vevlagerverktyg. Finns lite olika varianter. Vanligast är väl shimanovarianten där verktyget påminner starkt om en kassettavdragare fast större.
Insexnycklar. Oumbärligt vid cykelmek. De långa med kula i ena änden är att föredra.
Kedjebrytare. Undvik den från BT. CO:s variant är antagligen bra mycket bättre.
1/2 tums spärrskaft, t-handtag eller liknande för användning med t ex kassettavdragare och shimano vevlagerverktyg.
Några blocknycklar i lämpliga storlekar kan vara bra att ha.
Skiftnyckel. Bara om du vill släpa din cykel till närmsta cykelverkstad med skammens rodnad i nyllet. :-)
Mekställ. BT:s för 298:- är ett klart prisvärt alternativ. Underlättar många moment i mekandet.
Stjärn och spårmejsel. Lika mycket måste som insex. 2-3 storlekar av varje brukar räcka.
Däckavtagare. Ska du ha plast så se till att ha några i reserv!!

Pumpen är väldigt prisvärd. Jag har en sån själv men jag har lackat den i samma färg som cykeln.
Lås. Jag skulle hellre rekomendera denna så att du kan låsa fast cykeln i nåt. 27-816 149,00 kr.
Olja/fett. BT:s supersmörjmedel (X-dry) med blå kork verkar väldigt bra. Har inte använt det så länge men jag kommer nog att fortsätta med det. Teflonfettet från BT gillar jag. Lite dyrt men det funkar utmärkt.
Cykelhandboken kan vara bra att ha som referens om man blir osäker på nåt men å andra sidan så tycker nog jag att happy är bättre.

Verktyg mm
Vad ska jag ha för däckavtagare? samma modell i metall? 10-202?
Vevarmsdragare, är de 27-023?
Angående rep ställ finns sånna som de har cyklarna på i cykelaffärer för 150 spänn på cc, jag är ganska sugen på en sån, funkar de. Biltemas har jag hört ska vara dåligt...
Visst happy är bättre än vilken sketen bok som helst, men skulle vara bra att nån form av skriftlig referens iaf....

Är lite sugen på barends, men du behövs nya handtag också (tror jag). Funkar Biltemas eller är jag helt ute och cyklar? 27-028

Verktyg mm
Vevarmsavdragare från CO/Biltema köpes på egen risk, taskig kvalite och stor chans att man sabbar sina vevar. Finns flera trådar med folk som lyckats med detta.. så en liten varning för dem.

Verktyg mm
Mjodvitner - jag har rätt bra användning av en stor skiftnyckel - jag drar åt gängade styrlager med den samt rätar ut växelöron (nåja, har man inget val så...) dessutom så funkar den på högra vevlagerskålar modell sunkig och gammal

Senast redigerad av en moderator:
Verktyg mm
Frostyfog skrev:
-------------------------------------------------------
> Mjodvitner - jag har rätt bra användning av en
> stor skiftnyckel - jag drar åt gängade styrlager
> med den samt rätar ut växelöron (nåja, har man
> inget val så...) dessutom så funkar den på
> högra vevlagerskålar modell sunkig och gammal

Ska vara enda undantagen då. :-) Men många hjulmuttrar har nog avlidit i onödan pga ski(f)tnyckel. :-)Och jag anser iaf att lämplig fast nyckel är att föredra i alla lägen.

Bar-ends är trevligt. Vilka man man väljer är helt en tycke-o-smak sak.
Broms booster, 27-431 39,90 kr , kan också vara nice. Skillnaden i bromseffektökning kan variera rätt mkt beroende på ram och bromsar och gaffel...
27-023 är vevlagerverktyg modell shimano.
27-024 39,90 kr är vevarmsavdragaren. Jag har inte haft problem med den men många andra har tydligen förstört bl a gängen inne i vevarna.
10-202 såg ju vettiga ut men hur de är vet jag inte... :-/

Det fanns en gång en tråd om just biltema och clas ohlson. Men jag kan icke finna den.... :-(

