Vikt tubless-tejp och ventil?

TS975

Aktiv medlem
Har precis hämtat ut mina nya fälgar, 2018 Roval Control SL 25 mm innebredd. Enligt specifikationen ska de väga 1320 g (ej boost). Men, de väger 1420 g (enligt min våg). Är det rimligt att tejpen och ventilen väger 50 g per fälg? För mig låter det mycket. Visserligen ser det ut som att det är en ordentligt tjock tejp.

IMG_2291.JPG

Inte omöjligt men låter lite i överkant med 50gr.
Kolla att den där verkligen är limmad och tät, dom tidigare originalmonterade var det inte med resultatet att fälgen fylldes upp med punkavätska, förutom att tätheten var si och så.

När jag tejpar mina hjul väger DT tape 7-10 gram per hjul, beroende på bredd. Schwalbe TL-ventiler 4,5 gram/st inkl. låsring och ventilhatt.

Bilagor

• TL-ventil.jpg
    TL-ventil.jpg
    68.4 KB · Besök: 26
Ytterligare en fråga (som jag egentligen borde ställa till tillverkaren): Varför tejpar de hela innerbredden, och inte bara i mittenfåran?
Möjligt svar: Att det inte blir tätt annars. Men, ska inte däcket ner ordentligt i ytterfårorna, för att sitta kvar? Vilket det kanske inte gör med tejpen nu.

Man använder typiskt inre bredd +2 mm tape. Däcket står på tapen, så att inte däcket behöver skava på tejpkanten när det åker upp/ner från rätt plats på fälgen. Det blir bättre och tätare så, håller längre.

Fulkinesen sa:
Det är för tungt. Dock inte helt ovanligt att cykeltillverkare gör så här. Är du säker på att din våg visar rätt?

Gick raka vägen ut i köket och kontrollerade vågen med 1 liter vatten. Vågen visade 980 gram. Alltså för lite = Fälgarna väger ännu mer fel!

Sixten Fors sa:
TS975 sa:
Fulkinesen sa:
Det är för tungt. Dock inte helt ovanligt att cykeltillverkare gör så här. Är du säker på att din våg visar rätt?
Gick raka vägen ut i köket och kontrollerade vågen med 1 liter vatten. Vågen visade 980 gram. Alltså för lite = Fälgarna väger ännu mer fel!
Lägre kilopris :)
Alltid något positivt! =)
Med tanke på vad ni skriver att det ska väga, så har jag nu mejlat återförsäljaren.

TS975 sa:
Fulkinesen sa:

Du får nog kalibrera ditt litermått också:-) Såna där koniska av rostfritt räknar inte med vattnets ytspänning och det är smått omöjligt att få den faktiska ytan i nivå med markeringen. När "kanten" på vattnet ligger vid markeringen så är alltså ytan lägre, vilket innebär mindre än 1 liter.

Edit: Obegriplig meningsuppbyggnad!

Senast ändrad:
Makten sa:
TS975 sa:
Fulkinesen sa:

Du får nog kalibrera ditt litermått också:-) Såna där koniska av rostfritt räknar inte med vattnets ytspänning och det är smått omöjligt att få den faktiska ytan i nivå med markeringen. När "kanten" på vattnet ligger vid markeringen så är alltså ytan lägre, vilket innebär mindre än 1 liter.

Jag tänkte faktiskt på det det när jag vägde. Pytsade dessutom i lite extra vatten bara för att vara på säkra sidan.

Oavsett så tycker jag att du ska montera hjulen och cykla istället för att väga dem:-)) 1420 gram är ju skitlätt! Har du dessutom fabriksmonterade fälgband utan skarv som kan lösas upp av guckan så är det bara att vara glad. Fälgtejp kan vara ett helvete eftersom man inte har en aning om hur länge det tänker hålla.

Du ska va glad att du fått ett hjulset som är tyngre än spec, alla mina hjul från specialized har pajat så mer material hade inte gjort nåt ?

Jag har dom nya 2018 SL 29" i boost versionen med 25mm innermått och mina väger 1387 med "ploppar" (isf tape) och ventiler...
Mvh Niklas

Tillbaka
Topp