Hej
Är förkyld och totalt uttråkad. Vill ut och cykla men det går ju inte. Sitter och läser Joe Friel "Fast after 50".
Misstänker att detta är enkelt, men är det så enkelt som jag tror?
OK. Jag är en 52 år gammal man. Mina Garmin Vector 3 pedaler ihop med min Garmin Edge 820 påstår att min VO2 max ligger på 53, och det är med en vikt inlagd i systemet på 84 kg. 84 kg är precis i toppen av "tillåten" BMI för min längd som är 1,84 m. Kör jag max 20 min så hamnar jag strax under 270 W i snitt, och så ska man dra bort nåt för att det ska bli FTP. Jag skulle vilja säga 10-12% för min del, då stämmer det med snittet jag orkar hålla 1 timme. Jag har rätt kraftiga benmuskler i förhållande till överkroppen, så jag tror inte styrkan är det som saknas. Vilopuls 40-42. Maxpuls ca 170.
Jag har relativt enkelt att hålla en hög snitthastighet på slät väg och rullande terräng utan extrema uppförsbackar, snittar > 33 km/h över 3 timmar solokörning på relativt slät väg. Längre uppförsbackar med 7-12% lutning är problemet, då får jag problem.
Behöver lite motivation! Säg att jag går ner till ideal BMI (=22), 1,84 X 1,84 X 22 = 74 kg (-10 kg). Jag har varit där förut, men då cyklade jag inte. Började cykla för 2 år sedan, före det var jag en totalt otränad potatissäck på nästan 100 kg. Så, vad händer om jag klipper 10 kg?
1. Backtagningsförmåga?
2. Medelhastighet?