Vett & Etikett LVG

jthuress

Ny medlem
Vett & Etikett LVG
Hoj !

Är i sista månaden nu. Snart kommer min nya cykel. Har tröttnat på att ligga med min MTB på landsvägarna och sedan behöva byta däck hela tiden. Så nu blir det en RACER.

2007 var året då jag började med cykling. Kors i himelskatrosornas höjd var kul. Varför har ni inte sagt något ?! :-)

Har kört ett par motionslopp i skogen och några landsväg med min MTB. I skogen var det inte så svårt att "agera rätt " ( läs: visa hänsyn ). Det vara bara o flytta sig lite snällt då snabbare cyklister ville om. Och visa med handen om det kom en kurva som var lite svår och se... jaja...

Nu har jag planerat in iaf 6 landsvägslopp i år. Och skulle vilja veta lite hur man beter sig under loppet. Låter kanske knas men jag ska försöka förklara mig mer.

Ex.
Då jag åker på alla tävlingar själv har jag ingen direkt amrat som jag kan dra med. Jag kommer in som motionär. Om jag åkefatt en klunga på c:a 5 pers. Är det då ok att lägga sig bland dem ? Jag vet inte, men jag kanske förstör något mönster de har kört in, med att person 1 ska dra ex. 2 minuter, sedan ska 3:an fram... etc. Då komemr en amatör och lägger sig i klungan... Vill ju ej vara i vägen för de mer seriösa ( även om jag självklart går in för detta till 200%...hur nu det går ihop.. ). Så hur göra där ?!

Sen om jag komemr i en klunga med kanske 3 pers, och vi ör på samma nivå. Hur länge ska man dra om man håller lagom marchfart ? Inte vrålkörning, utan "du ska överleva detta med" fart. Nu snackar jag distanser max 15 mil.

Är det andra saker jag ska tänka på. Nu har ni chansen att lära upp en ny i strtfältet ( även om ni förmodligen bara kommer se mig vid start...hehe ). Jag har svårt med folk som bara slänger sig in i ngt nytt och inte tar reda på något alls. Kan bli mer fel än nödvändigt...

Så tips, råd, allt är mkt välkommet !!! Så kan jag köra med stil i år :-)

Jo... att köra med mp3 i öronen är väl "totalförbjudet" ??!

Vett & Etikett LVG
Kommer du fatt en klunga kan du ju lika bakom tills du hajat hur de kör, alt. fråga en av dem om det är ok att joina. Dra lika länge som de andra. Mp3or är det skottpengar på.

Vett & Etikett LVG
Om du kommer ikapp en grupp, ligg kvar några minuter o vänta på en backe. I foten av backen stöter du så hårt du kan, då får du vänner bland cyklister...

Vett & Etikett LVG
Lvg är ju en mer socialt fostrande disciplin än mtb. Alla i lvg-klungan bidrar efter förmåga, är man stark så drar man lite längre tid (men inte hårdare!) än de som är svagare. Om man är riktigt trött så kanske man går fram enbart några sekunder innan man vänder ner igen i klungan.

Kommer du ikapp en klunga så kan du artigt fråga om du får vara med. Det brukar gå bra om du följer gruppens beteende. Se hur de beter sig med fart och hur länge de drar och härma efter. Dra inte sönder gänget om du råkar vara starkare, det är inte populärt..Om du däremot är svagare så kan du fråga om det är ok att du ligger på rulle, det uppfattas som ärligt och jag kan inte tänka mig en klunga som säger nej. Om det är ett tävlingsgäng så kan du ju bli avhängd, vilket inte händer när du kör med en seriös motionsklunga.

Vett & Etikett LVG
Jag måste bara fråga... Jag har aldrig kört tävlingar, (ett långlopp mtb är dock inplanerat i år), men om man ställer upp i en tävling med utgångspunkten "Vinna lr Försvinna", varför är det då inte okey med MP3-spelare?

Jag menar, det finns väl inte en cyklist i hela universum som inte cyklar snabbare med sin favoritmusik på än utan någon musik alls?

Är det 100% en fråga om säkerhet så är jag med på noterna... Är det dock en fråga om socialt beteende så förstår jag inte riktigt tankegångarna?

