Vevlager, rost och skit.

Dr_Rydell

Aktiv medlem
Vevlager, rost och skit.
Demonterar en hoj med 10 år gamla grejer, Shimano. Kommit så långt att jag har drivsidans gängade del kvar på vevlagret. Skiten verkar rostat fast. Jag bankar som en dåre med gummiklubban på verktyget. Vägrar släppa och den hamnar lätt ur den svaga gäng jag får. På andra sidan fick jag loss ser utan speciell möda. Hur fan gör jag nu?

Bilagor

• 57D6F5D1-2B36-45FB-AA51-BD39DED0886B.jpeg
    57D6F5D1-2B36-45FB-AA51-BD39DED0886B.jpeg
    369.4 KB · Besök: 90
Vevlager, rost och skit.
Ja, men för ordentligt grepp krävs nog tving eller något annat som håller verktyget på plats. Annars glider det ur så fort man inte får precis rätt riktning på kraften. Lång arm underlättar verkligen och minskar dessutom skaderisken då man kan vara lite längre bort. Min analoga momentnyckel visade drygt 300 Nm innan mitt fyrkantsaxel lossnade

Vevlager, rost och skit.
Gick ju alldeles utmärkt det där. Men jävlar vad den satt. Fick banka så in i...

Med en tandborste och lite 5-56 gick det ju att få det fint i röret också?

Bilagor

• 54AD5B87-670C-4949-BFB2-89B9C7730844.jpeg
    54AD5B87-670C-4949-BFB2-89B9C7730844.jpeg
    529.2 KB · Besök: 67
Vevlager, rost och skit.
d_anders sa:
Ja, men för ordentligt grepp krävs nog tving eller något annat som håller verktyget på plats. Annars glider det ur så fort man inte får precis rätt riktning på kraften. Lång arm underlättar verkligen och minskar dessutom skaderisken då man kan vara lite längre bort. Min analoga momentnyckel visade drygt 300 Nm innan mitt fyrkantsaxel lossnade

Inte använda momentnyckel till att lossa!

Vevlager, rost och skit.
Äsch, är en sån där billig sak och hade inget bättre tillgängligt. Är för övrigt lite nyfiken (okunnig) på varför det "alltid" avråds från att lossa med momentnyckel? Finns väl gott om sådana som uttryckligen är ok att lossa med?

Vevlager, rost och skit.
Dr_Rydell sa:
Gick ju alldeles utmärkt det där. Men jävlar vad den satt. Fick banka så in i...

Med en tandborste och lite 5-56 gick det ju att få det fint i röret också?

Fint! Ta lite fett på nya lagret så kan du få bort det lite lättare nästa gång det ger sig!

#envisvinner

Vevlager, rost och skit.
Det blir en burk med litiumfett och vevlager i plast nu :). Men cykeln är nog reclaimed by nature innan det blir aktuellt med ett nytt vevlager.

Tillbaka
Topp