Vibrations drivlina

JockeS

Aktiv medlem
Vibrations drivlina
Har en landsvägshoj med Tiagra drivlina på.
När jag kör hojjen i trainern så får jag enorma vibrationer vid olika kadenser och krafter.
När jag kör den ute s är det betydligt mindre men vibrationerna finns där också.
När jag sitter på trainern så kan man höra ett "durrande" och vibrationerna går genom hela hojjen.

Cykeln har gått 200 mil inomhus på trainer och 30 mil utomhus förra året.
Kedjan är ny och ingen skillnad.
Har bytt kassett utan skillnad.
Växlarna är perfekta och allt ligger perfekt.
Detta sker på samtliga växlar på den stora klingan.
När jag går ner på lilla klingan försvinner det.

Vad kan det vara? Vevlager?
Känner att vevlager är långsökt så hojjen är så pass oanvänd utomhus och är inköpt september 2019.

Salabaladala

Aktiv medlem
Vibrations drivlina
Tycker du börjar med att ta av vevpartiet och känna på vevlagret. Du behöver ett litet specialverktyg till plastskruvmojängen på vänster vevarm, men har själv lyckats skruva ur den med en tjock plåtbit av rätt bredd när jag inte hade verktyget till hands.

Bra att kolla först för att vara på säkra sidan innan du shoppar loss på annat.

JockeS

Aktiv medlem
Vibrations drivlina
Vevlagret avmonterat och monterat.
Allt känns jättebra. Inget glapp osv.
Kassetten sitter stenhårt.
Provade även en ny kedja just in case.
Ingen skillnad.

Ska beställa hem en ny klinga så får vi se om det är det.
Känns iofs jäkligt märkligt att klingan är så pass sliten efter ca 200 mil Zwiftande.

HenryLee

Medlem
Vibrations drivlina
Inte för att vara den som är den men din stora klinga ser inte ut att vara direkt frisk, vissa kugg ser nästan ut att vara avbrutna. Allt slitage ser ut att vara ojämnt sett över hela klingan och ingen kugg är den andre lik.
En ny kedja gör nog varken till eller från i det här fallet utan det är ny klinga som gäller.

mickescott

Aktiv medlem
Vibrations drivlina
Inte för att vara den som är den men din stora klinga ser inte ut att vara direkt frisk, vissa kugg ser nästan ut att vara avbrutna. Allt slitage ser ut att vara ojämnt sett över hela klingan och ingen kugg är den andre lik.
En ny kedja gör nog varken till eller från i det här fallet utan det är ny klinga som gäller.
Så där ser en klinga ut även i nyskick för att växlingarna ska gå smidigt sk.växlingsramper

JockeS

Aktiv medlem
Vibrations drivlina
Vibrera den på alla växlar eller är det bara på vissa växlar.
Vibrationerna känns och hörs mest på stora klingan och 4-10e växeln bak.

Ska prova byta klinga till en början. Enklast så.
Vevlagret känns bra. Inga glapp osv. Känner dock några småhugg när jag snurrar på det när jag tog av vevlagret.
Tycker dock att ett vevlager borde hålla mer än ~200 trainermil

strawtown

Medlem
Vibrations drivlina
Vibrationerna känns och hörs mest på stora klingan och 4-10e växeln bak.

Ska prova byta klinga till en början. Enklast så.
Vevlagret känns bra. Inga glapp osv. Känner dock några småhugg när jag snurrar på det när jag tog av vevlagret.
Tycker dock att ett vevlager borde hålla mer än ~200 trainermil
Har samma problem. Har testat byta vevlager men hjälpte inte, kedja och kassett är nya. Nästa steg för mig blir också klingorna, både stora och lilla.
känns mest när jag trycker ner trampan. Har testat andra cyklar men ingen vibrerar.
Välte med cykeln i somras och skrapade i bakväxeln, kan ju blivit något kostigt där eller ramen kanske sne?
Återkom gärna med resultat efter kling bytet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer