Vevarmar: SRAM DUB Cannondale Ai > Boost

yonsson

Aktiv medlem

Har du en ram (73mm BSA) som är Boost och slog sönder vänster vevarm.
Behöver således hitta nytt DUB, BOOST, 170mm vevparti. Verkar ju inte säljas lösa armar.

Någon som vet om det bara är att byta klinga från Ai till en Boostklinga? Eller har denna konstig standard på själva axeln? Allt annat verkar vara out of stock. Vill ha kolfiber och 170mm.

Frippe99

Aktiv medlem

Har du en ram (73mm BSA) som är Boost och slog sönder vänster vevarm.
Behöver således hitta nytt DUB, BOOST, 170mm vevparti. Verkar ju inte säljas lösa armar.

Någon som vet om det bara är att byta klinga från Ai till en Boostklinga? Eller har denna konstig standard på själva axeln? Allt annat verkar vara out of stock. Vill ha kolfiber och 170mm.

När jag hade en Habit med AI offset så kikade jag runt en del om man kunde byta vevar till vanlig boost med verkar vara svårt att få till kedjelinjen då det var 55mm på min iaf. Men man kanske kan labba med distanser på vevlagret.. Jag hade iofs ett DUB AI lager på 83mm.

R2 hade ju också kolvevar till AI med står att det kommer i juni. https://r2-bike.com/TRUVATIV-Kurbel...ttenblatt-30-Zaehne-fuer-Cannondale-Ai-170-mm

Frippe99

Aktiv medlem
Men är inte spindeln längre på AI vevarna? Minns att jag mätte upp den till 134mm men kanske var special på Habit’en.

yonsson

Aktiv medlem
Finns 165mm. Lite väl kort kanske...

Edit:
7D17F287-1296-48F7-ADAE-C8A57EFD711E.jpeg

Det fick bli dessa (165mm) för jag vill verkligen inte gå tillbaka till 175mm. Blir spännande, kanske känns helknas.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
37287727-0106-4775-9353-3C2DAF924127.jpeg

Fick svar från Bike24 nu. Så då hade det funkat... enligt dem. Då blir ju frågan om man ska skicka tillbaka de jag beställt och beställa de andra som är 1500kr billigare.

De jag beställt nu är enligt specen 70g lättare, men man undrar ju... Om det bara är grafiken som skiljer så är det ju inte värt 1500kr.

Senast ändrad:

Frippe99

Aktiv medlem
Jag kanske missförstod ditt första inlägg då du skrev att du kraschat vänster veven dvs den som spindeln sitter på. På AI vevarna jag hade var det en vanlig 6mm offset Sram klinga så den kan man ju byta ut.

yonsson

Aktiv medlem
Jag kanske missförstod ditt första inlägg då du skrev att du kraschat vänster veven dvs den som spindeln sitter på. På AI vevarna jag hade var det en vanlig 6mm offset Sram klinga så den kan man ju byta ut.
Nej, du missförstod inte. Jag har vanlig 73mm BSA DUB BOOST nu. Enligt Bike24 är ju allt utom klingan samma på Ai-modellen. Så borde ju gå att köpa detta kitt och flytta över klingan.

Jag tolkar deras svar som att Ai sitter i klinga och möjligtvis BB-distanserna.

Senast ändrad:

Frippe99

Aktiv medlem
Nej, du missförstod inte. Jag har vanlig 73mm BSA DUB BOOST nu. Enligt Bike24 är ju allt utom klingan samma på Ai-modellen. Så borde ju gå att köpa detta kitt och flytta över klingan.

Jag tolkar deras svar som att Ai sitter i klinga och möjligtvis BB-distanserna.
Ah okej då förstår jag. Som jag skrev tidigare så tror jag att spindeln är längre på AI vevarna, iaf på det Sram X1000 vevpartiet jag hade så var spindeln längre än på ett vanligt DUB vevparti. Så om du inte har AI idag så är nog risken att spindeln är för lång

yonsson

Aktiv medlem
0439AB82-D0BA-4355-928F-79CC488F6E8D.jpeg
EA08CC03-6E7F-4147-BA39-EA097C4769D0.jpeg

Verkar vara mer än dekalerna som skiljer mellan vanliga kolfiberversionen och TLD-versionen. 70 gram lättare…

5mm kortare kan ju inte medföra så mycket som 70g lättare?

Frippe99

Aktiv medlem
Det ser ut som att axeln är normal DUB längd på de där vevarna. På mina stod det DUB AI. Var det verkligen Cannondale AI vevar du köpte?

yonsson

Aktiv medlem
Det ser ut som att axeln är normal DUB längd på de där vevarna. På mina stod det DUB AI. Var det verkligen Cannondale AI vevar du köpte?
Ai-vevarna har inte kommit än, de kommer på måndag. Detta är vanliga Boost-vevar.

