Vevarm ramlar av!

Silver16

Ny medlem
Vevarm ramlar av!
Hej!

På en tur i skogen föll vänster pedal och hela armen av (i ett stycke). Jag har försökt sätta tillbaka den, men efter ett tag så lossnar den igen, den glider liksom av utåt.

Efter lite googling så har jag fått fram att på den här typen så ska själva säkringen vara den lilla svarta metallbiten som skruvas fast och i sig ska ha en pigg som går ner och låser i ett hål i vevaxeln. Stämmer det? På min bit så verkar den piggen ha gått av, går det att köpa en ny sådan?

Jag bifogar också en bild på hur det sett ut monterat, jag reagerade på att det inte är något som låser vevarmen från att glida av utåt, stämmer det eller kan någon del ha ramlat av första gången när den lossnade?

Mvh
Gösta

Bilagor

NLC

Aktiv medlem
Vevarm ramlar av!
Piggen är inte där för att hålla fast vevarmen, det är vad skruvar och splines ska göra. Däremot ska den förhindra att vevermen trillar av om man mot förmodan inte dragit åt skruvarna med rätt moment så de släpper. Ser ut som om det på dina bilder vara är en skruv (kvar)?

Silver16

Ny medlem
Vevarm ramlar av!
Piggen är inte där för att hålla fast vevarmen, det är vad skruvar och splines ska göra. Däremot ska den förhindra att vevermen trillar av om man mot förmodan inte dragit åt skruvarna med rätt moment så de släpper. Ser ut som om det på dina bilder vara är en skruv (kvar)?
Det är nog bara jag som nu när jag tog isär för att fota bara hade i en skruv. Det finns två stycken skruvar där och de har jag dragit åt ( 14 Nm).
Ska det sitta nånting på utsidan dvs närmast kameran som hindrar vevarmen att glida utåt?

weldion

Aktiv medlem
Vevarm ramlar av!
Har du tappat bort plastskruven som används för att justera förspänningen på lagret?
Det är bara insexskruvarna som skall hålla fast vevarmen mot axeln. Det lilla plastclipset med med den lilla stålpiggen är inte till för att hålla fast något.

Silver16

Ny medlem
Vevarm ramlar av!
Har du tappat bort plastskruven som används för att justera förspänningen på lagret?
Det är bara insexskruvarna som skall hålla fast vevarmen mot axeln. Det lilla plastclipset med med den lilla stålpiggen är inte till för att hålla fast något.
Det är mycket möjligt, jag vet som sagt inte hur slutet på vevaxeln ska se ut. Den första gången som armen lossnade var i skogen så det är möjligt att en del lossnade tidigare och att jag då missat att hitta den där. Går det att köpa en ny sådan eller måste man köpa helt ny vevarm?

jonte987

Aktiv medlem
Vevarm ramlar av!
Men saknas en skruv förutom förspännings skruven i plast?
Går kanske att fixa förspänning på annat sätt?

weldion

Aktiv medlem
Vevarm ramlar av!

cerro

Aktiv medlem
Vevarm ramlar av!
Det är mycket möjligt, jag vet som sagt inte hur slutet på vevaxeln ska se ut. Den första gången som armen lossnade var i skogen så det är möjligt att en del lossnade tidigare och att jag då missat att hitta den där. Går det att köpa en ny sådan eller måste man köpa helt ny vevarm?
steg 3 här i inlägget ovanför alltså. Går att köpa en ny sådan plastskruv och hade inte cyklat på cykeln utan den. Kan både klämma sönder axeln och som du redan vet så kan vevarmen åka av.

Silver16

Ny medlem
Vevarm ramlar av!
Tack så mycket för hjälpen!!

Oklart hur den kunnat åka av i första taget, köpte cykeln från Tyskland och visst, en del grejer fick man ju montera själv men ingenting i mina instruktioner säger nåt om att röra vevarmen... Jag får köpa en sån ersättningsdel och montera!

