Vevlager svalancykel

Snekeps

Medlem
Vevlager svalancykel
Någon som vet var man hittar en sån här axel? Det är vevlagret till en gammal svalan cykel.
IMG_20250515_184750.webp

Vevlager svalancykel
Om lagerbanorna är ok, så skulle jag kolla kulorna, och vid behov byta. Eventuellt montera fler och skita i kulhållarna. Sen montera tillbaka

Vevlager svalancykel
Tyvärr, tyder lagerbanornas repor på att ythärdningen släppt. Man kan polera upp dessa banor, så ytan blir helt slät. Men när ythärdningen krackelerat, krävs polering till 95% och omhärdning!
Nu är inte din vevaxel unik. Så det bör gå att hitta nya lagerkonor på nätet och behålla vevaxeln, som ser ut att vara relativt oskadd! Detta under förutsättning att dom inre lagerbanorna inte gått samma öde till mötes.

Ps missade att du skriver att en av vevarmens pedalmuttrar gått av i vevlageraxeländan. Då måste du gå på jakt efter ett helt nytt vevlager, inkl lagerbanor inre och yttre! Detta pga att vevarmsbulten måste borras ut och detta är ett precisionsarbete, som få privatpersoner klarar av!

Ds Kan tänkas att jag har en sådan axel med lagerbanor någonstans. Men är inte säker. Skall kolla. Har jag detta, skickar det till dig mot kostnad för porto!

Senast ändrad:
Vevlager svalancykel
"Problemet är att det är axeln som är trasig, en vevarmsbult som gått av och jag får inte ut den"

Nya konor löser inte det problemet. Eftersom det är ganska stora skruvar kan du ju prova med "griskuk". Eller någon annan form av skruvurdragare.

Vevlager svalancykel
SJS har en del gammalt skrot som kanske kan passa https://www.sjscycles.co.uk/tapered-square-cup-cone/?geoc=SE

Men: ” Please note these axles are new old stock and may have surface corrosion, which will not affect the use of the axle. They are sourced from various manufacturers. Some are externally threaded others internally, nuts/bolts are provided as appropriate. Cups and bearings must be purchased separately.”

Så risken är väl som vanligt att det finns sexton varianter på en cykelindustri-”standard” och att man med nästan fullständig säkerhet beställer fel variant.

Vevlager svalancykel
Mät längd, kolla vilken gänga du har och köp ett nygammalt på eBay. Eller fråga i Yardsale-tråden.

Vevlager svalancykel
Problemet är att det är axeln som är trasig, en vevarmsbult som gått av och jag får inte ut den
Ah. Vad har du försökt med? Avdragna bultar är sånt som händer de flesta som skruvar med olika saker. Har du en bild så man ser hur lång in den sitter? Värme är alltid bra. Griskukar är alltid dåligt. Borra med vänsterborr, nästan alltid bra. Har man bara lite tid och är metodisk så brukar man få ur de flesta skruvar. Din axel har fördelen att den går att montera i en pelarborr, det gör saker enklare.

Vevlager svalancykel
Du har helt rätt. Och det är det som är problemet. Givetvis är vevaxelbulten härdad. Men för att precisionsborra i en avdragen bult, krävs noggrann fixering. Har du gjort detta jobbet själv någon gång? Jag har gjort vid flera tillfällen och då krävs pelarborrmaskin och tålamod. Vidare kommer det att krävas gängtapp för att återställa gängorna i axeln och i bästa fall slipper man gå upp i dimension på gängdiameter.

Vevlager svalancykel
Du har helt rätt. Och det är det som är problemet. Givetvis är vevaxelbulten härdad. Men för att precisionsborra i en avdragen bult, krävs noggrann fixering. Har du gjort detta jobbet själv någon gång? Jag har gjort vid flera tillfällen och då krävs pelarborrmaskin och tålamod. Vidare kommer det att krävas gängtapp för att återställa gängorna i axeln och i bästa fall slipper man gå upp i dimension på gängdiameter.
Ja. Utbildning i skärande bearbetning, skruvat med fordon i över 35år. Jobbar som tågtekniker. Jag tar ut avdragna/fastrostade skruvar minst en gång i veckan, oftast fler.

Det är givetvis bra om man får hålet så rakt som möjligt. Men med värme och en vänsterborr kommer man långt. Och även om man inte ha det, så brukar det kunna gå bra. Den där axeln har flera fördelar ur den synpunkten. 1 den är lös och i en hanterbar storlek (aka det är inte 76 meter tåg). 2 den har flata sidor där skruven sitter 3 den är inte svindyr om det går åt helvete.
Jag skulle börja med att borra ett hål i skruven, helst med en vänsterborr och pelarborr. Antar att skruven har en diameter på ca 8mm. Så ett 3-4mm hål blir bra. Med nån form av vätska, 5-56 eller liknande. Sen banka på alla flata sidor med en hammare, utan att fördärva formen. Sen knacka in en lämplig torx i det borrade hålet. Värma allting, ugn, varmluftpistol, blåslampa, gasol, vad som helst. Sen försöka vrida den åt rätt håll. Om den lossnar försiktigt skruva en bit, skruva tillbaka lite, spraya, och göra så tills jag är säker på att den är lös och kan skruvas ut.
Överkurs. Når man skruven så man kan svetsa fast nåt i den? Borra centrerat med en borr i rätt storlek och peta bort de trasiga gängorna från skruven(Jag undviker detta, då det är svårt. Sällan det är bra toleranser på gängade hål osv). Borra ur skruven helt och gänga om eller sätta i insatsgängor.

Jag har sällan tid eller möjlighet att låta saker ligga i rostlösning i flera veckor, eller koka dom i det osv. Men sånt kan man också pyssla med. Och ta upp den och banka lite på den ibland.

Sen undrar jag hur härdad den där axeln är egentligen. Den lär ju inte vara som en stekpanna, då kan man glömma allt utom att få bort skruven. Snarare ythärdad, och då är inte hålet härdat.

Vevlager svalancykel

Vevlager svalancykel
Problemet är att det är axeln som är trasig, en vevarmsbult som gått av och jag får inte ut den

Går du bet på att hitta en eller på annat sätt lösa det skulle jag kunna göra ett försök på skruven. Är det bara en standardgänga så bör det gå fint att svarva ur skruven och rädda gängan men det är svårt att säga i förväg. Kostar frakten för att försöka men lite mer om jag lyckas...

Tillbaka
Topp