Vevaxellängd?

Vevaxellängd?
Gomidda, funderar på att konvertera från 3 klingor till 2 eller singelklinga. Frågan är om alla axlar är lika långa? D.v.s om jag måste köpa ny vevaxel för att få klingan/klingorna centrerade mot kasetten? Använder aldrig lilla klingan fram och stora klingan känns några kuggar för stor.

Vevaxellängd?
självklart, Shimano XT FC-M780 hollowtech 2 42Ax32Ax24A. Xt kassett 11-36 bak. Hojen är en scott genius 720. Har kört lite över hundra mil nu och känner att det är för mycket strul i stökig terräng med hoppande framväxel, plus att jag aldrig kör på lilla klingan fram och stora klingan känns "för" stor.

Vevaxellängd?
Ser intressant ut, men där står att den endast är konvertibel med slx och xt dubbel klingor. Hur är det med trippel som jag har? Någon som har koll på detta?

Vevaxellängd?
kryddgubben skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser intressant ut, men där står att den endast
> är konvertibel med slx och xt dubbel klingor. Hur
> är det med trippel som jag har? Någon som har
> koll på detta?

Funkar bäst på tredelat vevparti, kedjelinjen blir rätt då.

Vevaxellängd?
Tycker tillverkarna är rätt kassa på att informera om vad man behöver. Typ en guide eller schema för de olika alternativen. Typ shimano xt 3 delat, då skall man ha den här drevet och dessa bultar och det här kedjeskyddet o.s.v

Blir inte klok på vad jag skulle behöva för att få det funka. Drevmässigt tror jag 32 eller 34 skulle vara bäst utväxlingsmässigt. Vilka grejor/tillverkare är bäst m.m

Vevaxellängd?
Klinga i valfri storlek med bultmönster 104 BCD, korta klingbultar (vet inte exakt längd men de brukar benämnas som "short" eller "single"), klart.

Tillbaka
Topp