Tack för bifogandet av manual weldion!

Silver16

Ny medlem
Vevarm ramlar av!
Kolla bara att du köper rätt skruv. Du har inte skrivit exakt vilken modell av vevparti som du har.
Hej,

Jag har köpt en Radon Zr Team 6.0 (2019 års modell).
På specen står det följande på "crankset" :
Shimano FC-MT500, 40x30x22T, 175mm

Tolkar jag det rätt borde de delar du länkade till passa 👌

Bengt-re

Aktiv medlem
Vevarm ramlar av!
Har det lossnat och glappat så är det tveksamt om det någonsin kommer att sitta bra igen. Det rätta är att köpa ett nytt vevparti.

Valhalla_

Aktiv medlem
Vevarm ramlar av!
Shimanovevar ryktas kunna trilla av om man inte monterat den lilla svarta plastdutten. Har ej egen erfarenhet av det så jag vet inte om det faktiskt stämmer.. Men det är så billigt att köpa ny dutt så gör det innan du köper nya vevar.

Dessutom saknas en av M6 skruvarna som klämmer ihop ??

ejma

Aktiv medlem
Vevarm ramlar av!
Om vevarna lossnar fungerar inte klämförbandet. Kanske smuts i skruvförbandet eller kanske är skruvarna inte växelvis dragna?

Bengt-re

Aktiv medlem
Vevarm ramlar av!
Man ska ha rätt kass känsla för att inte märka när en vev är på väg av. Den trillar ju i regel inte bara rakt av utan glappar upp
Jag har lite dåliga minnen av fyrkansaxlar och lösa vevarmar, men visst - det kanske inte är så dramatiskt alltid när man sitter med en vevarm viftande under skon...

glitch

Aktiv medlem
Vevarm ramlar av!
Jag har lite dåliga minnen av fyrkansaxlar och lösa vevarmar, men visst - det kanske inte är så dramatiskt alltid när man sitter med en vevarm viftande under skon...
Jo, kan hålla med att på såna vevar var det ofta bara att kasta skräpet illa kvickt. Hade det börjat glappa var det kört.

freddag

Aktiv medlem
Vevarm ramlar av!
Man ska ha rätt kass känsla för att inte märka när en vev är på väg av. Den trillar ju i regel inte bara rakt av utan glappar upp
jag gjorde en rejäl otb i en brant uppför när plötsligt hollowtech II-vevpartiet delade på sig. blev sittande på marken med varsin vevarm fortfarande fastklickade i skorna, båda två loss från cykeln! och jag har ett vittne till detta!

jag märkte inget glapp innan, och jag vet precis hur irriterande minsta glapp på en fyrkantsaxel är. men ja, jag har säkert kass känsla :)

hursom så hade jag gjort gängpaj på min lilla plastförspänningsskruv på det vevpartiet. så min anekdot stödjer teorin om att den är viktig, även om den inte borde vara det. gillar den teorin förresten, det innebär att jag kanske kan våga använda det där vevpartiet som jag varit rädd för efter vurpan men inte haft hjärta att slänga.

glitch

Aktiv medlem
Vevarm ramlar av!
jag gjorde en rejäl otb i en brant uppför när plötsligt hollowtech II-vevpartiet delade på sig. blev sittande på marken med varsin vevarm fortfarande fastklickade i skorna, båda två loss från cykeln! och jag har ett vittne till detta!

jag märkte inget glapp innan, och jag vet precis hur irriterande minsta glapp på en fyrkantsaxel är. men ja, jag har säkert kass känsla :)

hursom så hade jag gjort gängpaj på min lilla plastförspänningsskruv på det vevpartiet. så min anekdot stödjer teorin om att den är viktig, även om den inte borde vara det. gillar den teorin förresten, det innebär att jag kanske kan våga använda det där vevpartiet som jag varit rädd för efter vurpan men inte haft hjärta att slänga.
Låter helt galet. Men tur det gick bra:)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer