Vevpartiet löst - paj, eller går den att skruva åt?

niskabike

Aktiv medlem
När jag cyklade idag märkte först att det "klonkade" lite när jag cyklade och sedan blev vevpartiet löst. Spelade in en film på hur det ser ut nu - när man håller i vevarmen kan man vicka på hela vevpartiet. Jag har provat att skruva åt vevarmen, men den sitter som berget redan - så det hjälpte inte.

Är det något som gått sönder - eller vad/hur gör jag för att få vevpartiet att sitta fast igen?

Här är film som visar:

Tack för hjälpen!

Tack för snabbt svar. Behöver jag även byta vevarmar?

När det gäller vevlagret så är det enligt tillverkaren av modellen "Thun Goal, Cartridge". Går det baserat på denna information ta reda på vad jag behöver för nytt vevlager? Som jag förstår det efter att ha googlat lite finns det många olika typer av vevlager - så gäller att köpa rätt.

Nä, vevarmarna behåller du.
Thun Goal verkar vara ett väldigt enkelt lager, så det kan vara värt att byta till något bättre. Du måste ta reda på bredd på lagret och på axeln och sedan vilken gänga det är i ramen. Gängan är troligen BSA.
Eller så lämnar du in cykeln och får rätt lager på en gång. Det behövs ett verktyg för att demontera vevarna och ett annat för att skruva loss lagret. Har du det?

Tack igen. Jag har inte verktyg, men kan köpa och lära mig. När det gäller demontering av pedalarmarna (shimano) så har jag mätt skruvarna och de är 7,6 mm i diameter. Men när jag tittar i skruvhålet ser det inte ut som på filmerna jag sett på youtube. Bifogar foto. Kan jag använda en pedalarmsborttagare här? Funkar Biltemas som enligt beskrivningen är "Till fyrkantig axel Shimano, Octalink och ISIS plus14 mm hylsa"? https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/pedalarmsavdragare-2000038271

Ytterligare mått du eferfrågar kan jag väl först ta reda på efter att jag demonterat pedalarmarna gissar jag.

Fast de mått du efterfrågar kanske finns i följande info, från tillverkaren:

Vevparti
Modell: Shimano Tourney
Växelratio Drev 1: 42 Tänder
Växelratio Drev 2: 34 Tänder
Växelratio Drev 3: 24 Tänder

Fälg
Modell: Meghna
Material: Aluminium
Modell: Ihålig kammare
Storlek: 27,5 Tum

Ytterligare info finns på produktsidan:
https://www.bikester.se/serious-rockville-mtb-hardtail-275-disc-gra-694584.html#specifications

Tack igen!

Bilagor

• IMG_0255.JPG
    IMG_0255.JPG
    40.3 KB · Besök: 243
  • IMG_0254.JPG
    IMG_0254.JPG
    26.5 KB · Besök: 104
Det där är fyrkant!
En billigare variant för att få loss vevarmarna är att cykla en bit utan skruvarna och trycka ifrån ordentligt, då brukar dom komma loss efter en stund. För mig räckte det att stå och gunga på pedalerna. Ta det lugnt så du inte trillar av när armen lossnar bara!

Tack för tips och för film.

Jag köper nog ett verktyg för att ta bort armarna. Men både biltema och jula har 14 mm hylsor. Det passar väl inte min cykel som har diameter 7,6 mm? Eller missar jag något?

niskabike sa:
Tack för tips och för film.

Jag köper nog ett verktyg för att ta bort armarna. Men både biltema och jula har 14 mm hylsor. Det passar väl inte min cykel som har diameter 7,6 mm? Eller missar jag något?

Jo det ska fungera utan problem!

Ja, att dina uppmätta 7,6 mm har ingenting att göra med hur du skall få bort dina vevar.
Det är gängan i vevarmen som spelar roll för verktyget och inte skruven som håller fast vevarmen mot vevlagret.

Tack! Har mätt nu och gängan i vevarmen är 20,5 mm. Har jag ändå mätt fel tror du? För biltema och jula säljer ingen annan variant än 14 mm.

Verktyget du har länkat tidigare i tråden fungerar utmärkt. Vad de 14 mm Biltema syftar på vet jag inte, men vet att verktyget funkar till ditt ändamål

Tidigare har det varnats för Biltemas avdragare- Det är dålig precision i dem, så du riskerar att förstöra gängorna i vevarmarna.
Jag vet dock inte hur det är nu.
Om du skall köpa fler verktyg så skulle jag satsa på de större webbutikerna. Exempelvis Rosebikes, Bikester, CRC etc.
Sen kan det vara så enkelt att vevlagret inte var tillräckligt åtdraget. Jag vet inte om det går att se.
Fyrkantsvevlager är kända för att var trista, tunga, billiga men hållbara.

Tack! Jag köper verktyget på Jula om en stund. Jag skall rengöra ordentligt först och vara försiktig när jag skruvar i avdragaren - får hoppas att gängorna inte förstörs. Vill gärna ha en fungerande cykel snabbt så webb-butikerna går bort tyvärr.

Det jag funderar på är om jag skall chansa på att julas vevlageravdragare också kan passa. Verkar bara finnas en modell.

Vevlager kanske jag inte kan köpa i butik i närheten av mig. Enda som säljer (som finns hyfsat nära, 15 min med bil) är Biltema. Men det kanske är skräp? Finns två modeller att välja på; "Vevlager med kapslat lager och fyrkantsaxel. Passar vevpartier med 122 mm axellängd. Bredd 68 mm." samt en med "113 mm axellängd". Vågar jag chansa på att någon av dessa passar min cykel? Kanske går att avgöra baserat på informationen ovan?

niskabike sa:
Tack! Jag köper verktyget på Jula om en stund. Jag skall rengöra ordentligt först och vara försiktig när jag skruvar i avdragaren - får hoppas att gängorna inte förstörs. Vill gärna ha en fungerande cykel snabbt så webb-butikerna går bort tyvärr.

Det jag funderar på är om jag skall chansa på att julas vevlageravdragare också kan passa. Verkar bara finnas en modell.

Vevlager kanske jag inte kan köpa i butik i närheten av mig. Enda som säljer (som finns hyfsat nära, 15 min med bil) är Biltema. Men det kanske är skräp? Finns två modeller att välja på; "Vevlager med kapslat lager och fyrkantsaxel. Passar vevpartier med 122 mm axellängd. Bredd 68 mm." samt en med "113 mm axellängd". Vågar jag chansa på att någon av dessa passar min cykel? Kanske går att avgöra baserat på informationen ovan?
Om du mätte vevlagrets bredd och vevlagrets axellängd, som nämndes tidigare i tråden, då hade du haft svaret på din egna fråga.

weldion sa:
Om du mätte vevlagrets bredd och vevlagrets axellängd, som nämndes tidigare i tråden, då hade du haft svaret på din egna fråga.

Jo, jag är med på att jag måste mäta vevlagret. Men då jag inte fått bort armarna ännu kan jag väl inte mäta ännu?

Edit: vevlagerlängd 68 mm

Men axelllängden kan jag väl inte mäta när armarna är på?

Senast ändrad:
niskabike sa:
weldion sa:

Jo, jag är med på att jag måste mäta vevlagret. Men då jag inte fått bort armarna ännu kan jag väl inte mäta ännu?

Mät totala bredden ytterkant vevarm-ytterkant vevarm. Därefter mäter du från ytterkant vevarm in till ytterkant av fyrkantsaxeln och drar bort detta mått gånger två från totalbredden. Svårt att mäta med precision, men bör ge dig ett hum om vilken bredd du ska ha och om något från biltema fungerar.

På en sån cykel du har behöver du inte bry dig om vikt osv, så byt till ett Biltemalager och kör till det rasar om du hittar ett som passar. Cyklisten med framförhållning köper därefter ett nytt lager (av valfri kvalitet - Biltema för 149 eller SKF för 1500 typ) och lägger det på reservdelshyllan.

Passa på att shoppa någon torravfettning (typ bromsrengöring, kraftrengöring eller dyl.), en styv liten borste (typ nylon eller mässing) och en liten tub fett eller antikärvpasta. Om du inte har hemma alltså. Bra att ha. Dom två första för att rengöra alla gängorna, den sista för att se till att allt kommer loss nästa gång också.

Shimano skriver 122,5 axelbredd till tourney, med reservation om det skulle finnas fler typer...

niskabike sa:
weldion sa:

Bilagor

• Screenshot_20191225-064200_Adobe Acrobat.jpg
    Screenshot_20191225-064200_Adobe Acrobat.jpg
    103.7 KB · Besök: 133
Hur går det?

Flesta butiker är väl stängda nu under julen men jag tycker fortfarande att du ska överväga att lämna in den.

Hej igen. Det var inga problem att ta bort armarna (jag använde verktyg från Jula). När jag skulle skruva av vevlagret så stötte jag däremot på problem. Jag började på höger sida, skruvade motsols. Det fungerade och jag fick ut hela innanmätet (se foto nedan). Jag har mätt längden till 120 mm, dvs 2 mm kortare än den som jag köpt på Biltema. Osäker på om detta har någon betydelse. Men när jag lägger delarna bredvid varandra (nya och gamla) så har den nya en stor svart "klump" på mitten. Den gamla ser väldigt enkel ut i jämförelse (se foton nedan för skillnaderna). Tror ni jag kan använda den från Biltema trots lite annorlunda utseende och att den från Biltema är 2 mm längre?

Sedan när jag skulle skruva ut vevlagret från vänster sida stötte jag på problem. Jag hade läst att man då skall skruva medsols och inte motsols. Så det gjorde jag. Men det visade sig vara fel - så jag förstörde gängorna i _plasten_ så att vevlageravdragaren inte längre fäster. Så nu funderar jag på att såga loss den delen - utan att förstöra de riktiga metallgängorna som delen sitter fast i... Såg en film på youtube om detta och det verkar ju inte vara så svårt. Man får bara vara försiktig.

Så är status just nu. Tyvärr är ju min cykel verkligen budget - men det var jag ju medveten om när jag köpte den. Så nu får jag stå mitt kast. Men det skall nog ordna sig tror jag. Bara jag får besked om jag kan använda vevlagret från Biltema eller om jag måste beställa exakt 120 mm någonstans.

Bilagor

• IMG_0295.JPG
    IMG_0295.JPG
    74.1 KB · Besök: 249
  • IMG_0293.JPG
    IMG_0293.JPG
    111.1 KB · Besök: 176
Att axeln är 2 mm längre på det nya lagret jämfört med det gamla, det gör ingenting. Fötterna hamnar 1 mm längre ut på vardera sida om ramen.
Passa på att göra rent ordentligt inne bland gängorna i ramen.
Brukar själv använda 5-56/WD40 och en uttjänt tandborste till hjälp vid dylika operationer.
Lägg sedan lite fett på gängorna innan du drar i det nya vevlagret.

niskabike sa:
Sedan när jag skulle skruva ut vevlagret från vänster sida stötte jag på problem. Jag hade läst att man då skall skruva medsols och inte motsols. Så det gjorde jag. Men det visade sig vara fel - så jag förstörde gängorna i _plasten_ så att vevlageravdragaren inte längre fäster. Så nu funderar jag på att såga loss den delen - utan att förstöra de riktiga metallgängorna som delen sitter fast i... Såg en film på youtube om detta och det verkar ju inte vara så svårt. Man får bara vara försiktig.
.

Vänster sida på BSA-vevlagerhylsa är vanlig högergänga, dvs du skruvar ur den som vanligt.

Jag lyckas inte såga igenom metallen i vevlagerhylsan. Trots att jag handlat bosch-sågblad för metall modell T123X - som skall vara för tjock metall. Sågbladet är ganska tjockt. Jag har även provat med ett tunnare sågblad för metall som jag hade hemma redan - men det var lite slitet - men det gjorde heller ingen åverkan.

Jag har provat att såga förhand och med sticksåg (på lägsta varvtal). Jag gör nästan ingen åverkan på metallen när jag sågar. Vad gör jag för fel? På youtube-filmerna har de inga problem med sågningen...

Vilken typ av sågblad är bäst att såga med?

Idag fick jag äntligen bort vevlagerhylsan. Hurra! Det nya vevlagret passade dessutom jättebra (jag fettade in ordentligt först) - så nu fungerar cykeln igen. Hurra! Tack för hjälpen alla ni som skrivit i tråden.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp