Vevar, Cannondale Hollowgram SISL 2 / SI / spindel / kompatibilitet

Carl A

Aktiv medlem
Asså, dessa vevar är ju det ballaste som finns, Hollowgram SISL;

http://www.bike24.com/1.php?content...ct=53953;page=1;menu=1000,4,29;mid=106;pgc=0,

men runt 11 tkr är väl kanske lite blodigt.

Det som jag tycker gör dem redigt schnugga är i stor utsträckning den 9 armade spindeln med dreven på.

- Så frågan är om den spindeln passar på vevarna, Hollowgram SI;

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=29026;page=1;menu=1000,4,29;mid=106;pgc=0

- då snackar man ju helt andra penningar. _ utseendemässigt är det väl isf i princip lika, jag kan leva med lite tyngre och lite flexigare. Tror att det väl ändå är styvt o lätt så det räcker o blir över.

Den 9 armade spindeln köper man för "en spottstyver" på ebay, samt axeln också;

http://www.ebay.com/itm/NEW-Cannond..._Chainrings_BMX_Sprockets&hash=item58bd197f9f

http://www.ebay.com/itm/CANNONDALE-..._Chainrings_BMX_Sprockets&hash=item1c4cb308ae

- denna senare länk antyder ju att det är iaf samma axel till de båda vevarmarna.

Men, det finns säkert ngn hake, det brukar det alltid göra...

Senast ändrad:
Jo, man lär ju åka på att byta båda på en gång, alltså i Sverige betala för en i det närmaste oanvänd lillklinga...

men det klan jag ta, om jag kan betala för SI vevarna, och inte SISL vevarna.

Carl A skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, man lär ju åka på att byta båda på en gång, alltså i Sverige betala för en i det närmaste oanvänd lillklinga...

Mitt ogillande handlar inte om ekonomi, utan om utväxling. 34/50 suger fett om man har en tät kassett.

jo, men om man kan byta spindel med drev så är det ju inte en oöverstiglig investering; då har man ju dessutom oxå drevning för riktiga berg, om man så önskar 34 klinga fram för det.

OPI-spidern passar fint på Si, SiSL och SiSL2. allt är kompatibelt, passar även Si armarna från 2001 när de kom :D

Jag jobbar med modifieringar till dessa vevpartier bland annat och ja i princip är allt bakåtkompatibelt, en sak att ta i beaktande är att drivsidans vev från Si fram till SiSL2 har ett annorlunda utseende på splinesen, men detta är inget problem om du håller dig till SiSL och nyare. Ett tips att få ännu mer frihet i kedjelinjen är att svarva bort läppen som finns på ena sidan av vevaxeln, då kan du finjustera ännu mer exakt med shims och o ringar.

Hm, takk för mer input.
men tanken var just si vevar med det 10 armade "klingsetet". Är det då alltså olika splines så det inte funkar?

annars brukar man ju kunna fynda sisl för okay summor och i okay/bra skick, lite då o då både på ebay och på weightweenies

Nu verkar tom beggad sisl 2 hamna på runt 5 tkr, i usa + tull moms frakt.

googlade lite ( mobil, så kan ej länka in här), o tror d va på cannondales egen hemsida de sa att 10 armade spidern passade på alla hollowgram vevar. Isf grummt.

takk igen alla för svar. Happy levererar.

Senast ändrad:
lite då o då kan man komma över dem för runt 3000 kr på begagnatmarknaden. Dock är det ju inte lika vanligt som att finna shimanovevar osv.

Det är ju lvg jag skall ha. Man kan ju dock undra om d funkar m mtb vevar med lvg axel?

Carl A skrev:
> Det är ju lvg jag skall ha. Man kan ju dock undra
> om d funkar m mtb vevar med lvg axel?

jupp, samma armar för allt. bara annan spindle och spider.

cerro skrev:
> Carl A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är ju lvg jag skall ha. Man kan ju dock
> undra
> > om d funkar m mtb vevar med lvg axel?
>
> jupp, samma armar för allt. bara annan spindle
> och spider.

det som är det fina med dessa vevar, att de är så mångsidiga

Tillbaka
Topp