Nu frågar jag främst inom både landsväg och mountainbike...

Sen undrar jag lite om det här med att snora med... Är det mitt fel om jag spottar ut en snorloska och cyklisten bakom får den på sig, eller är det den som ligger bakom som får skylla sig själv då detta är naturligt beteende? Vi förutsätter att jag inte såg cyklisten bakom, men brydde mig inte heller om att titta först ifall det fanns någon där.

Vett & Etikett LVG
Att inte ha hörlurar är en fråga om säkerhet. Sen kan man ju ha teamradio och sånt, men det är ändå bara i ena örat.

Man bör kolla bakåt innan man snyter sig, och/eller köra ut lite från klungan först och snyta ut det utåt/neråt så det iaf inte kommer i ansiktet på den bakom. Vanlig hyfs helt enkelt.

Jag har inget behov av musik då jag cyklar, och kör man fort hör man ändå inget över vindbruset.

Vett & Etikett LVG
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag måste bara fråga... Jag har aldrig kört
> tävlingar, (ett långlopp mtb är dock inplanerat
> i år), men om man ställer upp i en tävling med
> utgångspunkten "Vinna lr Försvinna", varför är
> det då inte okey med MP3-spelare?
>
> Jag menar, det finns väl inte en cyklist i hela
> universum som inte cyklar snabbare med sin
> favoritmusik på än utan någon musik alls?
>
> Är det 100% en fråga om säkerhet så är jag
> med på noterna... Är det dock en fråga om
> socialt beteende så förstår jag inte riktigt
> tankegångarna?

Det är bra om man hör ett varningsrop om man tex. ligger på rulle i 40 km/h och har 10-20 cm marginal till framförvarande cyklist.. Även bilar är bra att höra. Gäller väl mest landsväg, antar jag. Något mtb-lopp har jag aldrig kört, så där kan jag inte uttala mig.

> Nu frågar jag främst inom både landsväg och
> mountainbike...
>
> Sen undrar jag lite om det här med att snora
> med... Är det mitt fel om jag spottar ut en
> snorloska och cyklisten bakom får den på sig,
> eller är det den som ligger bakom som får skylla
> sig själv då detta är naturligt beteende? Vi
> förutsätter att jag inte såg cyklisten bakom,
> men brydde mig inte heller om att titta först
> ifall det fanns någon där.

Det är ditt fel. Sånt får man göra när man ligger sist i klungan om man inte kan se till att det sker utan att bakomvarande får det på sig.

Vett & Etikett LVG
Du bör prova att köra i klunga på träning först, detta är svårt och kräver träning, det är en utmärkt ide att hänga med på klubbträningarna där du bor, var inte rädd för att fråga, LVG cyklister är oftast mycket trevliga. På tävling är det dock konkurans om platserna så då är det inte samma bjudmån..

Vett & Etikett LVG
Niko/Frost skrev:
> Jag menar, det finns väl inte en cyklist i hela
> universum som inte cyklar snabbare med sin
> favoritmusik på än utan någon musik alls?
>

Jag är nog en sådan. MP3-spelare är bara en börda för mig, är jag ute och cyklar/joggar/etc i högt tempo så hör jag ändå inte musiken. Jag hör bara brus efter ett tag. Jag kör alltid utan musik oavsett om jag cyklar eller är ute och springer. Dessutom känns det långt säkrare utan.

Vett & Etikett LVG
SuperApe skrev:
> Cykla lvg är tortyr, något jag inte vill
> förknippa med favoritmuzaken.

Jobbigt att bli ifrånkörd?

Jthures:
När du kör med andra så håll linjen och vingla INTE för hålor, hästskit eller annat som du enkelt bara kan "hoppa" över!
Under tävling så är det detta är som ställer till mest och skaffar dig fiender på nolltid i fältet.

Släpper du lucka under hårdkörning så täpper du till om det är så det sista du gör!
Folk blir tokiga om de måste ta luckor som du släppt och du får nya fiender i fältet.

Snor är ganska enkelt att bara blåsa rakt ned för du tvättar väl dig och kläderna efter loppet?

