Vevlager DUB till GXP. Spökproblem.

pero02

Aktiv medlem
Bakgrund:
Ny cykel med XX1-eagle DUB vevoparti. (92 mm bredd på ramen)
Gammal cykel XX1-eagleGXP Quark vevparti. (89 mm bredd på ramen)

Även om det är lite krångligt att byta pressfitlager så tänkte jag att det inte skulle vara svårare än att ersätta DUB-lagret med ett GXP och sedan skruva fast Quark vevpartiet istället.

Problem:
Monterade i nytt GXP-vevlager i nya cykeln (92 mm bredd på ram). Drar åt till angivet moment. Ridå!!! Går knappt att rotera armarna.
Min slutsats där är att jag skadat vevlagret när jag monterat det på något sätt. Beställer ett nytt. Väntar en vecka sedan ska allt lösa sig. Ridå!!! Går knappt rotera armarna.
Börjar undra om det verkligen är problem med lagret. Bankar ut det som sitter i gamla cykeln (89 mm) och testar med det på nya cykeln (92 mm). Ridå!!! Går knappt att rotera armarna.

Testar då ett av lagren som inte fungerar i nya cykeln (92 mm) på gamla (89 mm). Fungerar perfekt. Alltså inte något problem med lagret.

Testat:
Det är inte Quark mätaren som ställer till problem. Samma problem även när jag drar fast ett Eagle XX1 GXP vevparti i ramen med 92 mm bredd.
Även testat med en mängd olika tjocklekar på distanser för att vekrligen se att inget tar i. Ingen skillnad så det är inget utvändingt som mekaniskt tar i och bromasr.

Hypotes:

Det har att göra med 89 till 92 mm bredd att göra. Fattar dock inte vad som är problemet så svårt att komma på något mer att testa.

Någonsom varit med om något liknande??
Förslag på saker att testa??

Känns som om det sitter en liten djävul inne i vevlagret och saboterar......

Jag tror det är den där ridån som spökar.

Vad är den exakta modellbeteckningen på vevlagret och på vevarna som inte funkar?

Börjar fundera på om det är så att det blir för brett fram till icke drivsidan och det lagret inte får stöd mot flänsen. Resulterar i att det blir för högt tryck mot lagret på drivsidan.

Är tvungen att ha några spacers för att inte spindeln ska ta i baksvingen. Detta gör att flänsen flyttar ytterligare närmare drivsidan utöver de 3 mm bredare gods i nya ramen.

Kanska får inse att GXP-veven jag har inte passar nya ramen..... En stulen bild för att visa flänsen jag tänker på.

1616760070385.png

Läs på exakt vilka spacers som tillverkaren anser att du ska ha för olika bredder på ram och var de ska sitta. Kolla sen en gång till om det verkar vettigt och sök på nätet om andra har haft samma problem och hur de löst det för just det lagret. Jag beställde och monterade ett GXP Nukeproof exakt enligt beskrivningen med dåligt resultat bara för att sen få reda på att Nukeproof hade skrivit fel i den medskickade installationsbeskrivningen. De skickade som tur var ett nytt lager helt utan att knussla.

Ska försöka ta reda på exakt vad jag har för delar och spec på dem. Har dock aldrig sett någon beskrivning om spacers, borde ha följt med som intruktion till vevpartiet när det kom.

Rätt säker att det är problemet. Kanten når inte fram med alla spacers jag behöver för att spindeln inte ska ta i baksvingen....

Funderar på en fullösning....specers som sitter på icke drivsidan och gör att flänsen flyttar längre ut mot veven. svårigheten kommer att bli att hitta något som passar..

"Kanten når inte fram med alla spacers jag behöver för att spindeln inte ska ta i baksvingen...."

Är båda dina cyklar boost? Olika offset på dreven om det är boost eller vanlig 142mm, med fel offset så behöver du fler spacers för att kompensera så drevet går fritt från svingen, och får då problem på icke drivsidan. Bör stå på drevet.

6 mm spacers behövs för att inte ta i baksvingen.

Tar jag bort spacers så går spindeln dikt an ramen, borde inbära att flänsen på axeln inte når fram till insidan av lagret på icke drivsidan.

A86DA1A5-A7BC-4B2E-99C5-814667A9C9A7.jpeg
6E3D18E1-8298-4DB2-8D2A-9736236D1DBC.jpeg

Senast ändrad:
Nu har jag i varje fall insett att vevpartiet inte passar.

Problemet är att spindeln bygger för mycket och jag behöver specers för att få det attr gå fritt från ramen. När jag gör det når inte flänsen fram till insidan av lagret på icke drivsidan. Resultatet blir att spänningen hamnar på drivsdians lager som inte är gjort för axiala krafter.

Näst fundering är om jag får samma problem med ett vevparti för DUB.

Kommer jag behöva spacers även där för att få ut spindeln tillräckligt från ramen? Någon som vet?

Vad finns det för alternativ till Quarq som bygger mindre inåt?

Om du har dragit vevpartiet stumt med rekommenderat moment utan att ha kontakontakt med veven mot lagret så skulle jag passa på och byta vevlager.

Blir nytt vevlager när jag väl vet vilket vevparti jag ska ha.

För att köra på Quarq måste det dit spacers som flyttar spindeln utåt 5 mm. Fungerade inte med gxp-versionen. Funderingen nu är om det fungerar med DUB. Dessutom om det påverkar kedjelinjen negativt.

Någon med erfarenhet från DUB.

Kommer vevpartiet att sitta fast ordentligt med 5mm extra spacers utanför lagret på ram med 92mm bredd? (Igår från att det sitter bra utan spacers).

Här är hur DUB-lager skall monteras på en MTB-ram.
4F464818-5ED2-4860-A66C-9208E10DFC5A.jpeg

PF med 92 mm bredd skall monteras med 2 mm outer right spacer.
Frågan är om det räcker för effektmätaren att gå fri från svingen.

behöver 5 mm. Kan det fungera ändå?

Mina Sram NX vevpartier har 2 till 3 mm justeringytrumme på BSA73 lager. Antar att det är unsamma med andra vevpartier och lager. Så tror du kan få 4 mm, kanske 5 mm.

Men är utformningen av spindeln samma på DUB-versionen av vevpartiet?

Mina Sram NX vevpartier har 2 till 3 mm justeringytrumme på BSA73 lager. Antar att det är unsamma med andra vevpartier och lager. Så tror du kan få 4 mm, kanske 5 mm.

Men är utformningen av spindeln samma på DUB-versionen av vevpartiet?
Ja, lånade ett och de ser lika ut vad gäller utstick av spindel. Samma på gxp och dub.

Men då förstår jag inte varför det skulle kunna funka med DUB när det inte funkar med GXP.
Gxp är utformat så att det hålls på plats genom att klämma runt lagret på icke drivsidan.

Med extra distanser når inte flänsen fram till lagret och istället för att klämma runt bara ett lager så blir de axiala krafterna fördelade på både lager på driv och icke drivsidan.

Dub verkar vara utformat för att klara de axiala krafterna då det inte finns någon fläns/kant på axeln vilket gör att det i varje fall inte uppstår samma problem som för gxp med ”för” mycket spacers. Kanske uppsår andra problem och de är de jag vill förstå innan beställning av nytt Quarq dub vevparti för många tusenlappar.

Ganska säker nu efter lite testande att Quark för DUB kommer fungera. Desstom upptäckte jag att spindeln är samma som för GXP. Behöver "bara" köpa xx1 eagle dub vevar för Quark.

Gxp är utformat så att det hålls på plats genom att klämma runt lagret på icke drivsidan.

Med extra distanser når inte flänsen fram till lagret och istället för att klämma runt bara ett lager så blir de axiala krafterna fördelade på både lager på driv och icke drivsidan.

Dub verkar vara utformat för att klara de axiala krafterna då det inte finns någon fläns/kant på axeln vilket gör att det i varje fall inte uppstår samma problem som för gxp med ”för” mycket spacers. Kanske uppsår andra problem och de är de jag vill förstå innan beställning av nytt Quarq dub vevparti för många tusenlappar.

Jag vet hur GXP och DUB funkar.

Men problemet är alltså att distanser är utformad annorlunda än flänsen på din GXP installation?

Jag vet hur GXP och DUB funkar.

Men problemet är alltså att distanser är utformad annorlunda än flänsen på din GXP installation?
Lagret på icke drivsidan sitter så långt in det kan, inga distanser där.
För att få spindeln att gå fri från ramen så behövs distanser på drivsidan, spelar ingen egentlig roll om se sitter utanför lagret på axeln eller om de sitter vid lagerkoppen som pressas in så länge spindeln flyttar utåt 5 mm.
Problemet med gxp är att då blir avståndet för långt till lagret på icke drivsidan (som sitter där det sitter).

Lagret på icke drivsidan sitter så långt in det kan, inga distanser där.
För att få spindeln att gå fri från ramen så behövs distanser på drivsidan, spelar ingen egentlig roll om se sitter utanför lagret på axeln eller om de sitter vid lagerkoppen som pressas in så länge spindeln flyttar utåt 5 mm.
Problemet med gxp är att då blir avståndet för långt till lagret på icke drivsidan (som sitter där det sitter).

OK. So det är bara "negativ" justeringytrumme på DUB vevar som ska göra skillnaden.
Som sagt tror jag att man kan få 2 mm, men kanske inte 3 mm.

Tillbaka
Topp