Vevparti och vevlager?

Abhor

Medlem
Vevparti och vevlager?
Hallå!

Jag har funderingar kring vevlager, vevparti och dess kompabilitet.

I dagsläget har jag ett Sram Force compact-vevparti på min landsvägsracer från 2009.
Jag vill byta ut detta till ett fullstort dito.
Då jag inte nödvändigtvis måste ha just Sram så funderar jag lite på kompabilitet.

Det som står på mitt vevparti är GXP, vilket jag förstått är Sram/Truvatives system.
Vevlagret är av modell press-fit. Jag vet att det inte är BB30.

Om jag köper ett annat vevlager än Sram, måste jag då även byta vevlager?
I somras hade jag problem med knakningar vilket gjorde att jag rev isär mitt vevparti och smörjde upp allt. Då upptäckte jag att det satt som en hylsa inne mellan själva kullagren på höger och vänster sida. Behöver även denna bytas om man byter vevlager från Sram till något annat? I så fall, hur tar man loss denna hylsa?

Är det samma sträcka från ytterkant till ytterkant på ett press-fit-lager som det är ytterkant-ytterkant på ett vevlager med koppar (cups)? Alltså, är det samma axellängd oavsett tillverkare?

Tack på förhand
Stefan

Vevparti och vevlager?
Enkelt. SRAM/Truvativs GXP-vevlager funkar bara till SRAM/Truvativs vevpartier. Ska du ha nåt annat så måste du byta vevlager.

Vevparti och vevlager?
Ok tack för svaret på den delfrågan.

Jag tänkte bara förklara lite extra. När jag tog isär vevpartiet så var själva kullagren lösa, och innanför denna satt det en "hylsa". "Hylsan" bestod av 2 rör där ena röret var lite mindre i innerdiadiameter än ytterröret. Nu minns jag inte om den med större innerdiameter var på kedjesidan eller ej.

Stefan

Vevparti och vevlager?
Mitt tips är Rotor Q-rings som passar utmärkt till Sram kompaktpartier.
Själv kör jag nu med 52/38T från att ha haft 50/34T och är mycket nöjd. Självklart finns det billigare klingor men Rotor har snygga klingor sedan ska de ju förbättra ens prestation =)

Rotorsram.jpg ht=500

//Henrik

Tillbaka
Topp