Vikt vs prestation?

• Trådstartare Trådstartare Gano
  • Start datum Start datum
Vikt vs prestation?
Drosa sa:
Jag är lätt och gillar branta backar som dock inte är för långa men idag var det faktiskt en backe som besegrade mig. Visst, kanske hade tagit mig upp om jag hade haft lättare utväxling än 39/25 och om det inte var grusväg. Storkasberget i arvika jag förbannar dig?! 300 meter kvar ca och i det absolut brantaste partiet fick jag vika ner mig och sedan gå den sista biten.
Men nästa gång SKA jag ta mig upp sittande på cykeln om jag så ska dö på kuppen!
Någon som vet maxlutningen i procent?

Tyvärr inte men det låter intressant.
Är backen lång?

M

Vikt vs prestation?
Kör på Gotland nu....inne på småvägarna på södra delen av ön. 1000 kcal, ca 44 km. Lite sådär "halvt" typ 140 i puls, 32,5 km/h och 215 W i snitt. Lite svårt att klämma ut mer då man inte är säker på vägarna och det är jävligt trångt med bilar som sveper förbi ibland.

Vikt vs prestation?
Manurhin2 sa:
Drosa sa:
Jag är lätt och gillar branta backar som dock inte är för långa men idag var det faktiskt en backe som besegrade mig. Visst, kanske hade tagit mig upp om jag hade haft lättare utväxling än 39/25 och om det inte var grusväg. Storkasberget i arvika jag förbannar dig?! 300 meter kvar ca och i det absolut brantaste partiet fick jag vika ner mig och sedan gå den sista biten.
Men nästa gång SKA jag ta mig upp sittande på cykeln om jag så ska dö på kuppen!

Tyvärr inte men det låter intressant.
Är backen lång?

Den är ungefär knappt två km lång har jag för mig. Den börjar flackt och blir sedan bara brantare och brantare och sista 300 där jag fick ge mig är värst. Underlaget de sista 300 är ganska dåligt också. Men väl värt att prova om man har möjlighet. Bara utsikten när man kommit upp är värt mödan.

Och det ska tydligen finnas mtbleder där för de som kör mtb och gillar backar.

Senast ändrad:
Vikt vs prestation?
JesperA sa:
Av ren nyfikenhet bara, om du idag snittar 33 över 3 timmar, minns du vad du kunde snitta när du började för 2 år sedan?

Ca 27 km/h. En del av problemet var givetvis att jag var otränad, men jag hade så infernaliskt ont i nacken, ryggen, händerna och arslet så det var omöjligt att cykla fortare. Jag hade en punkt i nacken som kändes som att någon körde in en kniv. Jag vägde ju dessutom typ 95 kg. Kunde jag gå ner till dropsen och hänga lite där om det var motvind eller för att spara lite kraft? -Nej, för stel. Orkade jag ta ett par pedalvarv stående för att lätta upp lite för stela benmuskler? -Nej.

33 km/h över 3 timmar klarar jag bara om det inte är branta backar med i spelet....men jag har ärligt inte kört för fullt 3 timmar på ett tag nu. Måste prova det igen. Kanske passar bra nu när det blir lite svalare.

Vikt vs prestation?
Drosa sa:

Är uppväxt i Arvika och där har man ju varit några gånger, men inte på cykel. Sista biten kan vara riktigt jobbig, speciellt om det har regnat och vattnet har spolat i vägen. Valmetrundan gick i år från Sunne över mot Olsäter, och flera av backarna där låg på 10-11%. Det gick i 60 km/h nerför. Kan säga att Storkasberget är MYCKET brantare. Skulle gissa på minst 20% i de värsta partierna.

Vikt vs prestation?
Gano sa:
Drosa sa:

Är uppväxt i Arvika och där har man ju varit några gånger, men inte på cykel. Sista biten kan vara riktigt jobbig, speciellt om det har regnat och vattnet har spolat i vägen. Valmetrundan gick i år från Sunne över mot Olsäter, och flera av backarna där låg på 10-11%. Det gick i 60 km/h nerför. Kan säga att Storkasberget är MYCKET brantare. Skulle gissa på minst 20% i de värsta partierna.
Sista backen upp till Tossebergsklätten är väl 19,8 % som referens.

M

Vikt vs prestation?
Manurhin2 sa:
Gano sa:
Drosa sa:

Där har man cyklat uppför i sin ungdom men det är ju i alla fall asfalterat och storkasberget är ännu brantare och grus?

Vikt vs prestation?
Drosa sa:
Manurhin2 sa:
Gano sa:
Drosa sa:

Där har man cyklat uppför i sin ungdom men det är ju i alla fall asfalterat och storkasberget är ännu brantare och grus?

Fränt, får montera crossdäcken och cykla till Arvika .

M

Vikt vs prestation?
Drosa sa:
om jag hade haft lättare utväxling än 39/25 och om det inte var grusväg.

39-25 låter ju som en typisk snabb racer? Själv hade jag 50/34 fram och 11-31 bak när jag började cykla. Idag kör jag 36/52 fram och 12-25 bak. Jag skulle heller aldrig klara Storkasberget med 39/25....

Vikt vs prestation?
Gano sa:
Drosa sa:
om jag hade haft lättare utväxling än 39/25 och om det inte var grusväg.

39-25 låter ju som en typisk snabb racer? Själv hade jag 50/34 fram och 11-31 bak när jag började cykla. Idag kör jag 36/52 fram och 12-25 bak. Jag skulle heller aldrig klara Storkasberget med 39/25....

Racer ja. Snabb njaee... Beror nog mer på piloten snarare än cykeln.?

Vikt vs prestation?
Nu skrev jag för ett par dagar sedan att jag gett mig f-n på att jag skulle upp för backfan om jag så skulle avlida på kuppen och eftersom jag skriver lever jag och backen är besegrad! ???
Vad härnäst? Tossebergsklätten kanske? Eller kanske fryksdalshöjden?

Vikt vs prestation?
Drosa sa:
Nu skrev jag för ett par dagar sedan att jag gett mig f-n på att jag skulle upp för backfan om jag så skulle avlida på kuppen och eftersom jag skriver lever jag och backen är besegrad! ???
Vad härnäst? Tossebergsklätten kanske? Eller kanske fryksdalshöjden?
Nej, nästa steg är att everesta backen, på't bara ??‍♂️?

Vikt vs prestation?
Gano sa:
Hej

Är förkyld och totalt uttråkad. Vill ut och cykla men det går ju inte. Sitter och läser Joe Friel "Fast after 50".

Misstänker att detta är enkelt, men är det så enkelt som jag tror?

OK. Jag är en 52 år gammal man. Mina Garmin Vector 3 pedaler ihop med min Garmin Edge 820 påstår att min VO2 max ligger på 53, och det är med en vikt inlagd i systemet på 84 kg. 84 kg är precis i toppen av "tillåten" BMI för min längd som är 1,84 m. Kör jag max 20 min så hamnar jag strax under 270 W i snitt, och så ska man dra bort nåt för att det ska bli FTP. Jag skulle vilja säga 10-12% för min del, då stämmer det med snittet jag orkar hålla 1 timme. Jag har rätt kraftiga benmuskler i förhållande till överkroppen, så jag tror inte styrkan är det som saknas. Vilopuls 40-42. Maxpuls ca 170.

Jag har relativt enkelt att hålla en hög snitthastighet på slät väg och rullande terräng utan extrema uppförsbackar, snittar > 33 km/h över 3 timmar solokörning på relativt slät väg. Längre uppförsbackar med 7-12% lutning är problemet, då får jag problem.

Behöver lite motivation! Säg att jag går ner till ideal BMI (=22), 1,84 X 1,84 X 22 = 74 kg (-10 kg). Jag har varit där förut, men då cyklade jag inte. Började cykla för 2 år sedan, före det var jag en totalt otränad potatissäck på nästan 100 kg. Så, vad händer om jag klipper 10 kg?

1. Backtagningsförmåga?
2. Medelhastighet?

Då kommer 1 öka medelhastigheten där det är flackt och din tid kommer öven kortas uppför backen.

Vikt vs prestation?
Gano sa:
Jag har rätt kraftiga benmuskler i förhållande till överkroppen, så jag tror inte styrkan är det som saknas.
Kan vara så att din kadens i längre uppförsbackar går under vad benen är vana vid. Om du tränar backkörning lär du bli bättre på det.

Vikt vs prestation?
ejma sa:
Gano sa:
Jag har rätt kraftiga benmuskler i förhållande till överkroppen, så jag tror inte styrkan är det som saknas.
Kan vara så att din kadens i längre uppförsbackar går under vad benen är vana vid. Om du tränar backkörning lär du bli bättre på det.
Hmm, Ja, ska kanske ta lite mer backträning. Letar förresten efter en längre backe att köra max 5 min VO2Max och 20 min FTP uppför.

Men jag har extrakilon. Och jag vet, efter att ha mätt benstommen över hand och fotleder (benstommen prick på medelstor), att BMI passar in rätt bra på mig som person, d v s när jag var 18 och mönstrade in för värnplikten så vägde jag 69 kg (BMI 20, aningen underviktig). Sedan låg jag väldigt länge på 75-80 kg (BMI 22-23, idealt) innan det blev barn vid 30 års ålder och all tid försvann och BMI:n exploderade. Man får ju inte glömma att muskelmassan avtar med åren, så BMI:n kan faktiskt ligga lägre med samma mängd kroppsfett när man är äldre.

Tillbaka
Topp