Ska skicka tillbaka ett par. Ska bara bestämma mig för vilka. 70g vs 1000kr. 😂 Om inte Ai-vevarna passar så blir det ju en ickefråga.

yonsson

Aktiv medlem
Haha 70g är ju ändå 70g! 😀
71kg/g. 😂

Helt ärligt så skiter jag egentligen i vikt. 32T kommer jag ju dock aldrig använda, så det skulle jag ju kunna sälja för några hundra. Ai-klinga är nog svårare att få sålt.

Skillnaden i pris mellan vevarna är väl försumbar egentligen. Handlar väl snarare om ifall 165mm kan vara ”ännu bättre” än 170mm, eller om 165mm kommer kännas för kort.

yonsson

Aktiv medlem
Man borde ju nästan skapa en poll där folk får gissa om DUB har samma axel som DUB Ai. Enligt Bike24 är det samma. Verkligheten säger….

9A303453-42CA-4C92-8164-9D73E2AB0672.jpeg
EFAE7F4B-94B1-4149-9617-A7DAE3F17C72.jpeg

Det är INTE samma axel. Ai-axeln är längre. Dessa får därmed gå i retur och det får bli 165mm TLD istället.

Berk

Aktiv medlem
Jag trodde att Cannondale Ai betydde offset bakaxel. Men såklart måste Cannondale har en egen "standard" för allt. Intressant att Sram gör AI vevpartier med längre axel och rakare armar för Cannondale. Drev är då en vanlig Boost drev.

Jag köpte själva en "Ai" drev med 0 mm offset till Sram direct mount. Den är tänkt till BB30, som är Cannondales extra smala standard. Vanliga bredde är såklart inte ok.

yonsson

Aktiv medlem
Jag trodde att Cannondale Ai betydde offset bakaxel. Men såklart måste Cannondale har en egen "standard" för allt. Intressant att Sram gör AI vevpartier med längre axel och rakare armar för Cannondale. Drev är då en vanlig Boost drev.

Jag köpte själva en "Ai" drev med 0 mm offset till Sram direct mount. Den är tänkt till BB30, som är Cannondales extra smala standard. Vanliga bredde är såklart inte ok.
0mm offset står det på klingan.

Jaha, då var det avgjort då. Det får bli TLD i 165mm. 🤪

cerro

Aktiv medlem

Flyttar man ut kassetten från centrum måste man ju även flytta ut klingan fram. Och fram man behöver flytta ut för att kunna köra korta kedjestag. Angående vevlager så kör ju Cannondale PF30 83mm numera så mycket bredare än sin gamla standard de skapade för 20 år sedan.

Jensen

Aktiv medlem

Axeln på vevarna är väll det enda av ”standardgrejerna” där de idag har en egen lösning mekaniskt sett. Ja offset på Baknavet, men baknavet isig är ju inget speciellt.

Berk

Aktiv medlem
Flyttar man ut kassetten från centrum måste man ju även flytta ut klingan fram. Och fram man behöver flytta ut för att kunna köra korta kedjestag. Angående vevlager så kör ju Cannondale PF30 83mm numera så mycket bredare än sin gamla standard de skapade för 20 år sedan.

Jag förstår tekniskt helt varför allt är så. Ville bara klaga lite på Cannondale som inte verkar ville använda standard vevlager, men bara smalare eller bredare. Större problem är att det är svårt att förstår bredden på axeln när man köper vevparti (till Cannondale eller inte).

Själva måste jag egentligen vara nöjd med Ai. Jag behövde en 0 mm offset drev för att min ram på min single-speed MTB har sänkt kedjestag och då klarar den inte mindre än 32t för att kedjan tar emot. Ville köra oval drev, så då är det minst 34t, men med 3 mm offset klarar den inte kedjestaget. Tur att det finns Ai så jag kunde köpa en 0 mm offset drev. Skulle väl vara samma offset på SuperBoost Trail 157, men det finns inte många drev till det.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Alltså, det är klart att det är en baksida med vevpartiet när man ska köpa nytt. Å andra sidan, kör man Cannondales egna vevar är det ju samma armar oavsett om man kör mtb , cx, lvg eller vad som, man byter bara axeln (går att lossa på båda sidor). Vevlagret, är ju egentligen inte märkligare än att vissa märken kör bbright. Kan ju även köpa typ sådant lager från vissa tillverkare (wheelmfg tex) och skruva i. Så egentligen inget problem.
Det som jag upplevt som positivt (i alla fall på mina large ramar) är att man i stort sett fått plats med vilka klingor man vill :-)

ville bara poängtera att det bara var det som egentligen skilde, många klagar på cannondale över egna lösningar, när det idag egentligen är rätt få. Vilket på ett sätt är bra, på annat sättndåligt (mindre innovativa och villig att gå egna vägar för att uppnå en fördel).

Märkligt att Bike24 inte vet skillnaden i Axel mellan dem. Eller om det bara var den servicepersonen som inte visste

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer