Vevparti BB30

quiaz

Medlem
Vevparti BB30
Tänkte byta vevparti från ett Ultegra till Rotor Aldhu 3D+
Behövs det något mer verktyg än vevlagervektyget Park Tool BBT-10?

Har nyligen bytt kedja och vevlager så tänkte behålla det.

Funderar även på om det kan bli meckigt att få di2 att fungera bra med ett ovalt drev?

Har sett att det finns liknande trådar men där fungerade inte länkarna till verktygen som rekommenderades.

Tack på förhand.

Vevparti BB30
Har du tänkt behålla det nybygga vevlagret så borde det väl gå sådär...

[di2 funkar väl inte sämre än någon annan växel med oval klinga.]

Vevparti BB30
Det är väldigt otydligt både vilka delar du har, vilka du vill byta till, vilka verktyg du har tillgång till och hur du tänker göra bytet.

Jag hittar inget BBT-10 vevlagerverktyg, det närmsta jag kommer är BBT-10.2 som endast används för att plocka bort det lilla plastlocket som spänner ett Hollowtech II-lager. Detta kommer du inte särskilt långt med.

Du säger att du nyligen bytt vevlager och tänkte behålla det men inget om vad detta vevlager är för något. Hollowtech II har 24 mm axel, Rotor 3D+ har 30 mm axel. Om inte din ram för närvarande har har ett lager för 30 mm axel med adapter ner till 24 måste lagret bytas.

Köper du vevpartiet färdigmonterat i ett stycke eller i delar? Rotors vevpartier brukar behöva ett proprietärt verktyg för att montera spindeln på axeln. Aldhu verkar även ha helt separat axel och det skulle inte förvåna mig om även denna kräver ett helt eget verktyg…

Vevparti BB30
emmer sa:

Det var en LBS som sa att det kan vara svårt att få det att fungera optimalt med ovala klingor och DI2, men det vore ju skönt om det inte stämmer :)

Vevparti BB30
quiaz sa:
emmer sa:

Det var en LBS som sa att det kan vara svårt att få det att fungera optimalt med ovala klingor och DI2, men det vore ju skönt om det inte stämmer :)

Det är inte svårare med en di2 växel än en vanlig. Skulle jag säga. Som kört ovalt och just di2. Visserligen första generationen di2. Men det bör ju vara samma som dagens

Senast ändrad:
Vevparti BB30
Mayhem sa:
Jag hittar inget BBT-10 vevlagerverktyg, det närmsta jag kommer är BBT-10.2 som endast används för att plocka bort det lilla plastlocket som spänner ett Hollowtech II-lager. Detta kommer du inte särskilt långt med.

Det är BBT-10.2 som jag tänkte på. Misstänkte att jag inte skulle komma så långt med endast det verktyget, därför undrar jag om någon vet vad jag kan tänkas behöva mer :)

Du säger att du nyligen bytt vevlager och tänkte behålla det men inget om vad detta vevlager är för något. Hollowtech II har 24 mm axel, Rotor 3D+ har 30 mm axel. Om inte din ram för närvarande har har ett lager för 30 mm axel med adapter ner till 24 måste lagret bytas.

Det är en Tarmac SL 4 från 2013 med BB30 lager, med adaptrar ner till 24 precis som du säger.

Köper du vevpartiet färdigmonterat i ett stycke eller i delar? Rotors vevpartier brukar behöva ett proprietärt verktyg för att montera spindeln på axeln. Aldhu verkar även ha helt separat axel och det skulle inte förvåna mig om även denna kräver ett helt eget verktyg…

Tänkte köpa det här https://www.mantel.com/se/rotor-aldhu-3d-vevparti?r=L3NlL3ZldnBhcnRpZXIjc3RhcnQxOA==
vet inte om det färdigmonterad eller inte.

Senast ändrad:
Vevparti BB30
Jensen sa:
quiaz sa:
emmer sa:
Det var en LBS som sa att det kan vara svårt att få det att fungera optimalt med ovala klingor och DI2
Det är inte svårare med en di2 växel än en vanlig. Skulle jag säga.
Däremot kan man nog säga att en vanlig växel inte funkar optimalt med ovala klingor. Det sas inte växeln utan klingorna som gör det suboptimalt. Däremot bör det gå att få det att funka tillräckligt bra.

Vevparti BB30
emmer sa:
Jensen sa:
quiaz sa:
emmer sa:
Det var en LBS som sa att det kan vara svårt att få det att fungera optimalt med ovala klingor och DI2
Det är inte svårare med en di2 växel än en vanlig. Skulle jag säga.
Däremot kan man nog säga att en vanlig växel inte funkar optimalt med ovala klingor. Det sas inte växeln utan klingorna som gör det suboptimalt. Däremot bör det gå att få det att funka tillräckligt bra.

Ja det är ju en annan sak. Men var mot jämförelse mot mekanisk växel jag tänkte. Sen som du säger, det funkar tillräckligt bra. Det växlar ju inte dåligt

Vevparti BB30
Om du har bb30-lager och nya veven är bb30 så passar det .
Normalt ( alltid ?) har ultegra 24mm:s axel och i så fall har du inte ett bb30-lager i cykeln .

Vevparti BB30
Vad är bäst, runda hjul och oval klinga, eller ovala hjul och rund klinga? Blir ju liksom samma sak, om än lite i otakt beroende på vald vxl. Någon som har testat?

Vevparti BB30
Manurhin2 sa:
Om du har bb30-lager och nya veven är bb30 så passar det .
Normalt ( alltid ?) har ultegra 24mm:s axel och i så fall har du inte ett bb30-lager i cykeln .

Sorry, det är jag som varit otydlig i min första post.
Det sitter bb30 lager men med adapter ner till 24.
En av anledningarna till att jag vill byta vevparti är för att slipp adaptrarna. :)

Tillbaka
Topp