Vevpartibyte på 3FAT Pro

trampolin

Medlem
Vevpartibyte på 3FAT Pro
Kärvande vevlager och tungtrampat med 32t på 3FAT Pro har ju diskuterats i Fatbike Q&A-tråden. Jag tyckte dessutom att Q-faktorn var onödigt stor. Här kommer bilddokumentation från min all-in-oneåtgärd: byte till ett SRAM GX1400 (Q-faktor 201) och ett 28t Doval 8088 för Direct Mount.

Vevlagerhylsan är 100 mm men man har satt en 10 mm spacer på varje sida så vevaxellängden är tilltagen för 120 mm. Det sitter också sammanlagt tre 2.5 mm mellanlägg:
Standardvevparti.jpg

Utgångläget såg då ut så här med onödigt mycket luft mellan vevarmar och kedjestag, och gott om luft mellan kedja och 4.8" däck:
Utgngslge_2.jpg

Tyvärr finns inte alla mått man behöver dokumenterade i SRAM:s installationsförutsättningar men efter en hel del mätning på cykeln och tungt surfande så kom jag fram till följande:
- SRAM:s fatbikevevparti med Q-faktor 201 mm skulle ge ca. 3 mm spel mellan vevarm och kedjestag
- Det borde gå centrera det med hjälp av de tre mellanläggen
- Direct Mount-drevet skulle behöva ha 0 mm offset (standard för GXP är 6 mm) för att ungefär behålla kedjelinjen och behålla frigång mellan kedjan och mitt 4.8" Surly Lou, för säkerhets skulle köpte jag ett som gick konfigurera för 0 eller 6 mm

Så idag kom äntligen sista delarna och jag kunde sätta igång. Resultatet efter lite plockande med mellanläggen, som till sist alla hamnade på vänstersidan, ser ut så här:
GXC1400med28tDovalochnolloffset2.jpg

Och det blev ju måttmässigt ungefär som förväntat:
EfterbytetillGX1400_2.jpg

Avståndet mellan kedja och däck har minskat men är helt OK. Kedjelinjen låg förut i stort sett mitt för 6:e drevet bak, den blev nu förskjuten ca. ett steg mot större drev bak så det blev också OK:
Nykedjelinje.jpg

Sidovy (ja, jag ska korta kedjan):
Sidovy.jpg

Några tvivel och frågetecken:
- Kanske är det för mycket med tre mellanlägg (7.5 mm) på samma sida. SRAM har inte så djupa gängor på vevlagerskålarna men jag bedömer att det inte skall vara någon fara. Det finns också en risk att lagret inte hamnar vinkelrätt mot vevaxeln. Det blir nog att tillverka en 6 mm distansring sedan, om andan faller på, för att fintrimma centreringen och få några gängvarv till på vänstersidan.
- Dovaldrevet kanske är av Koreansk mjukost, men det finns ju gott om alternativ.

Men nu kör jag ett tag på det här och ser hur det verkar.

Frågor på det?

Vevpartibyte på 3FAT Pro
Cannondale jekyl 1000 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur många mm van du totalt på bytet? Vad är det
> för lager? Vad hamnade totalnotan på?

Vinsten är 20 mm. Lagret är ett GXP 100 (SRAM/Truvativ).
Notan landade strax över 2k för vevparti, lager och kedjehjul.

Vevpartibyte på 3FAT Pro
Satte du drevet med 0 offset? X1 1000 veven är lite billigare men då kanske man inte får till kedjelinjen då den har fast spindel.

Har du provcyklat? Antar att de 20mm gör stor skillnad. När jag bytte från Q176 till Q158 på min HT så var det en riktigt trevlig förändring.

Vevpartibyte på 3FAT Pro
Cannondale jekyl 1000 skrev:
-------------------------------------------------------
> Satte du drevet med 0 offset? X1 1000 veven är
> lite billigare men då kanske man inte får till
> kedjelinjen då den har fast spindel.
>
> Har du provcyklat? Antar att de 20mm gör stor
> skillnad. När jag bytte från Q176 till Q158 på
> min HT så var det en riktigt trevlig
> förändring.

Japp, noll offset är nödvändigt med 4.8" Lou i alla fall. Det gör att fast spindel, eller för den delen även den spindel/drevkombo som följer med 1400-vevpartiet, tyvärr inte fungerar.

Kollade med sko i pedal nyss och det är fortfarande frigång mellan häl och kedjestag i vågrätt läge med mina vinterskor i storlek 44.

Bytet är bara nattgammalt så jag har inte varit ute med den ännu. Först ska jag ut och sprätta dubb i nysnön med min nyskodda Spark (Scott, inte spark), som är rena fullblodet i jämförelse med fetcykeln. Mycket att stå i...

Vevpartibyte på 3FAT Pro
Jag har lite funderingar gällande 3Fat Pro ramen. Jag köpte en ram och tänkte flytta över allt från min 2Fat lite. Någon som har en 3Fat Pro, hur många mm är det mellan kedjestagen ytter till ytter? Anledningen till frågan är att jag har ett FSA Comet och det sitter 15mm distansringar på varje sida, vilket medför att det är gott om utrymme mellan arm och kedjestag.

Q-faktorn är 210mm

Om jag räknat rätt, så är alltså standardveven på 3fat Pro 22 mm bredare än SRAMs 201 (28 mm frigång på gamla vevarna, 6mm på SRAM = 22 mm). Således har Samox-veven 223mm Q-faktor? Det skulle i så fall innebära att FSA Comet's 210mm skulle funka. Konstigt, när XXL själva hävdar att Q-faktorn är mindre på 3Fat, än tidigare.

Tillbaka
Topp