Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> rising skrev:
> --------------------------------------------------
> Pseudodiskussionen om vad "bög" kommer ifrån
> eller betyder orkar jag inte ens.
>
> Bra, den slipper vi helst.
Om du nu helst vill slippa den diskussion, hade det inte varit enklare att undvika att själv starta den genom att namnge tråden som du nu gjorde? Jag menar, du måste väl för i helvete ha insikt nog att kunne föstå vad som skulle hända? Eller?
Hur som, för min del, så handlar det om att uppnå en balans mellan funktion och vikt. Jag behöver inte ha den lättaste cykeln i världen (det har jag antagligen inte råd med ändå) men vill inte heller ha ett 20-kilos monster att släpa omkring på.
Dom delarna som jag vet kommer att gå sönder försöker jag få en kombinatin av inte allt för tubgt vs inte allt för dyrt. När jag köpte nya fälger, så räckte det inte helt till för kolfiber sådanne, men valde slanglöst och då sparar lite vikt där istället, exempelvis.
Har även vald att köra 1x10, så jag sparar framväxel+reglage+div. Visserligen inte flera kilo, men det hjälper.
Sett till det stora hela, så har jag kapat lite hit och lite dit och har nog sparat tillräckligt för att landa på 13 respektabla kilo. hoppas jag, inte färdig än, så jag har inte vägt än. Men snart.....
Detta gäller iofs min MTB, min racer lättar jag gärne, det är lite av en OCD-grej snart. Har landat på 7.1 och vill, för mitt eget nöje och tillfredsstännade, gärne under 7. It's a thang, typ......