Verktyg mm
För tillfället ser listan ut så här
Art. Produkt Pris Prio Kommentar
:: Biltema
27-026 Kassettavdragare || 29,90 kr || 2 || Inget akut behov
27-008 Kuggkransnyckel || 29,90 kr || 2 || iab, är det här en kedjepiska?
73-606 Mountainbikebok || 199,00 kr || 1.5 || Dyr
27-154 Sportglasögon [Svarta, rö...] || 29,90 kr || 1
27-028 Styrändar, ergonomiska || 98,00 kr || 1 || Vill ha!
10-202 Däckjärn || 19,90 kr || 1 || Inte säker
27-023 Vevlageravdragare || 39,90 kr || 2 || iab
27-024 Pedalarmsavdragare || 39,90 kr || 2 || iab
27-503 Handpump med manometer || 179,00 kr || 1 || Vill ha!
27-500 Cykelpump, aluminium || 29,90 kr || 1 || Vill ha!
27-017 Däckavtagare || 9,90 kr || 1 || Inte säker
27-859 Stänkskärmar MTB || 49,90 kr || 1
27-015 Reparationsats || 9,90 kr || 1
12-186 Vajerklippare || 89,90 kr || 2 || iab
27-039 Sadelväska || 98,00 kr || 1 || Vill ha!
36-692 Supersmörjmedel || 39,90 kr || 1 || Mjodvinter, är det den här du menade? Vilket fett syftade du på?

::CO
...

::CC
Cykeldator Sigma, BC 906 || 155 kr || 2
crank brother m19 || 220 kr || 1
Skyltstöd/mekställ, aluminium, hopfällbart || 125kr || 1

::Kvarvarande
Lås, ska kolla vad försäkringsbolaget kräver
Ramväska?
Flaska/flaskhållare?
Stödben?
Kedjebrytare

Standardverktug (insex, nycklar, mejslar mm har jag)

Ledsen för den grötiga listan, men tabbar funkade inte...

Verktyg mm
forngren skrev:
> För tillfället ser listan ut så här
> Art. Produkt Pris Prio Kommentar
> :: Biltema
> 27-026 Kassettavdragare || 29,90 kr || 2
> || Inget akut behov
> 27-008 Kuggkransnyckel || 29,90 kr || 2 || iab,
> är det här en kedjepiska?
galet namngivet av BT men jupp, det är en kedjepiska

> 73-606 Mountainbikebok || 199,00 kr || 1.5
> || Dyr
> 27-154 Sportglasögon || 29,90 kr || 1
> 27-028 Styrändar, ergonomiska || 98,00 kr
> || 1 || Vill ha!
kolla på dom och jämför med de billigaste LBS har... finns chans att LBSens är bättre

> 10-202 Däckjärn || 19,90 kr || 1 || Inte
> säker
kanske den funkar med MTB-däck, men för något under 2" så är det enorm

> 27-023 Vevlageravdragare || 39,90 kr || 2
> || iab
> 27-024 Pedalarmsavdragare || 39,90 kr || 2
> || iab
> 27-503 Handpump med manometer || 179,00 kr || 1
> || Vill ha!
> 27-500 Cykelpump, aluminium || 29,90 kr || 1
> || Vill ha!
> 27-017 Däckavtagare || 9,90 kr || 1 || Inte
> säker
> 27-859 Stänkskärmar MTB || 49,90 kr || 1
> 27-015 Reparationsats || 9,90 kr || 1
> 12-186 Vajerklippare || 89,90 kr || 2 || iab
> 27-039 Sadelväska || 98,00 kr || 1 || Vill
> ha!
> 36-692 Supersmörjmedel || 39,90 kr || 1
> || Mjodvinter, är det den här du menade? Vilket
> fett syftade du på?
>
> ::CO
> ...
>
> ::CC
> Cykeldator Sigma, BC 906 || 155 kr || 2
> crank brother m19 || 220 kr || 1
> Skyltstöd/mekställ, aluminium, hopfällbart ||
> 125kr || 1
>
> ::Kvarvarande
> Lås, ska kolla vad försäkringsbolaget kräver
> Ramväska?
> Flaska/flaskhållare?
> Stödben?
> Kedjebrytare
>
> Standardverktug (insex, nycklar, mejslar mm har
> jag)
>
> Ledsen för den grötiga listan, men tabbar
> funkade inte...

