Vikt på en gravelcykel?

JMW1891

Medlem
Vikt på en gravelcykel?
Jag funderar på att köpa en Cannondale topstone 2 alloy. Jag ska använda både för att cykla till jobbet men också ut i naturen och andra äventyr. Jag har tidigare haft på en begagnad Cannondale superX som var helt i kolfiber och den känslan var så otroligt skön pga den kändes så lätt. Topstone 2 med sina 11 kg kändes betydligt tyngre när jag lyfte den i butiken. Hur stor påverkan har vikten egentligen? Och vilken gravelcykel annars är den ultimata i prisklassen 20 - 30 000? Jag vill ha den till allt, leva med den.

Vikt på en gravelcykel?
Vikten spelar väl egentligen ingen roll om du inte ska cykla så fort som möjligt uppför. Känslan i cykeln är nog mer viktigt. Kolfibercykeln du hade innan skulle nog upplevas betydligt mer rapp och responsiv även om det kanske inte går fortare. Jag har dock inte testat utan jag utgår från det jag har hört från bland annat Cade Media.

Hur har du det med förvaring osv. när du är på jobbet? Om den står ute med lås så skulle jag nog överväga att skaffa två cyklar med din relativt stora budget. Stöldrisken för en fin modern gravelbike som exempelvis en Topstone är ganska stor.

När det gäller modeller så gillar jag MB31 Bramley då man får så jäkla mycket för pengarna, men det finns hur många cyklar som helst att välja på. En bra regel brukar vara att köpa den som du tycker är snyggast, det blir antagligen den du kommer cykla på mest.

Vikt på en gravelcykel?
Vikten spelar väl egentligen ingen roll om du inte ska cykla så fort som möjligt uppför. Känslan i cykeln är nog mer viktigt. Kolfibercykeln du hade innan skulle nog upplevas betydligt mer rapp och responsiv även om det kanske inte går fortare. Jag har dock inte testat utan jag utgår från det jag har hört från bland annat Cade Media.

Hur har du det med förvaring osv. när du är på jobbet? Om den står ute med lås så skulle jag nog överväga att skaffa två cyklar med din relativt stora budget. Stöldrisken för en fin modern gravelbike som exempelvis en Topstone är ganska stor.

När det gäller modeller så gillar jag MB31 Bramley då man får så jäkla mycket för pengarna, men det finns hur många cyklar som helst att välja på. En bra regel brukar vara att köpa den som du tycker är snyggast, det blir antagligen den du kommer cykla på mest.
Tack för ditt svar. Jag kan låsa den på innergården på jobbet och hemma i cykelkällaren. Men man har ju blivit av med en del cyklar genom åren tyvärr. Jag ska spana in både podden och Bramley. Man vill ju åt den där känslan att få vara ett med cykeln

Tillbaka
Topp