Senast redigerad av en moderator:
Vett & Etikett LVG
Nej, lvg är inte till för att skaffa ovänner -men en del nybörjare brukar tex köra om på insidan i kurvorna när det går så fort att klungan behöver hela vägen för att ta kurvan... har man bromsat sig rakt in i klungan och lyckats skada cyklister ocg cyklar är det rätt svårt att få vänner :-/
Att hjälpa till är rätt enkelt, orkar man dra så ligger man kvar på rulle tillsdet är sin tur -sen drar du efter hur länge som "känns bra" men ett riktmärke är ca 30 sekunder, tävlar man lägger man sig inte och kör slut benen åt någon annan helt enkelt. Pratar vi tävling och inte motionslopp behöver du knappast fundera om att köra ikapp klungor bakifrån, farten är så hög så är man rökt förblir man det tävlingen ut.
Tipset är att börja träna med din lokala klubb, då får du vänja dig att cykla i grupp i lugn och ro -hur man hjälper till med dragjobbet och framför allt får du chansen att vänja dig vid att köra fort, att köra fort i kurvor och sånt som är väldigt skönt att slippa tänka på första gången vid startlinjen.
Lycka till, du kommersnart vara biten för livet ! :-D

Vett & Etikett LVG
Äsch, det är aldrig jobbigt att bli frånkörd om man bara har en ursäkt redo att användas (tröga däck, feljusterade växlar etc.) Min ursäkt heter för tillfället Conti Contact 28-622. Efter Carbon-gruppköpet kommer jag dessutom att ha ytterligare en (tung, oaero aluminiumram).

Vett & Etikett LVG
evosmos skrev:
> Äsch, det är aldrig jobbigt att bli frånkörd
> om man bara har en ursäkt redo att användas

det finns alltid ursäkter... ;)

Tänk på att din och de omkringvarandes säkerhet och trivsamhet beror på hur du agerar, så ska det nog gå bra. Detsamma gäller övriga cyklister mot dig förstås, men se bara till att du sköter din bit så är det nog lugnt.

Vett & Etikett LVG
Niko/Frost skrev:
> Sen undrar jag lite om det här med att snora
> med... Är det mitt fel om jag spottar ut en
> snorloska och cyklisten bakom får den på sig,
> eller är det den som ligger bakom som får skylla
> sig själv då detta är naturligt beteende?

Vad skulle du själv tycka om du låg bakom någon och utan förvarning fick en massa snor rätt i ansiktet?

Vett & Etikett LVG
Mycket vettig tråd det här faktiskt! Den har gett åtminstone mig en gigantisk insikt... jag ska aldrig någonsin ställa upp i ett landsvägslopp utan isåfall blir det fråga om tempolopp och ingenting annat...

Landsvägsloppen låter ungefär lika kul som köbildning en fredageftermiddag på sveavägen med lika mycket adrenalin/endorfinkick som att vakna upp en måndagmorgon... :-)

Cykling är någonting jag sysslar med för att lagsport inte är min grej, hade faktiskt inte den blekaste aning om att landsvägsloppen var en sån här lagsport...

Edit:
Vic, när jag cyklade landsväg mycket och ofta på vägarna omkring Ekerö så lade jag mig aldrig direkt bakom någon just för att slippa det, och lade jag mig bakom någon annan så tycker jag nog personligen att jag fick skylla mig själv då jag ser det som en rätt naturlig del av hårt ansträngd cykling att trycka en salva snor ur snoken var femte minut eller så. Men det är väl bara jag det ;-)

Nu tittar jag mig ju förstås bakåt i normalfallet när man ligger i komforttempo, men på andra andningen, full gas och AC/DC - Money talks dundrande som ett jetplan i lurarna så skiter jag faktiskt i vem som får salvan på sig om dom gör misstaget att ligga bakom.

Märk dock att jag har aldrig ställt upp i en tävling utan detta är när jag själv är ute och ventilerar projektilen...

