Vevlager/bottom bracket till CAAD12

winny

Medlem
Hej!

Ägt flera cyklar och cyklar mycket med skäms över att jag aldrig skruvar med dem. Ironiskt när jag gladeligen plockar ner en bilmotor i molekyler och sätter ihop den igen. :unsure:

Nåväl, min Cannondale CAAD12 knakar. Bytte trampor och styrlager förra säsongen och den blev lite tystare men problemet kvarstår. Är vevlagret det enda rimliga som återstår? Min lokala cykelhandlare bad mig ta reda på vad det är för lager så att de kan beställa hem innan jag lämnar in den. Att hitta svaret på Cannondales hemsida var lögn i helvete. På sidan av lagret står följande:
"MTN-132MM SPINDLE/68MM SHELL 30MM SPINDLE CERAMIC BEARINGS"

Vilket lager passar min cykel?

Tack på förhand!

Det är sadelstolpen som knarrar. Slutar det när du står upp? Annars är det flaskhållarna :-)

Hej!

Ägt flera cyklar och cyklar mycket med skäms över att jag aldrig skruvar med dem. Ironiskt när jag gladeligen plockar ner en bilmotor i molekyler och sätter ihop den igen. :unsure:

Nåväl, min Cannondale CAAD12 knakar. Bytte trampor och styrlager förra säsongen och den blev lite tystare men problemet kvarstår. Är vevlagret det enda rimliga som återstår? Min lokala cykelhandlare bad mig ta reda på vad det är för lager så att de kan beställa hem innan jag lämnar in den. Att hitta svaret på Cannondales hemsida var lögn i helvete. På sidan av lagret står följande:

Tack på förhand!
Bb30 sitter det väl på den

Hej!

Tack på förhand!
Det finns MÅNGA knakkällor. Börja med att ta av, rengöra och fetta in stolpe och klämma, framväxel, bakbroms, växelöra, navets kontaktyta mot rsmen och båda snabbkopplingarna. Sen kan du gå på ev klingbultar.

Sedan, kanske, kikar du på vevlagret. Och du behöver inte keramiska lager!

Min synapse med BB30 knakade och då var det själva passningen för lagret som var för glappt. Ett par droppar loctite på det nya lagrets ytterring och den blev tyst.

Ifall din LBS ber dig att ta reda på vilket lager som passar din cykel så tycker jag att du ska hitta dig en annan LBS.
Tro mig, det är den minst dåliga jag hittat. Otrevlig personal men jobben blir rätt utförda på utsatt tid. Alternativet är både otrevlig personal och ingenting händer.

Apropå sjuka saker och knakar på en cykel, höll på bli sinnes på min racer som knarrade när jag satt ner och trampade, testade allt för att till slut lokalisera knaket till plasthöljet som satt i ramen där vajern gick in i röret för internt dragna vajrar!

Tack på förhand!
Beror på vad du har för vevparti.

Om knaket kommer från BB kan det räcka att plocka ur gamla lagret och återmontera med lite fett på kontaktytorna.
Loctite skall inte behövas på en aluram, det brukar vara tillräcligt bra toleranser på ramens vevlagerhylsa.
Kolfiberramar är mycket svårare att tillverka för bb30 eftersom plasten rör sig lite när den härdar. Få verkar lyckas. ?

Legat sjuk några dagar men idag ok nog för att prova lite. Sadeln hade inget med saken att göra men det är precis när man börjar trycka på pedalen på vänster sida som det knakar.

Bytte till SPD-SL men det fanns bara 105 i lager förra sommaren så gick bli det. Tycker att de är allmänt glappa mot skon i passformen men framför allt glapp i inre lagret i pedalen på vänster. Är de kassa från fabrik eller lyckades jag slita ut en på mindre än 100 mil?

Ska prova att dumbyta och se om det försvinner, annars är det vänstra vevarmen eller lagret.

Tillbaka
Topp