Nu är listan ännu grötigare ;)

Verktyg mm
Var är hammaren ?
Ett ytterst underskattat verktyg.
niv%e5%203.jpg

Någon här som aldrig använt hammare på en hoj ?
Polygrip måste väl ingå i nivå 3 ?

Hmmm...

Edit: Ok nu läste jag lite till. :) ser att de + mer är med.
puh! :)

Verktyg mm
Frostyfog skrev:
> forngren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För tillfället ser listan ut så här
> > ...
> kolla på dom och jämför med de billigaste LBS
> har... finns chans att LBSens är bättre
Va? Lbs?

> > 10-202 Däckjärn || 19,90 kr || 1 || Inte
> > säker
> kanske den funkar med MTB-däck, men för något
> under 2" så är det enorm
Vad rekommenderas annars?

Verktyg mm
Jepp, det är den jag menade.

PTFE-fett
Syntetiskt smörjfett med mycket låg friktionskoefficient och exceptionell värmestabilitet, avsett för styrlager, hjulnav, vevlager, lager och pedaler. Innehåll: 60 ml.
36-697 44,90 kr

Det här fettet använder jag lite överallt. Men har du en ny eller relativt ny cykel kan ju faktiskt fettet vänta ett tag. Typ tills du börjar riva isär saker för rengöring och service.

Kedjetvätt 27-042 69,90 kr kan dock vara bra att ha. Det finns bätte varianter än biltemas men de har en tendens att bli betydligt dyrare.

http://happymtb.org/forum/read.php?1,28878 Kolla den här tråden. Det var den jag letade efter förut.

Verktyg mm
cerro skrev:
> Polygrip är väl bara bra på att dra muttrar
> runda eller?

men det är även det enda som kan greppa en runddragen mutter... finns gamla gängade styrlager där övre skålen är refflad (meningen att man skall dra förhand) - sitter den för hårt så är polygrip modell stor ett bra verktyg för att lossa skiten

Verktyg mm
Biltema/Co-tråden har jag redan sett, det var den jag utgick ifrån...

Nu är det nog bara tre saker kvar...

Flaska/flaskhållare/Kamelrygg
Stödben
Kedjebrytare

EDIT: Vad är LBS?

Verktyg mm
Jaha, lol.

Idag märkte jag att jag behöver ett par cykelhandskar också, nåt att rekommendera? har för mig att jag har läst att biltemas är skit...

Verktyg mm
Cykelstöd är ju rätt praktiskt men det kan även bli rätt irriterande om/när man ger sig ut i miljön med cykeln. Jag har demonterat stödet jag monterade när jag köpte cykeln för att det slog mot ramen så fort det började bli lite skumpigt. Dessutom finns det ju nästan jämt nåt att luta cykeln mot.

Flaska och flaskhållare från BT eller CO funkar men är ju inte särskilt snyggt. Välj hellre nåt trevligt som du gillar på CC. En camelbak har jag aldrig ens sett IRL...

Biltemas långfingrade handskar funkar för mig. Men vill du ha skydd ovanpå fingrarna så är inte BT:s bra. Men förhasta dig inte utan kläm och känn på så många cykelhandskar du kan. When you go Ooohh and wooow, it can´t be wrong.... :-)
Small 27-463 98,00 kr
Medium 27-464 98,00 kr
Large 27-465 98,00 kr

Verktyg mm
Grejen är att jag ska cykelstödet på en cykelsemester senare i år, så det är inget som ska vara på hela tiden...

Tacx, Allure flaskställ, röd/svart 45sek
En flaska måste man kunna hitta hemma

Bara en sak kvar; kedjebrytare

Tillbaka
Topp