Vett & Etikett LVG
Niko/Frost skrev:
> Mycket vettig tråd det här faktiskt! Den har
> gett åtminstone mig en gigantisk insikt... jag
> ska aldrig någonsin ställa upp i ett
> landsvägslopp utan isåfall blir det fråga om
> tempolopp och ingenting annat...
>
> Landsvägsloppen låter ungefär lika kul som
> köbildning en fredageftermiddag på sveavägen
> med lika mycket adrenalin/endorfinkick som att
> vakna upp en måndagmorgon... :-)

Skillnaden är att du iställt för 50% långsammare rör dig 50% fortare och att du har typ negativ reaktionstid innan det smäller om det skulle hända nåt plötsligt som du inte förutsett. Kan generera en del både endorfin och adrenalin..

> Cykling är någonting jag sysslar med för att
> lagsport inte är min grej, hade faktiskt inte den
> blekaste aning om att landsvägsloppen var en sån
> här lagsport...

Tja, de behöver inte vara det om du inte vill, det är alldeles upp till dig själv om du vill lägga dig i en klunga eller inte :)

> Edit:
> Vic, när jag cyklade landsväg mycket och ofta
> på vägarna omkring Ekerö så lade jag mig
> aldrig direkt bakom någon just för att slippa
> det, och lade jag mig bakom någon annan så
> tycker jag nog personligen att jag fick skylla mig
> själv då jag ser det som en rätt naturlig del
> av hårt ansträngd cykling att trycka en salva
> snor ur snoken var femte minut eller så. Men det
> är väl bara jag det ;-)
>
> Nu tittar jag mig ju förstås bakåt i
> normalfallet när man ligger i komforttempo, men
> på andra andningen, full gas och AC/DC - Money
> talks dundrande som ett jetplan i lurarna så
> skiter jag faktiskt i vem som får salvan på sig
> om dom gör misstaget att ligga bakom.
>
> Märk dock att jag har aldrig ställt upp i en
> tävling utan detta är när jag själv är ute
> och ventilerar projektilen...

Vett & Etikett LVG
Fast är det tävling så är det tävling, då gäller väl bara säkerhetshänsyn och gentlemannabeteendet är väl valfritt, och naturligtvis snorar man inte ner de bakomvarande om man kan undvika det.

Sträck ut armen snett neråt och luta dig lite åt det hållet och fräs till så får du snoret på din egen arm istället för att den bakom får det på sig.

Vett & Etikett LVG
Ställ upp i ett vanligt motionslopp så förstår ni snart varför det går så mkt lättare om alla, iallafall hyffsat, följer de (o)skrivna regler som finns. Motionslopp kan ju iblands nästan liknas vid total anarki.

Låg i en klunga, tätt bakom en kille vars mobil ringer. Snubben tvärbromsar mitt i klungan utan att på något sätt varna bakomvarande. Får gira ned i diket, det var inte vått och inte brannt så jag kommer upp på vägen igen. Mer hjälp av andra arga deltagare tar vi oss snabbt ikapp vår klunga och lämnar mobilsnubben åt sitt öde i vinden. Helt livsfarligt!

På rena race så ändras etiketten lite. Jävlas med varann taktiskt hör tillsporten men man får ju inte börja tumma på säkerheten. Man vill väl inte vinna för att konkurrenten kört ner i ett stort hål och bryter armen, eller fått snor i ögonen så att han/hon körde av vägen och knäckte gaffeln?

Vett & Etikett LVG
Landsvägslopp är allt annat än trist. Även om folk ligger i klunga så pågår hela tiden positionskriget. Starka killar som drar så lite som möjligt, nån som glider försiktigt till täten innan en uppförsbacke. Sen när som helst är det nån eller några som rycker, då gäller det att ligga bakom rätt rygg. Ligger man fel kan det vara kört.
Fan nu blev jag sugen på att hoja!
/J

Vett & Etikett LVG
Vi som tävlar är väldigt glada att vi slipper folk som Niko/Frost i klungorna. Nog för att det vore härligt med fler folk med på tävlingarna, men snorloskande cyklister med musik i örorna slipper jag gärna.

Annars håller jag med bigmollo, tävla är grymt roligt.

Vett & Etikett LVG
Tävlingssugna med Niko/Frost-inställning brukar inte bli så långlivade i fältet. Det finns alltid någon som städar och sorterar ut dem till höger i diket.

Vett & Etikett LVG
Hehe, ja det är tur för oss alla att jag blivit avskräckt från att ställa upp i ett landsvägslopp och nog siktar på något mer åt tempohållet där det endast är tävling mot klockan och vinna lr försvinna som gäller ;)

Cykling är för mig att få känna mig som Gud den allsmäktige, vara en brutal ohejdbar naturkraft, ett lok utan bromsar. Inte någon som gör allt i sin makt för att söka lä och vindskydd i jakten att minimera sina effektförluster.

Säkert oerhört effektivt sätt att ta sig fram, men herregud så tråkigt. Det är som att endast köra missionären mellan lakanen...

- "Oj, nu bryter han iväg från klungan!" låter lika spännande som "Oj, nu var reklamen slut på TV"

...Ja, okey, nu kör jag lite troll bara för skojs skull, ta inte för illa upp :-)

Vett & Etikett LVG
Jisses vilken låg nivå det blev på min tråd.Iallafall i mitt tycke. För mig är det självklart att man inte delar med sig av sitt snor. Det är väl vanligt jädra folkvett som gäller hel tiden, oavsett vad du gör... Eller jag kanske har fel... Man kan tävla mot andra och kriga till 200% ändå, utan att lorska på någon annan...
Tack iallafall för de svar jag fått på frågan. Mkt läsnyttigt. Där ser man att det finns massa oliktänkande inom cyklingen och oskrivna regler man bör följa. Lärorikt för mig !

Vett & Etikett LVG
bigmollo skrev:
> ...Sen när som helst är det nån eller några som rycker, då gäller
> det att ligga bakom rätt rygg. Ligger man fel kan det vara kört.

Aah, millisekunderna precis när man fattar att nu bär det iväg:-)
Skall man gå med eller vänta? Äh,vad f*n, det är bara att köra!!

> Fan nu blev jag sugen på att hoja!

Skojar du. Fast jag sitter här med världens tröttaste ben så börjar adrenalinet pumpa när man tänker på sånt:-)

jthuress: Håll linje, fart och gör ditt jobb i täten så vet du hyfs på träningspass.
Vet du inte hur du skall uppföra dig på tävlingar så brukar rävarna vara snabba att tillrättavisa:-)
Utdelade kroppsvätskor har ingen dött av...

Vett & Etikett LVG
Väldigt mycket regler och förbud dyker upp i en sån här tråd. Det är lätt att glömma att för de flesta cyklister, alltså vi som motionerar, är det mycket trevlig stämning i klungan. Dyker det upp en nybörjare så visar de flesta gärna hur det går till. Man hjälps åt för att alla ska ta sig fram så fort det går. Om man har riktig otur kan man hamna i en gäng med knäppskallar som tror sig kunna styra och ställa över hela världen och i synnerhet klungan dom sitter i. Dom värsta brukar vara relativ färska cyklister som gått en kurs i klungcykling och sedan känner sig som världsmästare. Lyckligtvis är dom i minoritet. Kolla Valhalls råd och kom till ett motionslopp och pröva.
Tävling är något helt annat. Där råder djungelns lag.

Vett & Etikett LVG
Det kommer inte bli aktuellt mer än motionslopp. Att tävla inom detta nu är långt ifrån aktuellt. Tävla gör jag isf mot mig själv. Vill ogärna ligga någon cm bakom framförliggande o man inte tränat mkt på det. Jag kommer att åka som motionär.

Vett & Etikett LVG
Känns som jag måste träna tillsammans med någon annan innan jag ger mig på det där med vätternrundan nästa år...
Men vars fan ska jag hitta någon att träna med i härjedalen? Vi ligger ju ganska högt upp om någon vill komma och prova på lite "höghöjdsträning" :p

Vett & Etikett LVG
Det är ett plus att ha tränat klungkörning med andra naturligtvis. Men med sunt förnuft klarar man sig bra i en motionsklunga på vättern utan vana. Det gäller ju inte livet trots allt. :-)

Tillbaka
Topp