Vevlager till vinterpendlare

MarcusS

Aktiv medlem
Vevlager till vinterpendlare
Jag råkade ebeja till mig en ram och ska för första bygga en cykel början. Cykeln ska bli en monstercross med feta däck, bockstyre, skivbromsar och navväxlar. Det är som sagt en vinterpendlare så det behövs inga extraalltdeluxprylar. Ramen är en Origin8 CX700 - http://www.origin-8.com/product-description/?prod_model_uid=7399

Vad för vevlager/vevparti passar?

En klinga på med ca 41 tänder blir nog lagom då jag planerar att ha 20 bak på vintern och 18 bak under sommaren. Innermåttet på det gängade vevpartiet är 33,9mm och bredden är 66mm.
 

Bilagor

  • 2013-10-14 12.20.49.jpg
    2013-10-14 12.20.49.jpg
    61.2 KB · Besök: 4
  • 2013-10-14 12.21.03.jpg
    2013-10-14 12.21.03.jpg
    55.1 KB · Besök: 4

Lingon

Aktiv medlem
Vevlager till vinterpendlare
Senast ändrad:

Åke

Aktiv medlem
Vevlager till vinterpendlare
Har kört med samma deorevevlager i tio år på pendlaren, stor egolapp så vevlagret får inte så mycket sprut på sig.
Tro alltså inte du behöver köpa ett lager för 1000 kr (om du inte vill)

-Åke
 

emilh

Aktiv medlem
Vevlager till vinterpendlare
Åke skrev:
-------------------------------------------------------
> Har kört med samma deorevevlager i tio år på
> pendlaren, stor egolapp så vevlagret får inte
> så mycket sprut på sig.
> Tro alltså inte du behöver köpa ett lager för
> 1000 kr (om du inte vill)
>
> -Åke


Får vara något väldigt bling för det priset, ett Dura Ace-vevlager kostar ju under 300:- och Chris King är precis över gränsen :)
 

MarcusS

Aktiv medlem
Vevlager till vinterpendlare
Det verkar vara engelsk gänga enligt mitt googlande.

Ja det står 68mm i specen, men mitt skjutmått säger 66. Jag får dubbelkolla det.

Alfinedrevet är väl funktionellt helt ok, men det ser ganska trist ut. De flesta Single Speed drev som jag hittar är det fyrkantlager på. Min erfarenhet är att de glappar efter tag, vad säger ni andra. Exempel SS-vevlager : http://www.on-one.co.uk/i/q/CSOOSS/on_one_single_speed_speed_chainset
och passande (?) vevlager: http://www.on-one.co.uk/i/q/BBTKJIS...racket___103_mm___bsa_thread___aluminium_cups




Lingon skrev:
-------------------------------------------------------
> 68mm är det nog. Jag skulle köpt ett shimano
> hollowtech road vevlager, från tex 105 eller
> ultegraserien. Går att klicka hem för
> 100-150kr.
> Du måste veta om det är engelsk eller italiensk
> gänga.
>
> Här är ett alt. komplett med vevparti:
> http://www.bike-discount.de/shop/k1174/a99299/alfi
> ne-fc-s501-crank-black-170mm-39-t-with-chainguard.
> html
> http://www.bike-discount.de/shop/k1174/a100513/omn
> ium-crank-48-t-incl-gxp-bottom-bracket.html
 

Åke

Aktiv medlem
Vevlager till vinterpendlare
emilh

"Får vara något väldigt bling för det priset" hänvisade till det Anders H tyckte man skulle köpa

för 149 $ ~ 1000 kronor
 
Vevlager till vinterpendlare
Innan du slår till på ett Alfine vevparti: Kontrollera att Alfinevevpartiet inte blir för smalt för den tänkta klingan bara, så att klingan inte slår i kedjestaget. Alfinevevpartiet ger en kedjelinje om 42 mm vill jag minnas.
 

MarcusS

Aktiv medlem
Vevlager till vinterpendlare
Gubbcyklist skrev:
-------------------------------------------------------
> Innan du slår till på ett Alfine vevparti:
> Kontrollera att Alfinevevpartiet inte blir för
> smalt för den tänkta klingan bara, så att
> klingan inte slår i kedjestaget. Alfinevevpartiet
> ger en kedjelinje om 42 mm vill jag minnas.

"Designed for 38T x 48T or less rings (MTN crank)" står det. Vilken kedjelinje motsvarar 38 x 48?
 
Vevlager till vinterpendlare
Många (de flesta?) MTB-vevpartier har 50 mm kedjelinje (på mittenklingan 3-delat eller mitt emellan på tvådelat). Har du tänkt 41T fram så kan det bli lite tajt till kedjestaget om ramen är designad för 38T X 48T. Lillklingan borde hamna ca 47-48 mm från vevhusets mittlinje. Alfine är som sagt ett väldigt smalt vevparti.
 

MarcusS

Aktiv medlem
Vevlager till vinterpendlare
Nu har jag läst på lite till. Alfinepartiet har: 42.7mm (single) / 49.2 (double).

Double avser att man har dubbla kedjeskydd (insida och utsida) och sätter dit någon typ av distans. Jag har även sett en moddat Alfine där klingan flyttats till utsidan av spindeln och skyddet tagit bort.

Men om man ändå ska hålla på modifiera så kan man väl lika gärna ta vilket 3*9-parti som helst och ta bort de inre klingorna.


Gubbcyklist skrev:
-------------------------------------------------------
> Många (de flesta?) MTB-vevpartier har 50 mm
> kedjelinje (på mittenklingan 3-delat eller mitt
> emellan på tvådelat). Har du tänkt 41T fram så
> kan det bli lite tajt till kedjestaget om ramen
> är designad för 38T X 48T. Lillklingan borde
> hamna ca 47-48 mm från vevhusets mittlinje.
> Alfine är som sagt ett väldigt smalt vevparti.
 
Vevlager till vinterpendlare
MarcusS skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag läst på lite till. Alfinepartiet har:
> 42.7mm (single) / 49.2 (double).
>
> Double avser att man har dubbla kedjeskydd (insida
> och utsida) och sätter dit någon typ av distans.
> Jag har även sett en moddat Alfine där klingan
> flyttats till utsidan av spindeln och skyddet
> tagit bort.
>
> Men om man ändå ska hålla på modifiera så kan
> man väl lika gärna ta vilket 3*9-parti som helst
> och ta bort de inre klingorna.
>
>
> Gubbcyklist skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Många

Visst, det går alldeles utmärkt. Ett vanligt MTB-vevparti ger ca 46-50-54 mm kedjelinje på respektive klinga. Om du har ett "singelspeed-nav" bak så kontrollera dock först vad navet ger för kedjelinje. Har du ett bakhjul med body för kassett som du ska "konvertera" till singelspeed är det inga problem. Då löser du kedjelinjen med spacers på ömse sidor av drevet bak.

Ett annat sätt att lösa frågan om kedjelinje är följande:

1. Kontrollera vad baknavet ger för kedjelinje.
2. Skaffa ett vevparti exklusive vevaxel.
3. Köp en vevaxel av längd som ger önskad kedjelinje fram.

Om du väljer detta alternativ är det ett par behöver du behöver. Först behöver du uppgift om vad vevpartiet ger för kedjelinje med viss längd på vevaxeln. Denna uppgift anger vissa tillverkare ibland. Det kan dock vara ganska svårt att få tag på uppgiften.

En begränsning med metoden ovan är att du i stort sett bara har fyrkantsaxlar att välja mellan.
 

MarcusS

Aktiv medlem
Vevlager till vinterpendlare
Bak ska det vara ett Alfine-nav som har 41.8 mm kedjelinje. Hur mycket får kedjelinjen avvika?
Med med samma linje fram så kommer ett 42T-drev gå i ramen, så en viss snedhet i kedjelinjen verkar oundviklig..
 

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Vevlager till vinterpendlare
Lingon skrev:
-------------------------------------------------------
> 68mm är det nog. Jag skulle köpt ett shimano
> hollowtech road vevlager, från tex 105 eller
> ultegraserien. Går att klicka hem för
> 100-150kr.
> Du måste veta om det är engelsk eller italiensk
> gänga.
>
> Här är ett alt. komplett med vevparti:
> http://www.bike-discount.de/shop/k1174/a99299/alfi
> ne-fc-s501-crank-black-170mm-39-t-with-chainguard.
> html
> http://www.bike-discount.de/shop/k1174/a100513/omn
> ium-crank-48-t-incl-gxp-bottom-bracket.html

Var klickar jag hem det för 100-150?

Edit: Antar nu att du måste syftat på ett vevlager och inte ett helt vevparti.
 
Senast ändrad:
Vevlager till vinterpendlare
MarcusS: Jag var i kontakt med Surly en gång i tiden för diskussion om just kedjelinje. Personen jag pratade med där (kommer tyvärr inte ihåg namnet) tyckte att 5-6 mm är godtagbart. Jämför med en cykel med kassett; där är det oftast bara en kombination som ger "optimal" kedjelinje. Så fort man växlar upp eller ner från denna "optimala kombination" så har man en diff på ca 5 mm.

Själv körde jag min Nexusutrustade Cannondale i tre år innan kedjan gick rakt av i en uppförsbacke. Först då kontrollerade jag kedjelinjen och fann att den diffade 11 mm! Ståldreven såg helt justa ut med kedjan tog stryk.

Om du kör på med ett Alfine baknav, tänkt på att du kan vända på bakdrevet och på så sätt få ut drevet några mm. Drevet är lätt skålformat vilket ger olika kedjelinjer beroende på vilket håll man monterar det.
 

MarcusS

Aktiv medlem
Vevlager till vinterpendlare
Gubbcyklist skrev:
-------------------------------------------------------
> MarcusS: Jag var i kontakt med Surly en gång i
> tiden för diskussion om just kedjelinje. Personen
> jag pratade med där (kommer tyvärr inte ihåg
> namnet) tyckte att 5-6 mm är godtagbart. Jämför
> med en cykel med kassett; där är det oftast bara
> en kombination som ger "optimal" kedjelinje. Så
> fort man växlar upp eller ner från denna
> "optimala kombination" så har man en diff på ca
> 5 mm.
>
> Själv körde jag min Nexusutrustade Cannondale i
> tre år innan kedjan gick rakt av i en
> uppförsbacke. Först då kontrollerade jag
> kedjelinjen och fann att den diffade 11 mm!
> Ståldreven såg helt justa ut med kedjan tog
> stryk.
>
> Om du kör på med ett Alfine baknav, tänkt på
> att du kan vända på bakdrevet och på så sätt
> få ut drevet några mm. Drevet är lätt
> skålformat vilket ger olika kedjelinjer beroende
> på vilket håll man monterar det.

Tack, det låter som att det borde gå att få till. Jag har fått hem alfine-drevet, väntar fortfarande på hjulet. Snart ska allt skruvas ihop.
 

Snuten

Aktiv medlem
Vevlager till vinterpendlare
Åke skrev:
-------------------------------------------------------
> Har kört med samma deorevevlager i tio år på
> pendlaren, stor egolapp så vevlagret får inte
> så mycket sprut på sig.
> Tro alltså inte du behöver köpa ett lager för
> 1000 kr (om du inte vill)
>
> -Åke


Bytte nyss vevlager på pendlarmtb:n efter ca 20 års trogen tjänst. Kör med egolapp på framhjulet men funderar på om man inte borde sätta en framför bakhjulet också, alltså nere vid vevlagret? Bakskärmen skulle kanske behöva lite förlängning där nere, eller är det alltför analt?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer